Carcom Oy  Ateho

Bi-fuel V60 T5 vm-15, nykii kiihdytyksessä, ongelma esiintyy kaasulla

  • 28 Vastauksia
  • 10328 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Noniin uus tulokas foorumilla ja autokin on kohtalaisen tuore tapaus itsellä.

Auto:
v60 Bi-fuel T5
vm 2015
135tkm

Oireet:
kiihdyttäessä nykäisee rajusti, yleensä silloin kun lähtee rekasta ohi. Sitä rajumpi nykäys mitä rajumpi kiihdytys.
Aluksi aattelin että tulee lootasta (automaatti) mutta ei, kun vaihteen laittaa S-asennossa vaikka 4. pykälälle niin huomaa selvästi kun polkasee että nykäisee kerran rajusti ja sen jälkeen mennään kivuttomasti loppuun asti.
Tämä tapahtuu melkein joka kiihdytyksessä. Parhaiten saa esille 80km/h->

Kolmesti huomannut tasakaasulla ajettaessa tasamaalla tai pieneen alamäkeen 60-80km/h että kevyttä nykimistä tulee koko ajan. Johtuu varmaan siitä että 90% matkasta taittuu motarilla.

Auto ollut omistuksessa kesäkuusta, kilometrejä tullut n. 8k ja nyt mittarissa 135tkm.
Ensimmäiset oireet alkuvaiheessa esille ja siitä asti seurattu jännityksellä, nyt korjaamo aikaa odotellessa.

Vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan, olettaisin että vikamuisti on tyhjä myös mutta se selviää ensi viikolla.
Tuntuu että vika tulisi vain kaasulla ajettaessa. En edes tiedä onko tässä jossakin pullossa vikaa koska en ole saanut tankkiin edes tyhjänä menemään koskaan yli 13kg ja tässä ajassa kuitenkin tankattu jotain 300 kiloa kaasua. Tankkiin tainnut kahdesti mennä yli 12kg...
Kaasutankin range on ollut siinä 300 kilometrin tietämillä että tuskin ainakaan mitään pulloventtiilivikaa voi olla?
Tänään tarkastin huoltokirjoja tarkemmin ja merkkihuollossa käynyt 2014 vuoteen asti mutta kaasulaitteiston huoltoa ei ole vieläkään tehty kertaakaan, onko tietoa kuinka usein pitäs kattoa? Tais olla kilpailevilla merkeillä suositeltu 5v?

Takuu Varman piikkiin yritän mahdollisen korjauksen saada, toivottavasti saisivat kuntoon...
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 15:19:04 kirjoittanut v6e »

Poissa MSantala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
En osaa tuohon nykäykseen ottaa kantaa, mutta tankattavan kaasun määrään on muutamia havaintoja. Tankkaus tapahtuu paine-erolla mittarin vierestä olevasta kontista autoon. Kontin pulloihin kompura paineistaa kaasun ja sieltä autoon sillä paineella mitä on. Jos tankilla on paljon ollut väkeä, niin ei välttämättä ole kompura ehtinyt nostattaa painetta. Terragas:n kaveri tästä kertoi ja useamman kerran tämän havainnut. V70 mk2 volvoon ei mennyt kuin vaihtelevasti 10-12kg kaasua. Kun kävi aamulla aikaiseen tankkaamassa, niin kaasua meni jopa 16kg! Ainakin Tampereen suunnalla on kohtuu kovalla kuormalla gasumin asemat.

Kerro kuinka nykimisen kanssa käy.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
En edes tiedä onko tässä jossakin pullossa vikaa koska en ole saanut tankkiin edes tyhjänä menemään koskaan yli 13kg ja tässä ajassa kuitenkin tankattu jotain 300 kiloa kaasua. Tankkiin tainnut kahdesti mennä yli 12kg...
Käyttöohjekirjassa mainittu 16 kg nimelliskapasiteetti on kaasun kokonaismäärä ja silloinkin puhutaan ns. pohjanmeren kaasusta, jonka tiheys on puhdasta metaania suurempi mukana olevan hiilidioksidin yms. tauhkan vuoksi.

Kaasulla ajelu katkeaa jo ennen kuin tankki on täysin tyhjä ja metaanin kanssa pelehdittäessä "tyhjäksi" ajettuihin tankkeihin uppoaa tosiaan n. 13 kg useimmilla asemilla. Lämpimällä säällä taidetaan kaasua annostella vähän varovaisemmalla paineella ja Nekalan aseman ruuhkat ynnä kehno paine ovat tulleet tutuiksi. Surkein esitys oli 9,5 kg tankkausmäärä "tyhjiin" säiliöihin.

Toisessa ääripäässä Tuupakka Vantaalla. Sieltä saa myös nestemäistä tavaraa (raskas kalusto) ja kait tästä johtuen painetta piisasi - tyypillinen tankkausmäärä oli 14 kg. Oli. Viime joulun alla tyyli muuttui ja tankkaus katkesi jo 1 kg jälkeen, jos en ollut ajanut säiliötä tyhjäksi asti. Eikä tyhjiinkään enää ihmeellisiä määriä saanut. Tuntui, että tämä asema tuuttasi kaasua kovempaan tahtiin, kuin autoon upposi, ja päätteli siitä, että tämähän oli jo valmiiksi täynnä. No, sama ongelma on kyllä bensankin kanssa - ennenaikaisia laukeamisia piisaa ja tankki pitää lirutella täyteen pikku hiljaa.

Oma autoni nykäisee selvästi vain vaihtaessaan kylmäkäynnistyksen jälkeen bensalta kaasulle. Jatkuva pätkiminen kuulostaisi siltä kuin seossuhteen säätö menisi reisille.... imuvuotoa tai kaasunjakajassa jotain häikkää?

Joskus on myös adaptiivinen vakkari saanut kohtauksen, mikä tuntui ensiyllättämältä siltä, kun sytytys pätkisi. Arpoi siis vetoa päälle/pois parin hz taajuudella, kun vaihdoin moottoritiellä kaistaa hitaamman saavutettuani.

Edit: taisi tämä 16 kg nimelliskapasitetti olla S60 spekseistä. V60 virallista arvoa ei ole silmiini osunut. V70 tankit ovat suuremmat.
« Viimeksi muokattu: 16.08.2020, 15:51:20 kirjoittanut insinörtti »

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Ajattelinkin että johtuu tämä vajaatankkaus paineista.

Aika mielenkiintoinen oire, ja hiton hankala varmaan löytää. Soittelin Perjantaina Volvolle, eivät edes ota autoa sinne, eivät tiedä kaasuista kuulemma mitään.

Suosittelivat Terragas vianhakuun, eka paikka jonne soitin niin suositteli että yksi Suomen parhaista löytyy Espoosta
AD-AUTOHUOLTO AUTO COMBI
Komeetankatu 1, 02210 Espoo
Puh: +358 44 2315315

Soitin tuonne ja sanoi että kyllä vika löytyy jos tulee päälle vianhaun aikana, ottaa vaan aikaa (eli maksaa pirusti)
Epäili että sytkäpuolessa häikkää, ihmetteli että yleensä näin vähän ajetuissa ei vielä ole tuommoista.

Ensimmäinen epäilys itsellä että tämä liikkeen yhteistyökumppani ei ole huollattanut oikein, vaan työntänyt jotkut perus tulpat tonne kiinni ja nehän tunnestusti toimii tosi hyvin kaasuautoissa  :2funny:

No anyway, keskiviikkona ollaan toivottavasti viisaampia, harmittaa kun tuo pirun auto toimii välillä kun junan vessa, ja välillä nykäisee niin että öljykannu paksissa lyö takapenkkiin...

Edit: Onko kellään kokemusta lisäturvan korvauksista, alkaa vähän itseä pelottaa kun tullaan puhumaan muutamasta € pelkässä vianahaussa :D
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 15:22:19 kirjoittanut v6e »

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Auto saatu vihdoin korjaamolta. Maanantai iltana vein ja eilen sain haettua pois. Kaksi täyttä työpäivää korjaamolla.
Todella huonoa palvelua, lupasivat soittaa tiistaina, ei kuulunut. Soitin keskiviikkona ja sanoi puhelimessa että katon kohta soitan takas, sanoin tässä kohtaa että ei tarvitse tulen hakemaan auton joka tapauksessa tänään iltaan mennessä.

Olivat katsoneet ilmeisesti vain vikakoodit, sanoivat että eivät pääse Volvon kaasuun kiinni koska eivät toimita vianhakulaitteita Ruotsista Suomeen.

Eli kahden päivän korjaamolla seisomisen jälkeen käteen jäi vikakoodi matalasta polttoaineen paineesta.
Olisin ollut mukavaa saada vikakoodi edes paperilla, mutta ei kertoi tämän puhelimessa.

Mistä löytyy sellainen kaasu korjaamo josta saisi oikeesti sellaista palvelua että autosta jonkin vika saataisiin pihalle, tai edes tarkastettua että kaasu puoli olisi kunnossa?

Ei millään huvittais alkaa joka korjaamolle soitella kun lupaavat toista ja tekevät toista...
« Viimeksi muokattu: 20.08.2020, 06:53:05 kirjoittanut v6e »

Poissa saban

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Auto saatu vihdoin korjaamolta. Maanantai iltana vein ja eilen sain haettua pois. Kaksi täyttä työpäivää korjaamolla.
Todella huonoa palvelua, lupasivat soittaa tiistaina, ei kuulunut. Soitin keskiviikkona ja sanoi puhelimessa että katon kohta soitan takas, sanoin tässä kohtaa että ei tarvitse tulen hakemaan auton joka tapauksessa tänään iltaan mennessä.

Olivat katsoneet ilmeisesti vain vikakoodit, sanoivat että eivät pääse Volvon kaasuun kiinni koska eivät toimita vianhakulaitteita Ruotsista Suomeen.

Eli kahden päivän korjaamolla seisomisen jälkeen käteen jäi vikakoodi matalasta polttoaineen paineesta.
Olisin ollut mukavaa saada vikakoodi edes paperilla, mutta ei kertoi tämän puhelimessa.

Mistä löytyy sellainen kaasu korjaamo josta saisi oikeesti sellaista palvelua että autosta jonkin vika saataisiin pihalle, tai edes tarkastettua että kaasu puoli olisi kunnossa?

Ei millään huvittais alkaa joka korjaamolle soitella kun lupaavat toista ja tekevät toista...

Soitappas Autoliike/korjaamo Mika Pohjoselle Lahteen. He tuovat Bi-Fuel Volvoja Suomeen ja heillä on myös ilmeisen hyvä asiantuntemus kyseisistä autoista.

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Soitappas Autoliike/korjaamo Mika Pohjoselle Lahteen. He tuovat Bi-Fuel Volvoja Suomeen ja heillä on myös ilmeisen hyvä asiantuntemus kyseisistä autoista.

Soitin! Kiireinen mies vastasi ja kertoi että vikadiagnostiikka laitteet kaasujärjestelmään löytyy.
Sanoi että tuo auto näytille, kaasu laitteessa vika.
Kerroin oiretta vähän tarkemmin ja veti sanansa takaisin ja sanoi että vika on polttoaneen paineanturissa polttoainekiskossa. Niitä on kuulemma aikaisemminkin ollut, ja juurikin tällä vikakoodilla joka kertoo polttoaineen matalapaineesta. Harmi vaan kun ikinä en sitä vikakoodia itselle saanut.

No anyway, seokset menee kiihdytyksessä sekaisin koska pa-paine näyttää väärin ja näissä syöttää 15% bensaa kaasun mukana = raju nykäisy. Sanoi suoraan että vie volvolle, anturi pitää koodata/sopeuttaa autoon.
Höpistiin hetki ja sovittiin että vien auton huoltoon möyhemmin tuonne koska voi tarkastaa kaasulaitteiston aina huollon yhteydessä.

Volvolla anturi vaihdettiin, hintaan 380€. Lisäturva korvasi tämän 100€ omavastuulla.
Anturi sijaitsee polttoainekiskon päässä moottorin suojamuovin alla, toinen pää menee metalliputkeen ja toinen pää kumiletkuun, kyljessä sähköliitin.
Anturin varaosakoodi: 31432653.



Suuret kiitokset Saban! Ratkaisit meikäläisen aivopähkinän! Autolla ajettu nyt 300km ja tuntuu pelaavan nyt hyvin.

« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 15:20:01 kirjoittanut v6e »

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Hienoo hei.

Uutta oiretta, auto seisonu parkissa pari päivää ja aamulla +9 lämmintä. Lähdin risteyksestä kiihdyttämään niin joku rele naksuu konehuoneessa. Tuntus siltä että kiihdyttäessä naksahtaa ja rele jää nakuttamaan niin että sisälle kuuluu.
Olen ennenki kuullut joskus kiihdytyksesä että kerran naksahtaa joskus rele mutta nyt kylmällä ääni kuului kiihdytyksessä jatkuvasti, naks naks naks naks, kunnes laski kaasupolkimelta. Kun perään uudestaan kiihdytti niin sama homma.
Teki tämän kylmällä koneella 4 kertaa. Kun moottori lämpesi niin alko toimiimaan normaalisti. Mitään muuta ei tapahtunut kuin releen nakutus ääni, kaikki tuntu normaalilta.

Ai että, odotellaan mitä käy, kaivakaa kristallipallot esiin kohta mennään taas :2funny:

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Hienoo hei.

Uutta oiretta, auto seisonu parkissa pari päivää ja aamulla +9 lämmintä. Lähdin risteyksestä kiihdyttämään niin joku rele naksuu konehuoneessa. Tuntus siltä että kiihdyttäessä naksahtaa ja rele jää nakuttamaan niin että sisälle kuuluu.
Olen ennenki kuullut joskus kiihdytyksesä että kerran naksahtaa joskus rele mutta nyt kylmällä ääni kuului kiihdytyksessä jatkuvasti, naks naks naks naks, kunnes laski kaasupolkimelta. Kun perään uudestaan kiihdytti niin sama homma.
Teki tämän kylmällä koneella 4 kertaa. Kun moottori lämpesi niin alko toimiimaan normaalisti. Mitään muuta ei tapahtunut kuin releen nakutus ääni, kaikki tuntu normaalilta.

Ai että, odotellaan mitä käy, kaivakaa kristallipallot esiin kohta mennään taas :2funny:

Mulla V60 T5 2011 naksuu, raksuu kanssa välillä ja sitten lopettaa jossain vaiheessa jos on edes raksunut. Epäilen itse että vois olla joku ahtopaineisiin ja sen säätöön liittyvä juttu. Ei todellakaan tietoa, ollut jo 2 vuotta
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Näissä on varmaan kaikissa sama järjestelmä kaasulle.

Aamulla taas sama homma, kun kierroksia antaa niin voimakas naksahdus aina kun kierrokset nousee, sama kun kiihdytetään niin naksahtaa muutaman kerran.
Nyt oire jatkui 4-5min kunnes vähän lämpesi, sitten katosi.

Video ohessa: Vilkku vähä häiritsee ääniä mutta kuuluu selvästi välillä.
https://youtu.be/fdW11iWxxOo

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla


Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Ai että.

Soitin taas Autoliike Mika Pohjoselle, sieltähän se vastaus löyty Parosen Jussilta jälleen.
Määränsäädin rikki, pahenee kylmällä ja ajan kanssa. Ajoin autolla 2tkm oireen aikana ja viimeisinä aamuina autolla ei edes kaasulla kehdannut ajaa kun piti niin kovaa pauketta ja nykimistä kiihdyttäessä.

Oire:
Kaasulla kiihdytyksessa kylmänä kova naksaus/kolahdus moottoritilasta.
Jos kaasupolkimeen koskee kiihdytyksen aikana niin samantien ääni ja nykäisy, ja kun kiihdytys lopetetaan niin ääni ja nykiminen loppuu. Jos kaasun kytkee pois oire häviää heti.
Viimeisenä oire kuulosti siltä että auto leviää juuri tienpäälle ja matkanteko päättyy, mekaanikko Jussi Paronen kuvasi oiretta popkornikatilaksi ja siltä se kuulostikin kiihdytyseksessä.

Vein auton päiväksi huoltoon ja korjattavaksi, määränsäädin vaihdettiin uuteen, ohjelmisto päivitettiin parempaan joka vaikuttaa kulutukseen. Määrän säätimessä 2v takuu riippumatta kilometreistä.
Liikkeeltä sain vihdoin sijaisauton koska korjaamolle oli matkaa 1,5 tuntia suuntaan. Siitäkin oli kova vääntö koska ei kuulemma ole mahdollista.

Hinta: ~680€ Liikkeelle, mulle 100€ omavastuu, eli autoa korjattu lisäturvan piikkiin nyt melkein 1000€...
Bensanpaineanturi kesti 126tkm ja määränsäädin 130tkm. Ei vakuuta meikäläistä nyt tämä Volvo.

Jussilta sain parasta palvelua ikinä, mikään muu korjaamo ei ole osannut puhelimessa auttaa autoongelmissa ja oireissa.
Nämä molemmat oireet selvisi puhelimessa ilman visuaalista tarkastelua.
Olisi vaihtanut määränsäätimen odotellessa mutta halusin huollon samalla koska kilometrejä tullut autoon 15tkm.
Eilen autoa haettaessa näytti vielä mitä vahdettu ja lisäsi jäähdytysnestettä, kertoi takuut sekä huoltokirjamerkinnät ja sanoi että saan kuitin sähköpostiin. Aivan mahtavaa palvelua, joka paikassa tuntuu että kukaan ei tiedä mitä autolle tehty tai mikä siinä on vikana eikä koko vehjettä oteta edes halliin sisälle, tai jos otetaan niin katotaan vaan koodit ja kovaa ajoo.

Eli jos kaasu autossa ilmenee ongelmia niin vastaus löytyy täältä! Kiitos Saban joka kertoi tästä paikasta!
Vanhatie 27
15240 Lahti
huolto@autoliikemikapohjonen.com
Huollon puhelin 044-987 5273

Tässä korjaamossa on kaasulaitteiden vianhaku diagnostiikka olemassa joten Volvojen kaasujärjestelmään pääsee käsiksi sekä ovat maahantuojia määränsäätimissä joten saavat säätimen halvemmalla kuin muut Suomessa!
Korjaaja on syystäkin ihan kiireinen ja välillä hankala saada puhelimella kiinni.

Toivon että tää auto on nyt kunnossa!
« Viimeksi muokattu: 10.02.2021, 15:21:19 kirjoittanut v6e »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12489
Ei vakuuta meikäläistä nyt tämä Volvo.
Kaasu Volvoissa kaasutekniikka on 3. osapuolen autoon asentamat, ei ole volvon tekniikkaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Guy69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Onnistuisikohan Pohjosella muidenkin merkkien kaasuautojen huollot?

Itsellä vm2016 Avensis, joka muutettu vuoden alussa kaasulle. Auto nykii kaasulla ja autoa on säädetty 5 kertaa muunnoksen jälkeen ja turhautuminen iskee. Kun saatiin säätämisellä nykiminen pois kiihdyttäessä, niin nyt se nykii tasaisessa ajossa tai meinaa sammua tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa alle viidensadan.

Poissa v6e

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Noniin palataan taas aiheeseen.

Autoon tuli uusi oire, ja vähän vanhojakin.

Nykiminen 80km/h ja kiihdyttäessä sekä tyhjäkäynti hävisi.
Lisäksi tyhjäkäynnin huonontuessa auto meni aamulla vikatilaan pariin otteeseen, kylminä aamuina.
Lopuksi vaihteistoon tuli vikailmoitus vaihteiston rajoitetusta tilasta ja sain auton jälleen korjaamolle.

Vikakoodi on kuulemma matala polttoaineen paine. Eli sama mikä oli 4.9, jolloin vaihdettiin paineanturi Volvolla.
Tuota vikaa ei siis koskaan ole korjattu autosta vaikka niin luulin.

Auto on nyt ollut taas korjaamolla 4.12 alkaen = 25 vuorokautta.
Korjaamon mielestä suuttimet paskana koska tekee kolmeen sylinteriin sytytyskatkosta kylmänä.
Itselle ei mahdu ymmärrykseen se että yksi aamu menee kolme suutinta autosta rikki ja korjauskustannukset 800€.
Vika varmaan jossain muualla tälläkin kertaa, ja aikaisempi 4.9 vaihdettu pa. paineanturi on ollut koko ajan ehjä.

Oma veikkaus on korkeapainepumppu, luulen että se on nyt sanonut sopimuksen irti.
Lisäksi korjaamo ilmoitti että vaihteiston vikaa ei voi tutkia ennenkuin tyhjäkäynti korjattu ja ohjaustehostinkin tekee häriökoodia aina käynnistettäessä.

Varmaan tammikuun ekalla viikolla taas viisaampia. Osat tulee tammikuun alussa ja toivottavasti auto tulisi kuntoon mahdollisimman pian.

4.9 vikakoodi oli ollut P008A00, nyt P008B00.
Ohjaustehostin U041592.

Auto on tälläkertaa korjattavana kaasukorjaamolla Porvoossa koska vianhaku menee automyyjän piikkiin.
Itse olisin halunnut auton viedä Lahteen osaavalle korjaamolle.


Onnistuisikohan Pohjosella muidenkin merkkien kaasuautojen huollot?

Itsellä vm2016 Avensis, joka muutettu vuoden alussa kaasulle. Auto nykii kaasulla ja autoa on säädetty 5 kertaa muunnoksen jälkeen ja turhautuminen iskee. Kun saatiin säätämisellä nykiminen pois kiihdyttäessä, niin nyt se nykii tasaisessa ajossa tai meinaa sammua tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa alle viidensadan.

En osaa vastata, ilmeisesti keskittyneet Volvoihin sekä Tesloihin. Varmaan tuolta osaavalta ukolta hoituu myös muut merkit.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2020, 09:40:50 kirjoittanut v6e »

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2123
  • Tampere - Pori
Ettei huono akku nyt tekisi noita temppuja?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Ateho  Elekma