Samppasport  Futurez

-07 S60 R, koettelemus

  • 3 Vastauksia
  • 1349 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nelivetoja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
-07 S60 R, koettelemus
« : 30.03.2021, 21:20:04 »
Lähdetään sitten ihan alusta.

Olin useamman vuoden haaveillut ärrästä ja n. 1,5v sitten haave kävi toteen, kun bongasin täydellisellä merkkiliikkeen historialla olevan viimeisen valmistusvuoden suomiärrän myynnissä.

Kaksi viikkoa omistamista takana, paisarissa painetta, letkut kivikovat ja syynä lohkosta kolme haljennutta sylinteriä. Tuskaa. Ennen tämän toteamista tehtiin turha kansiremontti ja palautin auton korjaamolle jo samalla kertaa, kun hain sen kyseisestä remontista. No, vaihtomoottoria tilalle ja samalla uusittiin muutamaa kulutusosaa; kulmavaihde, vetari ja muuta pientä.

Kuluu n. 6kk ja juhannusreissulla sama oireet, kuin ekan moottorin kanssa. Tällä kertaa kansipahvi antautunut. Vielä enemmän tuskaa.

Tässä vaiheessa piti alkaa miettimään nielläkkö tuhansien eurojen tappio vai tehdä sitten kunnolla. Siitä alkoi sitten upgreidaaminen. Täydellinen lohko ja kansiremontti, jossa uusittiin VVT pyöriä, ala- ja yläkerran laakereita, männänrenkaita ja jokaista o-rengasta myöden + sylinteriputket vahvistettiin Focus RS:n vahvikesarjalla (sama lohko). Remontin yhteydessä ja vähän sen jälkeen uusittiin myös hengitys ja pakopuolta.

Tuosta on nyt kulunut taas n. 6kk sisäänajot tehty ja luotto autoon alkaa olla palautunut. Nyt odottelen vielä downpipea saapuvaksi, jonka asennettuani olisi tarkoitus viedä kulkine custom optimoitavaksi, jonka jälkeen voin vihdoin todeta sen olevan mekaanisesti/teknisesti siinä kunnossa missä haluan sen olevan. Viimeinen loppusilaus alkukesän aikana olisi ilmastoinnin lauhduttimen uusiminen, kun se tällä hetkellä heikentää keulan virtausta ollessaan alkuperäinen/tukossa, muiden kennojen sijaitessa sen takana.

Tähän mennessä mennyt ”ylimääräistä” rahaa melkein tuplasti sen verran mikä oli auton ostohinta.

Onko muita kovan onnen ärrän omistajia?  ::)

Specs:
Volvo S60 R 2007
6 -vaihteinen geartronic
Kattoluukku lasilla
HU-850
Alkup. pa-lisälämmitin
Hopea väri ja vaaleat nahat
+ muut perus varusteet

Laitettua palikkaa (muun muassa)
Täysin remontoitu ja vahvistettu moottori
DO88: Isommat alumiiniset jäähdytin+välijäähdytin, ahtoputket + ahtoletkut, jäähdytysjärjestelmän letkut, alipaineletkut
IPD: Oval Tube Catback putkisto
Brembo OEM jarrulevyt ja palat juuri uusittu
+paljon olennaisia kulutusosia

Kohta:
IPD downpipe vapaammalla katilla
Optimointi
Lauhdutin

Tulevaisuudessa:
Kosmeettiset mm. etupenkkien colourlock




« Viimeksi muokattu: 30.03.2021, 22:05:01 kirjoittanut Nelivetoja »

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 S60 R, koettelemus
« Vastaus #1 : 30.03.2021, 21:27:41 »
Laitahan ihmeessä itse autostakin kuvia. Tais tulla ”pitoauto” noilla rempoilla?  ;D

itseäkin nämä ärrät aina hetkittäin houkuttelee, mutta eräät koittavat puhua järkeä juurikin näiden sylinteriongelmien takia...

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: -07 S60 R, koettelemus
« Vastaus #2 : 30.03.2021, 21:48:11 »
Ei ole itsellä omakohtaista kokemusta, mutta mitä maailmalta lukenut niin aika yleistä että viritettynä varsinkin sylinteriputket antautuu. T5 koneen 2.4 litrainen lohko olisi kestävämpi. Toisaalta tämä yksilö nyt laitettu kunnolla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Nelivetoja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: -07 S60 R, koettelemus
« Vastaus #3 : 30.03.2021, 21:55:06 »
Yksi kuva lisätty ja juu kyllä tämä jää nyt pitoon ;D Voisin jopa väittää, että voisi olla Suomen paras ärrä, kunhan ei lohko leviä enää (koputtaa puuta).

Huonoa tuuria tässä on ollut, kun tuo tosiaan oli ostaessa täysin vakio täydellisellä sinisen huoltohistorialla. Enpä vieläkään tuota ”viritetyksi” luokittelisi. Kaikki uudet palikat valikoitu lähinnä parantamaan tekniikan luotettavuutta ja onhan tuo moottori ja turbo kuitenkin ihan alkuperäisellä specsillä (pl. sylinterien vahvistus).

Pitää myöhemmin päivittää vielä lauhduttimen ennen/jälkeen kuvilla, niin näätte kuinka p*skainen lauhdutin sieltä pienen etummaisen lisävälijäähdyttimen takaa löytyi. Tuo do88 kenno siis korvasi kummatkin OEM välijäähdyttimet ja jäi häiritsemään, että nyt puskurin alaosan ilma-aukosta kurkistaa päivänsä nähnyt lauhdutin ja kaikki muut kennot sen takana on uutta. Katsotaan jos sais dynossa napattua kuvia kanssa.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2021, 21:58:21 kirjoittanut Nelivetoja »

 

Ateho  Elekma