Autodiagnoosi  Carcom Oy

B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä

  • 19 Vastauksia
  • 4283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« : 25.08.2019, 23:10:32 »
Morientes!

Kertokaahan hyvä herrasväki mistä pitäisi vikaa lähteä tutkimaan kun ei tappikone tahdo oikein lähteä käyntiin lämpöisenä. Vika on pahimmillaan prisman reissulla eli kun kone ehtii lämpenemään kunnolla, ja sitten sammutettuna seisoo sen puolisen tuntia kun kauppaa kiertää. Tämän jälkeen joutuu sahaamaan hyvän tovin ja aikalailla yskien lähtee käymään pytty kerrallaan. Bensa haisee, tuntuu että parhaiten alkaa lupailemaan kun kaasupoljinta pitää pohjassa. ::) Heti lämpösenä sammutettua kun kääntää niin hörähtää käyntiin ilman ongelmia, samoin jos seisottaa useamman tunnin että kerkeää kunnolla jäähtyä niin hyvin pienellä työllä lähtee käyntiin.

Kaasari on siis römppä 175, hengitystiet on auki suodattimen puolella kaikki eli luistin kalvon alle, temperature compensatorille, kohokammioon jne. Vekotinta on purettu, putsattu, kaikki liikkuvat osat on hengissä ja temperature compensatorin toiminta on testattu, huoneenlämmössä pysyy kiinni mutta jo pienellä lämmityksellä aukeaa niinkuin pitääkin. Ajossa ei mitään ongelmia, seokset tuntuu olevan ok, kone vetää ihan kohtuullisesti eikä yski tms. Tyhjää käy hyvin eikä sammuile itestään. Bakeliitti ja lämpökilpi paikallaan, bensaletku tulee kannen etupuolella yli, on sidottu nipparilla löyhästi ylävesiletkuun ja polttoainesuodatin killuu letkun välissä siinä ylhäällä vesiletkun vieressä. (näkyy viimeisessä kuvassa)











240 -86 @buildingbrick240

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #1 : 26.08.2019, 00:00:00 »
Tässä ei nyt käy ilmi mitä kaikkea on jo kokeiltu jos on? Mutta venttiilin välykset on hyvä tsekata näissä vehkeissä. Ja samoin katkojan kärjet ja välys mikäli kärjellinen sytkä löytyy vielä.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #2 : 26.08.2019, 00:21:53 »
Sytkä ja välykset on kyllä tarkistettu. Olettaisin että ne oireilisi myös ajossa, esim isolla vaihteella pintakaasulta kaasu pohjaan niin ei yski tai muuta semmoista, toimii hienosti.
Kaasari on purettu, putsailtu jne.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #3 : 26.08.2019, 15:21:15 »
Oireet selvästi viittaa siihen, että bensa höyrystyy kohokammiossa ja siten vaikeuttaa kuumana käynnistymistä.
Outoa sinänsä, koska bakeliitti ja suojapelti ovat paikoillaan.
Onko varma, ettei bensapumppu tyhjene seistyään tai sitten joku pieni ilmavuoto pa-linjan imupuolella.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #4 : 26.08.2019, 18:30:55 »
Oon vähä olettanu että bensaa se kyllä saa kun tosiaan haisee siltä aikalailla kovasti sillon kun sitä koittaa kuumana polkea käymään. Täytyy kuitenkin tarkistaa. Tankki vuotaa kyllä yläpuolelta kun takaluukussa haisee bensa, mutta alle ei tiputa mitään. Oon olettanut että se perinteinen tankkausputki vuotaa liitoksestaan. Uus tankki on kyllä jo hommattu, pitäs vaan putsata ja maalata.
240 -86 @buildingbrick240

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #5 : 27.08.2019, 08:44:09 »
Koitapa seuraavalla prismareissulla käynnistää auto konepelti avattuna. Huono käynnistyvyys voi nimittäin johtua siitä, että moottoritilan ilma on niin kuumaa, että käynnistettäessä seokset ovat liian rikkaalla. Kuumassa ilmassa on vähemmän happea eikä kaasari osaa kompensoida sitä tarpeeksi

Itsellä oli täsmälleen samanlainen riesa, jota vielä luultavasti pahensi konepellin ääni/lämpöristematto. Ongelma poistui puolen metrin pätkällä alumiinihaitariputkea, jolla ohjasin ilmanputsarin ottamaan tuloilman syylärin alapuolelta.
   
« Viimeksi muokattu: 27.08.2019, 09:44:21 kirjoittanut perttijt »
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #6 : 27.08.2019, 18:18:13 »
Pitäsköhän tuo temperature compensator tukkia sillon kokonaan jos ilman ottaa muualta kuin kaasarin vierestä?
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #7 : 27.08.2019, 21:02:15 »
Kuis lämpimän imuilman venttiili ilmanputsarille? Onko paikoillaan/toimiiko?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #8 : 27.08.2019, 21:13:11 »
Kuis lämpimän imuilman venttiili ilmanputsarille? Onko paikoillaan/toimiiko?
Ei tuossa oo ku suora tötterö eteenpäin, ilman mitään venttiileitä tai pakosarjalle meneviä haitariputkia
240 -86 @buildingbrick240

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #9 : 28.08.2019, 07:59:44 »
Pitäsköhän tuo temperature compensator tukkia sillon kokonaan jos ilman ottaa muualta kuin kaasarin vierestä?

Volvon koulutusmateriaalin mukaan se kompensoi polttoaineen lämpötilasta johtuvan viskositeetin muutoksen. Ei pitäisi liittyä imuilman lämpötilaan, joten en kajoaisi siihen.

https://www.youtube.com/watch?v=kbBB0ZHZgYc&t=15m0s
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa Oski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #10 : 30.08.2019, 17:08:24 »
Kaasarin uimurin neulaventtiili vuotaa. Bensapinta nousee ja käy paksulla. Bensapumppuhan jättää sammuttaessa bensaletkuun paineen, mikä sitten hiljalleen vuotaa kohokammioon.
Amazon -66, Pyhimys -64, 2 x S60, Ford 8 NAN, MB CLA

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #11 : 30.08.2019, 22:29:31 »
Nonii, taas reissusta kotona käymässä niin ehtii vähän ihmetellä.
Auto seissy viikon katoksessa, avasin pellin semmosenaan ja tutkin tuota bensapuolta. En sieltä kyllä mitään vuotoja löydä, seisotuksen jälkeenkin filtteri täynnä ja hörähti käyntiin ilman pienintä ongelmaa.



Prismaan ei nyt ollu asiaa niin lähdin sitten illalla käymään absilla kahvilla. On se nyt sentään kuitenkin samaa S-ryhmää. :idiot2: Kummempia ropleemia ei kuitenkaan ollut, kahvien jälkeen pyörähti käyntiin ilman sen kummempaa kiusaamista. Keli on nyt toki vähän viileämpi, alkanut tuntumaan että tuota ongelmaa on esiintyny juuri varmaan aina kuumimpina päivinä pahiten. Jos kohokammio tulvisi niin eikö ongelma pitäisi tulla helposti sitten esiin jo viileämmälläkin kelillä, ja varmaan tuo bensafiltterikin siitä tyhjenisi aina seisottaessa.

Pitää ens viikolla haalia jostain puruletkua tai muuta vastaavaa ja vetää putsarille viileämpää ilmaa. Josko sillä oisi ongelma sitten selätetty. Toki ei taida kunnolla päästä enää tuota testaamaan kun vasta ensi kesänä.
240 -86 @buildingbrick240

Tucci

  • Vieras
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #12 : 31.08.2019, 06:16:34 »
Bensaletkun sijainti kiinnittää huomion, siirtäisin letkun huomattavasti viileämpään paikkaan.
Millä bensalla ajelet?

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2090
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #13 : 31.08.2019, 13:55:13 »
Mistähän tuo menee vakiona? Ei tuossa hirveesti viileämpää oo tarjolla jos ei kierrätä koko konehuoneen ympäri.  ??? Oon laittanut 98 + lisäaine
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: B18A ja käynnistysongelmat lämpöisenä
« Vastaus #14 : 31.08.2019, 15:07:46 »
Benslaletku nousee pumpulta ylös, yleensä suodatin on pystyssä lohkon vieressä, ja venttiilikopan ja ylävesiletkun välistä kaasarille. Jossain niillämain pultinkannan alla on alunperin ollut sellainen pellinkäikäle, jossa lenkki päässä, mikä kannattelee letkua ettei osu kanteen eikä letkuun. Tosiaan varmasti lämpiää bensat kun letku on kiinni ylävesiletkussa.
Volvo PV&Duett

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo