Carcom Oy  Ateho

Keltuainen T-5äRRä

  • 12 Vastauksia
  • 6380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Keltuainen T-5äRRä
« : 17.02.2015, 13:37:12 »
Joo elikkä Tommonen keltainen automaatilla varustettu pitkäkatto tuli ostettua vahingossa keväällä 2010 kun kävin piruuttani koeajaas yhessä autoliikkeessä kapineen. Autoon oli tehty laatikkoremppa josta oli reilu 2000€ kuitit ja muutenkin näytti olevan huollettu sekä tuntui ihan ok peliltä ajoltaan ja takalaatikollekkin oli käyttöä kun lapsi oli tulossa niin olihan tuossa perheautoa ;)




Autolla tuli ajeltua noin reilu vuosi ilman ihmeellisempiä laittoja, mitä nyt kulutusosia ja pientä ehostusta tehty.
Vuoden ajelun ohella tuli tietty huomattua yhtä ja toista autosta ja auto hiukan kulutti öljyä sekä savutti. Tähän kokeiltiin lääkkeeksi turboremppaa kun olihan tuolla jo hiukan reippaat 300tkm. ajettu. Turbo huollettiin ja muokattiin KH-Motorsilla Nummelassa ja siihen tuli 18T siipi ja kotelo sorvattiin sille sopivaksi. Tämän kun sain asennettua niin öljyn kulutus ja savutus ei hävinnyt vaan paheni ja rupesi puskemaan öljyä oikeen reilummin ulos mm. takalaatikonkansi oli öljypisteillä. No autoa tutkittiin ja puristukset heitteli sylintereiden välillä aika roimasti vaikka kone kävikin todella nätisti korvakuulolla ja lähti hyvin käyntiin. Auto jäi sitten seisomaan ja odottamaan budjettia konerempalle.



Autoa käyteltiin välillä sekä sulateltiin hallissa, että pysyisi kuivana sisältä. Kuitenkaan ei koneremontti edennyt mihinkään kun ei antanut aikataulut eikä budjetti periksi. Loppukesästä 2014 kuitenkin tartuttiin hiukan asiaan kiinni ja nykästiin kone autosta mäelle ja vietiin koneistamolle


Auton alusta ja jarrut kaipasivat huomiota osakseen kun seissyt niin pitkään. Takaiskarit ja jouset oli ihan suoraan romulavakamaa ja sinne heitettiin samaan hengenvetoon etupään kamat myös. Alustaksi valikoitui Konin Street iskarit ja K.A.W:n 60/40 jouset, sekä tietysti samalla uuden ylälaakerit ja lautaset vaihdettiin. Jarrusatuloihin laitoin korjaussarjat uusilla männillä ja hooonasin sylinterit. Letkua ja putkea meni samalla vaihtoon ja nesteet myös.
 

Takapuskurinkannakkeet oli myös ihan mädät. Vasemmalla kuvassa on parempikuntoinen paikalla olleista uuden rinnalla. Huonommasta ei jääny paljoa lapsille kerrottavaksi  :D


Ajattelin että takapalkinpäät olisivat kanssa ihan kypsät, mutta ne oli yllättävän hyvät ja niissä näkyi jopa keltasta maalia vielä  ;) Palkinpäät ja vähän niiden ympäriltä hiekkapuhalsin ruosteita pois ja niille sitten maalit ja massat niskaan.
 

Siinäpä nyt alkua tälle päiväkirjalle, ihan kaikesta ei oo tullu kuvia näppäiltyä eikä selostuksia nyt hirveen täsmällisesti näin alkuun jaksanu laitella, mutta katsotaan miten tän päiväkirjan ja volvon tekeminen etenee tulevaisuudessa.  :)
« Viimeksi muokattu: 17.02.2015, 22:14:11 kirjoittanut _nopee_ »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #1 : 17.02.2015, 14:28:26 »
Jokos moottori on saanut huomiota? :)
No kun halvalla sai.

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #2 : 17.02.2015, 15:40:05 »
Seurantaan ilmanmuuta :pomo: Mahtaakos olla suomi ärrä vai tuontipeli :)
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #3 : 17.02.2015, 15:57:20 »
Jokos moottori on saanut huomiota? :)


Joo. Kannessa oli ohjurin kohdalla halkeama, mut sen sai hitsattua ja se oli suurin syy öljyn kulutukseen. Kanteen tehtiin huolto samalla.
Sylintereissä oli porrasta ja kolmonen oli kaikista kulunein koska öljyruutassa oli vikaa siinä sylkässä. Kone porattiin ja tuli uudet männät hiluineen sekä laakerit tietty muiden kuluvien osien kans ja kampura tasapainotettiin.
Kankia vähän harkitsin H-profiileiksi, mut ei sit tullu niitä vaihdettua kun on automaatti ni sehän sieltä antautuis taas seuraavaks. Vakiokanget kai sen noin 300hv tehoilla viel kestää eli ei juurikaan yli kilon paineta tulla käyttämään.
Kunhan tuossa kerkeää ni pitäs hakee kone pois pajalta ja alkaa niputtaa sitä paikalleen, on noin kuukauden ollu valmiina ja maksettuna siel. Näistä lisää sit kun rupee tapahtumaan.

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #4 : 17.02.2015, 16:06:30 »
Ei ne hevosvoimat riko kankia,  vaan vääntö, pätkäsy (fuelcut)

Laita ihmeessä ja suosiolla H profiilit, kun kone on vielä levällään.
Kun turbokin on upgreidattu isommaksi.

Sanonta "nälkä kasvaa syödessä" pitää niin paikkansa!

Ja ne kanget on kettumaiset vaihdella jälkeenpäin ja kallista!
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #5 : 17.02.2015, 16:08:51 »
Seurantaan ilmanmuuta :pomo: Mahtaakos olla suomi ärrä vai tuontipeli :)
Suomiauto on. Raumalle myyty uutena ja rekkari on vaihtunu josain vaiheessa. Edellinen tunnus on ollut SYN-711. Aikamoista syntii  8)

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #6 : 17.02.2015, 16:17:32 »
Ei ne hevosvoimat riko kankia,  vaan vääntö, pätkäsy (fuelcut)

Laita ihmeessä ja suosiolla H profiilit, kun kone on vielä levällään.
Kun turbokin on upgreidattu isommaksi.

Sanonta "nälkä kasvaa syödessä" pitää niin paikkansa!

Ja ne kanget on kettumaiset vaihdella jälkeenpäin ja kallista!
Konehan siis on nokkia ja päälimmäistä kantta lukuunottamatta kasassa ja niitä kankia ei vaihdeta. Tä on kuitenkin tolla automaatilla ni sitä ajatellen ei tuu mikään hirvee voimapeli. Ja aina niihin hevosvoimiin tottuu kun hetken autolla on ajanu ja aina tulee nopeempia autoja kun se oma ni en rupee tätä hirveesti virittää ja kun ottaa huomioon, että on etuveto ni ei juurikaan kiinnosta yli 300hv tavotteisiin ryhtyä. Tä on enemmänkin sellanen kiva kruisailupeli mikä näyttää hyvältä eikä nyt ihan jokaselle ladalle jää  :)

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #7 : 01.03.2015, 10:26:51 »
Ihan ihmeitä ei oo autolle tapahtunu, yks ilta nykersin kuskinpenkkiin ehjän päällisen ku vanha oli yllättäen puhki  ::)






Poissa petkar

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #8 : 11.03.2015, 00:55:12 »
Onpas nätit verhoilut, oisko mitään linkkiä missä ois ohjeet noiden tekoon, kiinnostais kovasti tehä ite nahkaverhoilut omaan 850een :)

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #9 : 11.03.2015, 08:49:42 »
Niin siis noihan on  ärrän vakiot ja vaihdoin rikkinäisen vaan ehjään. Ohjeitahan siihen varmaan on netti pullollaan  :)

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #10 : 11.03.2015, 20:29:14 »
Etupuskuria saatu vähän äpästeltyä hiontapohjille ja korjailtu halkeema, jännä nähä kestääkö sit tolla liimalla  ::)











Eipä tullu otettua kuvaa liimauksesta, mut seo voivoi  :D

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #11 : 24.05.2015, 18:08:27 »
Nonii, vähän taas jotain tännekkin. Aika hitaalla etenee kun aika on kortilla työn ja muun elämän vuoksi. Mutta jotta jotain ainaki niin takapuskuri tuli hommailtua ja siihen pohjatyöt ja sivukiinnikkeiden muokkaukset.






Ja vetareihin tuli uudet monjät sisälle ja kumit päälle



Sitten vähän ruosteita vaihdettu ehjään peltiin. Tietysti massalla piiloon kötöstelyt  :D




Seuraavaksi ois luvassa taas vähän hiekkapuhallusta kun kattokaiteiden ja listojen alta löytyi kivasti korroosiota  :-\



Että sellasta, jotain pientä nykertelyä myöskin harrastettu samalla joita ei nyt muista tähän raapustella.

Poissa _nopee_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Keltuainen T-5äRRä
« Vastaus #12 : 06.02.2016, 01:58:41 »
Jaahas! Se ois niinko aika raottaa tätäkin ruumisarkkua. Tuli tossa vähän kaiveltua taas motivaatiota ja aikaa saaneena volga nosturille ja äimistelemään helmoja kuntoon kun oli päässeet happanemaan kotelosuojauksen puutteen vuoksi sisäpuolelta niin ikävän ohuiksi että joissain paikoissa oli ihan ilmaa jäljellä vaan. :( Hei, vähän kuvasaastetta todisteeks et oon saanu jotain aikaanki.  :D


Tuossa tosta ohkasesta pellistä kuvaa, aika ylhäältäkin meni meisseliä läpi vaikka ulkopuolella oli vielä galvanointi ja maalikin pinnassa.


Pisteistä irrottelin alaosat.


Sitten isoa aukkoa vaan kylkeen.


Ja neppailemaan uutta pelliä paikalleen jonka yks tuttu kanttas töissä


Vähän jo pidemmältä matkalta kiinni, ei vaan ollu hallilla koko helman mittasta peltiä antaa mukaan ni joutu tekee kahdesta osasta. Toisaalta ei tota ois ihan noin pikälle ees tarvinnu vaihtaa, mut tuli nyt leikattu.


Noi vasteet helmoille piti kans nykerrellä ja sit saikin sumuttaa hitsausprimeriä pintaan.

Tuli sitten samalla ruiskittua jokapaikkaan tonne alustaan kotelosuojaa jos sais hillittyä noita ruostumisia. Tällästä tällä kertaa, jos pääsis josain vällissä naittamaan konetta laatikkoon kiinni ja sais sitä summailtua keulalle ni ois aikas uljasta  :)

 

Proturbo  Autodiagnoosi