Carcom Oy  Ateho

Miksi ahdin ei kestä?

  • 35 Vastauksia
  • 16644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Miksi ahdin ei kestä?
« : 18.04.2015, 20:29:57 »
Koneena B200k jossa cossun männät, 8.2 puristussuhde, 530 kansi turbon venttiileillä. Ahdin Holset H1C #8 pakopesällä ja  ulkoisella 50mm:n hukkaportilla. Ahtoja 1,55bar.
Ensimmäisen kerran ahdin meni jarrupenkissä säätäessä, silloin bensaa öljyn seassa kun oli käynyt paksulla aiemmin.
Ahdin korjattiin uudella akselilla ja pakosiivellä FIN-Turbolla.
Nyt puoli vuotta ja joitakin kymmeniä ratakierroksia myöhemmin pöläytteli sinistä ja ahdinta tarkastettaessa pitkittäistä välystä jonkin verran+öljyä lähtevässä letkussa.
Nyt seokset olleet kohdallaan eli bensaa ei pitäisi olla öljyssä.
Öljynä VR1 10w-60, kesäksi vaihtuu 20w-50. Öljynpaineet hyvät ja lauhdutin keulalla.
Kone huohottaa aika reilusti ahdoilla. Bensana V-Power.
Olen kuullut että nykybensalla pakolämmöt nousevat ja voisiko se olla syy ahtimien rikkoutumiseen, mittaria ei VIELÄ ole.
Pakopaineet??
ATDriveboardin lokin mukaan ahdot pysyvät säädetyssä, koneen lämmöt ok jne...
Moottori toimii hienosti eikä merkkejä särkymisestä kuulu/näy.
Tekisi mieli vaihtaa kuulalaakeroituun ahtimeen mutta nykyisen rikkoutuminen täytyy selvitä ennen kun menee arvokkaampaa tilalle...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #1 : 18.04.2015, 21:30:48 »
Onko sulla suljettu ahtosysteemi vai onko siellä joku blow off valve dumppi tai by pass. Jos ei ole mitään, niin kaasuläpän sulkeutuminen aiheuttaa aika kovan paineiskun siivelle, joka käy laakereiden päälle.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #2 : 18.04.2015, 21:43:13 »
Blow off ennen kaasuläppää.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #3 : 18.04.2015, 22:10:23 »
Onko paukkuja tms? Onko ilman saanti riittävä? Öljyn kierto ok?

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #4 : 18.04.2015, 22:17:29 »
Ei ole paukkua käytössä. Kunnollinen suodatin+60mm putki imupuolella. Öljy haaroitettu anturilta ja paluu porattu lohkoon. Letkuna painepuolella hydrauliletku banjoliittimellä ja joku öljynkestävä paluussa. Paksuudet muistaakseni 1/4" ja 16mm
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #5 : 18.04.2015, 22:30:43 »
Kirjoituksesta ei nyt suoraan selvinnyt onko sinulla laajakaista lambdaa, että näet seokset kokoajan ajon aikana? Eikä tuo lämpöanturi pakopuolellekkaan olisi pahitteeki.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #6 : 19.04.2015, 00:43:17 »
Toimiiko bov varmasti?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #7 : 19.04.2015, 08:59:01 »
Tuoksahtaisi ahtimen öljykierron ongelmalle
raw d

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #8 : 19.04.2015, 10:15:33 »
Paluuletku liian pieni. Pitäisi olla min.21mm sisähalk.

Tuolta poimittua; http://www.dnsf.org/archive/index.php/t-16324.html

Mutta siltä varalta, että laiskuus iskee niin keskustelun aiheena tuolla oli Holsetin H1 (eli sama kampe) ja johon kommentoitiin näin " Olin yhteydessä asiasta Proturboon ja sieltä sain ohjeita et min. 21mm. Että muuten tulvii ja voi jopa ahdin hajota"

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #9 : 19.04.2015, 11:06:22 »
On laajakaistamittari josta haaroitettu signaali moottorinohjaukselle. Sieltä saa tallennettua lokiin.
Dumpissa on kieltämättä outo ääni, semmoinen terävä ääni. Videossa se kuuluu: https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story
Toivottavasti näkyy...
Mittaan huomenna paluuletkun, se on kuitenkin juuri käypänen ahtimen letkukaraan.
Täytyy tarvittaessa kasvattaa 21mm:iin.
Tuo tuntuu järkeenkäyvältä että ahdin tulvii.
Pakolämpömittari oli mutta näytti ensin höpöjä ja myöhemmin meni mykäksi. Otin anturit jo pois mutta äkkiähän uudet hankkii ja asentaa.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 11:08:16 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #10 : 19.04.2015, 11:57:38 »
On laajakaistamittari josta haaroitettu signaali moottorinohjaukselle. Sieltä saa tallennettua lokiin.
Dumpissa on kieltämättä outo ääni, semmoinen terävä ääni. Videossa se kuuluu: https://www.facebook.com/pete.maatta/videos/10200329799243218/?pnref=story
Toivottavasti näkyy...
Mittaan huomenna paluuletkun, se on kuitenkin juuri käypänen ahtimen letkukaraan.
Täytyy tarvittaessa kasvattaa 21mm:iin.
Tuo tuntuu järkeenkäyvältä että ahdin tulvii.
Pakolämpömittari oli mutta näytti ensin höpöjä ja myöhemmin meni mykäksi. Otin anturit jo pois mutta äkkiähän uudet hankkii ja asentaa.

Sivua ei voida näyttää. Se voi olla tilapäisesti poissa käytöstä, linkki on vanhentunut tai sinulla ei ole oikeuksia nähdä tätä sivua.
Jos kuuluu juurikin se sakkaamisen ääni ja dumppi toimii(Suhahtaa edes vähän), niin dumppi ei toimi oikein. Tällästä oli kaverin SX nissanissa, edellinen sankari oli laittanut 13 prikkaa jousen alle...

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #11 : 19.04.2015, 16:28:30 »
Toimiiko bov varmasti?

Ei varmaan auta alkuperäistä kysyjää mutta mulla meni uudenkarhea to4e pohjainen turbo aika äkkiä sohloksi, muuta vikaa en silloin löytänyt kuin kiinalaisen by-pass valven toiminta. Irrallaan tutkiessa jos 10 kertaa imaisi niin kerran nousi mäntä ylös. Alkuperäinen mäntä oli erittäin väljä ja o-renkaat olemattoman paksuiset, lisäksi liian pitkät. Sorvailin uuden männän ja laitoin paksummat o-renkaat ja molycotea. Toimintavarmuus kasvoi aivan uudelle tasolle.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #12 : 19.04.2015, 19:44:17 »
Video on kaverin sivuilta, arvelinkin ettei se näy vaikka jaoin sen omalla julkisena...
bov on muistaakseni tommi´s billetin valmistama ja löysin jousi paikallaan.
Pitää tarkastaa vielä toiminta.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #13 : 20.04.2015, 20:46:43 »
Toi 60mm imuputki särähtää mun korvaan aika pienenä, varsinkin jos on yli 5 senttiä pitkä. Noissa uudemmissa Holseteissa kun on se 4" inletti. Kaikilla tutuilla on ollut tuo iso imuputki ja isoin K&N suodatin ja ei ongelmia.

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Miksi ahdin ei kestä?
« Vastaus #14 : 20.04.2015, 21:15:56 »
Holsetin H1C:ssä on 2,5" inlet.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

 

Ateho  Elekma