Futurez  Kulkukoira

Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta

  • 2574 Vastauksia
  • 642806 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1455 : 01.06.2014, 10:50:30 »

Itse olen säätänyt esimerkiksi talvella monasti huurteenpoistolle, joka on siis napin takana, koska alijäähtynyt vesi on alkanut jäädyttää tuulilasia, tai jälkihiki sulkapallosta puskee ikkunoita huuruun, kun talvella hallin pihasta lähtee.

En tiedä miten on isommissa volvoissa, mutta v50:n nappulaviidakko on harvinaisen sekava. Ei sieltä mitään löydä kuin vaaksan mitan päästä tiiraamalla ja sittenkin tarvii kokeilemalla testata kumpi identtisistä napeista on tuulilasin huurteenpoisto ja kumpi takalasinlämppäri. Harvinaisen selkeä on tuo kosketusnäyttö tähän verrattuna.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1456 : 01.06.2014, 14:26:28 »
En tiedä miten on isommissa volvoissa, mutta v50:n nappulaviidakko on harvinaisen sekava. Ei sieltä mitään löydä kuin vaaksan mitan päästä tiiraamalla ja sittenkin tarvii kokeilemalla testata kumpi identtisistä napeista on tuulilasin huurteenpoisto ja kumpi takalasinlämppäri. Harvinaisen selkeä on tuo kosketusnäyttö tähän verrattuna.

Juuri tämä oli minunkin pointtini, vaikken tietenkään tuosta kosketusnäytöstä omakohtaisia kokemuksia omaakaan. Hyvin suunniteltu kosketusnäyttö voi olla monin verroin parempi ja myös turvallisempi kuin liiaksi paisunut nappulaviidakko.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1457 : 02.06.2014, 08:22:25 »
Tuo kosketusnäyttä autoissa varmasti samanlainen murros kuin kännyköissäkin...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1458 : 02.06.2014, 08:50:13 »
Tuo kosketusnäyttä autoissa varmasti samanlainen murros kuin kännyköissäkin...

Jostain syystä tekniikan etukenossa kulkeva lentoteollisuus silti luottaa nappeihin tärkeissä toiminnoissa, kuten autopilotti, APU ja laskutelineet:



Kuten Hesarissa luki, paras tapa jatkossakin lienee että nappuloita on, mutta myös jotkut toiminnot on valikoiden takana. Oli ne valikot sitten kosketusnäytön tai pylpyrän takana.

Mittaristostakin huomaa tässä uudessa xc90:ssä, että vanhassa (lookissa) vara parempi.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1459 : 02.06.2014, 09:02:01 »
Tuo kosketusnäyttä autoissa varmasti samanlainen murros kuin kännyköissäkin...

Kieltämättä samalla linjalla rodionin kanssa, jokainen varmaan on törmännyt puhelimessakin samaan ilmiöön kosketusnäyttö vs perinteinen näppäimistö, kokeileppa kirjottaa kosketusnäyttöpuhelimella kattomatta sitä, onnistuu fyysisillä näppäimillä oikein hienosti, virtuaalinäppäimiltä ei sitten mitenkään.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1460 : 02.06.2014, 09:19:59 »
Jostain syystä tekniikan etukenossa kulkeva lentoteollisuus silti luottaa nappeihin tärkeissä toiminnoissa, kuten autopilotti, APU ja laskutelineet:

Tähän voisi vastata, että ei kai jarrupoljinta ja rattia kukaan vielä ole kosketusnäytön taakse laittamassa? :D (nojoo, ehkä oikeampi vertailukohta olisi vaikka vakionopeudensäädin ja tuulilasinpyyhkijät)

Mutta periaatteessa mun mielestä kaikki sellaiset toiminnot joita ei tarvi (tai ei pitäisi) ajon aikana säätää, voidaan laittaa valikoiden taakse. Ja paljonhan on käyttöliittymäsuunnittelusta kiinni, mitä muita tuolla kosketusnäytöllä on.

En tiedä kuinka nuo kosketusnäytöt on toteutettu, mutta kustomoitava/oppiva "ajonäkymä" jossa vain tärkeimmmät toiminnot olisi mun mielestä hyvä ratkaisu.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1461 : 02.06.2014, 09:37:02 »
Jostain syystä tekniikan etukenossa kulkeva lentoteollisuus silti luottaa nappeihin tärkeissä toiminnoissa, kuten autopilotti, APU ja laskutelineet:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kuten Hesarissa luki, paras tapa jatkossakin lienee että nappuloita on, mutta myös jotkut toiminnot on valikoiden takana. Oli ne valikot sitten kosketusnäytön tai pylpyrän takana.

Mittaristostakin huomaa tässä uudessa xc90:ssä, että vanhassa (lookissa) vara parempi.
no tossa ikasemmin taavi jo mainitsikin... mutta onhan lentokoneissakin oltu ajamassa karttoja paperilta tableteille... ja jos sanot että ei se ole sama asia niin yhtä sama kuin tämä lentokoneen ohjaamo vertaus auton ajamiseen.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1462 : 02.06.2014, 11:22:01 »
no tossa ikasemmin taavi jo mainitsikin... mutta onhan lentokoneissakin oltu ajamassa karttoja paperilta tableteille... ja jos sanot että ei se ole sama asia niin yhtä sama kuin tämä lentokoneen ohjaamo vertaus auton ajamiseen.

No koskas autossa viimeksi on ollut vakiona navigointi paperikartalla? :)

Lentokoneissa ns. electronic flight bag (EFB) on nykyään monella yhtiöllä kosketusnäytöllinen (eli ihan iPad tai MS Surface). Sitä voisi verrata ajotietokoneeseen, huolto-ohjeeseen, navigaattorin "yleisnäkymään" ja ajotietokoneen huoltotietoihin. EFB ei mitenkään liity varsinaiseen lentämiseen.

APU, autopilotti, laskutelineet ja kaikki muut mitä ihan uudenkin koneen sisältä löytyy, on nappuloita, ja syystä. Tästä johtuen oma veikkaukseni on, että tärkeimmät ajamisen aikana käytettävät nappulat tulee jatkossa autoissakin olemaan nappuloina, ellei sitten keksitä fyysistä tuntoa simuloivaa kosketysnäyttöä.

Esimerkiksi ilmastoinnin perustoiminnot ja erilaisten lämmittimien kytkennät ovat sellaisia, jotka ovat nappuloiden takana jatkossakin, oma veikkaukseni siis.

Myös jo mainitut tuulilasinpyyhkijät (vaikka eihän sitäkään tarvitse vuoteen käyttää, kun pitää vaan "auto"-asennossa ??? ), valot, vilkut, käsijarru, hätävilkut ja ajovakauden hallinnat.

Kenenkään en ole huomannut kehuvan kosketusnäytössä olevia tärkeitä toimintoja, mm. Teslaa on tästä moitittu erityisesti täällä pohjoisen oloissa.

Ja mitä tulee lentokoneen ja auton ohjaamiseen: lentäjiä verrataan nykyään bussikuskeiksi, mikä on varsin osuva vertaus. Lisäksi jatkossa autoakin ajaa pitkälti tietokone ja ihminen puuttuu vain erikoistapauksiin. Joten yhtäläisyys on suuri mielestäni.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1463 : 02.06.2014, 11:36:45 »
En minäkään riemusta kilju noiden kosketusnäyttöjen kanssa, mutta nekin saadaan toimimaan myös pohjoisissa oloissa, jos halutaan. Näyttöjen lämmitys on ollut arkipäivää jo parikymmentä vuotta, kun tietotekniikka alkoi vallata mm. metsäkoneita. Uuteen lookkiin tottuminen vienee enemmän aikaa kuin käyttöön tottuminen.

Hyvä puoli on se, että kuljettajalle saadaan haluttaessa enemmän kustomoitavia säätöjä ja informaatiota kohtuullisen edullisesti. Pari seuraavaa vuotta näyttää suunnan. Tuskin kosketusnäyttö kuitenkaan ostajia karkoittaa.

Ehkä eniten odotan itse ajavia autoja. Moottoritiepätkät muuttuisi huomattavasti mukavammaksi, jos ja kun koneeseen alkaa luottamaan.

OT: Dacian mainoksessa: Hau-hau paperikartta navigointi vakiona. Uudet kartat lataat lokeroon kätevästi Shellin kassalta. ;D

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1464 : 03.06.2014, 21:27:46 »
Videota uusista ominaisuuksista. Eivät kyllä paljoa kerro, mutta jotain kuitenkin. Alemmassa videossa on useampi peräkkäin kun antaa pyöriä. Myöhemmässä videossa esim. penkkien säätöjä ja puheohjausta.

http://www.worldcarfans.com/114060376183/volvo-details-2015-xc90-in-car-driving-experience-videos
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13506
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1465 : 04.06.2014, 14:59:07 »
nuita kuvia kun kattelin ajatuksella niin siellähän on napeilla just nämä mitä voi joutua jossa säätämään... huurteenpoist ja takalasin lämmitin, volume ja play/stop vissiin taisi olal penkkien painikkeetkin... joten kosketusnäytössä on kaikki epäoleellinen jota harvemmin tarviaa ajossa säätää... ratissa myös painiketta jakaa asti joten minusta tuo on ihan järkevä, tosin vasta kokeilemalla uskaltaa sanoa onko se oikeasti järkevä...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1466 : 04.06.2014, 18:13:17 »
nuita kuvia kun kattelin ajatuksella niin siellähän on napeilla just nämä mitä voi joutua jossa säätämään... huurteenpoist ja takalasin lämmitin, volume ja play/stop vissiin taisi olal penkkien painikkeetkin... joten kosketusnäytössä on kaikki epäoleellinen jota harvemmin tarviaa ajossa säätää... ratissa myös painiketta jakaa asti joten minusta tuo on ihan järkevä, tosin vasta kokeilemalla uskaltaa sanoa onko se oikeasti järkevä...

Totta, mutta noita ei nähnyt aiemmista kuvakulmista.

Mutta mikä on tuon fyysisnappirivistön oikeanpuoleisin nappi???

Harmi kun videoilla ei näytetty varsinaista kosketusnäytön käyttöä, vai onko siis niin että kun sitä painaa, pääsee happotripille? :)

Ja pisti silmään lyhyt vaihteisto: vähän yli 90km/h mittarissa ja kierrosluvut 2500 RPM.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2014, 18:21:47 kirjoittanut Rodion »

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1467 : 04.06.2014, 18:36:22 »
Joku video lisää mutta ei noissakaan näy oikein toi infotainmentin käyttö.

http://teknikensvarld.se/volvo-berattar-mer-om-tekniken-i-nya-xc90-149102/
« Viimeksi muokattu: 04.06.2014, 18:53:08 kirjoittanut gubbe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1468 : 04.06.2014, 18:50:18 »
Näyttää muuten nopeasti vilkaistuna tältä:




Joka ei myöskään kehuja ole saanut:

Much of the review focus of the ATS is strangely anchored by the CUE system, since it determines a substantial part of the driving experience. Over the period of one week and several different drivers, no one especially liked CUE and the comments were exclusively in negative territory. How can a touch screen that we enjoy so much in phones and tablets be perceived so negatively in a car?

Occasionally, car manufacturers go through trial-and-error periods when designing radical new technologies. Some readers may remember BMW's iDrive system, which was plain infuriating in its first version and has become usable just in the most recent generation of BMW models. CUE appears to be a textbook example of a first-generation product that is in dire need of revision. Some ideas such as the proximity sensor can enhance the car entertainment experience, but the refinement in the interaction design is lacking. CUE would be criticized in a $20,000 car, but at more than $40,000 and a vehicle that can easily exceed $50,000 it is more toy than a useful and safe interface.


http://www.tomshardware.com/news/cadillac-cue-entertainment-ix-ux,20143.html
« Viimeksi muokattu: 04.06.2014, 18:53:41 kirjoittanut Rodion »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1469 : 04.06.2014, 20:34:54 »
Näyttää muuten nopeasti vilkaistuna tältä:


(Kuva poistettu lainauksesta.)

Joka ei myöskään kehuja ole saanut:

Much of the review focus of the ATS is strangely anchored by the CUE system, since it determines a substantial part of the driving experience. Over the period of one week and several different drivers, no one especially liked CUE and the comments were exclusively in negative territory. How can a touch screen that we enjoy so much in phones and tablets be perceived so negatively in a car?

Occasionally, car manufacturers go through trial-and-error periods when designing radical new technologies. Some readers may remember BMW's iDrive system, which was plain infuriating in its first version and has become usable just in the most recent generation of BMW models. CUE appears to be a textbook example of a first-generation product that is in dire need of revision. Some ideas such as the proximity sensor can enhance the car entertainment experience, but the refinement in the interaction design is lacking. CUE would be criticized in a $20,000 car, but at more than $40,000 and a vehicle that can easily exceed $50,000 it is more toy than a useful and safe interface.


http://www.tomshardware.com/news/cadillac-cue-entertainment-ix-ux,20143.html

Eiköhän Apple ole kehittänyt tuosta ihan pätevän järjestelmän. Eli jos Iphone tuntuu vaikealta niin kaipa sitten uusi Volvokin.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Elekma  Autoracing