Futurez  Kulkukoira

Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen

  • 47 Vastauksia
  • 31245 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TopiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« : 18.03.2012, 14:27:14 »
Eli itsellä olisi ongelma tuon ahtimen öljyn kirron kanssa. kuinka olette öljyntulo letkun toteuttaneet?
Itsellä olisi tarve saada alkuperäisen öljynpaineanturin kanssa toinen öljynpaine anturi öljynpainemittaria varten linjastoon myös.
Miten/ minkä kokoisella "nipalla" pitää öljynpaineletku teettää, jotta sen saisi kiinni siihen latutin kannakkeen yläpuolella olevaan ylim. öljynottoon? joku kartio kierrehän siellä varmaankin on?
Pitäs huomenissa käydä letkut teettämässä, joten toivoisin pikaisia vastauksia. ;)

Edit:Konehan on B230F
« Viimeksi muokattu: 18.03.2012, 14:30:20 kirjoittanut TopiK »
Volvo v70 d3 -12
Volvo 740 b230fk+m90 -90 (380whp 638Nm)
Volvo 740 b230fk+m90 -89

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #1 : 18.03.2012, 16:18:05 »
Tätä minäkin olen kysellyt jo viikon.
Jossain projupäiväkirjassa se luki, mutta en muista missä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #2 : 18.03.2012, 16:45:40 »
vahva mutu 1/4 ntp

Oikeassa tehtaan turbolohkossa öljylähtö on suodattimen takapuolella, pääöljykanavan kupeessa.
Tuossa mainitsemassasi 1.sylinterin kohdalla olevassa reiässä(samassa kanavassa) on öljynpaineanturi.

Olen omassani ottanut vaparilohkosta öljyn siitä öljykanavan päästä, vesipumpun vierestä jossa on tulppa tehtaan jäljiltä. Jenga siinä tulpatussa reiässä on 1/4" NPT.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=896.30
« Viimeksi muokattu: 18.03.2012, 16:52:35 kirjoittanut Ari E »

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #3 : 28.03.2012, 20:54:14 »


Tuollaisilla osilla. Lohkon etupäässä on 1/4 NPT kierre. Itsellä on Garretin T3:n laakeriperä, jossa on 1/8 NPT kierteet. Kaikissa T3:n laakeripesissä ei ole kierrettä. Mitsubishin turboissa oli joku millinen kierre, muistaakseni M12 * 1,25, mutta tuo voi olla väärinkin.

Lohkon etupäähän tulee siis tuollainen 90 asteen nippa ja turbon laakeripesään myös. Väliin teflonletku, jonka sisähalkaisija on hiukan yli 6 mm (koko AN4). Letku tiivistyy liittimiin helmellä.

Hydrauliikkakaupoista saa myös tarvittavia palikoita, ja letkutkin voi teettää samassa paikassa.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #4 : 19.02.2014, 07:57:41 »
herätellään taas vähän vanhaa topiccia.
eli itsellä olisi juurikin tuo öljynkierron suunnittelu meneillään. ahtimena td04-13c ja siihen pitäisi öljynkierron lisäksi veden kierto tehdä!
öljynkierron ajattelin tekeväni näin:
lohkon päässä oleva tulppa auki, siitä teräspunosletkulla öljynsyöttö ja ahtimelta öljypohjan kylkeen melko ylös kiinni syöttöletkua isompi teräspunosletku. menikö oikein?
tuo vedenkierto on vielä mysteeri. googlettelulla tulee vastaan pelkkiä laita lämppärin letkuihin vastauksia? itse ajattelin sen näin: tarvitaan vettä paineella joten otetaan se suoraan vesipumpun lähtevältä letkulta, ja turbolta tullessa vesi on lämmintä niin laitetaan se menemään syylariin menevään vesiletkuun. menikö kuinka pahasti päin mäntyä?
edit: jotkut ovat kuulemma ajaneet vesijäähyturboilla ilman vedenkiertoakin, mitä mahtaa käydä? niin ja lohkona on tuo b230 vapari lohko
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014, 08:00:39 kirjoittanut lakeshead »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #5 : 19.02.2014, 08:52:34 »
vesikierto alavesiletkun ja paisarisäiliön alaletkun väliin. Siinä ei ole kun vapaa kierto. 940 turboissa voisi olla passeli alavesiletku. Tai biilteman anturiliitin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #6 : 19.02.2014, 09:44:08 »
Omasta volvosta tukin vesikierron letkut, ei vaikutusta, veljen 200sx about 450hp driftinki pulkka ilman vesikiertoa, ollut jo 3vuotta eikä vaikutusta, vaikka siihenkin vesikierron saisi.
Volvoilusta parantunut

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #7 : 19.02.2014, 11:26:35 »
ei ainakaa turbosukkaa uskalla lyyä ilman jäähdytystä :D riittääköhän jos öljyn tuloletku on 1/4" liittimellä ja paluu 3/8" :idiot2: oon kuullut että pitäis paluuletkun olla vähintään 2x  tuloletkun paksuus, mutta ei toi ahtimen liitinkään kovin järeen näkönen ole ??? ja sori tuumakoot mutta putkihyllystä löytyy vaan tuollaisia  :buck2:

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #8 : 19.02.2014, 11:39:02 »
ei ainakaa turbosukkaa uskalla lyyä ilman jäähdytystä :D riittääköhän jos öljyn tuloletku on 1/4" liittimellä ja paluu 3/8" :idiot2: oon kuullut että pitäis paluuletkun olla vähintään 2x  tuloletkun paksuus, mutta ei toi ahtimen liitinkään kovin järeen näkönen ole ??? ja sori tuumakoot mutta putkihyllystä löytyy vaan tuollaisia  :buck2:

Paluu vähintään yhtä suuri kun ahtimen paluureikä. Mielellään vaikka hieman isompi
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Lulla740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #9 : 06.11.2014, 21:29:24 »
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #10 : 06.11.2014, 21:33:13 »
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?

Paineista en tiedä, mutta jostain syystä "leipokii" koko keksintö.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2014, 21:36:21 kirjoittanut järviin »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #11 : 06.11.2014, 22:38:12 »
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?
minä, jos meinaat sitä kuusiokoloo joka on aivan törkeen kovassa. kierre 1/4, banjolähdöllä mahtuu hyvin. ollut jotain 15tkm käytössä

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #12 : 04.01.2017, 09:36:19 »
Oletteko porailleet tulopuolen öljylle reikää alkuperäiseen paikkaan? Jotenkin se ei tunnu viisaalle, mutta toisaalta houkuttelisi kokeilla kuinka paljon lastua jää kanaviin. Etupään nippaanhan voisi laittaa paineilmaa porauksen ajaksi ja tulpata muut reijät ja vielä kun putsailee hyvin kierteytyksen jälkeen, niin ei kai siinä muuta ihmeempää ole? Mikähän kierre tässä pitäisi olla?
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #13 : 04.01.2017, 12:36:26 »
Mulla on B230F:ssä turbonvoitelu tehty öljynpaineanturin lähtöön. M14 banjopultti jonka kannassa M10X1 kierre öp-anturille. Banjoletkulla voitelu. Mahtuu ainakin 240 laturin kanssa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahtimen öljynkierto vinokoneeseen
« Vastaus #14 : 04.01.2017, 13:50:24 »
Vaihtoehto tuokin, ehkä parempikin, kuin mikä mulla toisessa autossa on, eli T-haaralla anturin lähdöstä. Mutta, elättelen pieniä museointihaaveita, joten sen takia olisin tekemässä mahdollisimman "alkuperäistä". Öljynkierrot jos saisi alkuperäisenmallisiksi, niin tuohan olisi sarjanumeroa lukuunottamatta täysin 230ET:n kaltainen tuote. Vähän ajetusta STD lohkosta siis kyse.
142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

 

Proturbo  Autodiagnoosi