Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B20 ja öljyvuoto

  • 16 Vastauksia
  • 7345 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
B20 ja öljyvuoto
« : 11.03.2013, 12:57:19 »
Taas ruuhkautan foorumia vähän :)

Kun tuo moottori mielestäni kuluttaa öljyä rajusti. Eniten ihmettelen kun kylmänä käynnistää auton ja annan aina käydä vähän aikaa ryypyn kanssa, auton taakse pakoputken kohdalle maahan tulee metrin pituinen musta läntti ? Pakoputkesta tihkuu veden näköisiä pisaroita, mutta voiko se olla vaan karstaa ja vettä :O vai tuleeko koneesta öljyt läpi..

Toinen niin konehuone on aina ihan öljyssä joka puolelta, siihen päälle kun laskeutuu vähän pölyä tieltä niin puuro on valmis.

Ilmeisesti tuo huohotus pitäisi parantaa, sieltä kai sylkee öljyhuurut konehuoneeseen. Ja etu- ja takakopan huopatiivisteet kai vuotaa. Mutta tuo pakoputken musta läntti ? Muistaakseni viimekesänäkin koneen avatessa siellä oli todella paljon karstaa, mistä se öljy menee läpi ? Venttiiliohjurit ? Niissäkin on toissakesänä vaihdetut uudet kumitiivisteet. Voiko männänrenkaat vuotaa noin paljon ? En tiedä mitä lähtisi korjaamaan, onko vinkkejä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa joneee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • Amazon b20 -68
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #1 : 11.03.2013, 15:17:35 »
Onko auto ympärivuotisessa ajossa? Jos ei niin noi venttiilinohjurinkumit voi kovettua, kun ei öljy säännöllisesti niitä "kostuta". Pöllyttääkö sinistä savua putkesta ku antaa kenkää?

Voihan siellä olla männänrenkaat jumissa, jos siellä koneessa on ollu jo valmiiksi karstaa.. Myös vääränlainen hoonaus jälki lisää öljynkulutusta!

Kannattaa varmaan ensimmäiseks vaihtaa ne huopatiivisteet stefoihin ja seurata sen jälkeen sitä öljyn kulutusta. Sininen pölly putkesta on kumminkin aika selvämerkki siitä, että öljy pääsee jostain palotilaan..

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #2 : 11.03.2013, 15:40:54 »
Kondenssivettä sylkee ainakin mun amazoni aina kylmänä. Lumessa kanssa reilu musta läntti, mutta kun lämpee niin ei mitään. Riippuu varmaan pakoputkistosta kuinka paljon vettä kertyy. Kyllä öljysavun sitten haistaa jos se sitä on. :)
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #3 : 11.03.2013, 17:14:26 »
Auto on joo ympärivuotisessa käytössä, kylmänä tosiaan musta läntti, ihan kunnolla, mutta lämmettyään ei koskaan jätä mustaa maahan. Ja käyntikin on oikein hyvä kun kone kunnolla lämmennyt, eikä mielestäni haise öljykärylle eikä se mielestäni kyllä sellaista sinistä savua tupruta koskaan. joskus harvoin kylmänä se ryyppy päällä kyllä muuten savuttaa aika tosi paljon, normaalia enemmin.

Kun ostin auton niin kone näytti siltä että se olisi juuri hoonattu, ja männät ovat 030 ylikokoa. Kaikki näytti alakerran puolella tosi hyvältä. Olettaisin että kone on siltä osin kunnossa, mutta en ole koskaan vielä irroittanut mäntiä eli en tiedä niiden kunnosta tarkemmin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa VolvoPösö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #4 : 11.03.2013, 20:31:57 »

Minne huohotinputki hönkii?

Poissa Nikladz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #5 : 13.03.2013, 20:32:29 »
Hei
Itselläni oli B18 koneessa öljyn tihkumista kannen ja blokin välistä. Kone oli varmaan keitellyt muutaman kerran ja kansi
oli vetänyt kieroon.
Kannattaa tarkistaa venttiilikopan tiiviste ja huohotin ettei ole tukossa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #6 : 14.03.2013, 00:34:18 »
Öljykorkista menee letku imusarjaan, mutta se lohkon huohotinpalikka on avoinna siellä. Siitähän tuo kai sotkee. Mutta öljykorkkikin sen ympäristö on jatkuvasti öljyssä, sen takia venakoppa on aina öljyssä ja sitä myötä koko kansi ja lohko.

Onko mitään vaihtoehtoratkaisuja sille että molemmista vetäisi tuon huohotuksen vaan imusarjaan, jotenki tuntuu hölmöltä imuttaa se kaikki öljyhuurumäärä palotilaan, johan se karstaa koko koneen tukkoon  :o Ja mitenkä tuossa sitten, saako kone liikaa ilmaa kun suora yhteys sinne öljytilaan, vai tuleeko sinne alipaine ? Eikö tuo alipaine sitten vielä edesauta ohipuhallusta koneen puristuksissa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #7 : 14.03.2013, 09:36:52 »
Vanhemmissa tappikoneissahan ei tuota suljettua tuuletusta ollut ollenkaan eli öljykorkki oli ilman letkulähtöä ja koneen kyljestä tuli putki ulkoilmaan.

Suljetussa systeemi kuuluisi olla noin:
http://volvo-reviews.com/image/c4fcc489
Ymmärtääkseni imusarjan nipassa on melko pieni reikä.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #8 : 14.03.2013, 09:39:12 »
Suljetussa systeemi kuuluisi olla noin:
http://volvo-reviews.com/image/c4fcc489
Ymmärtääkseni imusarjan nipassa on melko pieni reikä.

Muistelen jostain lukeneeni että on 2mm tuo pieni reikä...
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #9 : 14.03.2013, 13:57:13 »
Minulla imusarjassa (SUx2 imusarja, alumiininen) on jarrutehostimelle etupäässä letkupaikka, ja keskellä siinä imukaulojen yhdysputkessa on kanssa letkupaikka, jossa on kyllä ihan joku sellainen ~6-8mm reikä.

Sitä vaan mietin että eikö koneen seokset mene ihan mettään jos laittaa tuollalailla kuvan mukaan letkut ? Että vetää ilmaa ihan liikaa lohkon läpi.. Siksikö se imusarjan reikä pitäisi olla niin pieni ettei saa liian helposti sitä ilmaa sieltä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 ja öljyvuoto / puristukset
« Vastaus #10 : 17.03.2013, 14:34:01 »
Vielä aiheesta, luulen että liittyvät toisiinsa jotenkin. Tuli taas eilen illalla todistettua asia, kun illalla lähdin ajamaan autolla. Kylmä kone, ryyppy päällä käyntiin, hetki käyntiä, ryyppy puoleenväliin ja ajamaan.

Koneessa on ihan järjetön potku kun on semikylmä moottori, kiihtyy ihan toisella tavalla kun sillon kun kone sitten lämpiää. Ei tee eroa onko ryyppy päällä kuumalla koneella, se hurja kiihtyvyys ja veto vaan häviää koneesta sen lämmetessä. ihan kun joku koneessa väljääntyisi lämmetessä ? Onko kokemuksia vastaavasta, olisi kiva saavuttaa samat tehot koneesta myös lämpimänä.

Mietin että voiko johtua ilmanputsareista, ne ovat mallia tein_itse, SU:issa on vakio ilmanputsari rinkulat, joille leikkasin vaan pellista kiekot molemmin puolin, eli täysin avoimesti imee konehuoneesta ilmaa. Tuli mieleen jos se kylmänä saa kylmää ilmaa ja seos toimii, koneen kuumetessa imee niin kuumaa ilmaa konehuoneesta pakosarjan päältä ettei happi riitä ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1960
  • S60 T6 AWD -11
Vs: B20 ja öljyvuoto / puristukset
« Vastaus #11 : 17.03.2013, 15:10:27 »
Vielä aiheesta, luulen että liittyvät toisiinsa jotenkin. Tuli taas eilen illalla todistettua asia, kun illalla lähdin ajamaan autolla. Kylmä kone, ryyppy päällä käyntiin, hetki käyntiä, ryyppy puoleenväliin ja ajamaan.

Koneessa on ihan järjetön potku kun on semikylmä moottori, kiihtyy ihan toisella tavalla kun sillon kun kone sitten lämpiää. Ei tee eroa onko ryyppy päällä kuumalla koneella, se hurja kiihtyvyys ja veto vaan häviää koneesta sen lämmetessä. ihan kun joku koneessa väljääntyisi lämmetessä ? Onko kokemuksia vastaavasta, olisi kiva saavuttaa samat tehot koneesta myös lämpimänä.

Mietin että voiko johtua ilmanputsareista, ne ovat mallia tein_itse, SU:issa on vakio ilmanputsari rinkulat, joille leikkasin vaan pellista kiekot molemmin puolin, eli täysin avoimesti imee konehuoneesta ilmaa. Tuli mieleen jos se kylmänä saa kylmää ilmaa ja seos toimii, koneen kuumetessa imee niin kuumaa ilmaa konehuoneesta pakosarjan päältä ettei happi riitä ?
Muuten vaan: Happea on normaali-ilmassa se 21 %, aina. Tuo imulämmön vaihtelu taas vaikuttaa tehoon.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #12 : 17.03.2013, 19:34:11 »
Esson paarin juttua että väitetään että kylmässä ilmassa olisi enemmin happea. Siihen vaan perustin tuota vaihtoehtoa. Kyllä oikeassa olet, mutta konehuoneen lämpötila kuitekin muuttuu aika radikaalisti. Jotakin kuitekin asialle olisi kiva tehdä, missä ongelma ikinä onkaan sitten.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #13 : 18.03.2013, 10:37:32 »
Esson paarin juttua että väitetään että kylmässä ilmassa olisi enemmin happea. Siihen vaan perustin tuota vaihtoehtoa. Kyllä oikeassa olet, mutta konehuoneen lämpötila kuitekin muuttuu aika radikaalisti. Jotakin kuitekin asialle olisi kiva tehdä, missä ongelma ikinä onkaan sitten.

Teidän molempien väite pitää paikkansa. Ilman koostumus on karkeasti 21%, ja lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen. Kylmässä ilmamolekyylit liikkuvat hitaammin ja mahtuvat tiiviimmin... siksi kumit "tyhjenee" talvella.
940 classic

Poissa mattitapani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 ja öljyvuoto
« Vastaus #14 : 19.03.2013, 11:35:30 »
Kyllähän tuo Kimisedän näyttämä kaavakuva B20: n huohotus-systeemistä on epäilemättä OK.
Itse rakentelin vastaavanlaisen, kun vaihdoin konetta B18:stä B20:een eikä imusarjaksi tullut enää alkuperäinen. Vanhasta Haynesin kirjasta otin oppia. Toiminut on kuten pitääkin.
Piirroksen kohdan 3 (niple) suutinosan sain vanhasta B20 imusarjasta, enkä kyllä nyt muista/ tiedä sen pienen reiän kokoa. Öljykorkin tiivisteen ym. kuntokin kannattaa tarkastaa.
MT
Nyt Amazon -68. Ollut Amazon -65, -69, -69.

 

Kulkukoira  Proturbo