Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Jonski. - 07.01.2013, 00:24:11
-
Nyt tarvis apuja loppu oma ammattitaito kesken.
Tommonen ongelma on, pakettina -618 asetelma, m90 ja m90 painelaakeri haarukkaa nostettu 10mm. Poljin on puoleen väliin asti löysä, sitten tulee tuntuma. Järjestelmässä ei ole ilmaa. Painelaakeri painaa liikkeen alusta asti asetelmaa, katsottu kytkinkopan reiästä. Haarukasta varmaan sais esijännitettyä löysän liikkeen verran että poljin ottaisi alusta asti, mutta meneekö sitten painelaakeri rikki? Ongelma on oltava asetelmassa, mutta mikä siinä on vikana, esijännitys?
-
Mikä levy sulla on ja paljonko asetelman kiinnityspintaa on upotettu kitkapintaan nähden?
-
Uusi turbodieselin massalevy, aiemmin kun tuo paketti oli ajossa m45 laatikolla, oli myös massalevy. Tuosta upotuksesta ei ole varmuutta, mutta voisiko se johtua juuri siitä?
-
Haarukasta varmaan sais esijännitettyä löysän liikkeen verran että poljin ottaisi alusta asti, mutta meneekö sitten painelaakeri rikki?
Alkuperäisessä työsylinterissähän on sisällä jousi joka painaa kevyesti juuri nämä "löysät" pois. Painelaakerin pitäisi siis olla kevyesti asetelmaa vasten koko ajan.
-
Kyllä aivan, mutta niinkun kirjoitin painaa haarukka heti liikkeen alusta asetelmaa, eli työsylinterin jousi ottaa ilmat pois välistä, mutta ei se jaksa asetelmaa painaa yhtään. Meinasin tuolla kommentilla että jos laittas kytkin koppaan jonkun korvakkeen mihin pultti ja painas sillä pultilla haarukkaa sen asetelman löysän osuuden verran niin että kytkin ottaisi heti polkimen alusta. Mutta eikö tuo painelaakeri oo suunniteltu niin että se pyörii vain sillon kun kytkintä painetaan ja silloin jos haarukassa on hiemankin suurempi jännitys, pyörii laakeri kokoajan? Eikö bemareissa oo työsylinterin päässä säätö näin muistan joltain kuulleeni? Volvossahan sen säädön kylläkin tekee juuri se jousi siellä työsylinterissä.
-
Vähän kuullostais siltä että tarvitsisi kytkimen shimmausta... (varsinkin jos eri autoista eikä yhtenä pakettina ostettu) Eli asetelmaa pitäis nostaa tai laskea vauhtipyörään nähden.
Eli kuten JuhaU mainitsi. :)
-
Mulla samoja ongelmia -698 asetelman kanssa.
Mun kokoonpano on seuraava
- m90 ja vakiohaarukka korotettuna.
- 940 pää/työsylinteri ( molemmat tarvikkeena ) ja näiden välissä alkuperäinen letku/putki.
- SRE -698 asetelma ja 240mm 940 turbon sachs jäykkä m90 massalevy.
- sachs vakiopainelaakeri
Mulla on asetelma shimmattu kovimmalle puristusvoimalle ja haarukka/painelaakeri säädetty niin lähelle asetelmaa kun uskaltaa. Poljintuntuma hyvä alusta asti, ei tyhjää liikettä ja tanko liikkuu heti kun polkimeen koskee.
En saanut työsylinterin liikettä riittämään MITENKÄÄN vakiopalikoilla ja jouduin tekemään työsylinterin ja haarukan väliin kierretangosta säädettävän palikan jolla mun pitää ruuvata melkoisenpaljon esijännitystä pakettiin että saan kytkimen edes irroittamaan.
Kokeiltu myös alkuperäisillä pää- ja työsylinterillä ja lopputulos sama.
Ajoin viimekesänä moottorin sisään tolla kokoonpanolla ja voin sanoa että oli perseestä. Kun paikat kuumenee niin kytkin lopettaa välillä irroittamisen ja kun säätää lisää esijännitystä niin kytkin luistaa :-\
Ongelmana on myös se että kytkin makaa nyt kokoaika vähän painettuna, rasittaa kampuran päittäislaakerointia ja virittää ei pysty kun palikat luistaa jo nykyisellä ~600Nm.
Luulen että volvon kytkinosien liike ei vaan vakiona riitä tälle bmw:n asetelmalle?
Ajattelin seuraavaksi kokeilla:
- isompituottoista pääsylinteriä (rallyrace tms.) jolla saan liikettä työsylinterissä pidemmäksi?
- erilaista asetelmaa joka todettu toimivaksi näillä palikoilla -765?, AP-Racing?
- Zf vaihteistoa jossa tulee samalla bmw työsylinteri?
Munmielestä paketti täytyisi saada toimimaan sillälailla että painelaakeri ei ole lainkaan "painuneena" asetelmaa vasten lepoasennossa.
-
Kai se tarvii tiputtaa laatikko pois ja ruveta tutkimaan asetelmaa. Ei kellään ois neuvoja tuohon shimmaukseen?
-
Onhan kytkin ilmattu kunnolla? Meinaan jos painelaakeri on kiinni asetelmassa niin poljinta painaessa asetelman kuuluisi myös heti painua.
-
Järjestelmässä ei ole ilmaa. Painelaakeri painaa polkimen liikkeen alusta asti asetelmaa, katsottu kytkinkopan reiästä.
lisäsin ton sanan poljin tonne selventämään, eli kyllä.
-
Miltä vaikuttaa, olisiko asetelmaa varaa painaa enemmän ja olisiko työsylinterissä varaa tulla enemmän ulos? Tähän vaivaan voisi auttaa isompi pääsylinteri tai pienempi työsylinteri. Työsylintereitä ainakin on ymmärtääkseni kahdella erikokoisella männällä.
Massalevyssä on se ongelma, että se "paisuu", kun kytkintä painaa. Siis kitkapintojen välissä oleva metellilevy toimii tavallaan jousena. Tästä syystä asetelman liikevaran lisääminen voisi auttaa. Mulla on omassa autossa myös 618 asetelma johon väsäilty kaksi massalevyä. Tästä syystä liikerata on tosi pitkä, mutta toimii siitä huolimatta oikein hienosti.
-
Eihän myöskään paina niin pitkälle että ottaa asetelma kiinni levyyn? Jos vanha ja uusi levy on ollut saman paksuiset niin ei asetelman asetuskorkeuden pitäisi muuttua. Tutulla aikanaan painoi asetelman noin yli ja sillä kesti tovi tajuta se.
-
Oletteko säätäny pääsylinteristä koko käyttöalueen käyttöön. Eli kun poljin ylhäällä on pääsylinterin tanko stopparissa ja kun poljet polkimen pohjaan niin mäntä menee pohjaan asti sylinterin sisällä?
-
Mulla samoja ongelmia -698 asetelman kanssa.
Mun kokoonpano on seuraava
- m90 ja vakiohaarukka korotettuna.
- 940 pää/työsylinteri ( molemmat tarvikkeena ) ja näiden välissä alkuperäinen letku/putki.
- SRE -698 asetelma ja 240mm 940 turbon sachs jäykkä m90 massalevy.
- sachs vakiopainelaakeri
Mulla on asetelma shimmattu kovimmalle puristusvoimalle ja haarukka/painelaakeri säädetty niin lähelle asetelmaa kun uskaltaa. Poljintuntuma hyvä alusta asti, ei tyhjää liikettä ja tanko liikkuu heti kun polkimeen koskee.
En saanut työsylinterin liikettä riittämään MITENKÄÄN vakiopalikoilla ja jouduin tekemään työsylinterin ja haarukan väliin kierretangosta säädettävän palikan jolla mun pitää ruuvata melkoisenpaljon esijännitystä pakettiin että saan kytkimen edes irroittamaan.
Kokeiltu myös alkuperäisillä pää- ja työsylinterillä ja lopputulos sama.
Ajoin viimekesänä moottorin sisään tolla kokoonpanolla ja voin sanoa että oli perseestä. Kun paikat kuumenee niin kytkin lopettaa välillä irroittamisen ja kun säätää lisää esijännitystä niin kytkin luistaa :-\
Ongelmana on myös se että kytkin makaa nyt kokoaika vähän painettuna, rasittaa kampuran päittäislaakerointia ja virittää ei pysty kun palikat luistaa jo nykyisellä ~600Nm.
Luulen että volvon kytkinosien liike ei vaan vakiona riitä tälle bmw:n asetelmalle?
Ajattelin seuraavaksi kokeilla:
- isompituottoista pääsylinteriä (rallyrace tms.) jolla saan liikettä työsylinterissä pidemmäksi?
- erilaista asetelmaa joka todettu toimivaksi näillä palikoilla -765?, AP-Racing?
- Zf vaihteistoa jossa tulee samalla bmw työsylinteri?
Munmielestä paketti täytyisi saada toimimaan sillälailla että painelaakeri ei ole lainkaan "painuneena" asetelmaa vasten lepoasennossa.
Nyt käytössä ZF valmistama GS6-37DZ vaihteisto samalla -698 asetelmalla, mutta bmw:n työsylinterillä/haarukalla ja 4lapaisella sintterilevyllä.
Painelaakeri shimmattu lähes asetelmaan kiinni ja nyt haarukassa pieni vapaaliike.
Kytkin toimii nyt paremmin kuin koskaan aikaisemmin, poljintuntuma on aivan erilainen ja kytkin toimii nyt kuten sen kuuluu.
Ei ehkä helpoin tai halvin ratkaisu ongelmaan, mutta ainakin tuntuisi toimivan.
-
Hopsista, itsellä semmoinen ongelma kun ei saa kytkintä irroittamaan. Asetelmana 765 ja blingfactory vauhtis, pääsylinteri on volvon ja työsylinteri bmw:n oma. Työsylinterin tankoa jatkettu 5mm eli tyhjävara otettu pois. Työsylinteri ei riitä painamaan asetelmaa loppuun asti, kokeiltu myös liian pitkällä työtangolla.
Bmw työsylinteriin vaihdoin tiivisteen koska aikaisemmasta oli palanen lähtenyt ja päästi mehut läpi.
Mitähän vippasta tuossa kokeilisi, joutuuko kytkinsaikaraa nostamaan toisesta päästä hitusen vai hankittava pitemmälle työntävä työsylinteri.
-
Itse koittaisin jatkaa sitä tappia vaihdelaatikossa, joka tulee kytkinhaarukan toiseen päähän, saada siten kytkinhaarukka suorempaan ja painelaakeri lähemmäs asetelmaa.
-
Itse koittaisin jatkaa sitä tappia vaihdelaatikossa, joka tulee kytkinhaarukan toiseen päähän, saada siten kytkinhaarukka suorempaan ja painelaakeri lähemmäs asetelmaa.
Tattis, näin tein ja alkoi pelittää.
-
Otsikon mukainen ongelma. Auto on -95 940 turbo, alunperin kaksoismassa vp ja M90. Orkkis kytkin toimi ihan hyvin. Sitten oli -712 SRE, orgaaninen levy ja orkkis vp, tämä setti otti melko alhaalta. Nyt on settinä ostettu teräs vp, orgaaninen jousitetty levy ja -765 SRE ja ei irrota. Kytkimen linja/letku vaihdettu teräspunosletkuun ja painelaakeri uusi orkkis.
Ensin kokeilin prikkoja haarukan pallon alle 6-11mm, enempää ei mahtunut ennen kuin haarukka ottaa kiinni kytkinkoppaan. Painelaakeri oli 11mm siirrolla kiinni asetelmassa ja työsylinteri aikalailla pohjassa. Haarukan liike jäi kai liian pieneksi, koska remmilla sai vedettyä haarukkaa niin, että irroitti. Tämän jälkeen on vielä vaihdettu pääsylinteri uuteen (vanha oli osittain rikki), shimmattu asetelmaa prikan verran ulospäin (n. 4mm->2,5mm rako, tässä kohtaa piti myös ottaa prikka pois hararukan kuulan alta, että mahtui) ja kokeiltu 20,6mm työsylineriä. Silti ei irrota, eli liikerataa ei ole tarpeeksi? Ilmattu on alipainevehkeellä ja perinteisesti, keula nostettuna rampeilla, jos sillä voi olla merkitystä.
Onko tässä jotain nyt mitä en ole tajunnut, tai ideoita mitä vielä pitäisi yrittää? Ymmärtääkseni muut ovat saaneet M90 ja 765 komboa toimimaan, mutta suurin osa kai sintterilevyllä tai bemarin laatikolla.
-
Jos painelaakerin välys on ok ja kytkinlevy tuohon vauhtipyörään oikean paksuinen (kytkimen simmaus oikein), niin tarkistaisin että kytkimen pääsylkkä menee pohjaan asti.
Aika usein on joutunut jatkamaan pääsylinterin käyttötankoa jotta sylinterin koko tilavuus on käytössä.
Otsikon mukainen ongelma.
-
Otsikon mukainen ongelma. Auto on -95 940 turbo, alunperin kaksoismassa vp ja M90. Orkkis kytkin toimi ihan hyvin. Sitten oli -712 SRE, orgaaninen levy ja orkkis vp, tämä setti otti melko alhaalta. Nyt on settinä ostettu teräs vp, orgaaninen jousitetty levy ja -765 SRE ja ei irrota. Kytkimen linja/letku vaihdettu teräspunosletkuun ja painelaakeri uusi orkkis.
Ensin kokeilin prikkoja haarukan pallon alle 6-11mm, enempää ei mahtunut ennen kuin haarukka ottaa kiinni kytkinkoppaan. Painelaakeri oli 11mm siirrolla kiinni asetelmassa ja työsylinteri aikalailla pohjassa. Haarukan liike jäi kai liian pieneksi, koska remmilla sai vedettyä haarukkaa niin, että irroitti. Tämän jälkeen on vielä vaihdettu pääsylinteri uuteen (vanha oli osittain rikki), shimmattu asetelmaa prikan verran ulospäin (n. 4mm->2,5mm rako, tässä kohtaa piti myös ottaa prikka pois hararukan kuulan alta, että mahtui) ja kokeiltu 20,6mm työsylineriä. Silti ei irrota, eli liikerataa ei ole tarpeeksi? Ilmattu on alipainevehkeellä ja perinteisesti, keula nostettuna rampeilla, jos sillä voi olla merkitystä.
Onko tässä jotain nyt mitä en ole tajunnut, tai ideoita mitä vielä pitäisi yrittää? Ymmärtääkseni muut ovat saaneet M90 ja 765 komboa toimimaan, mutta suurin osa kai sintterilevyllä tai bemarin laatikolla.
Pari ajatusta...
-Kytkinhaarukka pysyy muodossaan, ei ole revennyt mistään? Tätä ei kyllä tue se, että liinalla saadaan lisää liikettä haarukkaan.
-Pääsylinteri päästää läpi jäykemmän asetelman vaatiessa lisää voimaa.
Mulla on ysissä pottapyörä ja siinä SRE-asetelma jousitetulla dieselin massalevyllä. Mikä se asetelma on, en muista numeroa (olisko 763?) . Pääsylinteri korkkasi kerran jättäen polkimen jonnekkin matkalle. Tämä asetelma vaatii vakiopolkimen vipusuhteella aivan älyttömästi voimaa. Ei meinaa polvivaivaisen polvi kestää.
-
-Kytkinhaarukka pysyy muodossaan, ei ole revennyt mistään? Tätä ei kyllä tue se, että liinalla saadaan lisää liikettä haarukkaan.
-Pääsylinteri päästää läpi jäykemmän asetelman vaatiessa lisää voimaa.
Haarkka on tutkittu ja ehjä. Eikä näytä joustavan. Pääsylkkä päästi läpi uutena paineen takia, tarviketehtaalla ilmeisesti liian pienet kumit. Tämä korjaantui korjaussarjalla jossa oli paremmat kumit.
Tätäkin saa kyllä polkea ihan reippaasti. Salilla voinee keskittyä oikeaan jalkaan salilla prässissä, vasen saa oman treeninsä autossa.
-
Jollei muu auta, niin kytkinpaketti ja vp irti ja painaa prässissä kynsiä jotta näkee irrottaako silloinkaan. Eli onko asetelmassa vika jo uutuuttaan.