Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Juho - 10.03.2011, 18:41:30

Otsikko: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
Kirjoitti: Juho - 10.03.2011, 18:41:30
Tarkoitus laittaa öljynjäähdytin autoon.
Jäähdytin on b200et moottorin alkuperäinen ja tulee b230fk moottoriin jossa vesijäähdytetty öljynsuodattimen siirtojalka.
Eli miten toteutan tämän?
Laitanko b200et moottorista öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan öljynjäähdyttimenlähdön siirtojalan ja suodattimen väliin?
Vai mitä jos laitan jäähdyttimen turbon öljyntuloletkun väliin, tuleeko öljyä vielä riittävällä paineella turbolle?
Onko muita toimivia vaihtoehtoja?
Turboksi tulee hx40 ja peltipakosarja mallia eteen ylös.
Onko kokemuksia nouseeko öljynlämpö liian korkeaksi, jos jättää jäähdyttimen kokonaan pois ja luottaa pelkkään vesijäähdytettyyn siirtojalkaan?
Toki öljynlämpömittari täytyy asentaa lämpöjen tarkkailua varten.
Otsikko: Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
Kirjoitti: sjs - 10.03.2011, 23:51:11
Mulla vesijäähy omassa 2,5L 16v vinokoneessa, ahdin tottakai on, ja ihan hyvin se yksinään näyttäisi riittävän, ellei meinaa täyttä tehoreserviä huudattaa puolta minuuttia pidempään (=ei tässä tapauksessa onnistu edes autobahnilla ilman että joku kuolee).

Eli vastaus on että HX40 kokoiselle ahtimelle riittää kyllä vesijäähy normaaleissa tapauksissa, tuskin paljoa yli 400hv sillä saat 8v koneesta irti ellei ole HX40Super?
Otsikko: Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
Kirjoitti: 0yxxy0 - 11.03.2011, 06:24:02
Mulla on 940 -95 ko koneella ja siinä on öljyn jäähdytin. Tosin joku suunnittelun kukkanen siinä on kun öljyn vaihdon yhteydessä suodattimen kun irroittaa niin öljy valuu suoraan jäähdytys letkuille.
Otsikko: Vs: Öljynjäähdytin b230fk moottoriin
Kirjoitti: Turbo 242 - 11.03.2011, 07:48:53
Tarkoitus laittaa öljynjäähdytin autoon.
Jäähdytin on b200et moottorin alkuperäinen ja tulee b230fk moottoriin jossa vesijäähdytetty öljynsuodattimen siirtojalka.
Eli miten toteutan tämän?
Laitanko b200et moottorista öljynsuodattimen ja lohkon väliin tulevan öljynjäähdyttimenlähdön siirtojalan ja suodattimen väliin?
Vai mitä jos laitan jäähdyttimen turbon öljyntuloletkun väliin, tuleeko öljyä vielä riittävällä paineella turbolle?
Onko muita toimivia vaihtoehtoja?
Turboksi tulee hx40 ja peltipakosarja mallia eteen ylös.
Onko kokemuksia nouseeko öljynlämpö liian korkeaksi, jos jättää jäähdyttimen kokonaan pois ja luottaa pelkkään vesijäähdytettyyn siirtojalkaan?
Toki öljynlämpömittari täytyy asentaa lämpöjen tarkkailua varten.

Ahtimen öljyletkuun ei ole kyllä mitää järkeä laittaa jäähdytyskiertoa vaan se pitää nimenomaan saada siihen väliin josta lähtee koko moottorille öljy. Jos hyllyssä on jo olemassa valmis paketti niin miksi sitä ei laittaisi kiinni ja käyttöön?

Itsellä on B23ET-moottorin kyljessä alkuperäinen jäähdytyskierto joka on vastaava kuin kuvailit yllä. En ole varma onko siinä termostaattia kun tuntuu että öljynlämmöt ei tahdo nousta yli 70oC. Että siinä ainakin toimii tuo jäähdytys.  :P