Elekma  Autoracing

240 D24TIC '87 #backto90's

  • 157 Vastauksia
  • 77412 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
240 D24TIC '87 #backto90's
« : 29.04.2013, 23:35:35 »
Tässä pientä kertomusta tuosta minun 240 Diisselistä, 600tkm mittarissa + huoltokirja, Vuosimallia 87, väriltään tollanen viininpunanen beigellä sisustalla. Uutena toiminut Oulussa taksina, varusteina lähinnä ohjaustehostin, penkinlämmittimet ja valoautomatiikka.. Ainakaan nyt ei tuu kyllä muuta mieleen mitä olis. Aika karussa kunnossa kun käytiin tuo hakemassa mutta eiköhän tuo vähän oo jo tähänmennessä muuttunu  ;D

Auto tuli mulle tossa viime syksynä ilman kilpiä, jako hypänneenä ja sitte tuosta  '81 Volvosta (tää kyseinen 81 volvo seissyt 15vuotta ladossa ja alunperin projektin kohteena mutta osoittautu _hieman_ liian ruosteiseksi lähtökohdaksi, koneremppa siihen oli juuri ennen ajojen loppumista tehty)  motti siihen ja vasta jälkeenpäin purettiin tuo paikallaan ollut "hajonnut" kone ja saatiin selville että ois käyny jakopäänhihnan uusimisella..

Volvo tosiaan saatiinki leimattua "pienten" korjaustoimenpiteiden jälkeen joita oli muunmuassa pari paikkaa pohjaan, takajarrujen uusiminen, sähköjen tarkistely ynnä muuta suurta ja paikoilleen ruuvattiin alkuperäisellä tunnuksella varustetut kilvet ilman fin-lätkää. :) Aattelin tähän tosiaan parit kuvat laittaa ostotilanteesta tähän päivään kun en kovin jaksa muistella mitä kaikkea tuolle on jo keretty tehdä mutta eiköhän kaikki kuvia vertaamalla sentään jotain huomaa.







Koneenluovuttaja-volvosta löytyy kans pari kuvaa.




Nokka piti käyttää pois venttiilikupin haljettua venoja säätäessä  ::) Kerkes muuten ainaki kolme syöttöpumppua käymään paikallaan ennenku saatiin kone pelaamaan oikein :D

Talmut löysivät tiensä keulalle

Maalipinta myllytettynä ja muutenkin fiksattuna

Nämä kolme viimesintä on paripäivää sitte otettuja eli nykytilanne. Kohentaa mukavasti alupallerot ulkonäköä



Vielä lisää kuvia löytyy TÄÄLTÄ
Tuli kyllä aikamoinen tiivistelmä tästä aloitusviestistä mutta eiköhän ala asiat selviämään mitä on tuloillaan ja mitä on jo tapahtunu :) Tosiaan mulla ollu suunnitelmana rakentaa autoa "90-luvun tyyliin" eli ei mitään ledihömpötyksiä ja isoja vanteita. Kasettiteline lyöty kojelautaan, subbaria peräkontissa kera 12cd vaihtaja + kasettisoitin, talmut keulilla..  Itestäni tuntuu että ei oo mitään vielä tehty mutta on tuohon jo tullu vaikka mitä. Aikaahan tässä periaatteessa on rakentaa vaikka mitä ku ikää löytyy vasta 16vuotta, mutta tietoa ja rakentelupaikkaa sitte vähemmän.. Toivotaan tosiaan että alkaa auton tarina selviämään kuhan muistan tänne päivitellä. -Juuso  8)
« Viimeksi muokattu: 18.01.2017, 10:15:19 kirjoittanut Jusbo »
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #1 : 30.04.2013, 01:43:38 »
ompa tutun näköinen peli  :pomo: aika hienon oot siitä vielä saanu tehtyä! ps. jatka samaan tahtiin vaan  :hello:
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #2 : 01.05.2013, 00:47:34 »
Kiitoskiitos!   8)
Tässä pientä esimakua tulevasta..

Tosiaan viikonlopun aikana tuli hankittua turbotukseen viitaten kasa turboroinaa, Turbona perus Garrett T3. Mites työ ootte ottanu öljynpaluun öljypohjaan? Kun ei oikeen olis innostusta nostaa konetta senvertaa että pohjan sais irti.. Nojaa eipä tässä mitään kiirettä pidetä joten asialla ei mikään kiire ;) Tarkotuksena ois aluksi saada käyntiin suunnilleen noilla hilppeillä mitä tuli hommattua ja senjälkeen vasta alkaa säätämään välijäähdyttimien ja putkiston kanssa. Jokukerta pitäs innostua käyttämään kansi näin aluksi auki, vaihtaa venttiilivarrenkumit ja lyödä 3lovinen tiiviste väliin..

Mutta itse asiaan kaksi, mulla oli pientä probleemaa lämpöjen kanssa eli viisari pyrki liianki lähelle punasta rajaa kohta laskien ja sitte taas nousten.. Myöskin alavesiletku ja paisari olivat täysin kylmiä ja samalla lämppäri puhalsi silti kuumaa. Nooh ensimmäisenä ensiapuna lyötiin uus termostaatti kiinni ja kokeilua.. Ei pelannu vieläkään  :-\ Eilen sitte otin syylärin irti ku alko vaikuttaa että saattas olla vaikka tukossa, joten ensin vedellä huuhtelua ja yöksi konetiskiainetta sisään ja sitten huuhtelu. Semmosta ruskeeta/harmaata mönjää sieltä tuli vähintäänkin tarpeeksi :D Löin sitte vermeet kiinni ja varalta käytin koneen läpi vielä CRC:n radiator cleania.

Porasin myös tuohon uuteen termostaattiin 4,5mm reiän jotta virtais helpommin ees jonkinverran = Koelenkillä lämmöt pysy pikkasen alle puolenvälin! Katotaan nyt taas ajankanssa miten tuo alkaa pelittään..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #3 : 01.05.2013, 18:44:47 »
jos sen ahtaa meinaat ni laita ny ihmeessä joku ahdin sinne äläkä tommosta yhdistettyä ilmalämpöpumppua&pakokaasujarrua  ;)
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #4 : 01.05.2013, 21:01:58 »
No tollanenhan nuissa deekuissa on pyöriny vakionakin  :D Mielenkiinnosta tuota alan rakentamaan ku käytännön kokemusta turbotuksesta ei löydy vaikka pari turboa onki jo mulla ollu. Joten pakkohan se jostain on alottaa.. Isompaa turboa sitten ku saa ensin tuolla toimimaan ja kun budjetti sallii  ::)
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #5 : 01.05.2013, 23:20:38 »
ainakin 940 korissa tolla ei tee juuri mitään..herää myöhään jne muutenkin huono..samalla vaivalla sinne laittaa sen holsetin kun ton turhakkeen.. :hello:
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #6 : 02.05.2013, 00:27:23 »
Mites työ ootte ottanu öljynpaluun öljypohjaan? Kun ei oikeen olis innostusta nostaa konetta senvertaa että pohjan sais irti..


lisää kuvia aiheesta: http://s78.photobucket.com/user/IGP-84/library/Volvo/240D24-84/ahdistus

Ps. tuo mutka öljypohjaan on honda monkey moottorin ja dellorton 16mm kaasuttimen väliin tarkoitettu imukaula, letkua tarvi vähä lämmittää että sai venymään päälle kun toisessa kuvassa näkyvä alkup. öljynpaluutumppi oli taas sen verran ohkasempi, siihen lisäsin vähän hitsaamalla ainetta, mutta se on varma että tosta imukaulan päältä ei lähe letku vaikka pistäs painettakin ja jättäis klemmarin pois, sen verran työn takana oli sovitus

E1:
Ja tuo vaparin imusarja on n+1 kertaa parempi kuin tdic imusarja ahtamiskäyttöön. Se kumitulppakin tarvii vasta vaihtaa hitsattuun yli 1,5barilla, itellä tuplaklemmareilla toiminu 1,4bar vahinkopaineilla vailla huolta. 1bar ajopaineilla hivuttautu yhellä klemmarilla pikkuhiljaa ulospäin, mutta tää tosiaan korjaantu tuplaklemmareilla.

Ainoa upgrade-imusarja on 740 vaparista, jos haluu ahtoputken kiinni pulttiliitoksella + valmiiks ummessa toinen pää, mutta mihinkään muuhun imusarjaan ei oo järkeä vaihtaa.

Mutta mutta, iske suosiolla jo suoraan se välijäähy sinne, ei oo iso homma.

E2: Ja näemmä sulla oli tossa läjässä td-imusarja minkä voit heittää iha suosiolla suoraan metallinkeräykseen
« Viimeksi muokattu: 02.05.2013, 00:39:06 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #7 : 02.05.2013, 00:40:24 »
ainakin 940 korissa tolla ei tee juuri mitään..herää myöhään jne muutenkin huono..samalla vaivalla sinne laittaa sen holsetin kun ton turhakkeen.. :hello:
Liian vähän syöttöä.
 ;) Mulla ei ainakaa oo ollu heräämisongelmaa, mutta sen ny näkee savustakin että syöttöä on ainakin riittävästi.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Ökykisko

  • Käyttäjällä hoitamattomia kauppoja. T:Ylläpitö
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 302
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #8 : 02.05.2013, 07:46:17 »
sen voin kyllä sanoa että syöttöä OLI riittävästi kun ei takanatulijan valoja näkyny kun painoi ns. "napin lautaan"  ;)
Käyttäjällä Ökykisko on selvittämättömiä kauppoja, ks. tarkemmin http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=126.msg747348#msg747348

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #9 : 02.05.2013, 23:00:47 »
Samalla vaivalla muttei samalla rahalla, ei passais koskaan yrittää halvalla saada hyvää  :nohnoh

AtAi Käytitkö öljypohjan pois vai miten toteutit tuon sun öljynpaluun? pultit näyttää ainaki olevan.. ku mietin sitä että sinnehhän pääsee metallisilppua öljypohjaan jos sitä paikallaan alkaa porailemaan :D Ja millä mitoilla toi sun cooleri on kun näyttää noinki hyvin sopivan tuonne..  :) Mistä muuten kannattaa alkaa noita coolereita, ilmanputsareita sun muuta ettimään? Ihan näin hintatasoa yritän kartottaa  :D

Toi turbodieselin imusarja nyt sopii tähän vielä tämänhetkiseen suunnitelmaan kun saa sen ahtoputken suoraan siihen kiinni.. Mut jos välijäähdytin laitetaan nii kyllä se sillon pitää tuo vaparin imusarja olla ;) Kun parikappaletta niitä vielä nurkista löytyykin.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #10 : 03.05.2013, 10:10:27 »
AtAi Käytitkö öljypohjan pois vai miten toteutit tuon sun öljynpaluun? pultit näyttää ainaki olevan.. ku mietin sitä että sinnehhän pääsee metallisilppua öljypohjaan jos sitä paikallaan alkaa porailemaan :D Ja millä mitoilla toi sun cooleri on kun näyttää noinki hyvin sopivan tuonne..  :) Mistä muuten kannattaa alkaa noita coolereita, ilmanputsareita sun muuta ettimään? Ihan näin hintatasoa yritän kartottaa  :D

Toi turbodieselin imusarja nyt sopii tähän vielä tämänhetkiseen suunnitelmaan kun saa sen ahtoputken suoraan siihen kiinni.. Mut jos välijäähdytin laitetaan nii kyllä se sillon pitää tuo vaparin imusarja olla ;) Kun parikappaletta niitä vielä nurkista löytyykin.
Tossa ihan paikallaan porattu. Eka bräkleenillä kuvan alue puhtaaksi, imukaula sopivaan paikkaan sinistä sprayta pultinreikien oikeaan kohtaan saamisesksi. Imukaula ylös, reiät poraten järjestyksessä 6mm -> 16mm(öljynkulkua varten) ->6mm, liikkuen kohti lohkoa, sitten vaan reikään kierretapilla kierteet. reiästä ulos tuleva öljy tuo suurimman osan silpusta ja lopun silpun nappaa sitten öljysuodatin, eli muutaman koeajolenkin jälkeen vaihdoin vasta öljyt ja suodattimen.

450x300x76, 3" lähdöt sivullepäin.

Saksan Ebaysta cooleri maksimissaan 125e kotiovelle. Ilmanputsari mulla ainakin on mallia bilteman vapaavirtaus, on hyvä, vaparina ollessa oli aika hc imuäänet kun oli imusarjan päässä suoraan.

Kalleintahan tossa koko hommassa on nuo mutkapalat, mutta kaikkialla missä mahtuu käyttämään kannattaa käyttää edullista rautaputkea ja coolerpipeä(35e 76mm metri, mulla pitäs olla tota jossain ylimäärästäkin vielä jossei oo hukkunu).

E:näemmä ei oo v4 ahtoputkistosta kuvaa, ahtimen ja välijäähyn välin tein pakoputki mutkista niin tuli hyvä.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2013, 10:12:27 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #11 : 06.05.2013, 22:52:01 »
Viikonlopun aikana tuli tuo turbokäyttöön tuleva kansi purettua venttiileitä lukuunottamatta kun ei työkalua siihentarkotukseen löytyny, Pitää käydä plaanauttaan suoraksi varmuuden vuoksi.. Olis muuten tarve kahdelle venttiilin paininkupille ja yhdelle nokka-akselin kiinnityspannalle(en tähänhätään muista oikeaa nimeä  8) )



Tuli myös eilen haettua takalasinritilä, sätkälipat ja takasisälokarit! Myös yks listanpätkä tarttu takapuskuriin.. Tässä kuvaa vielä fiksausta odottelevasta ritilästä, jos joku ihmettelee miksi volvon matolla on ruuveja nii ei toki menny ruuvipakki kaatumaan pihasoralle  :idiot2: Kiva homma kerätä ne takas tuonne..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa arppari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #12 : 07.05.2013, 14:35:38 »
Viikonlopun aikana tuli tuo turbokäyttöön tuleva kansi purettua venttiileitä lukuunottamatta kun ei työkalua siihentarkotukseen löytyny, Pitää käydä plaanauttaan suoraksi varmuuden vuoksi.. Olis muuten tarve kahdelle venttiilin paininkupille ja yhdelle nokka-akselin kiinnityspannalle(en tähänhätään muista oikeaa nimeä  8) )

Jos meinaat tuolla pannalla sitä nokka-akselin pukkia (se puolikaaren mallinen mikä tulee kahella pultilla kanteen kiinni ja nokka väliin.) niin eikös niitten pitäs kulkee parina kannen kans että pysyy välykset ja linja samana. ? mutta multa varmastikki löytys nuo. ja osat ykassa. :)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #13 : 07.05.2013, 15:44:41 »
Jos meinaat tuolla pannalla sitä nokka-akselin pukkia (se puolikaaren mallinen mikä tulee kahella pultilla kanteen kiinni ja nokka väliin.) niin eikös niitten pitäs kulkee parina kannen kans että pysyy välykset ja linja samana. ? mutta multa varmastikki löytys nuo. ja osat ykassa. :)

Juuri näin. Se on äkkiä nokka-akseli poikki tollasessa koneessa jos kikkailee liikaa. Mihin ihmeeseen se kiinnike on voinu hävitä edes? Ite laitan aina osat kyllä joko takas paikoilleen tai fiksusti johonkin ettei tuu mitään yllätyksiä.
V70 TDI

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 240 Diesel '87 back to 90's
« Vastaus #14 : 07.05.2013, 16:27:33 »
joo, sulla on kohta katkennu nokka-akseli jos otat sen pukin toisesta kannesta. Jos kuitenkin otat, niin tars laakerilinja porata suoraksi, mutta sitten taas tulee liian väljäksi vakionokka-akselille.

Tommonen pitkä nokka on niin prkleen herkkä, joku b19a ei oo moksiskaan pienestä heitosta jos muuten vakio kone.


E: tuli tässä mieleen, että markkinaosastolta ostamalla 500e savukone olis saanu valmiiks ahdetun, sisälokareilla, sätkälipoilla ja takalasin ritilällä, tosin olis jääny tekemisen ilo  ::)
« Viimeksi muokattu: 07.05.2013, 16:29:25 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Elekma  Autoracing