Autoracing  KL-varaosat

Moottorin ohjausyksikkö

  • 11 Vastauksia
  • 2889 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Moottorin ohjausyksikkö
« : 24.02.2020, 15:41:48 »
Onnistuuko myydä moottorin ohjausyksikköä toiseen samanlaiseen autoon, käykö suoraan tekemättä muuta kuinn vaihtaminen, vai pitääkö koodata tai jotain vastaavaa, volvolla ei osattu sanoa, Firmassa josta ohjelmoitiin egr ja hiukkasloukku pois aikanaan arveltiin että saattaa käydä, tai sitten ajonestolle pitää jotain tehdä ? Olisi muuten 20.000km ajettu hiukkassuodatin (volvolla vaihdettu) tarpeettomana. Turbo ilmeisesti meni ja vioitti moottoria kun en heti sammuttanut, alkoi käydä öljyllä, piti vaihteella sammuttaa, ei avaimesta sammunut, tässä mietiskelen mitä sille tekis, selviäiskö kampiakselin ja kiertokankien laakerien vaihdolla niin että vaan öljypohja pois ja sitä kautta mäntien ollessa paikoillaan?

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #1 : 24.02.2020, 20:22:17 »
Millä varaosanumeroilla moottorinohjain on? Se helpottaa vastauksen antamista.  :)
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #2 : 25.02.2020, 20:11:15 »
Tuli mieleen että eihän se moottori välttämättä vioittunut, turbon rikkoutuessa vaan hävitti öljyt hyvin nopeasti, kun hain uutta öljyä, ajattelin ettei kovin pahalta kuulosta käynti kun hetken käytin,toki turbon takia ilmeisesti savutti kovasti ja  öljy hupeni, mitä veikkaatte voisiko turbolla ja  mahdolliSesti laakeriliuskoilla olla ok, lämmöt ei missään vaiheessa normaalin yläpuolella?

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #3 : 25.02.2020, 23:23:00 »
Jos öljynpaineet ei ollut pitkään alhaset isolla moottorin kuormalla niin tuskin alakertaan mitään on tullu. Voihan sieltä rempan yhteydessä kankien/runko liuskaa tarkistaa, jos mielenrauhaa haluaa. Männistä taasen osaa arvata.

Turbon kautta öljyllä ryntäämisessä on isompi riski kannen puolella. Suuttimet ym sulaa. jos ei nopsaan saa sammumaan, öljyllä käydessä kun "ajoitukset" ja määrät ei oo ihan kohillaan.

Ehjä turbo paikalleen, imusarjan ja koko ahtoputkiston pesu ja samalla kattoo nokka-akselin ku imusarja pois. Jakohihna uus, jos minuutti luokkaa pyörinyt +5000rpm. Öljysihti tsekkaus ja oliko turbon banjopultissa sihti näissä myös, yleensä ei kuitenkaan tukossa 1.6d tavoin. Öljynpaineet mittaus ennen purkua jo....tämmöstä tulis itellä mieleen.

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #4 : 26.02.2020, 05:27:28 »
Moottori ei ehtinyt pyöriä kierroksilla kuin hetken olin aiemmin lukenut tästä ilmiöstä ja kun huomasin ettei sammunut avaimesta laitoin heti 6 päälle ja jarrun avulla sammutin.Toki käynti oli vähän normaalista poikkeava kun hain uutta öljyä ja kotipihassa koetin sit käyntiin,turbon kautta tietenkin työnsi öljyä,niin varmaan selittää sen ainakin osittain,ihmeen äkkiä vei öljyä,hetken kävi,öljy hupeni vauhdilla, siitä banjopultin sihdistä ei tietoa, pitikö se olla paikallaan vai poisyritän etsiä edullisen turbon jostain, minulla jo toinen auto, katson saanko kuntoont tämän nätisti vai  myynkö osina kiitos m141 hyvistä ohjeista

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #5 : 27.02.2020, 00:03:15 »
Jos tosiaan ollu luokkaa 10s ryntäytys niin ei pahalta kuulosta. Yleensä nämä tapaukset on jossain motarilla ja 120kmh vauhdista alkaa ja sit ihmetellään hetki mitä tapahtuu, jonka jälkeen kytkin pohjassa rullaillaan johonkin ja lopuksi ollaan parkissa pelti pystyssä tai kännykkä korvalla soittamassa jollekki. Ja kone huutanut ylikierroksilla tietysti koko ajan.

Aika reilulta öljyn menekki kuulostaisi, ei ole kokemusta kuinka paljon turbon laakerin ja tiivisteen pettäessä öljyä läpi meneekään. Tämän perusteella lienee sama kuin painepuolen öljyputki poikki tai irti.

Jos vielä käyttelet niin ota ahtoputki irralleen imusarjasta, näkee hiukka paljonko sitä öljyä röyhyttelee ja saa kone raitista. Pitäs käydä tyhjäkäyntiä ihan ok ja kestää hiukka nostella kierroksiakin. Vuosi pari sitten vastaavasti yhtä kateltiin ja tutkittiin. Paras ois kun turbon ja sen öljykierron sais tulpattua pois. Näkisi käytellä pitempään ja katsoa hukkaako öljyä muualta.

Niin oliko tämä mikä kone muuten? Kirjoitellessa ajattelin että 2.0d, mut samat pätee kyllä muihinki. 1.6d:ssä turbo helpommassa paikassa.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2020, 00:06:56 kirjoittanut M141 »

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #6 : 27.02.2020, 07:32:26 »
Siitä banjopultin sihdistä vielä pitikö se ottaa pois vai antaa olla paikoillaan,käytetty turbo tulee piakkoin,tuo edellinen turbo oli Saksasta,kunnostettu,reilun vuoden paikallaan .Alkuun oli ihan ok,loppuaikoina joskus ihmettelin,kun vähän reilummin painoi kaasua tuntui että savutti enemmän,pari kertaa vähän aikaa kuului  jotakin ihmeellistä ääntä  moottorista, en ymmärtänyt mistä tuli, sitten taas ihan normaalia nyt tullut mieleen että turboko se oli

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2120
  • Tampere - Pori
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #7 : 27.02.2020, 10:37:32 »
Ota pois tai tee reikä siihen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa M141

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #8 : 27.02.2020, 11:20:26 »
Joo pois vaan. 1.6 koneeseen on ollut saatavilla isommalla suodatin pinta-alalla modifioitua letkua, mutta sekään ei liene ongelmaton. 

Linkissä jonku firman pitkä lista toimenpiteistä 1.6d turbon vaihdon yhteydessä. Tuolla mm. tarkistus öljyn tuotolle turbon paluuletkusta, 0.3l / 60s tyhjäkäynnillä. Vaihtoturbo ei kauan kestä, mikäli voitelu ei ole kunnossa.

https://www.turbodynamics.co.uk/technical/understanding-turbochargers/critical-instructions-psa-16-hdi-turbochargers/

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #9 : 27.02.2020, 16:02:56 »
Kiitos neuvoista Volvo TDI ja m141, otetaan se sihti pois kun laitetaan turbo paikalleen, toivottavasti ei ole turbosta lentänyt metallin palasia sylinteriin

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #10 : 27.02.2020, 16:09:27 »
Olisko muuten kellään tarvetta hiukkassuodattimelle, aiempi omistaja Volvolla vaihdattanut, tarkistin asian, ollut alle 20000km käytössä?

Poissa nykyinen volvoilija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorin ohjausyksikkö
« Vastaus #11 : 11.03.2020, 11:59:24 »
Käytetty turbo ostettu, ei vielä paikoillaan, saa jännätä tuliko muuta koneeseen, ei välttämättä muuta, jos ei turbosta mitään menny sylinteriin. Nyt autona  Avensis 09 vm. Pelaa kuin ajatus, ei nykimisiä, ei hiukkasloukkuongelmia eikä muutakaan. Eikä huolta jos joku toinen lähtee autolla, että mitähän taas saattaa sattua, on eoja autoilla luotettavuudessa paljon.  :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy