Samppasport  Futurez

Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan

  • 37 Vastauksia
  • 19841 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Täytyy kyllä mainita, että itse tein kesällä juurikin hakemalla paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä (dunlophiflex-edustaja) 12mm tiheäkierteiset helmijatkosnipat ja ne hydrauliikkatiivistysliimalla sylintereihin ja välille teetin letkun(toinen pää 90 kulmalla jota lyhennettiin ja toinen pää suora)
Eli suoraan sopivia on olemassa, kunhan sopivan liikkeen löytää jolla niitä on/ viitsi hankkia  ;)

Okei. Itse kävin Turun Hi-Flexin tiskillä, ja tihein saatavilla oleva oli M12 * 1,25, ja se on siis vielä liian karkea. Tuossa kun on vain millin nousulla oleva kierre.

Sama tilanne jos selaa HiFlexin tuotekuvastoa. Myöskään Hydroscandilta ei löytynyt sopivaa. Lisäksi lähetin useampaan vielä s-postikyselyä, mutta vastaus oli sama: ei löydy millin nousulla.

M10-kokoisia kyllä löytyy millin nousulla helposti.

Ainoa mitä 12 * 1 -kierteellä olisi saanut, olisi ollut banjopultti.

No, nämäkään nyt ostetut eivät olleet pahan hintaisia, ja suoraan sopivia.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Ja itse asiassa nyt kun asiaa Googlettelee vähän enemmän, niin Skandixilta tilaamalta saa vähän järkevämpään hintaan uutta letkua, 39,90 euroa + postikulut:


http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1004427/


Pelkkää alkuosan putkea siellä ei näytä olevan 200/700/900 -sarjaan, mutta joku putki/letkuyhdistelmä 700/900 -sarjaan löytyy:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/clutch-hoses-tubes/clutch-hose/1014225/.


« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 13:21:45 kirjoittanut Jktku »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Itte tilasin oikeilla kierteillä sopivan teräspunosletkun. Makso 50€ posteineen tarttenut laittaa mitään putkia.

Hel performance.fi tais olla se sivu jos kiinnostaa kattella ja suunnitella oma letku (porvoon mittaletkun sivut).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Nyt vierähtää jutut Volvoista kauneimman puolelle, eli 740:iin, vaikka otsikko lupailee jotain ihan muuta.



Toisin kuin 240:ssä, 740:ssä tuo iskaritolpan yläpinta ei ole tasainen. Samanlainen poikkituen ylälevy ei siis oikein toimi 740:ssä, joka toimii 200-sarjassa. Tuohon kun laittaa vain levyn päälle, niin levyn ja tuon iskaritornin pinnan väliin jää rako. Sellainen ratkaisu, että levyn vain pulttaisi tuohon päälle, ei missään nimessä olisi hyväksyttävä vaihtoehto.



Näistä osista olisi kuitenkin tarkoitus yrittää tehdä kelvollinen poikkitukisysteemi 740:een.



Ajatus on, että ensin iskarin kiinnityslevyn pulttien kanssa pultataan tuota iskaritolpan yläpintaa vasten nämä kaksi nappulaa. Nuo pultit lienee aiheellista vaihtaa pidempiin, ja samalla voisi harkita käyttävänsä 10.9 -luokan pultteja, niin saisi tuolle levylle vähän lisää puristusvoimaa.

Keskireikä näissä nappuloissa on vähän ylikokoinen, sillä pultit eivät osoita suoraan ylöspäin, vaan ovat hieman vinossa. Jos pultin reikä nappulassa olisi tiukka ja vain pultin halkaisijan kokoinen, levyä ei saisi enää nostettua pois paikaltaan, kun kaikki on hitsattu kasaan. Tarvitaan siis vähän liikkumavaraa sivusuunnassa, ja siksi ylikokoinen reikä.



Levyssä taas on myös vähän ylikokoiset reiät, jotka sopivat nappuloiden ympärille. Tässä vaiheessa levy hitsataan kiinni nappulaan. Sen jälkeen levy nappuloineen irti, ja hitsisaumaa myös alapuolelle.

Kuvassa näkyy hyvin myös tuo, kuinka nämä pultit eivät ole suorassa. Takimmainen on selvästi vinossa suhteessa etummaiseen pulttiin ja myös levyn pintaan.

Koska nappula on irrallinen ennen hitsausta, tulee se väkisin oikeaan asentoon pulttiin ja iskaritolpan yläpintaan nähden. Näin pulttiin ei tule vääntäviä voimia.



Tämä tarjoaakin jo paremman lähtökohdan poikkituen putkiosan kiinnikkeille.



Kiinnikeosat hitsataan levyyn.



Toinen mutteri jää pystyyn tulevan kiinnikeosan alle, mutta kiinnikeosassa on aukko, joka mahdollistaa mutterin asentamisen. Aukko näkyy tuossa edellisessä kuvassa paremmin.

Putkimateriaali puuttuu vielä. Pitää käydä hankkimassa, niin pääsee ihmettelemään, että tuleeko tästä hyvä.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2017, 22:22:19 kirjoittanut Jktku »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Kyllä sä olet seppä  O0 Tuleeko näitäkin mahdollisesti myyntiin?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Kyllä minä näitä leikkautin useamman sarjan samalla, kun se on kustannustehokkaampaa niin.

Mutta pitää tehdä ensin yksi itselle, että näkee sen varmasti sopivan pellin alle. Vasta sen jälkeen kehtaa laittaa myyntiin.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Poikkituki 740:een etenee.



Nappulat siis pultattiin ensin paikalleen ja levy nostettiin sen jälkeen nappuloiden ympärille. Levy lepää iskunvaimennintornin korkeimpia kohtia vasten. Pari pistehitsiä, kun osat ovat autossa kiinni, jotta ne saadaan keskenään oikeaan asentoon.





Näissä kuvissa näkyy hyvin tuo, että ne pultit eivät 740:ssä suinkaan osoita suoraan ylöspäin, vaan ne ovat vinossa suhteessa toisiinsa ja suhteessa tuohon levyyn. Vaikka ne näyttävät näissä kuvissa olevan hullusti vinossa, tässä asennossa ne ovat juurikin oikeassa asennossa.



Putken päätyyn tulee samanlainen kiinnityspalikka, joka oli Volvo 240:en poikkituen kanssa käytössä. Pieni rengaspalikka sulkee putken pään.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi


Levyihin hitsattavien kiinnikeosien paikat on helpointa merkata niin, että osat ovat autossa kiinni ja pulttaa poikkituen osiin kiinni ja nostaa kaikki yhdessä paikalleen levyjen päälle. Sitten tussilla levyn pintaan merkit, että mihin kohtaan pystytukien kuuluu tulla. Edellyttää tietenkin, että se varsinainen poikkituki, eli se putkiosa, on jo tehty. Poikkituen putken oikea pituus 740:ssä näillä osilla on 87,4 cm. Tuo mitta tarkoittaa pelkän putken pituutta ennen kuin siihen on hitsattu mitään kiinni. Tämä toki voinee vaihdella autojen välillä, ja riippuu myös siitä, että mihin kohtaan pystykiinnikkeet hitsaa kiinni.

Kaipa ne pystytuet olisi voinut pistehitsatakin levyihin kiinni autossa paikallaan. Itse jotenkin vaan välttää viimeiseen asti konehuoneessa heilumista hitsipillin kanssa.







Näissä kuvissa konepelti on kiinni ja osat ovat paikallaan. 740:ssä vaikuttaa olevan enemmän tilaa kuin 240:ssä. Ahtain paikka suhteessa konepeltiin on heti tuossa levyyn hitsattavan kiinnikeosan päällä, ja siinäkin on helposti 20 - 25mm tilaa.



Ensimmäisen pystytuen saa hitsattua jokapuolelta ja ympäriinsä. Toista pystyosaa ei oikein mahdu niiden välistä hitsaamaan, kun väli on vain 8mm. Tästä syystä tuo toinen osa on reilusti alaosastaan viistetty, jotta sen saa sillä tavalla hitsattua riittävän hyvin.



Hitsausen ajaksi pulttasin 8mm paksua tavaraa pystytukien väliin, jotta osien väli tulee oikean suuruiseksi.



Kyllä teräsosa sitten osaa olla kaunis!



Ja valmis tuotos pohjamaalattuna konehuoneessa. Ihan toimivan oloinen.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2018, 14:51:42 kirjoittanut Jktku »

 

Kulkukoira  Proturbo