RallyBaron  Samppasport

Katsastusmääräykset muuttumassa

  • 43 Vastauksia
  • 13942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #30 : 25.02.2017, 09:49:08 »
Päästötestistä jos auto ei mene läpi niin lätkäistään heti ajokielto tai hylkäys katsastuskonttorilla.
Näin ilmeisesti(?) on??
Pienellä ylityksellä tulee hylkäys ja isommalla ajokielto.
Ei liene kuitenkaan ensimmäinen turvallisuuteen vaikuttaja tekijä?
Onko jollain tarkempaa tietoa?

Ajokielto jos diesel k-arvo yli 4 tai bensa CO yli 6%.
Ääriharvoin päästöistä tarvitsee käytännössä punaisen tarran liimata.
2001 eteenpäin tuo CO raja 0,2%, käytännössä tulokset 0,0x kun auto kunnossa. Tuskin moni laittaisi auton kuntoon jos päästöistä vain korjauskehoituksen laittaisi vaan ajaisi vuoden ja takanatulevan silmät kirvelisi. Eihän tuo liikenneturvallisuuteen vaikutakkaan, ympäristöjuttuja.
Kun hankkii max vm 77 bensa auton niin ei rajoja, kunhan ei silmämääräisesti sinistä työnnä putkentäydeltä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #31 : 25.02.2017, 11:21:45 »
Palava öljykään ei ihan hirveästi vaikuta päästöihin. :D

Tuossa äsken pihalla käydessä kattelin ohiajavia autoja. Asutaan pientaloalueella ja aika monella perheellä on ns. "työmatka-autona" joku 15-20 vuotias pienempi auto. Perheen ykköskulkineena sitten näyttäisi olevan max. 5v. vanha citymaasturi, tila-auto tms.

Nyt kun on ehdotettu tätä "hylky jo yhdestä palaneesta polttimosta" -käytäntöä,, niin paljon on moni miettinyt onko syynä autokannan uudistaminen vai kulujen kattaminen konttoreilla. Olipa kumpi hyvänsä, niin kokemuksieni mukaan on 2000-luvun vehkeissä enemmän valovikoja kuin vanhemmissa.

Ja olisiko tuo hylkäys jo mahdollista, jos lisäjarruvalonauhassa on yksi LED pimeä? Kävisi farmarimersuille huonosti, tai ainakin varaosakauppiaat alkaisivat tienaamaan elantoa. :D

Viimeksi kävin katsastuksessa omalla autolla syyskuussa. Ennen konttorille menoa katselin nosturilla auton läpi ja kaikki valot tarkastin. Silti iskaritestin aikana pimeni yksi ajovalo takaa ja rekisterikilven valo. Onneksi leima-inssi oli valot jo katsonut ja totesi vain "taisi äsken pimetä, en merkkaa mutta vaihda heti". Aloin hallissa vaihtamaan, sillävälin kun tarkasteli konehuonetta.

Eniten ihmetytti valojen säädön tarve. Minulla on aina tavaraa kontissa +60kg mukana, joten valot osoittavat 0-asennossa liian ylös. Katsastukseen menin säätö 1-asennossa ja valot säädetty tasan niin oikein, kuin voi. Silti piti ruuvata säätö nollille ja säätää valot sen mukaan.
Samana iltana lähdin vetiselle maantielle ajamaan, enkä nähnyt mitään. 5km:n jälkeen piti pysähtyä levikkeelle ja käydä suuntaamassa valot "sinneppäin". Myöhemmin tarkistin, kuinka paljon liian alas valot näyttivät (levikkeellä laskin, montako kierrosta piti ruuvata ylöspäin, että näki jotain), niin suuntauslaitteen "kaaviossa" näkyi valon raja noin sentin toivotun alapuolella inssisedän tekemällä säädöllä.


Muutoin jäi ihan hyvä maku katsastuksesta. Helmakoteloa ihmetteli, että sen on joku rutannut (ajoin pari vuotta sitten rotvallin reunaan läjään toisen helman), muttei siitä mussuttanut kun ei ollut pehmeää. Samaten takapyörien tuennan laakereita katseli kauan ja lopuksi kysyi "onko sinusta tuo pyörä suorassa? Koliseeko ajaessa?". Vastasin, että pikkuisen sisälle päin nojaa, mutta suuntauksessa ei näy vielä raja-arvojen ylityksenä eikä kolise (näytin vielä 4-pyöräsuuntauslapun). Kehoitti vain vaihtamaan ennen seuraavaa katsastusta, muttei merkannut mihinkään.

Kaksi huomautusta tuli. Vilkkupolttimot väärän väriset edessä ja kuljettajan penkki irti. Ei sanonut mm. haljenneesta umpiosta mitään, koska ei ollut kosteutta sisällä eikä vääristänyt valokuviota.


Sitten on semmoisiakin nähty, jotka purattavat sisälokasuojaa irti, jotta voisi löytyä jotain sanottavaa. Vuodesta toiseen ihmettelen, miten moiset konttorit pysyvät yleensäkään pystyssä.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #32 : 28.02.2017, 08:40:22 »
Ja olisiko tuo hylkäys jo mahdollista, jos lisäjarruvalonauhassa on yksi LED pimeä? Kävisi farmarimersuille huonosti, tai ainakin varaosakauppiaat alkaisivat tienaamaan elantoa. :D

Viimeksi kävin katsastuksessa omalla autolla syyskuussa. Ennen konttorille menoa katselin nosturilla auton läpi ja kaikki valot tarkastin. Silti iskaritestin aikana pimeni yksi ajovalo takaa ja rekisterikilven valo. Onneksi leima-inssi oli valot jo katsonut ja totesi vain "taisi äsken pimetä, en merkkaa mutta vaihda heti". Aloin hallissa vaihtamaan, sillävälin kun tarkasteli konehuonetta.

Eniten ihmetytti valojen säädön tarve. Minulla on aina tavaraa kontissa +60kg mukana, joten valot osoittavat 0-asennossa liian ylös. Katsastukseen menin säätö 1-asennossa ja valot säädetty tasan niin oikein, kuin voi. Silti piti ruuvata säätö nollille ja säätää valot sen mukaan.

Tuossa säädösluonnoksessa oli jotain ledien määrästä. Olikohan niin, että takavalossa saa olla 1/3 pimeenä. Vaikutti periaatteessa järkevältä.

Tuo onkin mielenkiintoinen juttu - jos autossa on selvästi kuormaa, kun viedään katsastukseen, pitääkö silti korkeudensäätörulla olla 0-asennossa? Vai pitääkö auto viedä aina katsastukseen kuormaamattomana? Osaako joku katsuri valottaa asiaa?

Toisaalta - miksi ei voisi säätää valoja siten, että 0-asennossa 60 kg kuormalla suuntaus on oikea, jos se 60 kg kuorma on aina ja ikuisesti siellä kontissa.


Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #34 : 04.03.2017, 21:02:17 »
Tuossa säädösluonnoksessa oli jotain ledien määrästä. Olikohan niin, että takavalossa saa olla 1/3 pimeenä. Vaikutti periaatteessa järkevältä.

Tuo onkin mielenkiintoinen juttu - jos autossa on selvästi kuormaa, kun viedään katsastukseen, pitääkö silti korkeudensäätörulla olla 0-asennossa? Vai pitääkö auto viedä aina katsastukseen kuormaamattomana? Osaako joku katsuri valottaa asiaa?

Toisaalta - miksi ei voisi säätää valoja siten, että 0-asennossa 60 kg kuormalla suuntaus on oikea, jos se 60 kg kuorma on aina ja ikuisesti siellä kontissa.

Kuormaus hommaan ei taida mitään ohjetta olla, maalaisjärkeä tuossa sovellan ;) Valot nopeampi usein pyöräyttää kohdalleen kuin kirjata kehoitus (siis kun sojottavat selvästi eri suuntiin ja säätöruuvi hyvin esillä/ei jumissa) Jos silminnähden kuormaa niin sanon esim, että valot tälläkuormalla ok asennossa 2. Usein nuo häikäisevät valot ei johdu suuntauksesta, vaan poltin on asennettu vinoon.

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #35 : 26.03.2017, 09:48:00 »
Mitenkähän tällainen kuvio toimisi Suomessa?

http://www.is.fi/autot/art-2000005141080.html?ref=rss

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #36 : 26.03.2017, 10:11:32 »
Mitenkähän tällainen kuvio toimisi Suomessa?

http://www.is.fi/autot/art-2000005141080.html?ref=rss
Toimisi ehkä ihan hienosti, mutta joko tuon suosituimman kommentin kirjoittaja on ollut päissään, ei osaa kirjoittaa tai täysi urpå. Nykyään auton keski-ikä ei ole 50 vuotta, tuskin moisen muutoksenkaan jälkeen...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #37 : 24.07.2018, 00:05:18 »
Kysellääs tänne.

Nettiautoa selaillessa huomasin, että todella monta autoa on ajokiellossa käsijarrun takia.

Miten tuo nyt menee? Tuleeko punainen lappu vain "riittämättömästä" käsijarrusta, vai täysin toimimattomasta?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #38 : 24.07.2018, 00:08:02 »
Yhdessä 850 TDI:ssä ainakin tuli hylky ja se kuukauden ajo/korjausaika tehottomalla käsijarrulla. Jarrutusteho oli liian heikko.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2018, 00:09:59 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #39 : 24.07.2018, 00:27:38 »
Yhdessä 850 TDI:ssä ainakin tuli hylky ja se kuukauden ajo/korjausaika tehottomalla käsijarrulla. Jarrutusteho oli liian heikko.
Mietin vain, kun tossa pihalla on yksi auto, jolla olisi katsastus nyt syksyllä edessä. Olen melko varma, että taka-akselin laakeroinnista ja tuulilasista tulee sanomista, niin eipä huvittaisi täysin kuollutta käsijarruakaan parsia toiselta puolen (pitää toisella puolella). Tuulilasin nyt ehkä voi vielä vaihtaa, mutta akseliremontti johtaa auton paalaukseen, jolloin 100€ jarruremontti 200€ autoon ei kamalasti huvita, mikäli on tiedossa jotain isoa muutakin.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #40 : 24.07.2018, 01:50:09 »
Kuormaus hommaan ei taida mitään ohjetta olla, maalaisjärkeä tuossa sovellan ;) Valot nopeampi usein pyöräyttää kohdalleen kuin kirjata kehoitus (siis kun sojottavat selvästi eri suuntiin ja säätöruuvi hyvin esillä/ei jumissa) Jos silminnähden kuormaa niin sanon esim, että valot tälläkuormalla ok asennossa 2. Usein nuo häikäisevät valot ei johdu suuntauksesta, vaan poltin on asennettu vinoon.
Mullakin jo tän uuden katsastus säädöksen aikana leima setä totes että toinen ajovalo osottaa reilusti alemmas kun toinen, noh kävi sitten säätämässä sen kohdalleen  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Riikka

  • Rva. Valvoja
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1660
  • www.vrcf.fi
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #41 : 27.07.2018, 08:48:58 »
Kysellääs tänne.

Nettiautoa selaillessa huomasin, että todella monta autoa on ajokiellossa käsijarrun takia.

Miten tuo nyt menee? Tuleeko punainen lappu vain "riittämättömästä" käsijarrusta, vai täysin toimimattomasta?
Jos jarruvoima on alle 16% kok.massasta, hylätty kuten ennenkin.
Jos alle 8%, ajokielto. Eli teho silloin alle puolet vähimmäisvaatimuksesta.
240 B200F -89 240 B230E -86 V70I TDI -98 "Rousku" V50 2.0D -05 "P*rkele" 240 B230F -90 "Jaakko"  V70 D3 -11 "Grace"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #42 : 27.07.2018, 08:57:25 »
Jos jarruvoima on alle 16% kok.massasta, hylätty kuten ennenkin.
Jos alle 8%, ajokielto. Eli teho silloin alle puolet vähimmäisvaatimuksesta.
Okei.
Kiitoksia tästä, tietää vähän varautua. :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Katsastusmääräykset muuttumassa
« Vastaus #43 : 16.08.2018, 17:17:33 »
Tässä nyt kun on tutkinut noita trafin ohjeistuksia muuttuneista määräyksistä, niin pisti tämmönen asia jarruissa huomioon:

Jarruputkiston nestevuoto = Ajokielto

Jarruletkujen kudosvaurio = Ajokielto/hylätty

Jarruputkiston nestevuoto liitoksessa = Hylätty



Jännä, vuoto on ajokielto, mutta liitoksesta vain hylätty. ::)

Jättävät katsurille tulkinnanvaraa. Muuten mitä olen juttuja kuunnellut ja tuota määräyslistaa tulkannut, niin ihan päteviä perusteita tullut ajokiellolle/hylkäykselle.

 

KL-varaosat  Race.fi