Ateho  Elekma

240 perän asento madalletussa

  • 16 Vastauksia
  • 5400 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
240 perän asento madalletussa
« : 28.04.2017, 06:50:04 »
Onko ketään törmännyt vastaavaan, että kun autoa madaltaa reilusti niin pitäisi tuoda perää eteenpäin?
Autossa g astran takapumput ja laikkajouset sekä 9,5x16 levipellit ja kumit ottaa kaaren takaosaan kiinni. Renkaina 205/55/16, vanteen et:tä en tiedä...opelin vanteista tehty.

Entä kumpi kumi vois olla hyvä...195/50 vai 205/45?
« Viimeksi muokattu: 28.04.2017, 06:52:54 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #1 : 28.04.2017, 15:05:12 »
Yhdessä 244:ssä jota kävin joskus kattomassa oli tehty alatukivarsiin uudet pultinreiät paria senttiä edemmäs ja ylätukivarsia lyhennetty vastaavasti. Oli paljon esteettisemmän näköinen kun pyörät sopivat kaaren muotoihin. Sehän on vähän pöljän näköinen jos madaltaa ilman muita muutoksia, pyörä on liian takana.

Tuon kokoiselle vanteelle laittaisin 245/45 :juhau:
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #2 : 28.04.2017, 21:40:51 »
Yhdessä 244:ssä jota kävin joskus kattomassa oli tehty alatukivarsiin uudet pultinreiät paria senttiä edemmäs ja ylätukivarsia lyhennetty vastaavasti. Oli paljon esteettisemmän näköinen kun pyörät sopivat kaaren muotoihin. Sehän on vähän pöljän näköinen jos madaltaa ilman muita muutoksia, pyörä on liian takana.

Tuon kokoiselle vanteelle laittaisin 245/45 :juhau:
juu tarvii muokata tukivarsia.
Itseasiassa mulla on mondeon 16" pellit ja ne olis tarkotus levittää 11,5" ja laittaa 245/50 tai 255/45 kummeilla
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Dalttoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #3 : 29.04.2017, 01:11:27 »
Itselleni laitan omaan 244 turboprokkikseen säädettävät tukivarret ja panhardin, jotta saa akselin linjaansa :).


Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #4 : 29.04.2017, 23:34:43 »
Itselleni laitan omaan 244 turboprokkikseen säädettävät tukivarret ja panhardin, jotta saa akselin linjaansa :).

tollasia ittekin meinasin mutta luulen että katsuri ei ymmärrä tota ratkasua :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #5 : 29.04.2017, 23:39:21 »
Syyllinen on 205-55 kumi ja vanteen  ET. Mulla sama tilanne joskus.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #6 : 30.04.2017, 10:29:31 »
Mikä jako noissa opeleissa on? 5x110?

Vissiin antaa pellivanne sen verran anteeksi

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #7 : 30.04.2017, 10:58:25 »
Syyllinen on 205-55 kumi ja vanteen  ET. Mulla sama tilanne joskus.
totta...mietin juuri että onko uusi rengas takana kokoa 195/50 vai 205/45
Mikä jako noissa opeleissa on? 5x110?

Vissiin antaa pellivanne sen verran anteeksi
opelissa on 5x110.
Tasasesti kun kiristää niin ei ravista
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #8 : 30.04.2017, 11:49:32 »
Mulla oli aluksi 205-50-16 kumit ja vanteet Persukset 30 mm spacerilla eikä ongelmia. Profiilin vaihto 55 aiheutti osumaa kaaren reunaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #9 : 30.04.2017, 12:20:11 »
Mulla oli aluksi 205-50-16 kumit ja vanteet Persukset 30 mm spacerilla eikä ongelmia. Profiilin vaihto 55 aiheutti osumaa kaaren reunaan.
luulen että järkevin ois ekaks tehä tukivarsiin ja panhard tankoon muutokset, sitte mitata vanteen ET ja sen jälkeen saattaa olla helpompi arpoa kumien leveys/profiili.
Tällä hetkellä vanteen reuna tulee kaaresta yli..eli saattaa olla että ET:kin on miinuksen puolella.

On mulla yhet ruuvattavat kuitulevikkeetkin tallissa mutta mun mielestä 240 ulkonäkö ei kaipaa sellasia.
« Viimeksi muokattu: 30.04.2017, 12:22:05 kirjoittanut exclusive »
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #10 : 30.04.2017, 12:31:02 »
Kaarta vois myös muokata kevyesti, jos ei muu auta. Ihan OEM-ratkaisu jopa. On vähän onnettoman muotoiset nuo 240 takakaaret. Etukaaret vaihtamalla saa vähän fiksummiksi.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #11 : 30.04.2017, 13:17:57 »
Yksinkertaisin vaihtoehto on tehdä tuo siivun laikkaus kaaresta. Kun kanttia jättää pari milliä, niin 235/40/17 sinne vielä mahtunee hyvin. 225/45/17 Polariksilla menee hienosti. Pääsee myös eroon "kurahyllystä". Taitaa yleisin syy akselin siirtoon tai kaaren vaihtamiseen olla ulkonäölliset syyt. Saadaan pyörä keskemmäs kaarta madalletussa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #12 : 30.04.2017, 14:34:11 »
Kaarta vois myös muokata kevyesti, jos ei muu auta. Ihan OEM-ratkaisu jopa.

No jopas. Mikähän on ollut syy antaa moinen ohje? Onko tehdaspyöristä ollut olemassa sellainen koko että lisätila on ollut tarpeen? Itse leikkasin just tuon verran pois.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Dalttoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #13 : 30.04.2017, 16:21:01 »
tollasia ittekin meinasin mutta luulen että katsuri ei ymmärrä tota ratkasua :)
Niinpä, näkee sit kun vuosien päästä pääsee sinne leimakonttorille :D viksu maali tohon päälle niin pitäs olla hyvät

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: 240 perän asento madalletussa
« Vastaus #14 : 30.04.2017, 22:21:20 »
Taas oppii uutta, enpä ole aiemmin nähnyt tehtaan paapan ohjetta kantin leikkaamiseen.

Muistelisin jonkun joskus kertoneen foorumilla että A-ryhmäläisissä olisi kaaren takaosaa levitetty hienovaraisesti vielä kantin kavennuksen lisäksi. Siinä takalokasuojan pintapellin ja varapyöräpaljun sauma avataan, taivutetaan lokasuojaa ulos ja hitsataan kiilan muotoinen pala väliin. A-ryhmäläisissä käytetyt 5-puolaiset Speedlinen magnesiumvanteet ovat 9x17" ja niissä ei todellakaan käytetty mitään venykumeja.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

 

RallyBaron  Samppasport