Race.fi  Puotilan autokorjaamo

S40 1.6d latausjännite?

  • 4 Vastauksia
  • 224 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Horsepower

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
S40 1.6d latausjännite?
« : 12.01.2024, 11:38:53 »
Mikähän mahtaa olla normaali latausjännite tuollaisessa 1.6d -08:ssa?

Nyt pakkasten aikaan auto herjannut Webaston käytön jälkeen muutaman kerran virran vähyydestä ja olenkin ladannut akkua aina tuolloin älylaturilla.

No viime viikonloppuna otin akun lämpimään ja 5A ctekki latasi akkua varmaan puoli vuorokautta ennen kuin oli täynnä.
Akku on jo ainakin 3 vuotta vanha ja merkkiä euroglobe joten voihan se olla sekin on tiensä päässä mutta rupesin mittailemaan latausjännitteitä ennen kuin marssin akkukauppaan.

Lataus mitattu 8 asteen pakkasessa ja näytti seuraavia:
Akku vuorokauden levänneenä, auto ei käynnissä:12,6V
Autoon sytytysvirta ja lähivalot päälle: 12.2V
Auto käyntiin tyhjäkäynnille: 12.8v-hitaasti nousten n.13v
Kuormitus päälle tyhjäkäynnillä (istuin lämmittimet, takalasinlämmitin): 12-12.2v
Kierroksia kun nostaa 1200-1500 niin lataa 14.4v, kuormitus päällä 14.2v.

Eikö nuo latausjännitteet tunnu aika pieniltä?
Senhän pitäisi nostaa pakkasilla jopa jonnekin 15v tietämille parhaimmillaan?

Mietin vain tässä että menenkö akku vai laturikauppaan vai molempiin  ;D

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d latausjännite?
« Vastaus #1 : 12.01.2024, 13:50:52 »
14.4-15v on ihan ok latausjännite.
Eihän toi 12.6v ole enää kovin eloisan akun merkki. Taitaa siinä 13v paikkeilla olla ehjän akun jännite levossa. En nyt ulkoa muista minkä jännitteen alle ei lähde lisälämppäri päälle.

Poissa Horsepower

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d latausjännite?
« Vastaus #2 : 12.01.2024, 14:22:02 »
Jotenkin vaan epäilyttää toi lataus vielä.
Viime perjantaina siis otin akun lämpimään ja latasin täyteen kun webastoa ei saanut päälle ja starttauskin tuntui vaivalloiselta.
Lauantaina akku takasin paikoilleen, lämmitin päälle puoleksi tunniksi ja ajoa lauantaina n.2h.

Sunnuntaina lämmitin päällä n.15 min jonka jälkeen auto sammutti Webaston alhaisen jännitteen vuoksi.
Starttasi kuitenkin ihan ok ja sen jälkeen ajoa n. 1h.
Maanantaina oli pakkanen laskenut jo plussan puolelle joten ei akkuongelmia.

Jotenkin tuo latausjännite tuntuu vaan melko alhaiselta.
Jos lämmittimiä on päällä niin ei meinaa millään ladata yli 14 voltin edes kierroksilla.
Edellinen auto (Mondeo) latasi melkein 15 voltilla pikkupakkasilla.

Tyhjäkäynnillä kun annat kierroksia niin jopa sisävalo kirkastuu lievästi.

Poissa Horsepower

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d latausjännite?
« Vastaus #3 : 12.01.2024, 16:54:33 »
Taisi ratketa akun vaihdolla tämä.

Uudella akulla latausjännitteet navoista jopa tyhjäkäynnillä 14,6v.

Olisko akussa ollut sen verta sisäistä resistanssia että näkyi latausjännitteessäkin.

Sikäli veemäinen akku että plus asteiden puolella käyttäytyi näennäisesti kuten ehjä akku mutta pakkaset teki vissiin tehtävänsä.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 1.6d latausjännite?
« Vastaus #4 : 12.01.2024, 20:50:53 »
Taisi ratketa akun vaihdolla tämä.

Uudella akulla latausjännitteet navoista jopa tyhjäkäynnillä 14,6v.

Olisko akussa ollut sen verta sisäistä resistanssia että näkyi latausjännitteessäkin.

Sikäli veemäinen akku että plus asteiden puolella käyttäytyi näennäisesti kuten ehjä akku mutta pakkaset teki vissiin tehtävänsä.
Akunkenkien huonot kontaktit saa tehtyä haittaa jo aikalailla. Mutta nyt sulla ainakin näyttäis lataavan ja uudella akulla pärjääkin aika pitkälle ja lämppärikin pysymään päällä pyydettäessä.

 

RallyBaron  Samppasport