Proturbo  Autodiagnoosi

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 134815 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« : 05.01.2012, 00:44:55 »
Monessa topikissa on keskusteltu mm mihin saakka mikäkin ahdin riittää missäkin koneessa.

Tässä topikissa keskustellaan nyt sitten pelkästään Holsetin HX35 / HY35 ja HX40 ahtimista vinokoneessa.

Alkuun muutama lainaus penkkilapputopikista.

Lainaus
B25   9puristuksilla

-B23 lohko 0,60
-B230et männät sorvattu
-B23 kampura 84mm isku
-Kiinan kierokanget
-531  46/38 Kansiset
-GT-6 nokka
-Holset HX-40 65/60
-B30 kaasuläppä
-AMW intercooler

435hp  5940rpm /516nm 5874rpm 1,3bar

Lainaus
B19

Vakio alakerta
530 kansi palotilat muotoiltu kanavat siistitty
vakio venttiileillä 3 kulma seetit
k-nokka
holset 35hx 54/60 siivillä
kiina ic

307hp 433Nm

Lainaus
Kone B230FK vakio alakerta
Kansi vakio 531
Nokka K
Ahdin HX40 (60/65) #14
50 mm kopio hukkis
ruisku LH 2.4 (-89 vaparista)
Suuttimet 998 cc
Immu muokattu
3" putkisto
1.25 bar ahtopaineella

348 hv 4991 rpm
534 nm 3969 rpm

Lainaus
B19ET vakiomoottori 160-kansi. Avaamaton 250tkm ajettu 1983 240 turbon moottori.
- Megasquirt
- 830cc suuttimet
- Edis 4 suorasytytys
- K-nokka
- lh-jet imusarja
- Iso kiinacooleri 60mm ahtoputket
- Omavalmistepakosarja jakamaton kollektori
- Holset HY35 #8 pakopesä
- 40mm ulkoinen hukkaportti
- 3" putkisto 2 vaimentimella
- ahtopaine 1bar
- Ahdot karkaili pitkässä vedossa.

248.2 hp / 6480 rpm
291.5 Nm / 5576 rpm
1bar

Lainaus
B19ET vakiomoottori 160-kansi. Avaamaton 250tkm ajettu 1983 240 turbon moottori.
- Megasquirt
- 830cc suuttimet
- Edis 4 suorasytytys
- K-nokka
- lh-jet imusarja
- Iso kiinacooleri 60mm ahtoputket
- Omavalmistepakosarja jaettu kollektori
- Holset HX40 Super #14 pakopesä
- 60mm ulkoinen kiinahukkaportti
- 3" putkisto 2 vaimentimella

342hp / 6075rpm
431.4Nm / 4819 rpm
1.5bar

Lainaus
372,7hp 6921rpm 392,2nm  6158rpm

-vakio b19a vaparin alakerta
-kunnolla portattu,kireet venajouset, isommat venat jne. -398 kansi A-nokalla
-2x dellorto dhla 40mm "tuplalortot" paineistettuna. valuimusarja + kunnon alu painekotelo
-holset hx 40 super 12# pakopesällä 2bar paineilla
-omatekoinen tuubisarja jaetulla kollektorilla ( huono )
-kuormaauton muokattu cooleri
-perus kärjetön jakajasytkä lh-jetin puolalla
-50mm kiina hukkis
-3 tuuman putki tyhjällä vaimentimella

Lainaus
- B230F(X) vakio alakerta 13mm veiveillä
- 531 perussiistittynä, kolmikulmaseeteillä, puristussuhde 9,3.
- VX-nokka
- K-jetin imusarja suuttimenpaikoilla
- Suuttimet 783cc Siemens Deka
- Megasquirt I, v2.2 levy.
- 65mm kaasuläppä, 2,5" ahtoputket
- MAN:in muovipäätyinen 2" paksu välijäähy
- HX35 12 pesällä
- Itse tehty pakosarja joka ei ole pulsseja nähnytkään
- 38mm kopiohukkis
- 3" putki takapöntölle asti, takapönttö ja loppu 2,5"


Klikkaamalla isommaksi.
345hv @ 5300rpm ja 473Nm @ 4950rpm.

Lainaus
- B23E vakio alakerta
- 405 kansi vingutettu, vakio 44/35 venttiileillä, kireät venttiilijouset
- D-nokka-akseli
- Omavalmiste imusarja ja painekotelo
- 750cc suuttimet
- Omavalmiste alu cooleri
- Puristussuhde noin 8,3:1
- Omavalmiste pakosarja jakamaton kollektori
- Tial 44mm hukkaportti
- Holset HY35
- 3" putki loppuun asti, 2kpl vaimentimia
- Hestec ruisku&sytkä

http://s1103.photobucket.com/albums/g466/Jukkola/escort/?action=view&current=Kuva1102.jpg

372 hp / 6030 rpm
460 Nm / 4867 rpm
1,55bar

Tarkoituksena on, että saadaan kokemuksia ko ahdin sarjoista näissä punalohkoissa.

Olisi hienoa löytää + 500 hv punalohko HX40 sarjalaisella.

Kommentteja löytyy, että piisaa huomattavasti pidemmälle kuin, mutta faktaa ei juuri löydy.

Se on tiedossa, että HX40 sarjalaisella on hätyytelty 600 hv rajoja 1.9 litraisesta 16v koneesta, mutta punalohko ei tähän taida taipua.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 01:00:16 kirjoittanut JuHaU »

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2115
    • Instagram kuvat
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #1 : 05.01.2012, 08:11:45 »
Eikös Bamsella ole HX40 ja yli 500hp.. Joku, joka tuntee vois asiaa varmistella.

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #2 : 05.01.2012, 08:32:34 »
Mielenkiintoista,
näkyy yli 400hp pienellä ahtopaineella. Kyllä jostain noista esimerkeistä luulis saavan kevyeen sen +500hp, kunhan on pullonkaulat selvitetty ja poistettu. Toi superi kuitenkin tykkää paineesta, onkohan noihin mikä ollu syynä, että ahto jätetty vähän reiluun kiloon? tarttis kuitenkin sen reilun 2kiloo.

Meneekö pakopuoli niissä tukkoon?
loppuuko kipinä?
ei ole uskallettu paineistaa kunnolla?

Lainaus
hätyytelty 600 hv rajoja 1.9 litraisesta 16v koneesta
Itse asiassa menty reippaasti ylikin, eikä ollut vielä imusarja ihan tontillaan.
raw d

EVO8

  • Vieras
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #3 : 05.01.2012, 09:13:06 »
Käppyröitä olis kiva nähdä :)

Ei se 500-600hv tehon saaminen vinokoneesta mikään ihmeellinen ropleema ole vaan se että minkä luonteinen siitä tulee.     

Poissa J0NZA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #4 : 05.01.2012, 09:55:51 »
Eikös Bamsella ole HX40 ja yli 500hp.. Joku, joka tuntee vois asiaa varmistella.
HX40, #18 ja 1,6 bar

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #5 : 05.01.2012, 12:20:03 »
HX40, #18 ja 1,6 bar

Tämä kertoo taas vähän sitä mitä ounasteltiinkin, että vinokoneessa ainakin 8v kannen kanssa tarviaan isoa pakopuolta, jotta koneen hengitys saadaan kuntoon.


EVO8

  • Vieras
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #6 : 05.01.2012, 13:38:27 »
Tämä kertoo taas vähän sitä mitä ounasteltiinkin, että vinokoneessa ainakin 8v kannen kanssa tarviaan isoa pakopuolta, jotta koneen hengitys saadaan kuntoon.

Tuata.... löytyykö tästä laitteesta siis jostain dataa että pienemmällä pesällä ei onnistunut ?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #7 : 05.01.2012, 14:40:36 »
Tuata.... löytyykö tästä laitteesta siis jostain dataa että pienemmällä pesällä ei onnistunut ?

No jos katsoo tota ekan postauksen listaa, niin oletettavasti niissä tuo max 14# pesä on ollut ainakin osa jarruttavasta tekijöistä.

Muutamasta moottorista tiedän / olen kuullut että 14# -> 16# on auttanut pakopaineiden kanssa ja huipputeho on noussut.

Tottakai noissa listauksen esimerkeissä on muitakin pullonkauloja, kuin tuo ahdin, kuten Mikkeki kyseli myös.

Lähinnä se kiinnostaa kuinka paljon noilla ahtimilla on saatu irti eri kompinaatioissa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 16:04:39 kirjoittanut JuHaU »

Poissa sorvari

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #8 : 05.01.2012, 20:43:16 »
mikä tekee nuo erot väännössä,kun on yli sadan nm eroja mutta tehot ovat melko lähellä toisiaan.
siis koneissa jossa hx40??

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #9 : 05.01.2012, 21:06:30 »
Kansi.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #10 : 05.01.2012, 21:19:16 »
Kone B230FK vakio alakerta
Kansi vakio 531
Nokka K
Ahdin HX40 (60/65) #14
50 mm kopio hukkis
ruisku LH 2.4 (-89 vaparista)
Suuttimet 998 cc
Immu muokattu
3" putkisto
1.25 bar ahtopaineella

348 hv 4991 rpm
534 nm 3969 rpm

Tuo on kyllä mielestäni melkoinen saavutus. Noin pienet muutokset, ns. vakio-ruisku, pieni ahtopaine ja silti noin hyvä teho + vääntö. Kierrokset joilla teho ja vääntö tulee on melko mielenkiintoiset, mutta yleensä tuon tehoisen koneen tekeminen vaatii kyllä suuremman paineen tai suurempia muutoksia.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #11 : 05.01.2012, 21:23:42 »
Tuo on kyllä mielestäni melkoinen saavutus. Noin pienet muutokset, ns. vakio-ruisku, pieni ahtopaine ja silti noin hyvä teho + vääntö. Kierrokset joilla teho ja vääntö tulee on melko mielenkiintoiset, mutta yleensä tuon tehoisen koneen tekeminen vaatii kyllä suuremman paineen tai suurempia muutoksia.
Tuohon vaikuttti osaltaa varmaan tuo LH ruisku, joka antoi ennakkoa riittävästi. Pakko myöntää, että tuo kone potki 2 satasen kopassa paremmin kuin 16 v motti Amazonissa samalla paineella. Molemmissa oli samanlainen ahdin.

« Viimeksi muokattu: 05.01.2012, 21:25:31 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Bamse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #12 : 07.01.2012, 01:05:25 »

Olisi hienoa löytää + 500 hv punalohko HX40 sarjalaisella.


Löyty jo, @ 1.6bar. 8v punalohko, b230et. Kone kiers 7,5k. Mallina HX40 suupper, pesä kokoa 18. Tankissa hippibensaa..
Ens vuonna enemmän. Siis ainakin painetta jos ei muuta :D

EDITtiä.
Jäi tuo jonzan kommentti epähuomioissa lukematta

-Bamse
« Viimeksi muokattu: 07.01.2012, 01:10:38 kirjoittanut Bamse »
Täh?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #13 : 07.01.2012, 01:12:34 »
Löyty jo, @ 1.6bar. 8v punalohko, b230et. Kone kiers 7,5k. Mallina HX40 suupper, pesä kokoa 18. Tankissa hippibensaa..
Ens vuonna enemmän. Siis ainakin painetta jos ei muuta :D

EDITtiä.
Jäi tuo jonzan kommentti epähuomioissa lukematta

-Bamse

Oletko koittanut tuolla kompinaatiolla pienemmällä pakopesällä?

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #14 : 07.01.2012, 14:40:37 »
Mun tietääkseni ei oo kokeiltu muulla kun #18, korjatkoon Bamse sitten jos oon väärässä. Ja tosiaan niinkun tuolla Bamsen showroomissakin on kirjoteltu että hukkaportin ohjaus vähän kusi ja hukkaportti rupes aukeilemaan ennen aikojaan eikä kerralla sitten kun tavoite paine on saavutettu. Ohjauksena tossa on Tatech ja tosiaan toi reilu 500hp tulos oli RE85:sella ja "pikasäädöillä"
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

 

Kulkukoira  Proturbo