Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Jarska65 - 11.06.2016, 10:57:47
-
Miten tuommonen Smithin jalallinen kiekkamittari kytketään?
Johdot ovat 2x paksu valkoinen, 1 ohut valkoinen (valolle) ja 2 mustaa.
Mittarista en löytänyt mitään kytkentä numeroita tai merkkejä.
-
Kaksi paksua valkoista sarjaan puolan kanssa eli toiseen valk. kytket puolan sytytysvirran ja toiseen valk. puolan + navan. Meneekö ne mustat vaan jonnekin reikään mittarin sisälle? Toiseen ehkä tulee +12v ja toiseen -. Joku vaihtanut tietysti alkup johdot joskus...
-
Miten tuommonen Smithin jalallinen kiekkamittari kytketään?
Johdot ovat 2x paksu valkoinen, 1 ohut valkoinen (valolle) ja 2 mustaa.
Tällaisia linkkejä olen löytänyt kytkennöistä:
http://volvo-122s.blogspot.fi/2014/03/smiths-tacho-in-volvo-amazon.html
http://trabatsakuten.web.pin.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=MotorTeknik;action=display;num=1117145333
Jos on kärtsännyt niin tossa on kerrottu vähän varvikellon sielunelämästä
http://www.classictiger.com/techtips/motach.html
-
http://2.bp.blogspot.com/-vvuG5u1IkCo/UzKdH_z0znI/AAAAAAAABnM/1jT8iAUjDKw/s1600/wiring-tacho-001.jpg
toi tärkein , JOS ALKUP johdot. Värit näkyvissä....
-
Muistaakseni se meni just noin kuin kilikali sanoi, joku piuha (valkoinen?)kiersi lenkin mittarin takana palaten takaisin puolalle.
-
Toi minun mittari on 5413/00, http://2.bp.blogspot.com/-S4ywLK2l7zw/UzFJdgtL2VI/AAAAAAAABmU/F55ksv7N36g/s1600/factory-pic-tacho-volvo-amazon.jpg . Purin mittarin ja johdot vaikuttaisi tinauksien perusteella alkuperäisiltä. Tallilta tultua otin pari neuvoa antavaa alumiinipurkista ja yleismittarin käteen.
Johdot sain ehkä selvitettyä ja huomenna testaan että toimiiko mittari. Eipä tuosta tullu maksettua kuin kymppi jos sattuu kyrvähtämään, "sähköhän on vain sinistä savua",niin pannaan tallin seinälle koristeeks. Toeminookko tuo muutenkaan 230 ft:ssä ja lh 2.4:ssa. Mut kiitokset tuosta kaaviosta josta näkyy että puolan miinus kiertää mittarin kautta.
-
Hyvä piirros, mikäli johdot alkuperäiset juurikin noin:
- pitempi valkoinen jakajaan
- lyhyempi valkoinen puolaan
- punainen sulakerasiaan
- toinen lyhyempi esim. tupakan sytyttimeen silloin valo palaa aina on muitakin vaihtoehtoja
- musta eli maan olen ottanut tyyppikilven ruuvin alta.
En polttaisi tuota mittaria savuna ilmaan, Tradessa tämän kevään kovimmat hinna 5511 kr ja eilen 5211 kr.
:nohnoh
-
Toi minun mittari on 5413/00, http://2.bp.blogspot.com/-S4ywLK2l7zw/UzFJdgtL2VI/AAAAAAAABmU/F55ksv7N36g/s1600/factory-pic-tacho-volvo-amazon.jpg . Purin mittarin ja johdot vaikuttaisi tinauksien perusteella alkuperäisiltä. Tallilta tultua otin pari neuvoa antavaa alumiinipurkista ja yleismittarin käteen.
Johdot sain ehkä selvitettyä ja huomenna testaan että toimiiko mittari. Eipä tuosta tullu maksettua kuin kymppi jos sattuu kyrvähtämään, "sähköhän on vain sinistä savua",niin pannaan tallin seinälle koristeeks. Toeminookko tuo muutenkaan 230 ft:ssä ja lh 2.4:ssa. Mut kiitokset tuosta kaaviosta josta näkyy että puolan miinus kiertää mittarin kautta.
No, saitko toimimaan? Itse ostin saman RVI 5413/00 -mittarin kirpputorilta viikko sitten.
http://volvo-122s.blogspot.com/2014/03/smiths-tacho-in-volvo-amazon.html <- tuolla kerrotaan kärjettömään jakajaan liittyen: "I've heard that if you put electronic ignition (eg 123) in your car your RVI tacho wouldn't work anymore... But if you change the wiring you could fix this problem: connect the tachometer with the two white wires in series between the 123ignition distributor ground wire and the ignition coil negative. That should solve the problem." Pitääkö paikkansa?
-
Onko tätä joku asentanut onnistuneesti kärjettömällä varustettuun peliin?
Joskus näin netissä myytävänä mittarin, johon oli väliin tehty joku piirilevy. Tämän mainostettiin toimivan kärjettömällä. Mutta toimiiko ilman?
-
mulla on b20 123ignition bt,,,,toimii, ei mitään piirilevyjä lisätty.
-
Onko tätä joku asentanut onnistuneesti kärjettömällä varustettuun peliin?
Joskus näin netissä myytävänä mittarin, johon oli väliin tehty joku piirilevy. Tämän mainostettiin toimivan kärjettömällä. Mutta toimiiko ilman?
Välillä mulla yskinyt. Eli startin jälkeen toimnut sitten hyytynyt. Kun vaihdoin paremman puolan niin taas jaksaa näyttää.
-
Kiitos vinkeistä kaikille kirjoittaneille, sain jotain eloa mittariin.
Seuraava ongelma: näyttää noin 600-800 kierrosta liikaa, onko tähän jotain ideoita?
Kiitti -H-