Samppasport  Futurez

Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta

  • 2574 Vastauksia
  • 642834 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1470 : 04.06.2014, 21:25:26 »
Eiköhän Apple ole kehittänyt tuosta ihan pätevän järjestelmän. Eli jos Iphone tuntuu vaikealta niin kaipa sitten uusi Volvokin.

Luitko ja ymmärsitkö tämän lauseen: How can a touch screen that we enjoy so much in phones and tablets be perceived so negatively in a car?

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1471 : 04.06.2014, 21:35:39 »
Luitko ja ymmärsitkö tämän lauseen: How can a touch screen that we enjoy so much in phones and tablets be perceived so negatively in a car?
Käyttölogiikkahan siihen käytettävyyteen vaikuttaa. Esim Autotodayn uutisessa sanottiin, että uudessa Sensuksessa ei tarvi ikinä kiertää päävalikon kautta vaan kaikki pääryhmät pysyvät koko ajan näytöllä. Ja niiden järjestys on ilmeisesti vakio, mutta tietty laajennettuna on se mitä käytetään kulloinkin. Ei pitäisi hirveästi tarvia keskittyä siihen. Varmaan ratin napista kerran alaspäin pääset seuraavaan päätoimintoon jne. Kuulostaa ainakin todella helpolta ja uskon sen myös olevan. Volvo sen verran paljon alkanut tutkimaan ihmisten käyttäytymistä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1472 : 04.06.2014, 23:23:57 »
Joku video lisää mutta ei noissakaan näy oikein toi infotainmentin käyttö.

http://teknikensvarld.se/volvo-berattar-mer-om-tekniken-i-nya-xc90-149102/

On tuon kosketusnäytön käytöstä video olemassa, linkki löytynee tästäkin ketjusta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1473 : 04.06.2014, 23:46:19 »
Mitä yhteistä Volvon tulevalla ja tuolla Autotodayn Cadillacin jenkki-höpösysteemillä on toistensa kanssa muuta kuin päätelaitteen tyyppi?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1474 : 05.06.2014, 06:26:45 »
Mitä yhteistä Volvon tulevalla ja tuolla Autotodayn Cadillacin jenkki-höpösysteemillä on toistensa kanssa muuta kuin päätelaitteen tyyppi?
Samaa kanssa ihmettelin :idiot2:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1475 : 05.06.2014, 08:01:24 »
Mitä yhteistä Volvon tulevalla ja tuolla Autotodayn Cadillacin jenkki-höpösysteemillä on toistensa kanssa muuta kuin päätelaitteen tyyppi?

Ulkonäkö, käyttö (kosketus), layout kojelaudassa. Toivottavasti ainakin ovat oppineet Käkkylän virheistä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1476 : 05.06.2014, 08:17:41 »
Ulkonäkö ja käyttötapa ovat samoja tai hyvin samankaltaisia. Mutta mitä noilla on merkitystä - on ihan turha vertailla jotain pari vuotta sitten julkaistua halpis kiinan tablettia tai jotain tämänpäivän huippuvehjettä. Mun mielestä jenkkit oteutus ja nyt Volvon tuleva ovat ihan eri viivalla.

Softalla on isoin osa käytettävyydessä ja siinä suhteessa Cadillacin värkki on ihan erilainen.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1477 : 05.06.2014, 08:26:08 »
Ulkonäkö, käyttö (kosketus), layout kojelaudassa. Toivottavasti ainakin ovat oppineet Käkkylän virheistä.
Tuota Volvon näyttöä pitäisi paremminkin verrata Teslan vastaavaan, jota on kyllä kehuttu. Teslassa vain taitaa kaikki toiminnot olla näytön kautta lukuunottamatta pyyhkijöitä, pesureita, pitkiä valoja. Volvo tässäkin suunnitellut paremmin ja jättänyt joitain tärkeimpiä toimintoja fyysisille näppäimille. Tesla hieman poikkeaa sillä, että Volvossa näyttäisi olevan helpompi käytettävyys. Tuleehan Audillekin kosketusnäyttö seuraavaan A4:n (kuulemma). Eiköhän sekin jo tuon Cadillacin käytettävyydessä voita.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1478 : 05.06.2014, 08:51:00 »
Tuota Volvon näyttöä pitäisi paremminkin verrata Teslan vastaavaan, jota on kyllä kehuttu. Teslassa vain taitaa kaikki toiminnot olla näytön kautta lukuunottamatta pyyhkijöitä, pesureita, pitkiä valoja. Volvo tässäkin suunnitellut paremmin ja jättänyt joitain tärkeimpiä toimintoja fyysisille näppäimille. Tesla hieman poikkeaa sillä, että Volvossa näyttäisi olevan helpompi käytettävyys. Tuleehan Audillekin kosketusnäyttö seuraavaan A4:n (kuulemma). Eiköhän sekin jo tuon Cadillacin käytettävyydessä voita.
Kai Bemarikin siinä jälkijunassa tuo Idrivellä höystetyn ison kosketusnäytön kehiin :pomo:
Tosin, jos on samanlaista shaipaa mitä alkupään Idrive oli käytettävyydellä, niin voi morjens ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1479 : 05.06.2014, 11:32:34 »
Kai Bemarikin siinä jälkijunassa tuo Idrivellä höystetyn ison kosketusnäytön kehiin :pomo:
Tosin, jos on samanlaista shaipaa mitä alkupään Idrive oli käytettävyydellä, niin voi morjens ;D
Sentään ei taida "Hundaista" vastaavia poppivehkeitä löytyä :pomo:
Tosin käytettävyys/äänenlaatu voi olla jo jonkun mielestä paska :D
http://www.topgearsuomi.fi/content/taysin-uuteen-volvo-xc90-malliin-bowers-wilkinsin-mullistava-audiojarjestelma
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1480 : 05.06.2014, 16:54:54 »
Harmi kun koeajamaan pääsee ilmeisesti vasta ensi vuonna, jos kerran XC90 tuotanto alkaa alkuvuonna 2015.

Nimittäin autojen kosketusnäyttö on todellakin sellainen juttu, johon vielä kukaan ei ole todellista viisastenkiveä löytänyt. Esimerkiksi tässä kritisoidaan hyvin jonkin nörtin kehittämää UI:ta:

Finally, Krenn's UI has no haptic feedback. "So when changing a setting that doesn't give immediate feedback, such as changing a climate option, the driver is required to look at the display to see if their gesture is complete," Young says. This is less a criticism than an acknowledgement of hardware limitations--the iPad that Krenn used to mock up his concept has no vibration feature, after all. But there's nothing stopping car manufacturers from including this kind of haptic feedback into their designs. Physical knobs and dials often have catches or "detents" in their movement, which let you know that the knob has been turned sufficiently to register a change without having to look. Smartphone screens vibrate--by now, a familiar kind of haptic feedback--so why can't dashboard touch screens do the same?

http://www.fastcodesign.com/3027588/designing-a-sexy-safe-touchscreen-for-cars-is-harder-than-it-looks

Tässä Fordin seikkailuista:

Recently Ford made a shift in their infotainment strategy by re-introducing the tried and true manual controlled knob to the driver's control. After a big push into the highly adaptable and configurable centralized touch screen with tablet-like operation, they ended up adding back in standard "radio knobs" to control the infotainment system. These do not remove the touch control, however - they supplement the features of the touch screen.


http://edn.com/electronics-blogs/automotive-innovation/4418518/Touch-control-not-always-the-best-solution

Ja samasta jutusta yleisesti:

In the quest to add more features and functions, it appears the designers forgot about function and modes of operation as guidelines for the design. The need for simplicity over elegance is a key aspect for being able to multitask, as is the preference for adapting known skills (operating a knob without looking) rather than learning a new and unnatural skill set simply because it has that "cool' factor. This change is also going to drive other car manufacturers to re-think their software integration plans and focus on them more in the context of usability by the driver and as an augmentation to the driver's safety.


Kukaan ei vielä osannut sanoa mikä se XC90:n oikenpuoleisin fyysinen nappi oli? Arvauksia?
« Viimeksi muokattu: 05.06.2014, 17:00:32 kirjoittanut Rodion »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1481 : 05.06.2014, 16:58:12 »
Odotetaan nyt ton Volvon setin toiminta ja kommentit siitä, ei kai kaikkien muiden mokia kannata tässä vaiheessa kelata.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1482 : 05.06.2014, 17:02:57 »
Odotetaan nyt ton Volvon setin toiminta ja kommentit siitä, ei kai kaikkien muiden mokia kannata tässä vaiheessa kelata.

Siitä on kuulemma jo video, mutta en ole löytänyt. Olisi kyllä kiva nähdä ihan todellinen live play -video. Sillä kuten turvavöistä yms. voi nähdä, Volvokin osaa keksiä viisastenkiviä.

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1483 : 05.06.2014, 17:47:23 »
Lyödäänkö vetoa, että kun kosketusnäyttö tulee bemariin niin se onkin yht'äkkiä maailmanparas systeemi Rodionin mielestä :)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusia mielenkiintoisia malleja Volvolta
« Vastaus #1484 : 05.06.2014, 18:25:46 »
Siitä on kuulemma jo video, mutta en ole löytänyt. Olisi kyllä kiva nähdä ihan todellinen live play -video. Sillä kuten turvavöistä yms. voi nähdä, Volvokin osaa keksiä viisastenkiviä.
http://www.youtube.com/watch?v=pIo0wu0PVAs
Siinä varhainen versio uudesta systeemistä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

RallyBaron  Samppasport