Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Harri94 - 14.03.2011, 22:49:03

Otsikko: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Harri94 - 14.03.2011, 22:49:03
Voiko b230 koneeseen ,jossa on 631 kansi, hitsata männän "kuppiin" tavaraa vai pitääkö ottaa lohkosta ja männistä pois?? kuppiin hitsaamisella olisi tarkoitus pienentää puristustilavuutta. Kestääkö mäntä hitsaamisen vai ottaako suoraan lohkosta pois?? Paljonko lohkosta voi "huoletta" ottaa pois?
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: JuHaU - 14.03.2011, 23:33:14
Älä hitsaa mäntiä. Noilla männillä on otettu ahtokäytössä yli 600 hv tehoja reunalta 3.8 mm laskemalla.

Lohkosta voit ottaa ihan hyvin pois vaikka 2 mm ei vaikuta kestoon. Todennäköisesti voi ottaa enemmänkin.
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Veksi - 15.03.2011, 08:35:39
Laita pitempi kiertokanki ja madalla mäntää

Win - Win situation
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Harri94 - 15.03.2011, 23:09:29
Laita pitempi kiertokanki ja madalla mäntää

Win - Win situation
Oisko mitään vinkkiä kuinka pitkät veivit kannattais laitta ja mistä sellaisia sais halvalla?? sopiiko esim. jonkun muun auto merkin veivit "muokkaamalla"?
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Hannu_264 - 16.03.2011, 12:50:09
Lohkosta voi ottaa ainenkin sen -2 mm ja sitten männistä kun sorvautat 1,5 mm pois niin saat puristuksia ylös (n.11,5:1 tietämille). Puristussuhteen nostaminen ei vaikuttanut minulla tehoihin eikä vääntöön, ainoastaan bensan kulutus pieneni ja sekin vain marginaalisesti.

=> sijoita mielummin imukanavien kittaamiseen sekä isompiin imuventtiileihin  ;)
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: ksthb - 17.03.2011, 22:02:41
Hmm.. toi kanavien kittaminen tuntuu olevan aika jokaisen tämän foorumin koneen tekijän "juttu"..
Minun mielestä ilman mittavia porttauksia ei kannata kitata lattiaa ollenkaan; varsinkaan 2300cc koneisiin.. Kanava volyymi pienenee oleellisesti ja se ei ole hyvä juttu. Hmm... jos joku haluaa vertailla std/portattua/kitattuun kanteen virtauspenkissä niin eiku käymään kannen kanssa. Mittaus ei maksa tässä kohtaa mitään.....
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: EVO8 - 18.03.2011, 10:28:41
Hmm.. toi kanavien kittaminen tuntuu olevan aika jokaisen tämän foorumin koneen tekijän "juttu"..
Minun mielestä ilman mittavia porttauksia ei kannata kitata lattiaa ollenkaan; varsinkaan 2300cc koneisiin.. Kanava volyymi pienenee oleellisesti ja se ei ole hyvä juttu. Hmm... jos joku haluaa vertailla std/portattua/kitattuun kanteen virtauspenkissä niin eiku käymään kannen kanssa. Mittaus ei maksa tässä kohtaa mitään.....


Joo niin se maailma muuttuu. Vaikuttaa että kitti kirveltää kun muu teksti oli niin ylimalkaista aihetta ajatellen? :)

Alkaako tästä uusi "kansien virtaus" topikki. Harmi että meni jo hattu paikoilleen.
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Veksi - 18.03.2011, 11:10:12
Pidemmät kanget maksavat sen 400e. Halvemmalla pääsee laskemalla lohkoa ja mäntiä

Käsi pystyyn kellä on kittiä kanavissa. Mulla ei ole kuin ylipainetta.Wanhat konstit...
Otsikko: Vs: B230 Männät ja Lohko
Kirjoitti: Harri94 - 18.03.2011, 15:42:27
No taidanpa tyytyä tuohon lohkon laskemiseen...