Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 sora/ jää alusta

  • 10 Vastauksia
  • 5741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
240 sora/ jää alusta
« : 01.02.2017, 19:23:03 »
Jaha foorumin alustakeskustelu on tuunaus ja autohifi alueella  :2funny: Mutta yrittänyttä ei laiteta. Eli millasia alustoja teillä on ollut käytössä soralla tai jäällä, lähinnä kiinnostaisi minkä jäykyyden etujouset, ja onko kokeiltu ilman etu tai takavakaajaa?
Tarkotus olis ehkä pikkuhiljaa rakentaa toi jäärata 240 turbo ss sääntöjen mukaseksi, nii vois jäärataa ajaa ihan luokassa, ja menis sorallakin treeniautona. Autossahan on tällä hetkellä jonkinmoinen alusta(kin :2funny:) päivitys menossa, suunnitelmat olis näin:
 
Taakse watts linkki panhardin tilalle, ala ja ylätukivarret putkitukivarret kumipuslilla, jouset ei vielä varmat, vakio paikkoihin jotkut iskarit, vakio takavakaaja tai ei vakaajaa
 
Eteen kynäjouset muokattuihin vakio tolppiin, jäykkyys???? putkitukivarret kumipuslilla, jotkut iskarit, taidan kokeilla ilman etuvakaajaa ellei tule paljon kehotuksia jättää sitä rauhaan  ;D
« Viimeksi muokattu: 28.02.2017, 22:31:00 kirjoittanut burningjawa »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #1 : 01.02.2017, 21:22:27 »
Eteen ilman muuta kannattaa olla vakaaja mutta takaa jättäisin alkuun pois.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #2 : 02.02.2017, 23:37:33 »
Meinasin eteen tehdä semmoset tukivarret, missä tukivarren etummainen kiinnitys (etuakselipalkin kiinnitys) on kumipuslalla, ja tolpan pääty vakio pallonivelellä, mutta tukivarren taaempi kiinnitys sekä koriin että siitä tukivarteen olisi uniballeilla, eli tulisi samanlainen toteutus kun ykkös escorteissa hyväksi todettu etuvakaaja pois ja reaktiotangot tilalle.

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #3 : 03.02.2017, 07:37:36 »
Tuota, eskossa kallistuksen vakaaja on myös osa pyörän tuentaa ja sen korvaaminen reaktio tangolla pitää pyörän paremmin paikoillaan, kun taas lankun pätkässä kalvakki tekee vain sitä työtä, huomaat kyllä eron kun kurkkaat ensimmäisen kerran keulan ripustuksia  ;).
Mietin vähän tuota alusta kuviota ja hyvää kompromissi alustaa ei ole kun jäärata ja ralli on kaukana toisistaan. Yhdellä alustalla ja pienellä? budjetilla panostaisin iskunvaimentimiin, sellaisiin joissa sisään ja ulos vaimennus on erikseen säädettävissä, perusasetuksena 100/400 jäälle ja tasaiselle soralle sitten tiukemmalle. Vakio jousilla ja kokemuksen myötä jäykempää tai jos viitsii jumpata niin jäälle matalampi ja jäykempi jousitus. Taakse 25mm vakaaja ja etu vakaajalla hakee balanssin kääntymiseen.

Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #4 : 03.02.2017, 08:55:32 »
Samaa alustaa ei tietenkään tarvitse olla, mutta joo budjetilla. Tiedän sen eron escortin ja volvon välillä, mutta idea siis oli jos tekisi volvoon etutukivarret, joka tulee pelkästään etuakselipalkkiin yhdellä puslalla, ja siitä tukivarresta sitten reaktiotanko koriin. Juttelin 240 alustasta yhden rallia ajaneen ja jonkin verran tekniikasta perillä olevan ihmisen kanssa, sanoi että taakse ehdottomasti watts linkki, ja että ne motonetin 245 hd jouset jotka mulla siellä nyt on, ovat ihan liian jäykät, muisteli että jostain ooppelista sopis takajouset (b tai c kadetti ehkä?)
« Viimeksi muokattu: 28.02.2017, 22:32:35 kirjoittanut burningjawa »

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #5 : 03.02.2017, 14:05:24 »
En ole kokeillut, mutta ajatuksena 25mm takavakaaja kuulostaa melko jämäkältä?

Täältä voi käydä hakemassa inspiraatiota..
keulan rakenteluun --> http://www.240grupp-a.se/English/bilder-filer/bilen-filer/hjulupphagning_fram.htm
perän rakenteluun --> http://www.240grupp-a.se/English/bilder-filer/bilen-filer/hjulupphagning_bak.htm
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa Lietso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #6 : 03.02.2017, 18:50:26 »
Samaa alustaa ei tietenkään tarvitse olla, mutta joo budjetilla. Tiedän sen eron escortin ja volvon välillä, mutta idea siis oli jos tekisi volvoon etutukivarret, joka tulee pelkästään etuakselipalkkiin yhdellä puslalla, ja siitä tukivarresta sitten reaktiotanko koriin. Juttelin tästä yhden rallia ajaneen ja jonkin verran tekniikasta perillä olevan ihmisen kanssa, sanoi että taakse ehdottomasti watts linkki, ja että ne motonetin 245 hd jouset jotka mulla siellä nyt on, ovat ihan liian jäykät, muisteli että jostain ooppelista sopis takajouset (b tai c kadetti ehkä?)
Mitä jos kokeilisit Volvon omalla ripustuksella? tehostetun ohjauksen alapallot ja yläpään kiinnityksen säädöt niin sisään kun menee.Watt linkin edut huomaat vasta suuren nopeuden isoissa heitoissa.. saahan sitä rakennella kaikenlaista, mutta jos keskittyy ensin olennaiseen ja sitten kun aikaa ja rahaa jää, niin hi-fi:stelee sitten.

Ensin turvavarusteet kuntoon, hyvät penkit ja vyöt ja huom. KUNNOLLA KIINNI. Seuraavaksi jarrut, omilla pääse alkuun ,kun taka paineen rajoittimet poistaa.. jne. Yritän sanoa että ei sen auton tarvi olla täydellinen, kunhan lähdet ajamaan ja teet sitten muutoksia kun koet ne tarpeelliseksi. Tuo minun aikaisempi resepti oli vähän sellainen ettei siinä esitettyjä hankintoja tarvi heti hylätä vaikka kuski/tiimi kehittyy.




Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #7 : 03.02.2017, 22:20:36 »
Kyllähän se nyt on vakio alustalla paitsi et panhardin nappasin jo pois ja tein watts linkki kiinnityksen kopan ympärille... 
Ja fiksumpaahan on varmasti ajaa vakio tukivarsilla, mutta se pyörän uudelleen keksiminen on nii hemmetin hauskaa  :2funny:
Kaaret pitää jossain vaiheessa tehä ss (eli perus akk) säännön mukaset hydrauliikkaputkesta, ja joo noita penkkejä ja vöitä on kyl tullu jokuset kiinnitettyä, se homma aika selkee jo  :)  Mun autojen täytyy olla aika "täydellisiä", oon huomannu et paljon helpommalla pääsee kun sen heti aluks leväyttää kokonaan osiks ja puhaltaa ja maalaa pohjan ja purkaa akselit kokonaan osiks, puhaltaa ja maalaa ne ja vaihtaa kaikki puslat, nivelet ja jarrujen osat, tekee koko autoon uudet johtosarjat yms yms... kuitenkin tommonen aika helppo purkaa osiks ja kun korigrilli ja puhalluslaitteet on ni...
« Viimeksi muokattu: 28.02.2017, 22:34:49 kirjoittanut burningjawa »

Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #8 : 28.02.2017, 22:36:44 »
Nii ja siis jos ei ollu vielä selkee, ni kilpailla ei oo tarkotus muutako hauskanpito mielessä jäällä, soralla vois mennä treeniautona kesäsin, mut mitään luokkaa ei oo tarkotus ajaa muutako jäällä.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #9 : 01.03.2017, 11:11:09 »
Samantyylistä etutukivartta ja reaktiotankoa noissa käytetään rallissa kuin Escortissakin. Se oma kun tahtoo antautua ja rajoittaa liikettä.
Tuossa tukivarren mallia http://131abarth.com/shop/uniball/fi/volvo/275-volvo-200-sarjan-eturipustus-cromo.html reaktiotanko puuttuu noista kuvista mutta foorti tyyliin tulee.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa burningjawa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 sora/ jää alusta
« Vastaus #10 : 01.03.2017, 15:48:51 »
Tiedän, jenkkifoorumilla (turbobricks) tommosta oli keskustelua, siks mä semmosia mietinkin.

 

Autoracing  KL-varaosat