Proturbo  Autodiagnoosi

Kärjetön sytytys B18:lle?

  • 77 Vastauksia
  • 50957 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #45 : 15.05.2017, 06:41:12 »
Kyllä se Tunen ohjelman pitäisi näyttää ennakkoa kampuralla. Jos sulla on ajoituslamppu niin sillä voi tarkistaa? Kannattaa tarkistaa että jos sulla on ohjelmassa perusennakko esim. 15 astetta että se on myös todellisuudessa sitä, voi tulla heittoa jonkun verran kun asentaa jakajan paikalleen ja hakee nollakohdan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #46 : 01.06.2017, 20:46:33 »
Tuli vähät ropattua B20 missä on tupla Su Hs6. Synkkaamisen jälkeen alkoi vetoja löytyä, lisäksi laitettiin 123 jakaja. Valkkasin B20A '75  ennakkokäyrän ja perusennakko 10 asteeseen. Alipainesäätö tökättiin siihen kaasarin "timed porttiin" en tiedä onko hyötyä tai ei.

Kyllä parani käytös pintakaasulla, vetää isolla vaihteella, lähtee käyntiin hyvin.

Autossa on Smiths rundari joka näytti vähän omiaan kärkijakajan kanssa. Hiljeni täysin 123 sytkällä. Täytyy vähän kattella sitä seuraavaksi.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J.Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #47 : 02.06.2017, 13:07:43 »
Autossa on Smiths rundari joka näytti vähän omiaan kärkijakajan kanssa. Hiljeni täysin 123 sytkällä. Täytyy vähän kattella sitä seuraavaksi.

Niin ne kertoo 123:n sivuillakin, ettei Smithsin mittari toimi. Tarvisi kai olla uudempi mittari joka haistelee jännitettä virran sijaan tms. Jos keksit ratkaisun, kerro ihmeessä.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #48 : 02.06.2017, 17:23:58 »
Niin ne kertoo 123:n sivuillakin, ettei Smithsin mittari toimi. Tarvisi kai olla uudempi mittari joka haistelee jännitettä virran sijaan tms. Jos keksit ratkaisun, kerro ihmeessä.
Ainakin pyhimyksen alkuperäinen Smiths toimii 123:n kanssa, kunhan jakajalta puolelle menevän piuhan kierrättää mittarin kautta (kytkee sarjaan). Isompi ongelma on alkuperäistä panssaripuolaa käyttäen löytää jakajalle jännite starttaushetkellä.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #49 : 02.06.2017, 19:04:57 »
Ainakin pyhimyksen alkuperäinen Smiths toimii 123:n kanssa, kunhan jakajalta puolelle menevän piuhan kierrättää mittarin kautta (kytkee sarjaan). Isompi ongelma on alkuperäistä panssaripuolaa käyttäen löytää jakajalle jännite starttaushetkellä.

Startin solenoidilta voi löytyä laattaliitin josta tulee sähköä ulos startatessa. Tuli 70-luvun startteihin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #50 : 02.06.2017, 19:50:29 »
Startin solenoidilta voi löytyä laattaliitin josta tulee sähköä ulos startatessa. Tuli 70-luvun startteihin.
Joo, sieltä löytyy virtaa startatessa, mutta ei muulloin. Siksi rakensin virransyötön 123:lle diodeilla solennoidilta ja sulakerasiasta.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa oa5599

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 215
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #51 : 04.06.2017, 17:05:02 »
kumman johdon olette kierrättäneet mittarin kautta ?? kaavioita näkyy olevan kumminkin päin,
virtalukko---------sytytyspuola plus kaapeli ei kai enään toimi 123n kanssa??
jakaja(123)-------puola maakaapeli ehkä toimii??

täytyy tulevalla viikolla kokeilla , tänään laitoin kiinni tuon 123tune+ jakajan , tuota Smitsin mittaria en vielä kytkenyt kumminkaan päin

mulla se oli kärkien ja puolan välissä.



muoks,,, muoks,, Oskihan tuossa kirjoitti että jakaja---puola johdolla toimisi,,täytyy kokeilla
« Viimeksi muokattu: 04.06.2017, 17:07:51 kirjoittanut oa5599 »

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #52 : 04.06.2017, 19:24:36 »
Virtalukolta saa herätteen.
940 classic
Amazon -68

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #53 : 09.06.2017, 06:48:51 »
panssaripuolallisissa ei kyllä saa virtalukolta otettua 123ignitionille jännitettä. Mutta jos on alkuperäinen tasavirtalaturi, niin yhteen nastaan tulee +12v josta voi ottaa jakajalle virrat. Nää uudemmat 123ignitionit myös katkaisee itseltään virrat jos moottori ei pyöri, eli voi ottaa myös suoraan akulta, ei tarvi rakennella enää diodivirityksiä.
Pyhimyksen Smiths kiekkamittarikin toimii niinkuin kirjoitettiin, kun jakajan maapiuhan kierrättää mittarin kautta puolan miinukselle. Näitä on nyt jokusia tullut asenneltua parin vuoden sisään, niin panssaripuolallisiin kuin uudempiinkin, hyvin toimivat.
Volvo PV&Duett

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #54 : 09.06.2017, 09:54:07 »
Smithsillä on noin parikolme erilaista mittarityyppiä. Kaksi vanhaa missä puolan maa käy kääntymässä mittarilla ja sellaisia modernin tyylisiä, missä signaali otetaan omalla johdolla miinusnavasta. Pyhimyksen rundari ymmärtää 123 sytkää netin mukaan.

Tämä oma potilas on joku moderni Smiths, normi yksipiuhainen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #55 : 12.06.2017, 16:32:50 »
Mulla oli tai siis on panssaripuola virtalukko. Katkaisin puolalle menevän johdon. Siihen kun syöttää akulta virtaa niin virtalukossa yhteen napaan tulee ns jatkuva virrat päällä+startti, yhteen pelkästään startatessa ja yhteen virrat päällä mutta ei startatessa.
940 classic
Amazon -68

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #56 : 05.07.2017, 14:18:32 »
Vähän miettinyt tuota 123:n hommaamista, josko saisi B20:n järkyttävän jälkikäynnin loppumaan (ei sammu avaimesta). Mites tuo Tune+, saako toimimaan ruiskun kanssa? Kun ois ehkä tarkotus laittaa ruiskukamat jossain vaiheessa DGV:n tilalle.

123 Ignitionin nettisivut sanoo tämmöstä: "For Bosch D-Jetronic injection engines the non programmable unit is available: 123\VOLVO-4-R-V-IE"

http://www.123ignition.nl/product.phtml?id=91

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #57 : 05.07.2017, 16:10:44 »
Jos ruiskusta haaveilet niin 123 ja ruisku on sama kun laittaisit vyön ja henkselit. Samalla vaivalla ja pienemmällä rahalla saa ohjelmoitavan ruiskun ja sytytyksen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #58 : 05.07.2017, 23:32:11 »
Jos ruiskusta haaveilet niin 123 ja ruisku on sama kun laittaisit vyön ja henkselit. Samalla vaivalla ja pienemmällä rahalla saa ohjelmoitavan ruiskun ja sytytyksen.

Tjahas, ehkä sitten kärvistelen vielä tämän kesän nykyisellä jakajalla ja mietin talvella asiaa uusiks  ;D kiitos valaisemisesta!

Poissa 1st

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 619
Vs: Kärjetön sytytys B18:lle?
« Vastaus #59 : 09.07.2017, 11:20:18 »
En muista olenko aiemmin kirjoitellut, mutta jos edullisen kärjettömän sytytyksen haluaa, niin BMW M10-moottoreissa on vastapäivään pyörivä induktioanturillinen kärjetön Bosch jakaja.

Itse rakentelin sellaisen viimetalvena omaan B20:iin, suht pienillä muokkauksilla saa käymään.
Jakajan jalan o-rengasura on korkeammalla, sorvasin uuden uran samaan kohtaan mitä alkuperäisessä oli. Jakajan akselia joutuu lyhentämään alapäästä jonkinverran ja bmw:n jakajassa on ratas pyörittämässä akselia, rattaan juuresta pinnatappi irti ja vaihtaa tilalle volvon jakajasta sen pyörittäjän, laittaa sen esim. putkisokalla kiinni.
Jakajaan tuleva sytkäboksi on hyvin helppo myös kytkeä kun ottaa purkuautosta mukaan boksille tulevan liittimen ja pätkän johtosarjaa.

Purkaessa  kannattaa kuitenkin tarkastaa kumminpäin jakaja pyörii, olen kuullut että joissain m10-moottoreissa jakaja pyörisi myötäpäivään ::)

Tämä ei tietenkään boksinsa kanssa taida museoautoon soveltuvainen olla? Mutta jos alkuperäisyys ei ole pääasia, niin uskallan 2300km kokemuksella suositella :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2017, 11:22:41 kirjoittanut 1st »
V70 '01
V70 '00
Chevy '85

 

Samppasport  Futurez