Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: porko - 04.03.2011, 11:47:07
-
Toisessa topicissa tuli puhetta ilmamassa mittarin siirrosta imupuolelta painepuolelle, ja koska se alkoi mennä ohi aiheen, aloitetaan siitä oma.
Kyseessä on ahdettu LH2,4, jossa siis on jo kuumalanka tyyppinen IMM. Normaalisti tämä sijaitsee aina ilmansuodattimen jälkeen ennen ahdinta. Heräsi kysymys, miksi tunnistinta ei siirtäisi painepuolelle ? Tämä voisi tulla kyseeseen siinä tapauksessa, että orkkis puhaltimen tilalle vaihdetaan isompi ilman by-pass venttiiliä, jolloin dumpin asennus olisi tarpeen. Tunnetusti LH ei oikein toimi dumpin kanssa, ellei IMM olisi sijoitettu dumpin jälkeen. Toisaalta voidaan ajatella, että tunnistimen sijoitus coolerin ja kaasuläpän väliin olisi niin tilankäytön kuin ehkä ympäröivän lämpötilan kannalta edullisempi paikka. Miinuksena tulee läpivirtaavan ilman lämpötila sekä ahtimesta tuleva öljy ja sen vaikutus tunnistimeen.
Eli listataan syitä, seurauksia ja perusteluita, miksi IMM pitäisi siirtää painepuolelle tai miksi sitä ei missään nimessä tulisi siirtää. Tässä muutama jo esiin tullut plussa ja miinus:
+ Mahdollisuus käyttää dumppia, ilman että seokset sekoaa
+ Enemmän tilaa asentaa, jos uuden ja isomman hyrrän / vp-suodattimen vuoksi alkaa tulla ahdasta
+ Tarkempi ilmamassa tunnistus, eliminoidaan mahdolliset vuodot putkistossa / coolerissa (lämpötila kompensaatio ?)
+ Suurempi mittauskapasiteetti (mittausalue yleensä n. 8-1000kg/h)
- IMM:n mittaus alue -40 – +125´C (riittääkö coolerin teho kuumalla kelillä ?)
- Ahtimesta kulkeutuvan epäpuhtauden vaikutus tunnistimen elin ikään
- IMM speksattu toimimaan imupuolella, riittääkö skaala painepuolen olosuhteisiin
Jatkakaa !
;)
-
Itsellä tuli jo otsikon luettua mieleen tuo epäpuhtaus, joka siitä läpi kulkisi, sitä en osaa arvioida, että paljonko elinikä lyhenisi.. todennäköisesti elinikä olisi enää murto-osa imupuolella olosta.
Langan öljyynnyttyä, se mittari tuskin antaa enää koskaan oikeaa arvoa.
-
Joissain kuumalanka tunnistimissa on "burn-off" toiminto, joka virran katkaisun jälkeen "polttaa" langan puhtaaksi suurella virralla. Jatkaa ehkä hieman elinikää, mutta miten kauan ? Ja onkohan tuossa LH:ssä edes sellaista toimintoa.
-
Itsellä tuli jo otsikon luettua mieleen tuo epäpuhtaus, joka siitä läpi kulkisi, sitä en osaa arvioida, että paljonko elinikä lyhenisi.. todennäköisesti elinikä olisi enää murto-osa imupuolella olosta.
Langan öljyynnyttyä, se mittari tuskin antaa enää koskaan oikeaa arvoa.
Eihän ehjä ahdin nyt tuuppaa öljyä ahtimesta cooleriin / imusarjaan.
Ko asiaa on jo kuulemma koitettu "viri" vehkeissä ja kokemukset ovat kuulemma positiivisia.
-
Eihän ehjä ahdin nyt tuuppaa öljyä ahtimesta cooleriin / imusarjaan.
Ko asiaa on jo kuulemma koitettu "viri" vehkeissä ja kokemukset ovat kuulemma positiivisia.
Niin, ei tokikaan, mutta tuolla mielestäni vähäkin on liikaa ja onko ne niin tiiviitä, että *yhtään* ei pääse öljyä liikenteeseen.
Mut mut... kunnon viri-vekeet, eikai niillä edes ajella samoilla kamoilla kymppitonneja, niin liekö IMM:n lyhyt elinikä edes niin tuntuvan ja hyöty varmaan voittaa kustannukset mitkä siitä syntyy.
Mutta, en ole mikään pro, ehkä edes harrastaja tämän saralla, joten viisaammille annan tästä sitten puheenvuoron.
Tämä siis omaa ajatustani.. eli jos öljyä pääsee IMM:lle on se äkkiä entinen.
-
Mutta helpostihan tämä on testattu jos vaan lompakossa varaa riittää ostaa uusi imm vanhan hajotessa ;)
-
Siirsin Immun syksyllä painepuolelle ja toiminut koko talven moitteettomasti. Alkuperäinen syy oli kun vapaalle heittämisen jälkeen kierrokset kävi 300 - 400 rpm tai sammui. Mistään ei mitään vikaa löytynyt, kun asiaa pähkäiltiin päivätolkulla. Pakko oli ottaa tyhjäkäyntikärjet pois pelistä ja säätää kaasuläpästä n. 1000 rpm tyhjäkäyntiä. Näin toimi kohtuullisen hyvin. Tuota painepuolta tuli aikaisemmin mietittyä kun ruotsin tullingen varttimaililla joitain vuosia takaperin näkyi vastaavia toteutuksia. Se vain jäi jostain syystä testaamatta aikaisemmin, joten nyt asia heräsi taas henkiin.
Painepuolelle siirron jälkeen hävisi em. ongelma. TK-kärjet pystyi taas ottamaan käyttöön ja säätämään kasuläpän oikeaan arvoonsa. Nyt tyhjäkäynti on kuin nakutettu 750 - 800 rpm vaikka mitä tekisi. Muutenkin voi sanoa, ettei varmaan yksikään aikaisempi viritys ole toiminut niin hyvin kuin tämä 142:n kombinaatio.
Onhan tuo hieman palapelin näköinen. Coolerin mutkasta on bilteman t-haara dumpille, josta pätkä kumia liitokseen Immulle. Sieltä taas pätkä kumia orkkis ahtoputkeen, jossa on tk-lisäilman haara. Immuhan pitää olla vasta dumpin jälkeen, jotta paineet eivät sihahda Immun läpi pihalle.
Testiä on nyt takana jokunen tuhat kilometriä ilman ongelmia. Testejä on ajettu max. 0,5 bar paineilla. Saattaa huono ahdin tosiaan liata Immun lankaa, jos sieltä paljon öljyä suihkuaa. LH:ssa on tuo "burn-off" toiminto myöskin. Sen voi testata Immun tiettyä johtoa mittaamalla. Sammutuksen jälkeen siihen tulee vähäksi aikaa jännite, joka kuumentaa langan ja polttaa epäpuhtaudet pois.
Muu lisähyöty on esim. ilmanputsarin kiinnitys. Nyt sen voi tökätä suoraan ahtimeen, ilman että joutuu kikkailemaan kaiken näköisten kumiputkien ja kavennus/laajennus adapterien kanssa. Ja nyt kun ruiskua ja sytkää voi itsekin viritellä läppärillä, niin LH:n tekee uutta tulemistaan! :)
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/LH_2.4/Ostrich/DSC06892.JPG)
-
Mitä lähempänä IMM on moottoria, sitä todenmukaisemmin ja viiveettömämmin se mittaa moottoriin menevän ilman massaa ja sitä kautta ECU:n korjaussilmukan tarvitsee säätää esim. lamdan palautteen avulla. Varsinkin matalilla virtausnopeuksilla, jolloin korjaussilmukan vasteaika voi olla liian lyhyt ja se voi aiheuttaa oskilointia seossäädössä yms.
Toni, olikos tuo IMM alkuperäistä suuremmassa putkessa silloin kun kärsit noista tyhjäkäynti ongelmista?
-
Kokeiltiin parilla eri vakiolla immulla ja 960n 80mm immulla myöskin. Kaikilla sama ongelma. Lopuksi kun ahtimen otti pois välistä niin ongelma katosi. Ahdin puhalsi ilmaa tyhjäkäynnilläkin kunnon puhurilla ;)
-
Kokeiltiin parilla eri vakiolla immulla ja 960n 80mm immulla myöskin. Kaikilla sama ongelma. Lopuksi kun ahtimen otti pois välistä niin ongelma katosi. Ahdin puhalsi ilmaa tyhjäkäynnilläkin kunnon puhurilla ;)
Kehtaisin väittää, että ongelmana oli se, että ilmavirtaus reagoi liian pitkällä viiveellä turbon vuoksi ja kierrokset samalla. Eli säätöluupin aikavakiot ovat liian lyhyet.
Vähän sama juttu kuin bypassin tukkimisesta tulevat ongelmat.
-
No jopas ! Luulin ettei tätä ole kukaan meidän maassa kokeillut, mutta Tonillahan tuntuu olevan omakohtaisia kokemuksia jo pidemmältä ajalta. Hienoa !
Edelleen kuitenkin peräänkuulutan sitä, että onko tuosta immun siirrosta oikeasti mitään tehollista tai toiminnallista hyötyä ? Tonin tapauksessa ei oikein tiedä oliko kyse viasta, vai "liian" ison hyrrän tuottamasta virtauksesta ? Teoriassa siis ainakin siinä tapauksessa, että vaihtaa selvästi isomman ahtimen orkkiksen tilalle, immun siirto on perusteltua jo pelkästään tilan puutteen vuoksi.
Luulen kuitenkin, että vakiovehkeessä siirrolla ei saavuteta mitään. Ehkä ? ???
-
Edelleen kuitenkin peräänkuulutan sitä, että onko tuosta immun siirrosta oikeasti mitään tehollista tai toiminnallista hyötyä ? Tonin tapauksessa ei oikein tiedä oliko kyse viasta, vai "liian" ison hyrrän tuottamasta virtauksesta ? Teoriassa siis ainakin siinä tapauksessa, että vaihtaa selvästi isomman ahtimen orkkiksen tilalle, immun siirto on perusteltua jo pelkästään tilan puutteen vuoksi.
Luulen kuitenkin, että vakiovehkeessä siirrolla ei saavuteta mitään. Ehkä ? ???
Siitä saa hyödyksi ainakin lyhyemmät viiveet, eli parempi vaste kaasupolkimeen varsinkin pienillä kierroksilla.
Mitä verkkaisemmin kaasu liikkuu putkistossa, sitä kauemmin IMM:llä kestää reagoida kaasupolkimen muutoksiin, koska LH:ssa ei ole kaasupolkimen asentotunnistinta.
Nyt lyö jakopäänketju sen verran setsuuria, etten saa lasketuksi millä nopeudella B230FK/FT:n putkistossa ilma liikkuu. Lienee sillä vaikutuksensa, että lapioin hetki sitten "jokusen" kuution märkää lunta katoilta vesisateen vuoksi.
Ainoa ongelma mikä tulee heti mieleen, on vakio IMM:n paineen kesto (sisäpuolisen paineen) ja sitä kautta sen tiiviys.
-
Mihis vakio LH turbossa menee huohokaasu?
-
Mihis vakio LH turbossa menee huohokaasu?
IMM ja ahtimen väliseen letkuun, eli imm jälkeen.
-
No sehän sotkee väljässä virikoneessa koko kuvion
Taas yksi syy siirtää IMM paineistetulle puolelle
-
No sehän sotkee väljässä virikoneessa koko kuvion
Taas yksi syy siirtää IMM paineistetulle puolelle
Tai huohotus kerääjäsäiliöön :juhau:
Ennen immua sitä ei kannata jättää, jos kone huohottaa öljyä läpi. Muuten immu voi saada turhaan rasvaa.
-
No sehän sotkee väljässä virikoneessa koko kuvion
Taas yksi syy siirtää IMM paineistetulle puolelle
Hm... Jos kone huohottaa kovin paljon ja IMM on siellä missä se B230FT/FK:ssa on, niin se IMM on silloin juuri oikeassa paikassa, koska se mittaa vain koneeseen virtaavan ilman massaa, eikä kokonaiskaasuvirran massaa, koska huohotuskaasuissa hapen määrä on uskoakseni voimakkaasti vähentynyt ja sen happea sisältävä osa on virrannut jo kerran IMM:n ohi. Jolloin IMM ja Lamdan antamat tulokset ovat yhteneviä ja korjaussilmukan ei tarvitse veivata parametrejä koko ajan. Tämä tietenkin edellyttää sitä, ettei huohotuksen kautta tule systeemiin ilmaa IMM:n ohitse (ei pitäisi normaalitilanteessa).
Jos taasen pannu huohottaa rajusti ja IMM on juuri kaasuläpän etupuolella ja huohotuskaasu sisältää vähemmän happea, niin taulukkoarvot IMM virtaamasta ovat armottomasti paksulla. Puhumattakaan siitä, jos sieltä tulee kovin öljysumua tms. sontaa.
-
Huohotus siis runkopalkkiin tai kerääjäsäiliön kautta takaisin luontoon
-
Näin juuri. Kuvassa pitkä musta letku..
-
Siirsin Immun syksyllä painepuolelle ja toiminut koko talven moitteettomasti. Alkuperäinen syy oli kun vapaalle heittämisen jälkeen kierrokset kävi 300 - 400 rpm tai sammui. Mistään ei mitään vikaa löytynyt, kun asiaa pähkäiltiin päivätolkulla. Pakko oli ottaa tyhjäkäyntikärjet pois pelistä ja säätää kaasuläpästä n. 1000 rpm tyhjäkäyntiä. Näin toimi kohtuullisen hyvin. Tuota painepuolta tuli aikaisemmin mietittyä kun ruotsin tullingen varttimaililla joitain vuosia takaperin näkyi vastaavia toteutuksia. Se vain jäi jostain syystä testaamatta aikaisemmin, joten nyt asia heräsi taas henkiin.
Painepuolelle siirron jälkeen hävisi em. ongelma. TK-kärjet pystyi taas ottamaan käyttöön ja säätämään kasuläpän oikeaan arvoonsa. Nyt tyhjäkäynti on kuin nakutettu 750 - 800 rpm vaikka mitä tekisi. Muutenkin voi sanoa, ettei varmaan yksikään aikaisempi viritys ole toiminut niin hyvin kuin tämä 142:n kombinaatio.
Onhan tuo hieman palapelin näköinen. Coolerin mutkasta on bilteman t-haara dumpille, josta pätkä kumia liitokseen Immulle. Sieltä taas pätkä kumia orkkis ahtoputkeen, jossa on tk-lisäilman haara. Immuhan pitää olla vasta dumpin jälkeen, jotta paineet eivät sihahda Immun läpi pihalle.
Testiä on nyt takana jokunen tuhat kilometriä ilman ongelmia. Testejä on ajettu max. 0,5 bar paineilla. Saattaa huono ahdin tosiaan liata Immun lankaa, jos sieltä paljon öljyä suihkuaa. LH:ssa on tuo "burn-off" toiminto myöskin. Sen voi testata Immun tiettyä johtoa mittaamalla. Sammutuksen jälkeen siihen tulee vähäksi aikaa jännite, joka kuumentaa langan ja polttaa epäpuhtaudet pois.
Muu lisähyöty on esim. ilmanputsarin kiinnitys. Nyt sen voi tökätä suoraan ahtimeen, ilman että joutuu kikkailemaan kaiken näköisten kumiputkien ja kavennus/laajennus adapterien kanssa. Ja nyt kun ruiskua ja sytkää voi itsekin viritellä läppärillä, niin LH:n tekee uutta tulemistaan! :)
(http://ex.parcomp.com/wx/volvo/LH_2.4/Ostrich/DSC06892.JPG)
Sulla on nyt toi hässäkkä vaan toisella puolella ;D
Ilmanlämpö putsarin ympäristössä...?
Mulla nyt 76 mm IMM http://s927.photobucket.com/albums/ad112/Autonor/?action=view¤t=Kuva0248.jpg (http://s927.photobucket.com/albums/ad112/Autonor/?action=view¤t=Kuva0248.jpg) LH ja 630cc suuttimet ja paketti toimii hienosti (ei tosin ole dumppia vaan pässi). Mutta viimeaikoina on sitten pari mittaria hajonnut. Kahdesta viimeisestä lanka poikki ohitustilanteessa hapettaessa . Orkkis mittari (aj280Tkm) hajosi ensin jonka tilalle Boschin kierrätys-osa joka kesti 6kk/15 Tkm, tilalle Motonetista Scan-Techin versio ja siitä samalla tavalla lanka poikki 2 viikon jälkeen!! Ei jummarra ? Huono laatu? Ei Racing käyttöön ELK?
Jonkinverran rykimistä on ollut isommilla ahdoilla. Kipinän riittävyys epäillyttää ja parempaa on työn alla. Vaikea uskoa että pieni yskä repisi langan irti?
Mielenkiintoinen ratkaisu sinänsä. Saattaa tuosta jossakin viritysvaiheessa jotain iloa olla mutta yleensäottaen oletan että olisivat jo tehtaalla laittaneet sen ahtimen jälkeen jos siitä merkittavää iloa olisi.
-
LH ja 630cc suuttimet ja paketti toimii hienosti (ei tosin ole dumppia vaan pässi). Mutta viimeaikoina on sitten pari mittaria hajonnut. Kahdesta viimeisestä lanka poikki ohitustilanteessa hapettaessa . Orkkis mittari (aj280Tkm) hajosi ensin jonka tilalle Boschin kierrätys-osa joka kesti 6kk/15 Tkm, tilalle Motonetista Scan-Techin versio ja siitä samalla tavalla lanka poikki 2 viikon jälkeen!! Ei jummarra ? Huono laatu? Ei Racing käyttöön ELK?
Ja paljonkas niitä ahtoja olikaan? :o
Eli ei racing käyttöön laadukkaita Scan-tech tuotteita.... :(
Jonkinverran rykimistä on ollut isommilla ahdoilla. Kipinän riittävyys epäillyttää ja parempaa on työn alla. Vaikea uskoa että pieni yskä repisi langan irti?
Se yskä voi aiheuttaa uskomattomia kaasunvirtausnopeus heittoja kun kone yskii. Suomeksi se lanka katkeaa rytkähtelyihin.
Jos se virtaus pysyy tasaisena, niin tuskin niin helposti.
Kaasuvirtauksellakin on voimia, kuten purjeveneistä, lentokoneista ja pyörremyrskyistä voi havaita ja sillä mittauslangalla on pinta-ala, joka on suurempi kuin 0.
Mielenkiintoinen ratkaisu sinänsä. Saattaa tuosta jossakin viritysvaiheessa jotain iloa olla mutta yleensäottaen oletan että olisivat jo tehtaalla laittaneet sen ahtimen jälkeen jos siitä merkittavää iloa olisi.
Vakio vehkeessä erot voivat olla pieniä mutta IMM:lle tulee lämpökuormaa tuolla painepuolella, jota halutaan välttää juurikin tuon anturinkeston vuoksi. Eli kaupallisissa laitteissa luotettavuudella ja sitä kautta mielikuvilla on suuri vaikutus.
-
Saattaa olla että maksimissaan 1.4 baariin on lipsahtanut eli ei mitään kovin ihmeellistä. Ja eipäs ne perhanan langat viihtyneet niissä laadukkaissa Bosch:in tuotteissakaan! Voisin kuvitella että ahdin kuitenkin vaimentaa niitä ysköksiä melko tehokkaasti?
No, täytynee tosissaan ryhtyä toimenpiteisiin ennen kuin rykimisen seurauksena on puhallinvaurio :buck2:
Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?
-
Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?
megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten :-\
-
Saattaa olla että maksimissaan 1.4 baariin on lipsahtanut eli ei mitään kovin ihmeellistä. Ja eipäs ne perhanan langat viihtyneet niissä laadukkaissa Bosch:in tuotteissakaan! Voisin kuvitella että ahdin kuitenkin vaimentaa niitä ysköksiä melko tehokkaasti?
No, täytynee tosissaan ryhtyä toimenpiteisiin ennen kuin rykimisen seurauksena on puhallinvaurio :buck2:
Kuumalanka mahdollisesti korvattavissa toisentyyppisellä anturilla...?
Öö... Kyllä se turbo vaimentaa pakopuolen ysköksiä imupuolelle mutta mitenkäs ne imuvirtauksen muutokset sen seurauksena?
Kaikkein tasaisimmat virtaukset ovat juuri siellä missä IMM on vakiona, koska kaasumassallakin on oma hitautensa.
LH:lle ei kyllä MAP-anturista kovin herkästi syötetä singaalia. Onnistuu väsäämällä elektroniikkaa ja älyä samaan lootaan.
Kuumalanka kun ei ole lineaarinen annoltaan ilmamassan funktiona. Tai sitten muokkaamalla LH:n kartat sopiviksi. Vaatii aikaa ja tupakkia.
En nyt äkkipäätään osaa sanoa, kuinka paljon IMM toimita muuttuisi, jos sinne vaihtaisi 0,1mm paksumman platinalangan, koska sen mekaaniset (siis langan) ominaisuudet määräävät sen, mikä sen lopullinen kesto on.
megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten :-\
Varmuudella helpoin tapa useimmille.
Elektroniikkaa taitavat säätäjä-ässät ovat oma lukunsa, sillä heille tuo on mahdollista LH:llakin. Ja kun tuohon lisätään Suomalainen jääräpäisyys ja periksiantamattomuutta, niin ei varmaan mene pitkään, kun jokun kerrotaan tehneen niin. ;)
-
On tässä vajaa 10v. pelattu LH:n kanssa eikä yhtään lankaa ole autossa saatu rikki.. Yhden olen aikanaan rikkonut kun piti sormella kokeilla miltä se lanka tuntuu :idiot2: . Vaikuttaisi olevan joku muu syy kun itse Immu, jokin takapotku ahtimesta tms. tulee nyt ensimmäiseksi mieleen.
-
On tässä vajaa 10v. pelattu LH:n kanssa eikä yhtään lankaa ole autossa saatu rikki.. Yhden olen aikanaan rikkonut kun piti sormella kokeilla miltä se lanka tuntuu :idiot2: . Vaikuttaisi olevan joku muu syy kun itse Immu, jokin takapotku ahtimesta tms. tulee nyt ensimmäiseksi mieleen.
Juu on kyllä omituinen tapaus. Ja itsekin yhden mittarin joskus rikkonut kun en malttanut suojata lankaa ja piti hitsailla jotain mittariputkea väsätessä ::)
Ja mikan:
Ehkä olen aivan hakuteillä mutta lähinnä tuli mieleen että mittausperiaate säilyy mutta käytetään vaikka filmiä tmv. (lieneekö muita...?) vähemmän herkkää mittausanturia joita nykyään kyllä tuntuu löytyvän jos jonkinlaisia. LH:n kartathan on muokattavissa. Mappiakin on jo LH:n kanssa sovellettu en vain jaksa muistaa miltä englanninkieliseltä foorumilta joskus asiasta luin. Voisi löytyä "pienellä" kuuklaamisella.
megaruutta, jolloin kehiin tulee imusarjan paineanturi. ei kait mitenkään muuten :-\
Tehtaalla niin asiallinen asennus tehty että ei viitsi alkaa harrastamaan ;)
-
Ja mikan:
Ehkä olen aivan hakuteillä mutta lähinnä tuli mieleen että mittausperiaate säilyy mutta käytetään vaikka filmiä tmv. (lieneekö muita...?) vähemmän herkkää mittausanturia joita nykyään kyllä tuntuu löytyvän jos jonkinlaisia. LH:n kartathan on muokattavissa. Mappiakin on jo LH:n kanssa sovellettu en vain jaksa muistaa miltä englanninkieliseltä foorumilta joskus asiasta luin. Voisi löytyä "pienellä" kuuklaamisella.
Tehtaalla niin asiallinen asennus tehty että ei viitsi alkaa harrastamaan ;)
Oikeastaan on ihan sama toiminnan kannalta, mikä sen kuumalanka anturin materiaali on. Mittausnopeuteen ja herkkyyteen vaikuttaa materiaalin massa, lämpöresistanssikäyrä, ominaislämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus. Ja tietysti materiaalin tulee olla sähköäjohtavaa...
Mutta voisihan tuollaisen toisenlaisenkin (kestävämmän) MAF:n etsiä ja sitten väsäillä karttoja LH:sta vastaamaan sen arvoja.
http://www.directindustry.com/prod/honeywell-sensing-and-control/thin-film-thermal-mass-air-flow-sensors-12365-120196.html
Tai sitten jostakin muun merkkisestä autosta kotoisin oleva MAF voisi sopia kaikkein vaivattomimmin. :(
Jos jotain kiinnostaa anturin rakenne tarkemmin, niin tuossa on jotain aiheesta.
www.autoshop101.com/forms/h34.pdf
-
Heitetäämpä peliin Karman Vortex. Tätä on käytetty sekä imu- että painepuolella ("push/ pull-thru") ainakin varhaisissa Mitsu Evoissa sekä joissain Lexuksissa. Käsittääkseni signaalijännite skaala olisi aika lähellä kuumalanka immua, vai olenko väärässä (taas) ?
E: Tuossa mikan linkissä olikin jo aihetta sivuttu, ja aina yhtä luotettavasta wikistä löytyy näköjään lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor (http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_flow_sensor)
-
Varmasti löytyy joku mekaanisesti kestävämpi kuin orkkisversio on...
Oli sen tekninen toteutustapa mikä hyvänsä (Kuumalanka, Karman pyörre, kylmälanka, ohutkalvo tai laminaarivirtauselementti), kunhan se on MAF. Jolloin sen karttojen säätäminen LH:lle on suhteellisen simppeliä.
Edit:
Tälläisen kun löytäisi, niin pitäisi mekaanisen keston olla omassa luokassaan.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/RT2002/5000/5510fralick.html
-
Ei juma, alkaa volvon virittely olla nykyään jo aika "hai-tekkiä". Luulin, että kun siirtyi kaasareista sähköruiskuun, niin otettiin iso askel. No, sehän ei ole juurikaan mitään kun pellin alta löytyy Nasan tekemä MAF :) .
-
Varmasti löytyy joku mekaanisesti kestävämpi kuin orkkisversio on...
Edit:
Tälläisen kun löytäisi, niin pitäisi mekaanisen keston olla omassa luokassaan.
http://www.grc.nasa.gov/WWW/RT/RT2002/5000/5510fralick.html
No nii ;D
-
Eikös siitä maffista pääsis eroon vaikka jollain perfect powerin SMT6:sella? Tuolla oli joku pickis johon oli pimpattu smt6 ja säädetty ja sitten heivattu maffi mäkeen: http://www.idaautomotive.com/changing_over_a_maf_to_a_map_sen.htm
sais samalla jotain hienosäätövaroja sytkään ja bensaan. Ja tuon hinnalla ei kovin montaa orggismaffia vielä saa.
-
Eikös siitä maffista pääsis eroon vaikka jollain perfect powerin SMT6:sella? Tuolla oli joku pickis johon oli pimpattu smt6 ja säädetty ja sitten heivattu maffi mäkeen: http://www.idaautomotive.com/changing_over_a_maf_to_a_map_sen.htm
sais samalla jotain hienosäätövaroja sytkään ja bensaan. Ja tuon hinnalla ei kovin montaa orggismaffia vielä saa.
Jättäisin hyllyyn, mikäli ei osaa orkkisruuttaa rukata niin kohtuullisen hyödytön laite, lh adaptoituu entiselleen.
Luultavasti tämän vuoden aikana saa orkkisruuttaan pistettyä äkkinäisempikin lähes minkä ilmamittarin hyvänsä(MAP anturi sinällään hiukan hankala kun vaatii lämpöanturin lisäksi), massamittarin "kalibrointi" on jo yleisessä tiedossa ja lisäksi tarvitsee vain napsauttaa puhtaaksipoltto ohjelmasta pois.
-
Eikös siitä maffista pääsis eroon vaikka jollain perfect powerin SMT6:sella? Tuolla oli joku pickis johon oli pimpattu smt6 ja säädetty ja sitten heivattu maffi mäkeen: http://www.idaautomotive.com/changing_over_a_maf_to_a_map_sen.htm
sais samalla jotain hienosäätövaroja sytkään ja bensaan. Ja tuon hinnalla ei kovin montaa orggismaffia vielä saa.
Joo mulla tuo SMT on nyt ollut muutaman vuoden käytössä ezk:n rinnalla sytkän rukkaamiseen ja toimii hyvin. Sillä voisi ohjata vaikka hukkakipinää ilman että ezk osallistuu. Sarkkolan kanssa tuosta Immun heivaamisestakin oli aikoinaan puhetta ja onnistuu, mutta ei innostanut kaikkea panna SMT:n varaan. Sytkän saa nyt palautettua yhdellä liittimellä parissa minuutissa jos purkissa ongelmia.
Ei kai se lämpöanturi ongelma ole?
-
Ei juma, alkaa volvon virittely olla nykyään jo aika "hai-tekkiä". Luulin, että kun siirtyi kaasareista sähköruiskuun, niin otettiin iso askel. No, sehän ei ole juurikaan mitään kun pellin alta löytyy Nasan tekemä MAF :) .
Volvon viritys on edelleen volvon viritystä! ;D
Sen vain voi tehdä monella tapaa... ;)
Kaasareista ruiskuun siirtymä ei ole se iso askel, vaan se, kun "aivolaatikkoon" ryhdyttiin oikeasti laittamaan "älyä" (dieseleiden monivaiheruiskutukset yms. kikkareet). :juhau:
Eikös siitä maffista pääsis eroon vaikka jollain perfect powerin SMT6:sella? Tuolla oli joku pickis johon oli pimpattu smt6 ja säädetty ja sitten heivattu maffi mäkeen: http://www.idaautomotive.com/changing_over_a_maf_to_a_map_sen.htm
Miksi siitä MAF:sta pitäisi päästä eroon?
Jos orkkis MAF ei kestä, niin sille löytyy takuulla (mekaanisesti) kestävämpi versio.
sais samalla jotain hienosäätövaroja sytkään ja bensaan. Ja tuon hinnalla ei kovin montaa orggismaffia vielä saa.
Kuinka niin ?
IMM = vaahteramäen eemeli hoitaa kaikki tarpeet oikein hyvin, kunhan sen mekaaniset ja sähköiset ominaisuudet ovat käyttötarpeeseen sopivat. IMM hoitaa MAP:n, kaasuläpän ja monenkin muun anturin yhteistiedon keruusta laskettavat asiat.
Ja kuten Juse totesikin, tuo minkä tahansa MAF:n sovittaminen LH:n kaveriksi on vain ajan kysymys, koska se on vain karttojen uudelleen säätämistä, eikä ECU:n uudelleen rakentamista.
-
<Kippis>...tana. Tämä tästä vielä puuttuikin. Rykimisongelma alkaa kohdentua Ecun ongelmaan. Sopat menee paksulle vaikka mitä tekisi eli vaikuttaa siltä että suuttimet on selällään kun Immun singnaalijännite nousee jollekin tasolle. No, täytyy mittailla jahka nuppi on nollattu :buck2:
-
Mulla oli Ecussa se vika, että ei avannut enää suuttimia. Ens alkuun pätki ja lopuksi hajos melkein kokonaan. Seokset oli joutokäynnillä tonnisilla suuttimilla 18-21
-
sais samalla jotain hienosäätövaroja sytkään ja bensaan. Ja tuon hinnalla ei kovin montaa orggismaffia vielä saa.
Kuinka niin ?
No paljonko maksaa MAF volvon tiskillä? saako 200e? Jos ton SMT6 saa vaikkapa 400e niin ei, sillä hinnalla ei montaa MAFfia saa.
-
IMM ja ahtimen väliseen letkuun, eli imm jälkeen.
tähän lisään omia kokemusksia.
mulla lh ft turbossa joku aiempi omistaja vetäny huohotuksen putsarinkoteloo... turbo on imuputkista päätelle ollu huonokuntone joka paikka siis rasvassa, ite ajoin 5000mailia ja samalla tutkin vikaa ko pätki-> syy ei ollu immussa mutt silti putsasin sen(vika jakajas+pyörijässä). yhteensä ite oon autolla ajanut 8000mailia ja en tiiä kauan on toi immu on ollu aiemmilla omistajilla käytössä.
eli kyllä se imm taitaa öljyä kestää...
-
Mulla kesti biltiimarin tarvike immu noin 4000km painepuolella 1.45bar ahdoilla, kunnes elektroniikan kansi katosi jonnekkin keskimmäinen lanka huomattavasti venynyt ja ritilä ennen immua poikittain immun sisällä ja jälkeinen oli pullahtanut virtausuuntaan nähden.
en sitten tiedä miten bossilainen kestäisi mutta on kalliita kokeiluja, pelasi tuon ajan kyllä hienosti, mulla on huohotus laitettu omaan kerääjäsäiliöön.
-
Vanhaan aiheeseen tälläinen kysymys että tarvitseeko imm johdot kolvata vai riittääkö piuhat kun purkaa nippua tarpeeksi pitkälle? Tarkoitus siis siirtää jonnekkin välijäähdyttimen ja imusarjan väliin.???
-
Vanhaan aiheeseen tälläinen kysymys että tarvitseeko imm johdot kolvata vai riittääkö piuhat kun purkaa nippua tarpeeksi pitkälle? Tarkoitus siis siirtää jonnekkin välijäähdyttimen ja imusarjan väliin.???
Mun mielestä immun piuhat menee siitä apparin pilarin juuresta sisään 940, joten ei välttis riitä pituus toiselle puolelle.
Toisekseen miksi painepuolelle...?
-
.... Tässä muutama jo esiin tullut plussa ja miinus:
+ Mahdollisuus käyttää dumppia, ilman että seokset sekoaa
+ Enemmän tilaa asentaa, jos uuden ja isomman hyrrän / vp-suodattimen vuoksi alkaa tulla ahdasta
+ Tarkempi ilmamassa tunnistus, eliminoidaan mahdolliset vuodot putkistossa / coolerissa (lämpötila kompensaatio ?)
+ Suurempi mittauskapasiteetti (mittausalue yleensä n. 8-1000kg/h)
- IMM:n mittaus alue -40 – +125´C (riittääkö coolerin teho kuumalla kelillä ?)
- Ahtimesta kulkeutuvan epäpuhtauden vaikutus tunnistimen elin ikään
- IMM speksattu toimimaan imupuolella, riittääkö skaala painepuolen olosuhteisiin
...
-Ahdin vaihtui sellaiseen missä ei ole bypassia ja nurkista löytyi vanha kiinadumppi.
-vapaavirtsaus pilipali tuninki putsari
-gangsta-räp made me do it
ELK
-
-Ahdin vaihtui sellaiseen missä ei ole bypassia ja nurkista löytyi vanha kiinadumppi.
-vapaavirtsaus pilipali tuninki putsari
-gangsta-räp made me do it
ELK
Bypassi on helppo tehdä imu ja paineputkien lähtöön ahtimelle.
Vaparikin mahtuu, mahtuu vakio kotelokin hieromalla. :P
Jos ahtovuotoja on kovasti niin ehkä väärä tapa korjata niitä vaihtamalla immu painepuolelle. Saati hehkuttaa tarkemmaksi likasella puolella mittausta. :D
Yleensähän nuo ei kovin pitkä ikäisiä ole painepuolella, mutta ainahan sitä saa koittaa. :)
Eli dumppikin on tekosyy, jotenka valitaan gängstä räppi vaihtoehto? :D
-
Juu onhan se ihan tiedostettu riski että lanka poikkeaa, väljä vanha holsetti valskaa öljyt tai immun ritilät vaikka irtoaa ja tekee jotain hallaa siellä.
Mutta koitetaan jos saatais jotai rikki :)
-
Mitenköhän noi langalliset immut kestää painepuolella parin baarin ahdoilla? Fefe immun kanssa ei vissiin tulis ongelmia
-
Huonosti, kuten kaikki IMMut, sillä niiden koteloinnin rakennetta ei ole suunniteltu kestämään painetta!
Sillä onko langallinen vaiko, ei ole, ei ole merkitystä tuossa kohdin.
Ja edelleen tästä syystä kysyn miksi IMMu pitää asentaa painepuolelle? Mitä hyötyä kuvittelet saavasi painepuolelle siirtämisestä?
Kts. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3235.msg543448#msg543448
-
Huonosti, kuten kaikki IMMut, sillä niiden koteloinnin rakennetta ei ole suunniteltu kestämään painetta!
Sillä onko langallinen vaiko, ei ole, ei ole merkitystä tuossa kohdin.
Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkun julistaa niitä totuutena. On massamittareita jotka on suunniteltu ja tarkoitettu ahdetun moottorin painepuolelle:
http://www.pmas-maf.com/product-category/performance-mafs/blow-thru-style-mafs/
-
Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkun julistaa niitä totuutena. On massamittareita jotka on suunniteltu ja tarkoitettu ahdetun moottorin painepuolelle:
http://www.pmas-maf.com/product-category/performance-mafs/blow-thru-style-mafs/
Mietin, ansaitseeko kommenttisi edes vastausta..... :idiot2:
Tässä on kokoajan puhuttu LH:n IMMuista, eikä kaikista maailman ilmamassamittareista, mitä maa päällään kantaa...
Tiettävästi olen ainoa ihminen, joka on koskaan täällä edes aloittanut LH:n raudan muokkausta, filmi-IMMuille yms. Joten..... :juhau:
-
Mietin, ansaitseeko kommenttisi edes vastausta..... :idiot2:
Tässä on kokoajan puhuttu LH:n IMMuista, eikä kaikista maailman ilmamassamittareista, mitä maa päällään kantaa...
Tiettävästi olen ainoa ihminen, joka on koskaan täällä edes aloittanut LH:n raudan muokkausta, filmi-IMMuille yms. Joten..... :juhau:
Jaa eikös se maailman paras moottorinohjain toimikkaan millä vaan massamittarilla? Niitä on sellaisiakin ohjaimia jotka toimii...
-
Pidetään keskustelu asiallisena ja pysytään aiheessa.
-
No mitenkäs tuon painetta kestävän mittarin saisi kikkailtua kiinni LH:oon? Johtojen uusiminen niin pitäisi toimia vai? ???
-
Linearisointikäyrät menee varmasti uusiksi, jokainen mittari kun näyttää todennäköisesti eri lukua samassa virtausmäärässä. Toivotan onnea sille joka lähtee soveltamaan jonkun muun mittarin antamia arvoja sellaiseen muotoon että LH ne tajuaa - ei sillä etteikö se tajuaisi mutta hetki saattaa mennä sitä tehdessä.
-
Jaa eikös se maailman paras moottorinohjain toimikkaan millä vaan massamittarilla? Niitä on sellaisiakin ohjaimia jotka toimii...
Kyllä se toimii, pienin muokkauksin.
LH:n rauta on rakennettu 016/012/004 IMMuja silmällä pitäen, eli sen rauta on muokattu mittaamaan mahdollisimman tarkasti jännitettä välillä 1,7-5V väliltä. Eikä koko 0-5V jänniteväliä, kuten bulkki ohjaukset, koska tuolloin viittaamiasi IMMuja ei ollut olemassa.
Joten ihan turhaa suunsoittoa tässä asiassa.
No mitenkäs tuon painetta kestävän mittarin saisi kikkailtua kiinni LH:oon? Johtojen uusiminen niin pitäisi toimia vai? ???
Liitin uusiksi IMMusta riippuen ja pikkuisen kolvia LH:lle (pari vastusta vaihtoon ja yksi poistetaan). Jolloin mittausalue on vastuksien arvoista riippuen vaikkapa 0-5V välillä tai sitten vaikkapa 0,4-5V väliltä, kuten olen väsäillyt tuota 519 IMMua varten.
Ja sitten lopuksi se Greycap:n mainitsema IMMun linearisointikäyrän tekeminen vaikka 012 IMMun tietojen pohjalta.
Toki sekään ei ole absoluuttisen välttämätöntä, mutta polttoaineen pääkorjauskartasta voi tulla hitusen hassun muotoinen ja pari muutakin parametriä voi kaivata ruuvaamista.
-
Olisiko mahdollista, että filmimallin immut kestäisivät paremmin painepuolella?
Olen tehnyt empiiristä koetta 12tkm ajan 960 M4.4 -511 loppuisella immulla ja hyvin tuntuu toimivan. Pari kertaa olen pessyt immun, kun kuulerin pohjalle vuosien saatossa kertynyt öljy on päässyt liikkeelle.
-
Olisiko mahdollista, että filmimallin immut kestäisivät paremmin painepuolella?
On ja ei.
Lankamalleista lentää elektroniikan kotelon kansi irti. Se kun ei ole sisäisesti painetiivis, vaan kansi on tiivistetty, jottei sieltä tulisi vuoto-ilmaa systeemiin.
Olen tehnyt empiiristä koetta 12tkm ajan 960 M4.4 -511 loppuisella immulla ja hyvin tuntuu toimivan. Pari kertaa olen pessyt immun, kun kuulerin pohjalle vuosien saatossa kertynyt öljy on päässyt liikkeelle.
Tässä on yksi merkittävä syy, miksi käyttöautoissa IMMua ei pidä edes harkita painepuolelle. Koska jokainen turbo vuotaa öljyä pikkuisen ja moottoritkin huohottavat, jolloin IMMuun kertyy likaa haittaamaan mittausta.
Jossain max. 500km vuodessa ajettavassa lelussa se ei merkitse juurikaan mitään, ellei turbon öljyvuoto ole merkittävä.
-
IMM siirtäminen painepuolelle on erittäin hyvä ratkaisu jos tekee muutakin remppaa koneelle. Ahdin, cooleri ja paineputket kun on puhtaita - ja IMM säästyy öljysumulta - niin IMMun siirto painepuolelle onnistuu mainiosti. Voi valita vakio -016 IMMun 2,5" paineputket tai isomman 3" putket. Samalla poistuu kaikki kuristushärpätykset imupuolelta kun 100mm ahtimen imuun voi tyrkätä suoraan kartiosuodattimen.
240 LH-johtosarjaa ei tarvitse alkaa leikkelemään kun IMM liitin käy suoraan painepuolelle sijoitettuun IMMuun.
Jos se IMM imupuolella haittaa kuristuksia, niin sillon aika siirtyäkkin jo aftermarket ecuunkin. :P
-
Sen verran monta immua meni kaverilla painepuolella tuossa talvella, että säädettävän ecun olis saanut jo samaan rahaan :2funny:
-
Kyllä tuo IMM painepuolelle on hyvä idea. Siis sen kannalta, jolla on IMMuja myytävänä.
-
Kyllä tuo IMM painepuolelle on hyvä idea. .
Onks tää joku uus myytti tai ilmiö LH:n kanssa? :P
Vähän kun mittari ei mittaa enään 3000rpm jälkeen mitään ja mitä muita legendaa yli 10v takaa? Ai että... :2funny:
-
Onks tää joku uus myytti tai ilmiö LH:n kanssa? :P
Vähän kun mittari ei mittaa enään 3000rpm jälkeen mitään ja mitä muita legendaa yli 10v takaa? Ai että... :2funny:
Oliko tuo oikeasti noin vaikeasti ymmärrettävä kommentti ;D
-
Oliko tuo oikeasti noin vaikeasti ymmärrettävä kommentti ;D
Ei ;)