Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => D5 => Aiheen aloitti: Ruattinlaiva - 10.04.2015, 21:40:42
-
Onko kellään kokemuksia saako ohjelmoimalla mitään apuja V70 D5 AWD:n järrrrkyttävän isoon kulutukseen? Ajellaan enimmäkseen pelkkää matka-ajoa ja silti auto vie kesärenkailla norminopeuksilla 9,5-11 litraa satasella vaikka ajelisi ihan pintakaasulla.
Aikamoinen pettymys ollut tämä kyseinen 2007 vuoden malli kulutuksen osalta vaikka tiedossa olikin ennakkoon että 185 heppainen kone on isompiruokainen kuin 163 hp malli. Entisellä S60:llä (joka oli ohjelmoitu 03' malli, automaatti) ajeltiin helposti vitosella alkavia lukemia.
Vaihtestokin on kyllä aika syvältä verrattuna esim. BMW vastaavaan, vedättää turhan pienillä vaihteilla ja isoilla kierroksilla. Voikohan sitä ohjelmoida myös?
Pitääkö ohjelmoida myös DPF pois, entä EGR? Ja jos ohjelmoi pois, niin varmaan kannattaa myös tyhjentää se DPF pönttö samalla. Tavoitteena olisi saada ohjelmoimalla kulutusta pois edes litran verran, niin viitsisi vähän aikaa autolla ajella, muuten todella hyvä ja mukava sekä tilava auto. Mutta kai se täytyy vaihtaa pienempiruokaiseen jos ei muutaman satkun ohjelmat auta.
-
Pönttö tyhjäksi ja ohjelma sisään Jos aiot pitää. Omassa harkitsin egr:n tulppausta, mutta jätin tekemättä. Lämpenee talvella nopeammin. Samoin lisälämmittimen itsekäynnistys ohjelmoimalla pois jos sellainen vielä on.
Mulla myös turbon jälkeinen kivi poistettu. Pienin kulutus tuli juuri jokin aika sitten mitattua. Matkanopeus noin 85km/h ja 180km lenkki kyseessä, hieman kaupunkia. 5.96l kesärenkailla. Keskikulutus 8.5l
-
Jos kulutusta halajaa pienemmäksi niin tosiaan DPF tyhjäksi ja jos tämän tekee niin ehdottomasti myös EGR pitää heivata mäkeen. Toimintavarmuus lisääntyy hurjasti ja kulutus tippuu saatujen palautteiden perusteella 1-1,5L. Lämpenemiseen auttaa nokan tukkiminen. Mutta jos kulutus on älysuurta niin voisin veikata imusarjan läppien akselia, joka hypännyt pois kolostaan ja ahdistaa nyt ilman kulkua. Akseli löytyy vänkkärin puolelta koneen etupuolelta paremminkin.
-
Kulutus on kyllä iso miinus tuossa AWD:ssä. DPF pitäis itseltäkin tyhjätä ja ohjelmoida pois, mutta eihän suutarin lapsilla ole kenkiä. ;D
-
Kiitoksia vinkeistä. Olihan siellä tosiaan se läppien säätötanko tipahtanut pois. Auto sai myös tänään Optimoiautosi.fi käsittelyn stage2 ohjelman, ja ainakin sieltä palatessa 80 km kotimatkalla ajotietokone näytti 6,1 keskikulutusta! 8)
Täytyy nyt katsella mitä tuo vie todellisuudessa kun saa pari tankillista ajettua.
Seuraavana olisi varmaan tuo EGR + DPF poisto-operaatio edessä, mutta ajellaan nyt ainakin jonkin aikaa ihan tällä jotta näkee mihin kulutus jää. Ja saa vähän kerättyä pulloja että saa rahoitettua seuraavan operaation :pomo:
-
Muista jos säätötanko oli pudonnu ni saat uudestaan sen melko varmasti kiinnittää. Jossain topicissa neuvottiin kääntämään tanko ns. Nurinpäin, sen jälkeen mulla ainakin pysynyt pitkään.
-
Muista jos säätötanko oli pudonnu ni saat uudestaan sen melko varmasti kiinnittää. Jossain topicissa neuvottiin kääntämään tanko ns. Nurinpäin, sen jälkeen mulla ainakin pysynyt pitkään.
+1
-
Kiitoksia vinkeistä. Olihan siellä tosiaan se läppien säätötanko tipahtanut pois. Auto sai myös tänään Optimoiautosi.fi käsittelyn stage2 ohjelman, ja ainakin sieltä palatessa 80 km kotimatkalla ajotietokone näytti 6,1 keskikulutusta! 8)
Täytyy nyt katsella mitä tuo vie todellisuudessa kun saa pari tankillista ajettua.
Seuraavana olisi varmaan tuo EGR + DPF poisto-operaatio edessä, mutta ajellaan nyt ainakin jonkin aikaa ihan tällä jotta näkee mihin kulutus jää. Ja saa vähän kerättyä pulloja että saa rahoitettua seuraavan operaation :pomo:
Itellä toi tietsikka valehtelee 1.5-1.6ltr. Kokemus 58tkm ajalta, syvältä koko tietsikka. >:(
-
Itellä toi tietsikka valehtelee 1.5-1.6ltr. Kokemus 58tkm ajalta, syvältä koko tietsikka. >:(
Ai niin vähän, mulla valehtelee parhaillaan yli 2 litraa :2funny:
Mutta eikös näistä saanu tuon läppähomman eliminoitua jotenki pois?
-
Todennäköisesti tuo tietsikka valehtelee sen toista litraa. Laitoin sen läppien säätötangon nupin toistaiseksi nippusiteellä auki-asentoon siksi aikaa kunnes saan uuden tangon. Hyvin pelaa. :D
Palaan asiaan todellisen kulutuksen osalta kun saa pari tankillista ajettua kokonaan.
-
Ootko huomannu mitään eroa ajettavuudessa kun on kokoajan auki asennossa?
-
Ei oo ainakaan vielä ollut mitään haittaa, jos nyt ei hyötyäkään... Ihan samalta tuo tuntuu kuin isäukon vuotta tuoreempi D5 samalla koneella.
-
Matka-ajoa n 95% niin kulutus ollut 6,8-7,6l/100km. Viritys ohjelmat taikka dpf poistot eivät ole vaikuttaneet kulutukseen siten että olisi huomannut.
-
Matka-ajoa n 95% niin kulutus ollut 6,8-7,6l/100km. Viritys ohjelmat taikka dpf poistot eivät ole vaikuttaneet kulutukseen siten että olisi huomannut.
Ei vaikutusta dpf:n poistolla kulutukseen?? Pakko kysyä kenen softa sisässä?
Itellä seuraavanlaisia kokemuksia edellisen auton kanssa, joka oli V70 2.4D man -06 (163hv / 340nm alunperin) :
- Orkkiksena kesäkelin keskikulutus orkkis 17" kesätennareilla alle 2 viikon ajan (pidempään ei vaan luonto antanut periksi ajaa moisella nuhapumpulla) , n. 80% ajosta matka-ajoa ja kulutus ajotietokoneen mukaan 6,5-6,6 l/ 100 km
- Karalan softa sisään ja DPF tyhjäksi-> 224hv / 470nm penkissä mitattuna-> keskikulutus ajotietokoneen mukaan 16" talvifillareilla n. 5,2l / 100km ja 19" kesäfillareilla 5,8 - 5,9l / 100 km.
Joskus ajoin ( talvipyörillä?? en muista enään 100 varmaksi mitkä töppöset oli alla ) tankillisella 1190 km, jolloin alkoi olla löpö todella lopussa = 70 litran tankki / 1190km = laskennallinen kulutus 5,88l / 100km...
Ja kyllä: en oo mikään ekoautoilija, vaan ohitukset ym. mennään yleensä kohtuu rivakasti turhia säästelemättä.
-
Ei vaikutusta dpf:n poistolla kulutukseen?? Pakko kysyä kenen softa sisässä?
Powerflash mutta luultavasti karalan ohjelmaan pohjautuu toiminta. Se ehkä merkille pantavaa että auto savuaa kun polkaisee kaasua paikallaan mutta kulkua on mukavasti. Lupaili jopa 240hv tehoja.