Proturbo  Autodiagnoosi

Paikkamaalaus

  • 10 Vastauksia
  • 5156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Paikkamaalaus
« : 01.05.2016, 06:52:18 »
Näitä vanhoja autoja laitellessa eteen tulee ennemmin tai myöhemmin peltiosien maalaukset tai pienempien kohtien paikkaukset ym. Paljon oppinut erehdyksien ja yrityksien kautta vuosien saatossa maalauksesta.
Nykyään tulee tehtyä sillä reseptillä että paikattavasta kohteesta kaikki ruoste pois, kevyt pohjamaali, kittaus, pohjamaali, kunnollinen maaliliikkeessä sekoitettu värikoodin mukainen maali (Spies hecker) ja lakka.
Muuten olen nykyään jo lopputulokseen tyytyväinen ja paikkaukset ovat alkaneet kestämään sekä häivytyksetkin olen pikkuhiljaa oppinut tekemään. Kuitenkin jokin menee vielä vikaan kun viimeistään vuoden päästä maalatun kohdan lakkapinta vetää pienille hiushalkeamille.
Miten saisin pinnan kestämään halkeilematta vaikka se on aluksi nätti kuin karkki? Kuitenkin viimeistään talven jälkeen pinnan lakkaus halkeaa. Enkä turaa lakkaa mitenkään mahdottomia kerroksia edes, jolloin tuon ymmärtäisikin.
Pitääkö pintamaalin jälkeen odottaa kuinka kauan ennen kuin lakan voi vetää jos haluaa ettei halkea myöhemmin? Vai pitääkö pintamaali vielä hioa hienolla paperilla ennen lakkausta?
Nyt on tullut vedettyä yleensä saman vuorokauden aikana kuin pintamaalikin. Maalit ostan nykyään maalaukseen erikoistuneista liikkeistä, joten ei pitäisi olla mitään yhteensopivuusongelmia sen suhteen.

Asia tuli ajankohtaiseksi koska mutsin autosta pitäisi maalata koko takaluukun kansi. Samalla se olisi hyvää harjoitusta aikaisempien pienempien paikkauksien jälkeen. Mitään arvoahan sillä autolla ei ole ja voisi yhtä hyvin olla erivärinenkin luukku (nyt rompparilta haettu erivärinen) mutta olisi mielenkiintoinen harjoitusmielessä.
Jos jollain on vinkkejä tuon lakkauksen suhteen niin otan kiitollisena vastaan.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #1 : 01.05.2016, 12:12:38 »
Mulle on joskus sanottu että märkää märälle. Ohuita kerroksia noin 5 min kuivumisilla 2-3 kerrosta ja sit pari paksumpaa.
Toinen mikä on, niin pintamaali pitäisi kai olla ehdottomasti ihan kunnolla kuiva ennenko lakan laittaa.
Korjatkoon joku joka tietää paremmin jos noi meni vikaan. Mutta noilla oon ite onnistunu.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #2 : 05.05.2016, 10:47:53 »
Unohtui vielä tuosta ekasta viestistä että olen käyttänyt maalirajan häivyttämiseen Spies heckerin Speed blenderiä. Sillä on helppo sulauttaa sumuraja vanhan maalipinnan kanssa yhteen. Tämän jälkeen olen viimeistellyt hiomavahalla ja pyyhkinyt pinnan mineraalitärpätillä jonka jälkeen lakkaus, jossa olen aina epäonnistunut.
Onko tärpätti väärää ainetta tuohon välipyyhkimiseen? Ja pitäisikö lakkaus suorittaa vasta seuraavana päivänä?
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #3 : 05.05.2016, 11:01:07 »
Unohtui vielä tuosta ekasta viestistä että olen käyttänyt maalirajan häivyttämiseen Spies heckerin Speed blenderiä. Sillä on helppo sulauttaa sumuraja vanhan maalipinnan kanssa yhteen. Tämän jälkeen olen viimeistellyt hiomavahalla ja pyyhkinyt pinnan mineraalitärpätillä jonka jälkeen lakkaus, jossa olen aina epäonnistunut.
Onko tärpätti väärää ainetta tuohon välipyyhkimiseen? Ja pitäisikö lakkaus suorittaa vasta seuraavana päivänä?
Tärpätti on todellakin väärä aine, ja yleensä tuo häivytys ohennin vedetään vasta lakkauksen jälkeen

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #4 : 05.05.2016, 11:29:38 »
No ilmankos ei ole onnistunut. Onko asetoni oikea aine? Kaikki vinkit tervetulleita ja saa "vääntää rautalangasta" :).
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #5 : 05.05.2016, 13:40:47 »
No ilmankos ei ole onnistunut. Onko asetoni oikea aine? Kaikki vinkit tervetulleita ja saa "vääntää rautalangasta" :).

Silikoninpoistoaine on avainsana. Muut aineet jättää maalattavaan pintaan ohuen rasvakerroksen ja loppun onkin sitten arvattavissa.. Joskus isot pojat ovat puhuneet rajausteipin taittamisesta ns. kaksinkerroin (ei pitkittäis vaan leveyssuunnassa) jolloin teippiä poistettaessa ei jää terävää sumurajaa jolloin se on helpommin häivytettävissä. Tämä kuulemma siksi, että maalisumu pääsee hieman tunkeutumaan teipin alle teipin ollessa O muotoinen

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #6 : 05.05.2016, 22:01:19 »
^joo, tuota teippi kikkaa olen käyttänytkin. Se tosiaan ei jätä sitä terävää reunaa.
 Millä nimellä sitä silikonin poistajaa myydään maalikaupassa? Huomenna olisi tarkoitus mennä ostamaan tarvikkeita.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #7 : 05.05.2016, 22:15:24 »
Värimassan ja lakkauksen välissä ei todellakaan mitään hiontoja tai pesuja.
Silikoninpesuaine löytyy ihan silikoninpesuaine nimellä automaalikaupasta.

Poissa sami_k

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #8 : 06.05.2016, 00:01:15 »
Värimassan ja lakkauksen välissä ei todellakaan mitään hiontoja tai pesuja.
Silikoninpesuaine löytyy ihan silikoninpesuaine nimellä automaalikaupasta.
Näinpä, korkeintaan pölyrätillä voi värimassaa pyyhkästä jos meinaa jäädä piikkiä häivytysakueelle.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #9 : 06.05.2016, 12:13:33 »
Näinpä, korkeintaan pölyrätillä voi värimassaa pyyhkästä jos meinaa jäädä piikkiä häivytysakueelle.
Juuri näin.

Poissa D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 681
  • www.vrcf.fi
Vs: Paikkamaalaus
« Vastaus #10 : 06.05.2016, 20:23:53 »
Kiitos ohjeista ja vinkeistä. Kävin tänään ostamassa tuota silikoninpoistoainetta ja hyvin tuntui puhdistavan pinnan. Voin lopuksi laittaa muutaman kuvan projektista, jos kehtaan.
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

 

Ateho  Elekma