Autoracing  KL-varaosat

850 2.5 20V -95, 3.sylinterissä ei puristuksia, kansi pois.

  • 8 Vastauksia
  • 8439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Ostin käyntivikaisen 850 GLT:n, mittasin siitä eilen puristukset, tuloksena että neljässä sylinterissä 13.5bar paikkeilla mutta kolmossylinterissä pyöreät 0bar. Käyntiäänen perusteella tämä olikin jo pääteltävissä ennen mittausta.
Vaikuttaisi että venttiili palanut, ei huohota öljytilaan eikä paisuntasäiliöön tule painetta. Tuli kuitenkin mieleen että voisko se olla jumittava hydraulinostin?
Ensi viikon aikana varmaankin alan purkaa siitä sylinterikantta pois, tai ainakin aluksi jakopään, laakerikannen ja nokat.
Jos jollakin on aiheesta tietoutta niin otetaan vastaan, itselle tämä vitoskone ihan uusi tuttavuus. Millä voisi testata hydr.nostajia? Pitääkö kannenpultit uusia? Muuta huomioitavaa?

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Venakoppaa irrottaessa kato että nokat sellasessa asennossa ettei venajouset pääse vääntämään nokka-akseleita. Tulee muuten helposti kansi tai nokka-akseli vaurio.

Hydenostin tuskin jää kantamaan rikkoutuessaan, vaan jättää vaan avaamatta venttiilin.

Pyöreä nolla viittaa että venttiili auki, jos venttiili oikeasti auki, eikä palanut, niin voi olla myös mäntä ja/tai kankivaurio, kun venttiili pääsee tapaamaan mäntään.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Venakoppaa irrottaessa kato että nokat sellasessa asennossa ettei venajouset pääse vääntämään nokka-akseleita. Tulee muuten helposti kansi tai nokka-akseli vaurio.

Hydenostin tuskin jää kantamaan rikkoutuessaan, vaan jättää vaan avaamatta venttiilin.

Pyöreä nolla viittaa että venttiili auki, jos venttiili oikeasti auki, eikä palanut, niin voi olla myös mäntä ja/tai kankivaurio, kun venttiili pääsee tapaamaan mäntään.

Eli toisin sanoen ajoitusmerkit kohdilleen ja nokka akselit lukitaan paikalleen?

Mitään kolinaa ei kone pidä, pieni naputus kuuluu mutta kuulostais nostajalta, ei toki poissuljettua tuo venttiili/mäntä kosketuskaan.

Edellinen omistaja kuulemma ajanut tuollaisenaan 4-pytyllä jonkin aikaa.

Hankintalistalle menee tässä vaiheessa ainakin yläpään tiivistesarja, jakopääsarja, vesipumppu, moniurahihna ja tulpat. Mites on niiden kannenpulttien kanssa, onko ne venyvät vai voinko käyttää vanhoja?

Sitten vielä kysymys että millä tunnistan mikä moottorinohjaus tuossa on? Kun näyttäis olevan LH-Jettiä, Motronicia ja Fenixiä..

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9008
  • Kartanoita kartano täynnä
Sitten vielä kysymys että millä tunnistan mikä moottorinohjaus tuossa on? Kun näyttäis olevan LH-Jettiä, Motronicia ja Fenixiä..

2.5 20V => moottorikoodi B5254S (bensa, 5-pyttyinen, 2.5, 4 venttiiliä/syl., vapari eli imumoottori). Alfamerin 850 korjausoppaan mukaan siinä on joko LH-Jet tai Motronic. Fenix siis ei ainakaan.

LH-Jetin ja Motronicin erottaa ainakin siitä, että LH-Jetissä on erillinen sytkän ohjausyksikkö, mutta jos tuolle tasolle mennään niin sama katsoa ruiskun yksiköstä että kumpi siinä kyljessä lukee.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
2.5 20V => moottorikoodi B5254S (bensa, 5-pyttyinen, 2.5, 4 venttiiliä/syl., vapari eli imumoottori). Alfamerin 850 korjausoppaan mukaan siinä on joko LH-Jet tai Motronic. Fenix siis ei ainakaan.
en.Wikipedian mukaan Motronic 4.4 on vain jossain 96mallisissa ja kaikissa 97mallisissa, kaikissa muissa GLTpeleissä LH-jet 3.2
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
eikös 10 tappisissa ole toi feeniksi? löytyiskö haluttu tieto tuolta: http://volvo.vehiclemechanics.net/volvo_850/6
elikkä: 2.4 20v    B5254 2.4L 2435cc I5 20v    No    Bosch LH 3.2 Jetronic*    170 hp (125 kW)@6200 rpm    220 N·m @3300 rpm    M56 5 speed manual/ 4 speed adaptive automatic    0–100 km/h: 9.2s, VMax: 216 km/h(134 mph)
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 08:11:45 kirjoittanut ESE »

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Nappasin siinä välipäivien ratoksi volvosta kannen pois.
Kolmospytyn toisesta pakoventtiilistä puuttuu pala, ihan kuin olisi murtunut..
Eipä kai muuta kuin rojut koneistamolle ja hankkimaan tiivisteitä ja jakopään osia, varmaan termostaatin ja sytkäpuolen kamppeet laitan samalla.
Ei ollut EGR:ää ollenkaan tossa koneessa, imusarjassa toki on jotkin alipaineohjatut läpät.

Etenee.... O0

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

hevonen

  • Vieras
Ei ollut EGR:ää ollenkaan tossa koneessa, imusarjassa toki on jotkin alipaineohjatut läpät.
Muuttuva imusarjan tilavuus. Kun kone on kunnossa, huomaat täyskaasukiihdytyksessä ehkä hienoisen piristysruiskeen siinä n. 4000rpm paikkeilla. :)
Näin oli ainakin omassa 20 tappisessa -95 mallissa.

http://www.youtube.com/watch?v=ozgctz1r3gw

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117

Olis taas kansi paikoillaan. Kaksi pakoventtiiliä olivat vaihtaneet hiomolla, kolmos -ja vitos sylintereihin.
Jakopään osat laitoin kaikki uudet, vesipumppu oli selvästi vuotanutkin eli ei turhaan tullut laitettua sitäkään.
Autodatan tietojen mukaan käytin vanhat kannenpultit uudelleen.

Rautakaupasta hain lattarautaa ja jenkatankoa työkaluja varten.
Rakensin puristimet laakerikannen asennukseen, parista vanhasta sytytystulpasta irrotin kierreosat ja hitsasin kierretankoon ja lattaraudasta vastinkappale, tuli pirun hyvät!
Samalla tein työkalun nokka-akselien lukitukseen kannen takapäähän.
Hintaa näille kertyi n.10e.
Tiivisteliimana käytin Loctiten 510-tasotiivistettä, sitä kun sattui olla tarjolla.

Täytyy melkein räpsäistä kuva työkaluista malliksi :pomo:

Melkonen projektikertomus tästä nyt tuli mutta...... :o

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

 

RallyBaron  Samppasport