RallyBaron  Samppasport

855 10V "Biltema tuning"

  • 302 Vastauksia
  • 114062 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #285 : 15.08.2020, 15:03:13 »
Purin vähän muovi- yms. osia pois tieltä, että pääsee tutkimaan kopan kuntoa ja täydentämään ruostesuojausta.





Ihan kovalta näytti ja tuntui, paitsi kuskin puolelta takakonttia joutunee vähän parsimaan:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #286 : 15.08.2020, 16:42:09 »
Pesin kotelot viemärinavausletkulla. Tai ainakin about ne mihin se mahtui. Ihan vaan vedellä, roskat ja lehdet sain melko hyvin huuhdeltua pois.



Ei löytynyt vakavia rakenteellisia ongelmia, alkavia ruostumisia on kyllä havaittavissa. Ajattelin laittaa bilteman liuotinvapaan kotelosuoja-aineen kotelojen sisäpuolelle ja AT kotelosuoja-aineen ulkoisiin kohtiin. Ensin mainittu on pärjännyt hyvin jossakin testissä (TM?) ja jälkimmäinen on koko lailla naftaa, kuivuttuaan jää sellaiseksi vähän paksummaksi. Siihen voisi laittaa vielä AT alustamassankin päälle, se on testini perusteella sellaista pehmeäksi jäävää. Ei niin kestävää, mutta toisaalta ehkä se ei muhittaisi allensa jääviä ruosteita vaan tippuisi pois paljastaen ongelmakohdat.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Fenix"
« Vastaus #287 : 15.08.2020, 20:22:41 »
Pesin ja tutkin pyöräkoteloita vänkärin puolelta. Hioin ja hapottelin etupäästä:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

CRC Zinc päälle:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kolmen pellin saumakohta iskaritornin ja ylemmän runkoaisan risteyksessä alkoi muistuttaa rapeaa lehtitaikinaa:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lähtötilanteesta ei ole kuvaa, väänsin siis saumaa auki ja yritin hapottaa sisältä tuonkin.

Runkoaisan alapuolta:
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Olen näköjään viitisen vuotta sitten korjaillut ruosteita pyöräkoteloista... Tilanne tänään:







Eli teräsharja + annitrol + CRC Zinc + muistaakseni se Bilteman liuotinvapaa kotelosuoja-aine => melko hyvin ovat kestäneet tuolla sisälokasuojan hellässä suojeluksessa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #288 : 15.08.2020, 20:32:49 »
 :o
Erittäin asiallista dokumentointia!! O0

Paljonko on suunnilleen ajettu välissä?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #289 : 15.08.2020, 20:50:34 »
Piti tarkistaa vanhoista viesteistä: 17.11.2017 oli mittarissa 338589, nyt on 344806. Parina talvena ajettu, seisonut välillä pitkiä aikoja joko tuossa omassa pihassa kivimurskeen päällä tai navetan vintillä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #290 : 16.08.2020, 18:31:04 »
Helmakotelot tältä erää käsitelty. Sisälle ja muovien alle meni tuota litkua:
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/ruosteenestoaineet/ruostesuoja-aine-2000018325





Muovien kiinnitykseen käytin noita, ne alkuperäiset nastat ovat ihan kamalat eivätkä lähde ehjinä irti:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/471798/Muoviniitti-10735-PSA-10-kpl




Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #291 : 17.08.2020, 16:51:59 »
Etu- ja takasisälokarien taakse jäävät alueet käsitelty, aineena sama kuin edellisessä viestissä:



Etupään runkoaisojen sisälle ruiskuttelin myös saman aineen. Ylempi vänkärin puoleinen:



Alempi kuskin puoleinen:



Alemmissa runkoaisoissa ei ollut oikein näkyvillä sopivia reikiä... Pienen tuumaustauon jälkeen irrotin jarruletkujen kiinnikkeet, joiden alta paljastui ihan hyvän kokoiset reiät:



Siellä se letku näkyy:



Auton alta piilosta löytyi myös kumitulpalla suojatut reiät, joista näyttäisi pääsevän runkoaisan sisään. Sinnekin koitin sokkona suhutella joka suuntaan:



Kuvan oikeassa reunassa näkyy jalkatilan alla oleva kotelorakenne, johon apurungon takapää kiinnittyy tuollaisella kolmioraudalla. Pitänee sinnekin suihkutella aineet, osa kumitulpista näyttää puuttuvan jo valmiiksi (jos tuossa nyt koskaan on joka paikassa semmoisia ollutkaan). Ärsyttävää kun joka reikä tuntuu olevan eri kokoinen - luulisi että tehtaallakin olisi helpompaa sovitella noita kumitulppia kun sama koko kävisi joka paikkaan...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #292 : 17.08.2020, 17:23:31 »
Joka reijässä ei varmaankaan kuulukkaan olla kumitulppia. Pääsee vesi pois alimmista.

Erään saapasmerkin maahantuoja tuossa 2000-luvun alkupäivinä "suojasi" autot tulppaamalla helmakoteloista vedenpoistoreijät. Noh, senhän näki muutamassa vuodessa mitä suomen ilmastossa suljettu kotelorakenne tekee sisälleen...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #293 : 17.08.2020, 17:27:57 »
Pitänee kattoa tuosta purkuautosta missä siinä on tulpat vai onko ollenkaan. Siinä ei tosin esim. helmakoteloiden etu- ja takapään reikiä ollut ollenkaan, eli jotain vuosimallikohtaisia (?) eroja löytyy.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #294 : 17.08.2020, 17:34:37 »
Olikohan minulla 855:ssa semmoset "hiekkapuhalletut" tulpat pohjassa. Eli kulahtaneet, ei muista enään.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #295 : 17.08.2020, 20:09:46 »
Heh katsoin että olit ostanut vihreän purkuauton kun oli niin likainen :) Kauanko palkkien pesun ja öljyämisen välissä näit tarpeelliseksi kuivattaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #296 : 17.08.2020, 20:15:58 »
Noin vuorokausi riitti hyvin näillä keleillä, ei näkynyt vesipisaraakaan enää missään kun aloin suihkimaan kotelosuojaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #297 : 17.08.2020, 21:00:15 »
Oot kyllä paljon nähnyt vaivaa tuon kuntoon laittamisesta että toivottavasti moottoriongelmatkin ratkeaa O0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #298 : 17.08.2020, 21:13:52 »
Itse oon koittanu hoidella tekniikkaa ja tuota pohjaa ja muita piiloon jääviä rakenteita, luonto saa hoitaa julkisivun. Eipä nuo tinakoneet maailmasta lopu, ajelen niitä loppuun sitten vaikka yksi kerrallaan.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 10V "Biltema tuning"
« Vastaus #299 : 18.08.2020, 10:20:59 »
Kokosin etupään, oli viime kertaa huomattavasti nopeampi operaatio kun kaikki ruuvit ja kiinnikkeet olivat valmiina. Helmamuovien etupäiden ja eturoiskeläppien reiät suurensin 8-millisiksi noita nastoja varten, muut osat olivatkin valmiiksi modattuja.



Motonetin hyllystä tarttui kokeiluun Dinitrol ML spray-purkkeja. Ajattelin suihkia tuota vanhojen suojausten päälle kaikkiin näkyville jääviin kohtiin alustassa, aloitin etupään pyöräkoteloista:



Ensivaikutelma on, että onpa todella ohutta ja juoksevaa ainetta. Ohjeen mukaan tuohon pitäisi laittaa kulutukselle alttiisiin kohtiin "Dinitrol Metallic" päälle, pitänee tutkia millaista ainetta se on.

Kuskin puolen etusiivessä on hyvin edennyttä ruostumista:



Bilteman aine pääsee nyt tuon kohdan kanssa kunnon testiin, katsotaan miten käy:


 

RallyBaron  Samppasport