Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: jarkko - 02.03.2011, 18:46:16
-
Onkos kellään kokemuksiä tälläisestä hommasta? kertokaa omia näkemyksiä, kokemuksia ja muita ajatuksia.
Hintaa ja merkkiäkin saa laittaa ja paljon tullut tehoa.
-
Muistahan että tuosta tulee katsastuksessa herkästi hylkäys, ja saat tulla takaisin alkuperäisen kanssa. Tämä koska lakiteksti sanoo että ahdetun moottorin muuttaminen = moottorivaihto.
Hintaa tulee "bolt-on" osalle varmasti 500e nurkilla jos sellaisen löydät (ei pitäisi olla mahdotonta).
Tehollisesti tuosta ei ole pätkääkään hyötyä JOS sinulla ei ole lastua, ja lastunkaan kanssa tuskin on, ellet säädätä lastua uudestaan, koska tuo moottorinohjaus (ME7.3) toimii "väännöntunnistus" periaatteella, eli vaikka siellä olisi 3bar ahtopainetta tai imuilma 30ºc kylmempää, tehoa tai vääntöä ei heru yhtään lisää jos ei lastuta. :)
-
Auto on lastutettu tällä hetkellä kyllä.
-
Muistahan että tuosta tulee katsastuksessa herkästi hylkäys, ja saat tulla takaisin alkuperäisen kanssa. Tämä koska lakiteksti sanoo että ahdetun moottorin muuttaminen = moottorivaihto.
S40N:ssä saa aika helposti vaihdettua coolerin "isompaan" joten saa olla aika tarkka inssi et huomaa eron vakioon, varsinkin jos ei inssi ala puskuri irroittamaan.
Jarkko, huomasitko privaviestin?
-
Vois kuvitella että tuossa toimis hyvin parempi kuuleri, mulla oli myös Debilin softalla S40 T5, kesällä pari pidempää vetoa niin ei jälkimmäinen enää lähtenyt samaan malliin.
Suora apu tehoon tuskin on kovin merkittävä.
-
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=198&artnr=G2-1F2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std
-
S40N:ssä saa aika helposti vaihdettua coolerin "isompaan" joten saa olla aika tarkka inssi et huomaa eron vakioon, varsinkin jos ei inssi ala puskuri irroittamaan.
Jos cooleri on alkuperäisen muotoinen ja putkien lähdöt sitä vastaavat, niin harvoin puuttuvat asiaan/kiinnostuvat. Jos konehuoneeseen lyö kaikkien turbo/virityspajojen tarroja sekä silikoniletku/kromiputkia niin syynäävät tarkemmin.
-
Jos cooleri on alkuperäisen muotoinen ja putkien lähdöt sitä vastaavat, niin harvoin puuttuvat asiaan/kiinnostuvat. Jos konehuoneeseen lyö kaikkien turbo/virityspajojen tarroja sekä silikoniletku/kromiputkia niin syynäävät tarkemmin.
Minä liimasin alkuperäisestä välijäähystä sen volvon tarran kiinni tuohon isompaan jäähyyn. Ja on se hyvin pitkälle inssistäkin kiinni että puuttuuko vai ei. Omassa menee silikoni/kromiahtoputket ja ei se niitä sen kummemmin syynännyt totesi vain että R:ssähän nuo on jo vakiona. Kun auto muuten oli kunnossa ja päästöt ok niin sanoi että tervetuloa ensivuonna uudestaan.
Tässä omakohtainen katsastus kokemus viime lokakuulta.