Kulkukoira  Proturbo

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Niin siis noita täysautomaattivaloja voi myös itse ruuvailla? En kyllä muista nähneeni mitään säätöruuveja kun umpiot oli kourassa

Edit: sitten luin ”netistä” et näitä jos ruuvaa ja huolto jotain softan kanssa touhuilee (kalibroi/resetoi) niin taas saa pyöritellä ruuveja..ja muutaman kerran jälkeen säätöruuvista loppuu ”säätö” :idiot2: hmm.. Notta oisko sittenkin softalla säädettävä nämä?

Kyllä ainakin Audissa ja Bemarissa saa ohjelmoitua sitä "perussäätöä" ihan iPadilla.

Ruuvit on myös olemassa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Hiihtolomareissulla vastaantulijat vilkuttelivat kun valot oli automaatilla ja oli taajama (katuvalot). Tiedä sitten onko suuntaus pielessä vai oliko automatiikka sojotellut valoja miten sattuu. Valaisemattomilla tieosuuksilla kukaan ei vilkutellut. Sen olen huomannut että kun tullaan pimeästä katuvaloihin ja ketään ei tule vastaan niin aika myöhään alkaa värkkäämään valoja tuo automaatti.

Pitääpä seuraavassa huollosa säädätyttää. Jotenkin ärsyttävää hommaa ite tuuskata noita valosäätöjä. Aiempaa autoa muka säätelin ja jäi vähän mixed fiilis että tulikohan ne kohdalleen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Paikalla Nahkiainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
https://drive.google.com/file/d/1kVRW4v0CcBL7edLGYQsP020A07KeXnqa/view?usp=drivesdk

V60 D4 AWD Cross Country automaattiset kaukovalot toimivat ainakin kuivalla kelillä hyvin. Ei ainakaan kukaan ole vilkutellut pitkiä takaisin. Bi-xenon + apuhalogeenit ja valoteho tuntuu olevan ihan kohtuullinen.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Niin siis noita täysautomaattivaloja voi myös itse ruuvailla? En kyllä muista nähneeni mitään säätöruuveja kun umpiot oli kourassa

Edit: sitten luin ”netistä” et näitä jos ruuvaa ja huolto jotain softan kanssa touhuilee (kalibroi/resetoi) niin taas saa pyöritellä ruuveja..ja muutaman kerran jälkeen säätöruuvista loppuu ”säätö” :idiot2: hmm.. Notta oisko sittenkin softalla säädettävä nämä?

Kyllähän se perussäätö pitää tehdä testerillä, ennen säätöruuvien pyörittelyä.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Kyllähän se perussäätö pitää tehdä testerillä, ennen säätöruuvien pyörittelyä.
testerillä tehdään se miten pudottaa valoja pois päältä, mutta se perus korkeuden ja leveyden säätö tehdään niillä mekaanisilla ruuveilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
testerillä tehdään se miten pudottaa valoja pois päältä, mutta se perus korkeuden ja leveyden säätö tehdään niillä mekaanisilla ruuveilla.
Ne valot siis kuuluu ajaa siihen säätöasentoon testerillä, sitten säätää suuntaus kohdilleen ruuveista ja sitten opetetaan se perusasento testerillä.
Tottakai voi säätää ilman testeriäkin, muttei välttämättä pysykkään kohdillaan.

Poikkeuksena sitten osa uudemmista led-ajovaloista, niissä ohjeena on vain käynnistää auto, valot päälle ja säätö ruuveistä.

Näin ainakin Skoda ja Seat, väitän, että audissa ja volkkarissa sama homma.
Vain halvin on kyllin hyvää.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Kyllä on tehty valojen säätö hankalaksi volkkarissa ja sen johdannaisissa, ihan /C:stä, mutta onneksi Volvossa pystyy jokamies tai -nainen säätämään itse autonsa valot tarvittaessa.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kyllä on tehty valojen säätö hankalaksi volkkarissa ja sen johdannaisissa, ihan /C:stä, mutta onneksi Volvossa pystyy jokamies tai -nainen säätämään itse autonsa valot tarvittaessa.

Osassa vaggilaisista on vielä ihanat tasonsäätötapit edessä ja takana, jotka ilmoittavat missä asennusssa auto on. Nämä saattaa mennä poikki, jos esimerkiksi ei voitele niitä ja sen jälkeen saat ihmetellä miksi valot näyttää pilviin. Ja ei näy edes vag-comilla tuo. Merkkari korjasi vian manuaalisesti säätämällä, kun eivät viitsineet nostaa autoa nosturille ja oikeasti tutkia missä vika oli. Katsastuksessa oli sentää noheva inssi, joka tuon huomasi ja mainitse korjattavaksi  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Onkos tässä fl-mallin lähivaloissa vielä se vähemmän valaiseva alue vasemmalla, just siinä vaakatason alapuolella kuin mitä on ekassa mallissa?

Noista ledeistä sen verran, että taitaa se sinisyys haitata silmien erottelukykyä, kirkkautta kyllä löytyy, muttei näe. Onhan se Siriuskin taivaalla kirkas, kuun valossa sentäs näkee.  :D  No joo, valon määrässä kyllä eroa, muttei ihan tuulesta temmattu ledeillä näkeminen.
Nykyvalojen valokiilan höntäily sinne tänne aiheuttanee kyllä migreeniä joillekin.
Ainakin TM:n mittauksissa kerran mainitsivat että mk3 korissa on mittaukset ollu aina samat joten kai on samat huonot puolet. Allekirjoitan tuon täysin mistä puhut. Pitäisi askarrella noita omia valoja, mutta sitä suunnitellut jo sen kohta 3 vuotta :D

Tämän setin ajattelin käydä Motonetista hakemassa. Ihan vain noiden myrkkyjen takia(uv-suoja + muuta mitä tuossa tuli mukana). Vuodessa menny umpiot todella huonoon kuntoon. https://www.motonet.fi/fi/tuote/602397/Philips-EcoVision-Kit-ajovalojen-kirkastaja
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vuodessa menny umpiot todella huonoon kuntoon.

Mikähän noita umpioita syö? Maantieajo ja hiekoitus kai(?). Ahkera lampunpesurien käyttö varmaan vauhdittaa myös kun vahat lähtee kuikkaan nopeasti. Tänään autoa putsaillessa kiinnitin huomiota harvinaisen hyväkuntoisiin umpioihin tuossa omassa kulkineessa. Ajo on lähes yksinomaa taajamapyörittelyä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12493
Mikähän noita umpioita syö? Maantieajo ja hiekoitus kai(?). Ahkera lampunpesurien käyttö varmaan vauhdittaa myös kun vahat lähtee kuikkaan nopeasti. Tänään autoa putsaillessa kiinnitin huomiota harvinaisen hyväkuntoisiin umpioihin tuossa omassa kulkineessa. Ajo on lähes yksinomaa taajamapyörittelyä
Jossain väitettiin että pissapojan neste ja kyllä ne kilometrit tekee myös
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jossain väitettiin että pissapojan neste ja kyllä ne kilometrit tekee myös

Ainakin pissapojannesteettömyys aiheuttaa muovilinssin tummumista. HUomattiin joskus aikanaan duunin pakussa kun siitä hajosi toisen puolen pesusuutin, niin vuoden päästä sen puolen lasi oli huomattavasti tummuneempi. Ilmeisesti se paska siinä pinnassa kuumentaa sitä jotenkin niin että alkaa palaa kiinni tjsp.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Jossain väitettiin että pissapojan neste ja kyllä ne kilometrit tekee myös

Metanolipohjaiset tai isopropanoli kiusaa väkevänä polykarbonaattia ja akryyliä.

Etanoli ei kiusaa polykarbonaattia. Väkevänä hitusen akryyliä.

Eli pontikka on parasta jäätymisen estoa, muut aineet vahingoittavat muovisia umpion etupintoja väkevinä. Joten kannattaa katsoa sitä tuoteselostetta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan vielä testannut uusia H18 ja H19 polttimoita? H18 sopii ilmeisesti H7 polttimon tilalle suoraan ja H19 sopii H4 polttimon tilalle. Aiemmin oli tiedossa että H11 polttimon saa korvattua pienellä modilla tehokkaammalla H9 polttimolla.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onko kukaan vielä testannut uusia H18 ja H19 polttimoita? H18 sopii ilmeisesti H7 polttimon tilalle suoraan ja H19 sopii H4 polttimon tilalle. Aiemmin oli tiedossa että H11 polttimon saa korvattua pienellä modilla tehokkaammalla H9 polttimolla.

Tuskinpa ne suoraan menevät. Jos menisi suoraan ei sille omaa numeroa annettaisi.

 

KL-varaosat  Race.fi