Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"

  • 62 Vastauksia
  • 24616 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #15 : 18.06.2019, 16:31:42 »
LED-valot laitettu sisälle, katto-, lukuvalot, takapenkin valot, takaluukun, jalkatilojen ja hanskalokeron valot.
Lamput olivat VPartsin valmis sarja, mutta aika paljon sai viritellä että sai kaikki toimimaan. Kattovalojen lampunkannat eivät ole kovin kummoisia. Kannoista saa veistellä muovia sisältä että polttimolle tulee tilaa, sekä niitä pinnejä saa taivutelle moneen kertaan että saavat kunnon kosketuksen. Yksi kanta ei meinannut millään alkaa toimimaan. Sukkulalamppujen tilalle tulevat ledit ovat kaikki myös enempi vähempi väärän mittaisia, joutuu taivutelemaan aika paljon lampun klipsejä. Pitää huomioida myös että LED täytyy olla oikein päin ennen kuin se palaa.

https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2008/styling/dioder-lampor/led-paket-for-interior-till-volvo-v70-xc70-08-16-6000k.html



Lisäksi takavaloihin tehty se muutos että palaa myös ne yläosan valot, se voi olla ihan siisti pimeällä  ::)

https://vparts.se/fi/v70/volvo-v70-2008/styling/dioder-lampor/positionsljus-modifiering-bak-till-volvo-v70-xc70-08-5950.html
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa mhaimi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #16 : 18.06.2019, 21:40:06 »
Aika jännä, että joutu noin paljon säätää. Tossa -14 mallisessa oli kannat valmiina, kävi ebayn ledit suoraan tonne paikoilleen.

Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #17 : 18.06.2019, 21:56:14 »
Taas vähän kerkesi vähän päivittelemään T6:sta, vaihtelin sisustan koristepaneelit. Karseat tiikkiviilu paneelit saivat lähteä ja tilalle tuli ristiin harjattua alumiinia.

Jäikö kaameat puupaneelit talteen myytäväksi?
S80 2007 2.5T

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #18 : 10.07.2019, 17:04:38 »
Alumiiniset poljinpinnat, kaiverrukset oli yllätys  :)


Oudosti heijastelee kuvassa, pinta on oikeasti sileä.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #19 : 17.07.2019, 17:43:39 »
Vähän sain laiteltua taas T6:sta, puskurin keskimmäisen ilmanoton koristelista ja valoluomet.  Maalailin luomet valmiiksi viime viikolla, maaleina automaalikaupasta värinumerolla sekoitettu väri ja päällä akryylilakka.

Lista keventää yllättävän paljon keulan ilmettä.



VParts:n luomet istuivat todella hyvin paikalleen, kiinnitykseen käytin Würth:n kaksipuoleista teippiä.


Vaihdekepin nuppikin vaihtui mustasta alumiinin väriseksi.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2020, 22:57:58 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #20 : 21.07.2019, 17:25:02 »
Jotain pientä tuli tehtyä tänäänkin  :)

Seisontajarrun käyttökytkimen kehys.


Virtalukon kehys vaihtui myös hopeiseen.


Kehyksen vaihto hieman arvelutti kun sen joutuu tekemään käsikopelolla näkemättä ruuveja. Levitin alle kankaan siltä varalta jos ruuvit tai torx-kärki tippuvat, niin eivät katoa koelauda sisään. Takaisin laittaessa varmistin nokareella mustaa korikittiä ettei ruuvi tipu torx-kärjestä. Loppujen lopuksi tuon kehyksen vaihto on aika helppo. Meni samalla kun purki mittariston irti pohjien vaihtoa varten.

Siniset mittaripohjat.


Mittariston pohjia kummastelin kun niistä ei näy mitään läpi, mutta mittaristoa purkaessa selvisikin syy. Eihän tuossa olekaan tavanomaista valaistusta niiden pohjien läpi, orkkis pohjatkin ovat pelkkää peltiä. Ainoa valaistus on vain se LED-valo siellä mittariston katossa ?  :o
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #21 : 21.07.2019, 21:36:05 »
Vautsi mitkä mittarit  8)
Mistä ostit? Vois omaankin laittaa..

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #22 : 22.07.2019, 08:48:46 »


Mittariston pohjia kummastelin kun niistä ei näy mitään läpi, mutta mittaristoa purkaessa selvisikin syy. Eihän tuossa olekaan tavanomaista valaistusta niiden pohjien läpi, orkkis pohjatkin ovat pelkkää peltiä. Ainoa valaistus on vain se LED-valo siellä mittariston katossa ?  :o
Tuo valo ylhäällä aiheuttaa ainakin itsellä sen että tuon mittarin neula aiheuttaa ikävän varjostuksen mittarilukemiin  :idiot2:

Mutta tyylikästä jälkeä tuli  O0
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #23 : 22.07.2019, 20:47:16 »
Vautsi mitkä mittarit  8)
Mistä ostit? Vois omaankin laittaa..

Noita saa VPartsilta Ruotsista.

Muuten nuo ovat ihan siistit ja helpohko vaihtaakin, mutta pimeässä valaistus ei oikein toimi kunnolla  :(

Huomasin että mittarinpohjan alla on sittenkin sellainen valolevy, jota pitkin reunarinkulan asteikko saa valaistuksen. Nuo ovat mittaripohjat ovat halkaisijaltaan isommat kun alkuperäiset ja se taas aiheuttaa sen ettei ulkoreunan hopeisessa rinkulassa oleva asteikko näy kunnolla pimeällä. Lisäksi noissa pohjissa on ihan turhaan oma asteikko ulkoreunassa, käytännössä se jää tuon päälle tulevan reunarinkulan alle kokonaan näkymättömiin.

Kapealla reunarenkaalla oleviin on oma versionsa. Vaikuttaa että tämä leveällä renkaalla oleva on tehty siitä poraamalla 3 pientä reikää ohjaus tapeille ja siinä kohtaa on mennyt pieleen. Olisi pitänyt pienentää myös pohjan halkaisijaa.

Pistin palautetta että pienentäisivät nuo alkuperäisen pohjan kokoiseksi.

Mittariston katossa keskellä oleva Led-valaistus (5 kpl) valaisee tosiaan oudosti varjoja luoden. Yläkulmat jäävät huonommalle valolle kun alanurkat ja keskiosa. Selkeästi jokin FoMoCo:n keksintö tämäkin, ei voi olla Volvon suunittelupöydältä peräisin  >:(
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #24 : 22.07.2019, 21:03:43 »
Tuli sitä tehtyä vähän jotain huoltoakin, vaihdoin huohotin pömpelin koneen päälle. Aika tukossa oli kannessa olevat kanavat. Pikkasen arvelutti kuinka tiukassa ruuvit on, mutta helposti ne lopulta aukesivat. Kamasan miniräikkä ja ruuvikoneen kärkipidin + Torx 30 kärki oli hyvä yhdistelmä  8) Vaikka T6:ssa ilmanputsarilta turbolle menevä putki meneekin osin koneen yli, niin riitti kun irrotti putken kiinikkeen ja itse putken putsarin päästä.

Vanha huohotin pömpeli, uusi tuli Skandixilta.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #25 : 23.07.2019, 14:49:44 »
No niin, alkoihan se valaistuskin toimia  8)

Mietin asiaa yön yli ja purin mittariston uudelleen pöydälle. Mittari pohjat irti ja päälle kirkasta teippiä. Sitten piirsin alkuperäisiä mallina käyttäen ääriviivat. Seuraavaksi leikkelin pellin nävertäjällä rajoja pitkin reunoilta noin 8mm pois. Lopuksi terävien reunojen siloittelu viilalla ja taulut paikalleen. Nyt näkyy reunojen asteikko viivatkin  ::)



Leikkaukseen käytin tuollaista porakoneeseen tulevaa leikkuria. Samaa myy myös e-ville, sieltä saa myös pöytätelineen, mutta omani oli kiinni ruuvipenkissä. Todella näppärä laite moneen pieneen peltihommaan ja tekee siistiä leikkuujälkeä  ;)

https://www.puuilo.fi/Jaernvik-peltileikkuri-porakoneeseen-kaksiteraeinen
« Viimeksi muokattu: 23.07.2019, 14:51:36 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD - 2009
« Vastaus #26 : 24.07.2019, 16:25:31 »
Tänään niin kuuma ettei okein jaksa tehdä mitään, mutta pesaisin T6:n ja laittelin Bartonin hirvitarrat kiinni  8)

Etulokareihin tuli perinteiset "Prancing Mooset".


Takaluukuun vähän erilainen "Prancing Moose Edition".
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #27 : 25.07.2019, 22:05:49 »
Tänään tuli väsättyä ahtopainemittarikin kiinni. Pari känny kuvaa koeajolenkiltä.

Mittari on Autometer Cobalt 6103-M2.




Teline on muokattu jostakin A-pilariin tarkoitetusta tarvikkeesta ja maalattu koelaudan värillä. Kiinnitys 3M teipillä, saa nähdä pysyyko kiinni kun gauge podin reuna on varsin ohut.

Ahtopaineen vedin apukuskin puolelta nylon putkella sisään, T-haara on konehuoneessa ainoassa löytämässäni alipaineletkussa ihan läppäkotelon vieressä.


Kohtuu alkuperäisen näköiseksi sai kun käytti oikeanlaisia klemmareita. Teräksinen T-haara ja 90-kulma liitin (vacuum hose connector).

« Viimeksi muokattu: 27.07.2019, 14:23:16 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #28 : 18.11.2019, 18:32:49 »
Lämmityslaitteiden päivitystä talven varalle.

Bensalämppäri alkoi luonnollisesti kettuilemaan heti kun tuli syksy. Hommasin tilalle toisen samanlaisen ja asentelin sen eilen ja tänään paikalleen.


Lämmitin itse on venäläinen Auterm Binar 5S / Flow 5B, jälkimmäinen on vain uudempi versio. Hiiliharjaton palopuhallin, lämmitysteho 5 kw ja GSM-ohjaus puhelimella. Mukana tuli myös uudempi käyttöpaneeli, täytyy asennella joskus myöhemmin. Puhelimellahan tuota tulee varmaan käytettyä enempi.

https://www.heater.fi/fi/lammittimet/autoterm-diesellammittimet-planar-binar/binar-5s-bensiinilammitin-12v.html



Ei mikään niin kaunis lisäys, mutta katsoin paremmaksi leikata sisälokarista palan pois ja naputella alumiinipellistä sopivan muotoisen "patin" lämppärin pakoputken kohdalle ( Huom, en ole peltiseppä :D ). Muokkasin myös kuumailmapuhaltimella aukon sisäreunoja. Jospa se olisi hieman paloturvallisempi kuin pelkkä muovinen sisälokari pakoputken vieressä.



Vanhan Binar 5S lämppärin viaksi epäilen vettä. Ohjausyksikön johtoliitännästä valui vettä ulos kun irrotin lämmitintä. Johtosarja oli tullut ylhäältä alas, eikä siinä ollut minkäänlaista lenkkiä alas päin, jolloin vesi on päässyt suoraan läpiviennistä sisään johtoja pitkin. Uuteen lämppäriin jätinkin alalenkin johtosarjaan, sekä lisätiivistin johtojen läpiviennin mustalla korikitillä. Johtosarjan liitännätkin siirsin ylemmäs, ettei vesi pääse valumaan päälle.
Täytyy toimittaa Binar huoltoon, saavat tutkia mikä sieltä on mennyt, jospa sen saisi korjattua varalle.
Sinänsä aika typerä lämppärin paikan valinta Volvolta...ahdas ja kaikki vesi valuu suoraan läppärin päälle sen yläpuolella olevasta tuulilasin etureunan "viemärikaivosta".

Autossa ei ollut myöskään lohkolämppäriä ennestään, joten lisäsin samalla sen. Lämppäriksi valikoitui Calix erillisellä pumpulla. Pumppu on mallia Bosch ja saa virtansa erilliseltä muuntajalta. Muuntaja toimii samalla sisäpistokkeen haaroittajana, jos sille tulee myöhemmin tarvetta.



Lämppäri tuli normipaikalle termarilta alas tulevan letkun ja sen muovisen alaputken kulmaan. Pumppu asentui kätevästi suoraan siihen yläpuolelle painamaan vettä lämppärin läpi.

Pistokkeen laitoin poikkeuksellisesti etupuskurin oikealle puolen. Sisälokarikin oli sopivasti valmiiksi pois, lisäksi se on kätevämpi omassa käytössä kun sähkö tulee siltä puolen autoa. Kansi olisi voinut minusta olla taaksepäin. Noin se Volvon omakin tulee ja on se myös paremman näköinen noin päin.

Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #29 : 29.11.2019, 13:20:54 »
Käytin T6:n ruostesuojauksessa ja siihen tehtiin Finikor Täysturva käsittely. Alustasta löytyneet ruosteet hiekkapuhallettiin ensin ja paikkamaalattiin sinkkimaalilla. Päälle tuli sitten varsinainen massaus ja koteloiden suojaus. Kaikkiaan hommaan meni 4 päivää. Neljän vuoden kuluttua pitää tehdä vielä jatkokäsittely joka varmistaa takuun säilymisen 10 - 12 vuotta.

https://www.finikor.fi/palvelut/ruostesuojaus



Täytyy koittaa ottaa jokunen kuva myöhemmin kun kelit kuivaa, nyt tuolla vesisateessa ei pysty alle ryömimään.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo