Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Tsompi - 06.12.2010, 18:40:06

Otsikko: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 06.12.2010, 18:40:06
Volvo 245 -87

Tästä kuva
albumiin (http://s239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/)

Status
- Kone odottaa asennusta

Tekniikka
- B200ET peruspata
- 13mm kangit vaihdettu
- isohko kkk ahdin
- pakosarja, omavalmiste
- 50mm hukkaportti, biltema
- megasquirt
- Sytytys: Ihan se volvon kärjetön, ei turbo malli.
- 3" downpipe
- 2,5" putkisto, yksi läpivirtausvaimennin
- vauhtipyörä: 5kg teräspyörä by Bling Factory
- Kytkin: 3-levyinen Tiltton, muutettu kahdelle levylle
- alucooleri, kaverivalmiste
- dumppi, omavalmiste
- Lesjöfors -40mm madallus jouset
- Sachs Advanced heilahduksen vaimentimet edessä
- Paino 1470kg, 755kg edessä ja 715kg takana , inssi kyydissä

Kesäkuva
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/IMG_5091.jpg)

TIC
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/IMG_5090.jpg)



Historiaa
Auton ostin joskus kesällä 2003, ajelin sillä sen 7 päivää ja vein kilvet pois samalla kun laitoin sen omiin nimiin. 2003 tuli ostettua myös b200et kone ja sen piti olla paikoillaan kesäksi 2004....mutta se sitten vähän venähti se projekti.

Ennen kesää 2006 tehtyä:

-pohjaa hitsattu, ja paljon
-B200ET pata rempattu ja asennettu
-Garret T03, turbo laakeroitu => puhaltaa edelleen öljyä pihalle
-vauhtipyörä: 2kg kevennetty potta
-alucooleri, kaverivalmiste
-vaihteiston laakerointi = 3 & 5 vaihde ei enää jollota.
-2x40mm Dellorto
-dumppi, omavalmiste
-painekotelo, omavalmiste
-2.5" putkisto, omavalmiste
-Lesjöfors -40mm madallus jouset (odottaa asennusta)
-Sachs Advanced heilahduksen vaimentimet edessä
-ralliratti
-penkitetty 0.5bar 149hp @takapyörä eli ~185hp @vauhtipyörä

Edellisillä tuningeilla piti leimata kesällä 2006, mutta mutta...päätinpä sitten käydä päästö mittauksessa ennen konttoria. Eihän se paska menny päästöistä läpi ja sitten vielä turbo alko suoltamaan öljyä läpi kesken mittauksen!  Repiä tukka kiva kaveri Tod.vihainen se leimaus jäi sitten siltä kesältä kun tuo opiskelija budjetti hieman rajoitti touhua.

Päivityksiä 2007:
- isohko kkk ahdin
- pakosarja, omavalmiste
- 50mm hukkaportti, biltema
- megasquirt
- 3" downpipe

Vuosi 2008:

Ynnäilläänpä vähän...
- Kilvet haettu muutoskatsastuksen kera
- Ajeltu vähäsen, ilman isompia ongelmia
- Koneteho 200hp @ 0.4bar
...siinähän sen vuoden kohokohdat taisi ollakin.

2009 suunnitelmat

Ajelis jäällä koneen paskaks ja pistäis korin paaliin.

2009 Tapahtumat

- Auto on päivystellyt koskemattomana porukoiden takapihalla.

2010 Tapahtumat
- Auto on päivystellyt koskemattomana porukoiden takapihalla.
- Alakerran kasausta syksyllä. 13mm kanget sisään.
- Marraskuussa kipinä syttyi jälleen. Kannen työstöä...
 
SVF:nprojektipäiväkirja (http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=18385.0)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 11.12.2010, 16:44:43
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/11122010306.jpg)

Venttiilin nurkassa oli typerä kulma niin tökkäsin siihen sorvilla 30asteen viisteen. Virtaus parani heti 1.5hp - mittasin sormella  :juhau:
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/11122010304.jpg)

Pakosesta karstat pois...
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/11122010307.jpg)

Ehdin jo läppäillä kaikki venttiilit karkealla tahnalla kunnes huomasin, että ohjureissa on noin milli väljää  :buck2: Siispä uudet tilaukseen. Pitää varmaan vielä tarkastaa onko venttiilin varret päässy kulahtamaan.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.12.2010, 20:32:34
Uudet ohjurit, joita lyhensin 5mm  8)
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15122010309.jpg)

Kaveri neuvoi, että ohjurit saa helpoiten irti paineilmavasaralla johon on tehty ohjuriin sopiva tuurna - toimii, työntelee vaan ohjurit pois. Kuvassa myös rajoitin holkki, ettei paina uusia ohjureita liian syvään.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15122010311.jpg)

Työkaverilla sattu olemaan liekkirengaställi paikallaan niin sain sopivasti siitä renkulat. Ei tarvinnu alkaa itse vääntämään.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010314.jpg)

Hyvin mallaa. Ei vielä tohtinut ihan pohjaan asti painaa, ei saa pian pois enää.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010312.jpg)

Velipoijalla menossa maaliman paras remonttihomma, nimittäin lämppärin moottorin vaihto  :2funny:
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010318.jpg)

Apupoika
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010319.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Huikkoster - 16.12.2010, 20:42:13
Jos olisi jostain uudesta rellusta kyse, nuo lentäisivät suoraan roskiin mutta volvossa on työstövaraa. ;)
Sorvaa nuo venttiililautaset kokonaan 44.5 asteen kulmaan. Lähtee nuo syöpymät pois. Mutta sitten tietysti pitäisi kannestakin seetit työstää :P

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.12.2010, 20:56:39
No seetit menee joka tapauksessa työstettäväksi, kun tuli nuo ohjuritkin vaihdettua. Pitää nyt kahtoa jos sitä vielä innostuu sorvailemaan.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Huikkoster - 16.12.2010, 21:07:50
No jos viet työstettäväksi niin kysäiseppä samalla venttiilien hionnan hintaa. Ei välttämättä ole paljoa koska suhteellisen nopea homma niin tulisi kerralla varmasti hyvä sillä nuo syöpymät ei ole hyväksi.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 16.12.2010, 21:19:36
Musta tuntuu että tsompin ei tarvi kysellä hintoja  ;D

Paljonko venttiilien varret oli kulunut(vai yhtään) niistä turbon orggiksista  ?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 16.12.2010, 21:22:35

Velipoijalla menossa maaliman paras remonttihomma, nimittäin lämppärin moottorin vaihto  :2funny:
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010318.jpg)

Apupoika
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16122010319.jpg)
Tuo on vähän semmonen volvo-miehen kaste  :pomo:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.12.2010, 22:16:52
No jos viet työstettäväksi niin kysäiseppä samalla venttiilien hionnan hintaa. Ei välttämättä ole paljoa koska suhteellisen nopea homma niin tulisi kerralla varmasti hyvä sillä nuo syöpymät ei ole hyväksi.
Eli mitä kohtia venttiileistä nyt meinaat hiottavaksi? Tuota tummunutta osaa vai tuota seetipintaa, kun siinäkin on vähän tuommosta syöpymän näköistä? Meillä on kyllä töissä kunnollinen työkaluhiomakone. Saa vääntää rautalangasta, olen vähän pihalla näistä venttiili hommista.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.12.2010, 22:18:37
Musta tuntuu että tsompin ei tarvi kysellä hintoja  ;D

Paljonko venttiilien varret oli kulunut(vai yhtään) niistä turbon orggiksista  ?
En ole vielä ehtinyt mitata. Jos huomenna muistais.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Huikkoster - 16.12.2010, 23:13:43
Eli mitä kohtia venttiileistä nyt meinaat hiottavaksi? Tuota tummunutta osaa vai tuota seetipintaa, kun siinäkin on vähän tuommosta syöpymän näköistä? Meillä on kyllä töissä kunnollinen työkaluhiomakone. Saa vääntää rautalangasta, olen vähän pihalla näistä venttiili hommista.
Seetipintaa. Sen pitää sopia seetirengasta vasten täydellisesti tai venttiili vuotaa ja kansi uudestaan irti. Venttiileiden pitämistä on hyvä testata imumittauksella jossa imetään alipaine imu/pakokanavaan ja katsotaan mittarista miten nopeasti ja miten kova alipaine saadaan.

Noissa sinun venttiileissä on edelleen "typerä kulma" seetipinnan alapäässä ja ne voi jäädä sen takia kantamaan kun kannen seetit koneistetaan. Myös nuo syöpymät aiheuttaa pientä vuotoa. Eli kun viet kannen seetit koneistettavaksi, samalla hiotuta venttiilit.

Tahnalla läppäys on ihan hyvä mutta nuo sinun venttiilit on siinä kunnossa ettei pelkkä läppäys taida riittää :P
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 18.12.2010, 19:25:25
Vehkeilin tänään tunnin verran sen hiomakoneen kanssa, enkä saanut venttiiliä järkevästi kiinni siihen. Pyyhkäsin sitten nc-sorvilla nuo seetipinnat sekä uudestaan 30asteen viisteen imusiin.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/18122010328.jpg)

(Päivän hyvä työ tehty, nyt  <Kippis>)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Huikkoster - 18.12.2010, 22:12:49
No nyt näyttää hyvältä ;). Paljonko laitoit kulmaa seetiin?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 19.12.2010, 10:24:54
No nyt näyttää hyvältä ;). Paljonko laitoit kulmaa seetiin?
44.5
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Huikkoster - 19.12.2010, 10:28:53
O0
Tästä tulee hyvä :)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 27.12.2010, 13:46:48
Ostin Volvolle joululahjan, kun sai niin edullisesti :tonttu:
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/27122010332.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 15.01.2011, 23:04:40
Nyt on kansi haettu seetimieheltä. Teki siihen imupuolelle jotkut "1mm kisaseetit" ja pakosiin 1.5mm. Sanoi myös, että se reikä isoni pakoventtiilin alta melkein 2mm seetin ansiosta.

Nokaksi löytyi tallin nurkista 12.75mm nostolla oleva keppi. Muistelin että tämä nokka olisi ollut Rintakarin hioma, mutta tuosta nostosta päättelin, että se saattaa olla Laaksosen tekemä nokka. Ei voi kaikkea muistaa. Asteita tuossa 12.75mm nostoisessa on yleensä ollut 300.

Jousiksi tuli kuplan jäykät mallit by keiteleen kone.

Tänään säädin venttiilivälykset ja siinä menikin sitten ihan koko päivä. Piti sorvailla venttiilien päihin korotus nappulat ja se meinasi hiukan ottaa aikaa. Suurin osa ajasta kului cnc-sorvin käyttöä muistellessa ja työkaluja etsiessä. Yhden nappulan sorvaus aika alle minuutti ja sorvin asettelua noin 4 tuntia  ::) Meinaa parissa vuodessa hiukan unohtua tuo oikean cnc-sorvin käyttö. Suhautin ne nupukat kuitenkin NC:llä suoraan mittaansa niin ei tarvinnut enää pelata niiden säätölevyjen kanssa.

Trikkeripyörääkin on tullut jo sorvailtua. Pitää vaan vielä keventää sitä, kunhan ensin keksin miten pienestä hampaasta se Honeywell 1GT101DC Hall-anturi jaksaa vielä lukea.

edit: ai niin, tulihan se kansikin oikaistua.



(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15012011021.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15012011019.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15012011022.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/08012011339.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/08012011340.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/08012011341.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/02012011336.jpg)

Trikkeripyörä pitäisi kaivaa esiin tästä 220mm limppusta.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/02012011337.jpg)

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.01.2011, 01:24:21
Sorvaus filmi. (http://s239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/?action=view&current=sorvaus.mp4)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Juzi - 16.01.2011, 04:26:11
Aika härskiks meneen, kun pitää koneitaa tosta kiekosta triggeripyörä  :pomo:
Eikä sen vähän kätevämmin sais, kun vaan plasma/laser/vesi leikkais jostain 5mm pellistä.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.01.2011, 15:36:40
Aika härskiks meneen, kun pitää koneitaa tosta kiekosta triggeripyörä  :pomo:
Eikä sen vähän kätevämmin sais, kun vaan plasma/laser/vesi leikkais jostain 5mm pellistä.
Niihän se vähän menee. En vaan keksinyt mitää järkevää tapaa kiinnittää levystä tehtyä trikkeriä, joten päädyin tekemään sellaisen hatun muotoisen systeemin. Jonka sitten laitan lämpö+liimasovitteella sinne dampperin sisäkoolinkiin.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: sitkuura - 16.01.2011, 18:22:35
Eikö tommosen limpun sisältä olis voinu löytyä vaikka koko siivapyörä kaikkine triggereineen päivineen? :pomo: ei olis tarvinnu harrastaa askertelua :juhau:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 16.01.2011, 21:14:25
Kyllä on mukavaa keksiä miten noita kehiä ja pyöriä sovittelee toisiinsa  *tumppuun->
Itse vietin lauantaina pari tuntia tehdessä kaverille remmiahtimen moniurahihnalle vetoa kymppisarjan peltipyörällä varustettuun kampuran päähän.

Joko oot kannen myyny ?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 17.01.2011, 18:35:08
Eikö tommosen limpun sisältä olis voinu löytyä vaikka koko siivapyörä kaikkine triggereineen päivineen? :pomo: ei olis tarvinnu harrastaa askertelua :juhau:
Ei viitsinyt kokonaan uutta tehdä, kun saan kiksejä tuosta mahtavasta dampperisysteemistä  ;)

Kyllä on mukavaa keksiä miten noita kehiä ja pyöriä sovittelee toisiinsa  *tumppuun->
Itse vietin lauantaina pari tuntia tehdessä remmiahtimen moniurahihnalle vetoa kymppisarjan peltipyörällä varustettuun kampuran päähän.

Joko oot kannen myyny ?

Mitäs sä siellä oikein virittelet?  :o Nyt saat kyllä raportoida, kun kuullosti niin hyvälle projektille.

En ole myyny, pitäs vain tehdä se valmiiksi niin saisit ostaa sen.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 30.01.2011, 18:44:36
Eilen viimeistelin ja löijäsin tuon kuparitiivisteen. Harmi kun unohdin ostaa kannenpultit niin ei saanut kantta paikoilleen.

Ekaksi kupari niin kuumaksi kuin sain.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/29012011056.jpg)

Ja sitten äkkiä veteen.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/29012011058.jpg)

Hilseet pois 180:llä paperilla.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/29012011060.jpg)


Ja tänään värkkäilin tuon triggerin valmiiksi. Vielä pitää keksiä mihin asentoon se pitää laittaa.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/30012011069.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 15.02.2011, 21:31:00
Voi kylmyyttä...

Sain nyt kuitenkin heppailtua kasaan nuo "suurtehomoottorin korvastimet". Vielä vaatii hiukan mikkiä ja maalia. Nyt voikin jatkaa taas koneen kasailua.

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/12022011091.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15022011096.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15022011097.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15022011098.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15022011099.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/15022011100.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.03.2011, 21:27:28
Kuukausi takaperin kävi näin  :'(

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvoilua/18022011121.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvoilua/28022011150.jpg)

Mittarilukema 377tkm. Hihnapyörästä lähti laakeri ja sitten otettiin hinausauton kyytiä 35km. Onneksi vakuutus kattoi hinauksen niin ei tarvinut alkaa kaivamaan kesäkumeilla varustettua traileria hangesta. Pakkastakin oli kivasti sen -30.

Ihan sika hinnoissa tuo hihna/kiristinsetti, yli 200€!!! Nuukana miehenä ostin vain hihnan, laakerit löytyi hyllystä ja työkaveri sorvasi ilmaiseksi uudet rullat alumiinista  :) Samaan remonttiin vaihdoin syöttöpumpun hihnan ja säädin nokkahihnan kiristimen kohdalleen. Kaveri kävi vielä läppärin kanssa laittamassa ennakon kohdalleen, edullisesti tietenkin.

Lisäksi tuli vaihdettua kuljettajan puolen ulompi vetonivelen suojakumi, tai isä sen oikeastaan vaihtoi sillä aikaa kun itse olin kaverin kolmekymppisillä  :D Yritettiin kyllä kahdestaan irroittaa niveltä pari iltaa mutta eihän se mihinkään lähtenyt. Tein oikein ulosvetäjän sitä varten, mutten uskaltanut vetää kun se nivel oli niin tiukassa. Ukko oli sitten irroittanut koko akselin sisäpäästä ja koputellut nivelen lattialla irti - kiitos.

Katsastusmies vaihdatti vielä vasemman alapallon/tukivarren, sekä muutaman haalistuneen vilkun polttimon - jospa sillä taas päästelis.

edit:
Oli muuten hauska savumittaus kun on tuo automaatti   :D Kolmesti painoi varovasti kaasua (1500rpm), että sai edes sen 0.01 siihen mittariinsa. Ja siitä lystistä maksat sitten sen 28€  :idiot2:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.03.2011, 21:37:28
...ja sitten asiaan. Hylomaaria kanteen ja lohkoon, tiiviste ja liekkirenkaat väliin, ja kansi päälle. Asetelmakin tuli lyhennettyä kaksi levyiseksi.

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19022011124.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19022011122.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19022011123.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16032011184.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/16032011185.jpg)

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 19.03.2011, 19:15:39
Korvakkeet käväisivät sinkityksessä.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011187.jpg)

Tuli pikku suunnitteluvirhe niin jäi hiukan isoksi tuo triggeripyörä. Siitä tuli töissä sellainen kettuilu, että oli pakko suunnitella uudelleen koko hihnapyörä. Nyt se on sitten tehty 7075-alumiinista ja painoa triggerin kanssa kertyi vaivaiset 1.32kg. Eniten systeemi painoi 3.86kg eli säätöä tuli 2.54kg  8) Pitää tuo hammaskehä käyttää vielä sinkissä. Seuraavaksi suunnittelemaan telinettä anturille.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011195.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011196.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011191.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011193.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011194.jpg)

Kytkinlevyjen keskiötkin on nyt vaihdettu. Asetelmakin keveni kilolla, kun jätti yhden levyn pois. Seuraavaksi pitää sorvata painelaakerille soviterengas, joka osuu vähän paremmin tähtilevyyn.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011198.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/19032011199.jpg)


Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Juzi - 20.03.2011, 04:40:42
Hyvältä Näyttää!
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 02.04.2011, 21:37:45
Kone olis nyt parilla pultilla kiinni paikallaan. Nyt vaan vähän jännittää, että riittääkö kytkinvaijerisysteemissä säätövara. Ihan lattian tuntumassa on jotain tuntoa. Jos huomenna ehtisi säätämään.

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/02042011232.jpg)

Hiukan olisi saanut olla pitempi tuo painelaakerin soviteholkki, kun jäi poljin niin löysälle.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/22032011204.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/22032011205.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/22032011208.jpg)

Ajoitusmerkin kohdistusta.
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/23032011210.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/23032011212.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 03.04.2011, 16:51:15
Jep jep, tuli sitten hiukan takapakkia. Eihän siinä kytkinveijarissa sitten riittänyt se kirimisvara vaan haarukka osui koppaan. Otin koneen pois ja kävin sorvaamassa 10mm pitemmän holkin painelaakerille. Tein siihen holkkiin vähän liian tiukan lämpösovitteen ja laakeri jämähti puoleen väliin kesken asennuksen  >:( Hätäissään sitten koppasin "vähän" vasaralla siihen laakeriin, että menis perille. Paskat se mihinkään liikkunut ja laakerikin hajos - luettelin hetken  pakanajumalten nimiä :tickedoff:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 03.04.2011, 20:49:41
Mikähän olisi hyvä rengastus 245:seen? Tarkoitus olisi ajaa ratapäivillä ja ehkä kokeilla time atakkia. Alla on nyt kohta 10vuotta vanhat kivikovat 205/50/15 Dark Horse:t joissa pintaa noin 4mm. Tosi hyvät (ja kovat) katurenkaat, kun eivät kulu millään :)

Nurkissa pyörii jotain vanhoja kestävyys-auton Hankookkeja 195/50/15 koossa. Ne ainakin toimi ihan mukavasti siinä lajissa ja kaikki muutkin ajoi niillä. Onko järkeä lähteä ostamaan leveämpiä kumeja paremman pidon toivossa? Pitääkö esim 225:nen nakki huomattavasti paremmin?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 03.04.2011, 22:16:33
195/50 15 on niin pieni että autosta tulee vammasen näkönen jos ei laske tarpeeks.
205/50 16 on mun ehotus. Käännät vaikka mondeon vaanteet niille(saa halvalla) .
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Fileman - 03.04.2011, 22:28:56
Käännät vaikka mondeon vaanteet niille(saa halvalla) .

miksi just mondeon? onkos tuota mitkä mitat? ET jne jne? ja mistä saa halvalla?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 03.04.2011, 22:33:48
miksi just mondeon? onkos tuota mitkä mitat? ET jne jne? ja mistä saa halvalla?
No tyylliin mondeon vanteet 40e sarja, volvon 16" pyytävät luokkaa 100e  :o
Halvalla saa ihan nettivaraosasta jne. kun perheenisät ei oo kuullukkaan kääntämisestä toisin kuin Volvon vanteen myyjät.
6.5" leveet, et luokkaa 45 tulee ihan namu kun kääntää keskiön.
Ainut miinus on pieni keskireikä(63?) joka pitää isontaa esim. sorvilla.
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/16pellit002.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 03.04.2011, 23:43:34
195/50 15 on niin pieni että autosta tulee vammasen näkönen jos ei laske tarpeeks.
205/50 16 on mun ehotus. Käännät vaikka mondeon vaanteet niille(saa halvalla) .
Ei sillä ulkonäöllä niin väliä kun on radalle tarkoitus laittaa eri renkulat. Pitoa lähinnä ajattelin. Ne 16":set pitäs sitten ottaa vähintään 225 leveänä, kun nuo 205/15:set on melkein puolet halvemmat kuin 205/16. Tuskin siitä renkaan halkaisijasta kannattaa niin paljon ylimääräistä maksaa jos ei tule yhtään leveyttä lisää. Ja sitä tässä edelleen mietin, että onko siitä renkaan leveydestä niin paljon hyötyä pidon kannalta, että kannattaa uhrata vajaa tonni renkaisiin?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: JomppaPappa - 04.04.2011, 01:21:20
On kyllä komian näköistä jälkeä!  Varsinkin tuo hihnapyörä hivelee silmiä :o

Kyllähän 15" pyörätkin komiat on kuhan vaan laittaa matalaksi, ettei jää 20cm renkaan ja lokarin väliin  :D Ja tietenkin saan tulla aika lähelle lokarin kaarta.

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Henko - 05.04.2011, 21:29:58
Ka, eksyin lukemaan projektipäiväkirjoja, täällähän on vähän tapahtunut :D
Minkäs takia innostuit nuo koneenkiinnikkeet tekemään? Meinasko alkuperäisillä kone keinua, vai menikö ne kumit aina?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 05.04.2011, 22:07:08
Ka, eksyin lukemaan projektipäiväkirjoja, täällähän on vähän tapahtunut :D
Minkäs takia innostuit nuo koneenkiinnikkeet tekemään? Meinasko alkuperäisillä kone keinua, vai menikö ne kumit aina?
No joo kun se rytkyttää niin hirveästi tuota välijäähytintä, että meinaa päädyt irrota. Eikä ne alkuperoiskumit kestä edes vakiossa jos antaa kunnolla kaasua. Mikähän idea siinä volvon turbolupalapussa on kun siinä lukee, että on käytettävä alkuperäisiä kumeja?  :idiot2: Minusta ne olisi parempi kieltää.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Fileman - 06.04.2011, 06:38:16
No joo kun se rytkyttää niin hirveästi tuota välijäähytintä, että meinaa päädyt irrota. Eikä ne alkuperoiskumit kestä edes vakiossa jos antaa kunnolla kaasua. Mikähän idea siinä volvon turbolupalapussa on kun siinä lukee, että on käytettävä alkuperäisiä kumeja?  :idiot2: Minusta ne olisi parempi kieltää.

Mun muistaakseni siinä sanotaan että alkuperäiset kiinnikkeet ei kumit. Onhan noihin laitettu 2kpl jääkiekkoja ja on jäykkä sen jälkeen.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 07.04.2011, 13:02:15
Mun muistaakseni siinä sanotaan että alkuperäiset kiinnikkeet ei kumit. Onhan noihin laitettu 2kpl jääkiekkoja ja on jäykkä sen jälkeen.
jotenkin niin se tais mennä. Tulee vaan niin jäykkä, ettei ykskään pultti pysy enää koneessa kiinni :D
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Henko - 07.04.2011, 16:42:19
Mites muuten tuo vaihdelaatikkopuoli? Tähänhän tulee niin paljon potkua järkipaineilla, että joudut Botniaringillä heittämään kakkoselta suoraan neloselle, ettei kolmonen räjähdä :D
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 07.04.2011, 21:53:36
Mites muuten tuo vaihdelaatikkopuoli? Tähänhän tulee niin paljon potkua järkipaineilla, että joudut Botniaringillä heittämään kakkoselta suoraan neloselle, ettei kolmonen räjähdä :D
Siinäpä se. Joutuu varmaan kokeilemaan penkissä ensin noilla 0.8 paineilla mitä sieltä tulee. Ja jos näyttää kovin pahalta (vai hyvältä?) niin sitten pitää laittaa se 0.4barin jousi hukkikseen. Sitten kun joskus lakkaa köyhtymästä niin pitää hommata joku parempi laatikko. Eikä nuo vakio männätkään varmaan paljoa kestä  :(
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 24.07.2011, 22:48:38
Autettava isoveljeä rojekteissa niin tulee valmista joskus  :2funny: Herätetääs rotjaletta henkiin, elikkä tavoite tällä viikolla saada startattua moottori käyntiin. Ja ehkä katsastukseen..Laturi ja startti hukassa niin hidastaa kasausta  *tumppuun->
Öljynjäähdyttimelle hitsattu teline coolerin eteen ja letkut kiristetty, toivottavasti ei vuoda. Tulpat, nesteet, letkut kiinni huomenna  :pomo:


Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Henko - 25.07.2011, 16:20:50
Millanen siihen nyt tuli se anturiteline kampuran triggeripyörälle?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 25.07.2011, 22:41:53
Millanen siihen nyt tuli se anturiteline kampuran triggeripyörälle?

Isoveli kävi kahtomassa tilannetta ja otti paperille mittoja, tekee jonkinlaisen telineen joka tulee kiinni ohjaustehostimen jalkaan. Kuvia tulee tuosta myöhemmin  :hg:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Henko - 26.07.2011, 21:35:51
Isoveli kävi kahtomassa tilannetta ja otti paperille mittoja, tekee jonkinlaisen telineen joka tulee kiinni ohjaustehostimen jalkaan. Kuvia tulee tuosta myöhemmin  :hg:
Velipoika taitaa tietää, kelle tulee samanlainen sitten :D
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 02.08.2011, 20:03:18
It´s alive!!!  *taavih-> Perjantaina jo aloitettiin starttaaminen, mutta tänään se heräs. Oli poijaat laittanu bensakiskon letkut väärin päin :D Tosi herkästi tuntuu ottavan kierrosta paikallaan pumppaillessa, vaikka seokset on vielä mitä sattuu. Huomaa että pyörivää massaa on hävinnyt jotain 10kiloa. Ja se kytkin  :o nyt vasta ymmärrän kun isot pojat sanoi, että se ei sitten paljon luista. Seuraavaksi perän ylätukivarsien puslitus ja jarrujen herkistely, sitten säätöön ja leimalle.

Kiitokset velipojalle ja paavalille rassailusta  P> oma rassailukipinä ei millään meinaa riittää tällä hetkellä.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 14.08.2011, 11:52:54
Viime sunnuntaina tilasin summitilta uudet etujarrut: http://www.summitracing.com/parts/WIL-160-0471/ (http://www.summitracing.com/parts/WIL-160-0471/). Oli nopea toimitus, kun paketti tuli jo perjantaina. Halkaisijaa levyillä karvan alle 300mm ja paksuus 20,5mm. Jos näillä kestäis kiertää rataa. Hintaa tuli kaikkineen 109€.

Huomiseksi on varattuna päästömittaus. Saas nähdä miten käy, kun tuo kireempi nokka tuskin laskee päästöjä.

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/13082011672.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/13082011673.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 14.08.2011, 12:03:33
Millanen siihen nyt tuli se anturiteline kampuran triggeripyörälle?
Tällaane
(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/26072011620.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/26072011621.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/26072011624.jpg)

(http://i239.photobucket.com/albums/ff59/Tsompi/Volvo%20245/26072011625.jpg)

Tarkoitus oli, että teline olisi ollut hienosti suorassakulmassa tuohon tehostajan jalkaan nähden. Mutta jouduin laittamaan sen tuolleen vinoon, että sain sen kohtisuoraan triggeriin nähden.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 15.08.2011, 20:05:03
Yllätys yllätys, jätin päästömittauksen tänään väliin käyntihäiriöiden takia, ei meinannut millään saada pysymään tyhjäkäynnillä. Kone kuullosti käyvän kolmella ja kävi tosi rikkaalla. Vaihdettiin tulpanjohdot, korjattiin outo bensakiskon kiinnitys ja tarkastettiin yhden tulpan väri, nokinen oli. Näillä "säädöillä" ei mitään parannusta käyntiin. Sitten hoksasin katsoa lämpöjä läppärin näytöltä. Imuilman lämpö 99°C ja moottorin lämpö 40°C  :idiot2: oli sitten mennyt antureiden johdot väärin päin  :2funny: Johdot toisin päin ja käynti parani välittömästi.

Sitten ilmeni uusi ongelma: Kun flekti lähtee käyntiin niin se rasittaa laturia sen verran rajusti, että kierrokset laskee ja kone sammuu. Tällä hetkellä kone pysyy käynnissä alimmillaan 1000rpm kohdalla. Siihen saattaa olla syynä tuo kireä nokka ja huomattavasti keventynyt alakerta. Eli flektille pitäisi varmaan tehdä joku pehmo- tai kaksivaihekäynnistin, kun keksis vaan millaisen? Releetkään ei kauan kestä tuon V70:n flektin starttailua, palaa käret kiinni ja jää ropelli pyörimään.

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 15.08.2011, 22:25:53
Löytyisköhän mistään kaksitoimista flektin anturia, joka sopisi omalle paikalleen jäähdyttäjään? Ajattelin jos sais sen flektin pyörimään ensin hiljempaa matalemmilla lämmöillä ja kuumempana sitten kaikki peliin. Nyt se pyörii minuutin välein täysiä sen viis sekuntia.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 16.08.2011, 22:33:37
Hitto. Maksimi öljynpaine 2  >:(
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: mista - 17.08.2011, 11:29:59
Hitto. Maksimi öljynpaine 2  >:(

Se on trendikästä tänä kesänä..
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Henko - 18.08.2011, 16:30:59
Hitto. Maksimi öljynpaine 2  >:(
No jo on takaiskuja. Mitä siellä nyt tapahtuu?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Tsompi - 19.08.2011, 20:20:20
No jo on takaiskuja. Mitä siellä nyt tapahtuu?
Kerätään sisua. Eiköhän se tästä.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 26.05.2012, 21:51:15
Pikkuveli auttaa taas isompaa eli kone on irroitettu, Tsompi kahtoo mikä aiheutti koneen öljynpaineen häviämisen lähipäivinä, laitan taas kaverin kanssa koneen paikalleen  :uglystupid2: :uglystupid2: Kristillinen tasajako, eli ajoon olisi saatava vehje kesäksi, Mutta katsotaan mistä seuraavaksi paukkuu.

Normaalia kytkintä ehdotan paikalleen laitettavaksi mutta tupla-asetelmilla, tuolla sintterillä on aika vammanen ajella.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 26.05.2012, 22:56:19
Sanopas karille että ottaa nyt tosiaan itteään niskasta kii ja kasaa(kasuuttaa teillä  :2funny: ) tämän että pääsen koeajolle, sitä on jokunen vuosi jo tullut odoteltua..
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 30.11.2012, 19:21:10
Hiiiop, ihmemies kun ei päivittele projektiaan, mutta kone purettu/kasattu ja keulilla uudestaan, nesteitä vaille käyntiä ja tulpanjohtoja  :hello: Niin ja 16" käännetyt peltivanteet tulee tähän autoon.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 19.05.2014, 18:27:26
Tässähän kävi niin että tämä projekti vaihtui minun hyppysiin, veljen useiden projektien, kiireitten..ym ym  :idiot2: Joten jatkan tähän vanhaan topicciin

Viimekesänä saatiin öljynpaineet kuntoon vaihtamalla öljypumppu. Kanteen oli jostain syystä joutunut kireämpi nokka jota alettiin vaihtamaan miedompaan, kunnes huomattiin kannen pääty nokkapukit olivat "hiertyneet" pilalle. Ja auto jäi kesältä talven ylitse päivystämään...

Ei liian paljon huonoa etteikö myös hyvääkin  :idiot2: :buck2: :buck2: :nohnoh

Nyt kone otettu taas irti, purettu ja putsattu.
-Toinen kansi hommattu jolle tulee sama käsittely mitä vanhaan.
-Kitkalukkoperä hommattu johon vaihdettu levyt.
-Getragin 260/6 hommattu.

Tälle kesälle tarkoitus saada auto liikkumaan, ja ensikesälle koritöitä. Molemmat sivuhelmat haperot, ovien alalistat pois ja korin ylimaalaus.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/2014-05-19-789_zps46b9ee9c.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/2014-05-19-789_zps46b9ee9c.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/2014-05-11-766_zps94494a15.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/2014-05-11-766_zps94494a15.jpg.html)

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 05.08.2014, 17:48:31
Meneepäs aika äkkiä, oli tuo amk-pääsykoe ym hässäkkä niin jäi rassailut mutta kouluun päästiin pohjanmaalle.

Tehty:
-Taka-akseli paikoillaan.
-Jarrusatulat kasattu uudestaan uusilla osilla.
-Takajarruletkut vaihdettu, jäi kupariputket käteen.
-Kansi avarrettu ja vaihdettu a-nokka.
-Kone purettu ja kasailtu, öljypumppu sökö ja apuakselin ensimmäinen laakeri oli hiertynyt pilalle.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/ssss_zpsd3ece0c5.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/ssss_zpsd3ece0c5.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/sss_zpsae9343a0.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/sss_zpsae9343a0.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 06.09.2014, 20:01:26
Kytkinlevy löytyi ja paketti läjään. Kone nostettu paikoilleen laatikon kera.

Tekemättä:
-Laatikon tuenta
-Kardaani
-Syylärin fiksaus
-Nestekytkin linjat ja poljin
-Jarrusatulat eteen kiinni + ilmaus


Tässähän ollaan voiton puolella, täytyy muistaa että vkloppusin pystyy jatkamaan projektia aina  :nohnoh
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20140906_10_37_59_Pro_zps10f60aa9.jpg)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20140906_10_37_42_Pro_zps1ab7f86d.jpg)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 09.09.2014, 07:22:49
Vaihekeppi on väärin päin  :hello:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 20.09.2014, 18:34:21
Vaihekeppi on väärin päin  :hello:

 :hello:

Kardaanin jatkamisesta olisi tekniikan puolelta kiinni enää ja nestekytkimen nikkarointia, ruuvatessa kardaanin kannatinlaakeria irti ruoste hyppi silmille. Joten piti alkaa pohjaa entrata ja nyt samalla teen helmatki pois pyörimästä.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/v1_zps015dd845.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/v1_zps015dd845.jpg.html)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/v2_zps2aae767e.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/v2_zps2aae767e.jpg.html)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/v3_zpsb10eea6d.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/v3_zpsb10eea6d.jpg.html)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/v4_zps3b3e0c76.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/v4_zps3b3e0c76.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: HM__ - 21.09.2014, 20:26:16
Mistä hommasit helmat?
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 21.09.2014, 21:12:37
Mistä hommasit helmat?

Rälläkällä otin vanhasta helmasta mallimuodon ja vanhalla työpaikalla kaveri särmäsi 1,5mm pellistä vastaavat tilalle
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: HM__ - 21.09.2014, 22:31:23
Hyvän näköinen helma, luulis kestävän.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 26.10.2014, 13:05:21
Hyvän näköinen helma, luulis kestävän.

Luultavasti parempi kuin vanha  :2funny:

No niin sitä on puolet autosta taas hitsattu, vasen helma ja apumiehen jalkatilat edestä keskelle. Hitsasin ja vedin maalin päälle ettei ruostu. Maalauksen/pakkeloinnin teen tässä talvella tai keväällä.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20141019_19_39_50_Pro_zpse06650ce.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20141019_19_39_50_Pro_zpse06650ce.jpg.html)

Kardaanin jatkamiseen (+90mm) isoveli sorvaili tiukan holkituksen jonka sitten naputtelin kasaan ja TIG:illä hitsaus ympäri.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20141010_18_39_24_Pro_zpsf13d1c61.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20141010_18_39_24_Pro_zpsf13d1c61.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20141015_16_26_00_Pro_zps8c6a8647.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20141015_16_26_00_Pro_zps8c6a8647.jpg.html)

Kone toimii ja vielä ainakin on öljynpaineet säilynyt  :idiot2: :buck2:
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20141025_001_zps02c27925.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20141025_001_zps02c27925.jpg.html)

Seuraavaksi, nestekytkimen asennus :buck2: Sytytyksen päivitys tulee aikanaan kunhan saa auton korityöt ym normikuntoon
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Kalamies - 26.10.2014, 22:15:29
Nestekytkyn asennuksessa vaikein on varmaan sopivan letkun/putken löytäminen. Jostain takavetosesta vaan pääsylinteri ja sitten joko erillinen säiliö tai 7/940 jarrunestesäiliö. Polkimen voi muokata alkuperäsestä jarrupolkimesta muistaakseeni tai ettii nestekytkyllisen kakslankun polkimen. Lootan päästä en osaa sanoa kun itsellä M90.

Hienoa rakentelua kerrassaan.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: lassii - 27.10.2014, 17:34:01
Polkimen voi muokata alkuperäsestä jarrupolkimesta muistaakseeni tai ettii nestekytkyllisen kakslankun polkimen.


En tiennytkään et kakssatkussa on nestekytkin joskus ollu...
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Juzi - 27.10.2014, 17:37:01
En tiennytkään et kakssatkussa on nestekytkin joskus ollu...
260 sarjassa ainakin..
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Elk - 27.10.2014, 17:43:32
260 sarjassa ainakin..
Itse asiassa kaikissa oikealta ohjattavissa.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Kalamies - 27.10.2014, 20:58:18
Oman polkimen nappasin ihan perusmallin B200E koneellisesta pappakeula sedanista. Ei noita kyllä paljoa ole näkynyt. :idiot2:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 02.11.2014, 21:53:02
..sitten joko erillinen säiliö tai 7/940 jarrunestesäiliö.

Kiitos! Tuota mietinkin että mistä vetäsen linjan. En muistanut tuota ennen kuin sanoit. Oli nurkalla 87vm jarrunestesäiliö, jossa oli nestesylinterille lähtö, siinä heitti ne kaksi kiinnitys molkkia sentillä. Mutta kaverilta sain pääsylinterin ja siinä olevassa nestesäiliössä oli kiinnitykseen sama jako ja auto oli 92- 745

Tuon linjan sai tehtyä helposti isän kautta kun on varaosamyyjä ja siellä oli ne letkut/vehkeet. Jostakin renaultista oli jarruletkun pätkä ja loppu oli kupariputkesta pääsylinterille.
Polkimen siirsin ylempiin reikiin ja jatkoin 55mm. Tein 6mm latasta pääsylinterin tapille kiinnityksen ja hitsasin polkimeen kiinni.

Nuitten jarrujen kanssa meinas hermot mennä kun oikea takasatulasta ei lennä mehu paineella, eikä poljin mene pohjaan jos päästää nipasta ilmat pihalle, on siinä nyt jonkinlaiset jarrut kuitenkin.

Mutta lattiamatot huomenna paikalleen ja penkit kiinni. Sitten se luultavasti liikkuu omin voimin, saa tuon projektin aloittaja säätää koneen syötöt kohdilleen kun tulee joku vkloppu kotipuolessa käymään
:)

Tuli tuota lämpönauhaakin hommattua pakosarjaan ja downpipeen mutten saanut pyöriteltyä paikoilleen, niin ahtaan oloset putketki :buck2:
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 03.11.2014, 16:48:43
Penkit laitettua koetestailin ja perinteisesti joku ongelma, jarrujärjestelmän vikavalo palaa eikä sammu ja jarrut hävyksissä ja sitten se kytkinkään ei irroita.

Tein työsylinteriin niin pitkän tangon kuin mahdollista, eli työsylinterin mäntä pohjassa ja siitä haarukalle. En tiedä riittääkö tuossa polkimessa liikevara työntämään pääsylinteriä pohjaan asti :idiot2: Eikai nyt sitä työsylinterin tankoa kannata niin tehdä että se kantaa hirmusasti????

Pääsylinteri siis volvon ja työsylinteri bmw:n oma
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 24.11.2014, 16:46:58
Sainpas kytkimen, olikin vika tuossa että painelaakeri jää liian kauaksi asetelmasta. Laatikkohan olisi pitänyt ottaa pois ja korottaa sitä painelaakerin haarukan nivelöintipistettä, mutta laiskuuttani ajoin raspiroopella pienen reiän kytkinkoppaan josta sain ujutettua juuri ja juuri vanhan nivelöinnin pois ja tilalle tuli M10 pultti jolla saa säädettyä mielivaltaisesti välystä. Tuli myös tehtyä työsylinterin kohdalle latasta ja pultista työkalu jolla näin paljonko kytkintä pitää painaa jolloin se irroittaa.


(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Mobile%20Uploads/WP_20141124_15_51_55_Pro_zpsb260e22a.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Mobile%20Uploads/WP_20141124_15_51_55_Pro_zpsb260e22a.jpg.html)

Jarrut pitäisi seuraavaksi taistella kuntoon.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 24.01.2015, 18:57:26
https://www.youtube.com/watch?v=m6llHL72TRw&feature=youtu.be (https://www.youtube.com/watch?v=m6llHL72TRw&feature=youtu.be) VIDEO

Käytiin isoveljen kanssa jäällä pörräämässä piikeillä ja säädeltii hitusen. Hauska vehje kun on tehoa.
Ei reissu onnistunut ilman pieniä vahinkoja mutta hengissä selvitty.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/kari2_zpsw1zdgnga.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/kari2_zpsw1zdgnga.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/kari1_zpshuhmjtns.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/kari1_zpshuhmjtns.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 15.05.2015, 19:03:13
Homma jatkuu kun koulusta pääsi kesälomille auton pariin.

Polttoainetankki vuoti pensaa, sitä oli sikakitillä paikkailtu. Sen hiekkapuhalsin, hitsasin ja ruostesuojasin.

Tuli hommattua hiekkapuhallusvehje kun tuota ruostetta vaan tuntuu olevan riittämättömiin. Ensiviikolla tulee korjauspeltiä taakse. Käyn lävitse tuon alustan puhaltamalla ja ruostesuojaan uudestaan.
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/WP_20150515_13_47_06_Pro_zpskdmi38d7.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/WP_20150515_13_47_06_Pro_zpskdmi38d7.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150515_15_12_49_Pro_zpszybqlrpq.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150515_15_12_49_Pro_zpszybqlrpq.jpg.html)

Talven kasailin veljelle rokkiralliin moottoria
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150419_14_11_31_Pro_zpsiiacewtn.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150419_14_11_31_Pro_zpsiiacewtn.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Kaziganth - 15.05.2015, 19:31:38
Mitä maalia olet tuohon lohkoon käyttänyt? :o
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 24.05.2015, 21:20:20
Mitä maalia olet tuohon lohkoon käyttänyt? :o

Normaalia kuumankesto spräytä oli tuo, ostin biltemasta tai höpönetistä tuota.


Pyhäpäivä meni kokonaan kontin hitsauksesta, ja se tuli valmiiksi. Nyt vasen puoli on käsittelyssä, jospa sen jälkeen ei tarvitsisi kauheasti enää hitsata  ::)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150524_18_11_14_Pro_zpsehwtq5g3.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150524_18_11_14_Pro_zpsehwtq5g3.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 18.07.2015, 22:13:24
Ruostehitsaukset suoritettu. Kelien takia vähän venähtänyt, koska ulkosalla hitsasin ja sisällä en viitsinyt alkaa pölyttämään hiontapölyä.


(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150711_002_zpssrjfatjk.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150711_002_zpssrjfatjk.jpg.html)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150718_17_45_35_Pro_zpsekd7bpkr.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150718_17_45_35_Pro_zpsekd7bpkr.jpg.html)

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150702_18_44_30_Pro_zpsk37kgg92.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150702_18_44_30_Pro_zpsk37kgg92.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150712_18_43_55_Pro_zpsa7yvvwud.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150712_18_43_55_Pro_zpsa7yvvwud.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 30.07.2015, 15:37:59
Lisää maalausta, kuten aiemmista kuvista näkee niin kusin lakkauksen ovien kohdalla. Menee myllyttämiseksi. En ole näitä ennen maalaillut ja ruiskukaan ei hyvä ollut mutta helmoista tuli paremmat. Jatketaan myöhemmin lisää..

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150727_15_47_03_Pro_zps0jqpjmrg.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150727_15_47_03_Pro_zps0jqpjmrg.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150729_002_zpsmui4hce9.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150729_002_zpsmui4hce9.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150730_13_14_17_Pro_zpsbyoph6t5.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150730_13_14_17_Pro_zpsbyoph6t5.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150803_20_40_19_Pro_zps6kpqiwdf.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150803_20_40_19_Pro_zps6kpqiwdf.jpg.html)
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 23.08.2015, 16:05:37
Roiskeläpät jäi edestä ja maalirajojen myllyttäminen hiontapölystä. Muuten alkaa olla ulkoisesti kuosissaan  :idiot2:


(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150823_15_51_13_Pro_zpsp6oz2buq.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150823_15_51_13_Pro_zpsp6oz2buq.jpg.html)
(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20150823_15_49_15_Pro_zpsy8xpga6k.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20150823_15_49_15_Pro_zpsy8xpga6k.jpg.html)

Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: janne81 - 23.08.2015, 21:06:38
Jos et itse jaksa myllyttää rajoja (vai siis myllytitkö jo?) niin ajele joskus koskelle ni mä myllytän.
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 01.11.2015, 12:31:46
Jos et itse jaksa myllyttää rajoja (vai siis myllytitkö jo?) niin ajele joskus koskelle ni mä myllytän.

Ei ole vielä myllytetty, taitaa mennä ensi kesälle :P

Tosiaan auto meni läpi katsastuksen ensimmäisellä kerralla ja autolla on ajeltu. Viimeksi ollut rekisterissä 2008.
Videotakin yritin kuvata, mutta ensin tuoksui kumi ja sitten häipyivät laturin hihnat kokonaan.  :idiot2:

Seuraava asennuslistalle menevät kaksoiskipinäpuolan asennus, jonka jälkeen seuraa ahtojen nosto.
Nykyinen ahto 0,6 baria
Otsikko: Vs: 245 Tsompivolvo
Kirjoitti: Shikaka - 02.10.2016, 21:48:14
Autolle en ole muuta tehnyt kuin pessyt. Asentelin megasquirtin paikkaan jossa sitä ei potkita ja johtoja niputtelin hiukan. Hukkakipinä löysi tiensä paikalleen sotkuisten asennuksien jälkeen mutta toimii kuitenkin. Ei palanutkaan kuin yksi puola harjoitellessa, sekä moduulista toinen kanava. Leimaakin autossa vielä joulukuulle, joten auton otan käyttöön muutamiksi viikoiksi. Janne81:ltä ostettu syylärikin laitettu aikasemmin paikoilleen, vanhasta oli murtunut ylempi vesiletkun lähtö halki.

(http://i247.photobucket.com/albums/gg131/kukusha142/Volvo%20245/WP_20161002_16_56_21_Pro_zpstzknnpi1.jpg) (http://s247.photobucket.com/user/kukusha142/media/Volvo%20245/WP_20161002_16_56_21_Pro_zpstzknnpi1.jpg.html)