Autoracing  KL-varaosat

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1950 : 02.01.2021, 18:59:01 »
Epäilisin sähköautoilla olevan enemmänkin menekkiä, jos valmistajat uskaltaisivat vain panostaa ja sijoittaa jo lähtökohtaisesti sähköiseksi suunniteltuihin malleihin. Kun pohjasta puuttuu pakoputken ja polttoainetankin vaatimat ripustukset ja tila (vaikkakin akusto vie omansa), niin se antaisi hieman enemmän mahdollisuuksia ja vapaita käsiä rakenteiden muotoiluille ja täten myös tilan hyödyntämiselle.
Tottakai tilankäytön voisi suunnitella täyssähköautoon kokonaan uusiksi, mutta vailla tilavarauksia polttoainetankille, pakoputkelle yms. menetettäisiin myös mahdolisuus tehdä samalle pohjalevylle polttomoottori- ja hybridiversioita. Se on iso hyppäys - näitä autoja ei montaa mallia ole (kaikki Teslat, pari tuoreinta volkkaria...).

Sama noiden turhien tankkausluukkujen yms kanssa. Valmistus maksaa jotain, tarpeeton luukku taitaa silti olla halvempi vaihtoehto kuin teettää uudet korimuotit täyssähköautoja varten.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1951 : 04.01.2021, 11:35:15 »
Pakettiautojen valmistusmäärät ovat niin pieniä että kokonaan täyssähköisen mallin suunnittelu ja tuotanto on liian suuri riski autotehtaalle. Johan nykyiset polttispakutkin ovat suurimmaksi osaksi yhteistuotantoa juuri tuon pienen kysynnän takia.

Sarjahybridipakun mäkin olisin kyllä valmis hakkimaan, mutta tuo ainoa olemassaoleva, Ford Custom, on ihan surkea toteutus, minikokoinen akku, jolla ei pääse kuin 50km, jonka jälkeen huonosti optimoitu bensakone hörii bensaa (ei naftaa) hirveää vauhtia.

200km sähkö range jonka jälkeen hyvinkin pienitehoinen generaatorivoima olisi mulle se 1.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1952 : 04.01.2021, 11:39:06 »
Tätä alustaa kun jatkojalostaisi niin tulisi näppärä kaupunki paku
https://en.wikipedia.org/wiki/LEVC_TX

Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1953 : 04.01.2021, 11:41:15 »
Tätä alustaa kun jatkojalostaisi niin tulisi näppärä kaupunki paku
https://en.wikipedia.org/wiki/LEVC_TX
Joo, miksei mulle "Volvo" pakettiautokin kävisi. :)
Jos Geely tollaisen vedon tekisi, niin loogisintahan sitä olisi myydä Volvo jälleenmyyntiverkoston kautta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1954 : 04.01.2021, 11:45:09 »
Varsinkin tuollaisessa pakukäytössä se mahdollisimman hyvin optimoitu yhden kierrosalueen generaattori puolustaisi paikkaansa. Akulla juuri se 150-200km ja tarvittaessa generaattori ylläpitää liikettä.

Kuinkahan pitkälle 10l naftasäiliö riittäisi generaattorissa, jaksaako kukaan laskea?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1955 : 04.01.2021, 11:49:30 »
Kuinkahan pitkälle 10l naftasäiliö riittäisi generaattorissa, jaksaako kukaan laskea?

Jos siellä olisi Kärkkäisen Kipor diesel generaattori 10l saisi ~25kWh sähköenergiaa speksien mukaan.

E: random hondan isompi diesel genu 37kWh.

En tiedä kuinka hyvin tuon pystyisi optimoimaan, teoriassa polttoaineen kulutus voisi olla jopa pienempi kuin pelkällä polttiksella kulkevassa autossa, mutta käytännössä tuskin.

Tuo Fordin kulutus polttisajollahan on suunnilleen samaa luokkaa mitä ne oli silloin kun bensakoneisia pakuja vielä yleisesti myytiin, eli eihän tuo fordin genis oikeasti niin paska ole, mutta kun bensa nyt vaan on kalliimpaa, ja sähkörange liian lyhyt.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2021, 11:57:47 kirjoittanut Jule »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1956 : 04.01.2021, 14:43:28 »
Dieselissä on energiaa 10 kWh/litra. Noiden hyötysuhteet on jokseenkin helppo määrittää eivätkä ole päätä huimaavia. Varmaan näissä pienemmissä vekottimissa hinkkaa itse moottorin lisäksi myös generaattorin häviöt. Isoissa dieselvoimaloissa (pakokaasukattiloilla höystettynä) tai hidaskäyntisissä laivadieseleissä päästään 50 % lukemiin, mutta mittayksikön ollessa MW sijaan kW taitaa 40 % olla käytännön maksimi.

Paljonko nämä pakettiautot edes haukkaavat kWh/100 km? Varmaan henkilöautoja enemmän suuremman otsapintansa vuoksi. Jos energiantarve on 20 kWh/100 km, niin 25 % hyötysuhteella dieseliä kuluisi 8 l/100 km. Kokonaishyötysuhde heikompi ja CO2 päästö isompi kuin 8 l/100 km kuluttavalla bensakoneella. Ei jatkoon.

40 % hyötysuhteella kulutus olisi 5 l/100 km.

Sitten kun körötetään tasaista maantieajoa, niin sähköinen voimantuotto onkin lähinnä haitta. Mekaanisen voimansiirron häviöt ovat pienemmät kuin genu -> (akku ->) taajuusmuuttaja -> sähkömoottori -> alennusvaihde -ketjulla.

Sattuneesta syystä ainakin Opel Ampera ja Honda CR-V on toteutettu niin, että kaupunkiajossa ovat sarjahybridejä (Ampera vasta akun loputtua), mutta maantiellä moottori kytketään mekaanisesti voimansiirtoon häviöiden vähentämiseksi. Vaihteistoa ei kuitenkaan ole, joten tempun voi tehdä vasta ajonopeuden ollessa tarpeeksi korkea.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2021, 14:48:25 kirjoittanut insinörtti »

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1957 : 04.01.2021, 14:49:39 »
Näyttäis tuo Lontoon- taxi olevan pakettiautonakin.

https://www.levc.com/vn5-features/

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1958 : 04.01.2021, 15:19:14 »
Näyttäis tuo Lontoon- taxi olevan pakettiautonakin.

https://www.levc.com/vn5-features/
Onhan tuosta ollut jo juttuakin joutubessa.

edit: 2021 tulossa vasemmalla olevalla ohjauksella
https://tekniikanmaailma.fi/lontoon-sahkotaksien-valmistaja-esitteli-napparan-pakettiauton-sahkolla-voi-ajaa-lahes-100-kilometria-ja-kyytiin-mahtuu-kaksi-eurolavaa/

Lainaus
Aivan halpa VN5 ei ole, sillä Iso-Britanniassa hinnat lähtevät kolmesta varustetasosta halvimman Businessin 46 500 punnasta eli vajaasta 52 000 eurosta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2021, 15:22:39 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1959 : 04.01.2021, 16:27:55 »
Paljonko nämä pakettiautot edes haukkaavat kWh/100 km? Varmaan henkilöautoja enemmän suuremman otsapintansa vuoksi. Jos energiantarve on 20 kWh/100 km, niin 25 % hyötysuhteella dieseliä kuluisi 8 l/100 km. Kokonaishyötysuhde heikompi ja CO2 päästö isompi kuin 8 l/100 km kuluttavalla bensakoneella. Ei jatkoon.

Jos sähkörange on riittävä, niin tuo korkea polttoaineenkulutus ei haittaa, koska se olisi silloin todellakin vain hätävarana.

Ainakin mun paku toimii ensisijaisesti tarvikkeiden ja työkalujen kuljetuslaitteena, eli toisin kuin sähköhenkilöautolla, sitä ei voi korvata hätätilanteessa toisella ajoneuvolla/taksilla, mutta esim viimeisen kahden vuoden aikana mä olisin 200km rangella varustetun sähköpakun generaattoria käyttänyt kerran. Sen sijaan fordin 50km rangen sähköpakussa genu olisi putputtanut keskimäärin ehkä suunnilleen joka toinen työpäivä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1960 : 04.01.2021, 18:00:31 »
Jos mummolla olisi munat, kyseessä olisikin vaari.

Range exterder moottorin idea on, ettei autoon tarvitse laittaa 1) isoa 2) painavaa ja 3) KALLISTA 40-100 kWh akustoa.... jota pahimmillaan tarvitaan vain muutamana päivänä vuodessa ja lopun aikaa se on kuollutta painoa mukana raahattavaksi. "Onneton" 50 km paperilla ja ehkä 30 km käytännössä toimintasäde sähköllä taitaa kuitenkin monella käyttäjällä riittää kattamaan päivittäiset ajot = akusta saadaan suurin hyöty irti.

Idea vesittyy ja hinta karkaa, jos tällaiseen autoon laitetaan iso akku. Jos iso akku riittää kattamaan 99 % ajomatkoista, niin 99 % ajasta se polttomoottori on kyydissä turhan panttina. Ei hyvä näinkään.

Ennemmin kannattaa laittaa kaikki pelimerkit kiinni vielä pykälää isompaan akkuun sekä pikalataukseen, niin pääsee koko polttomoottorista eroon. Onpahan ainakin reilusti vähemmän huoltokohteita sitten.

Jos pitkiä ajomatkoja ajetaan säännöllisesti, niin silloin tällainen range extender vehje ei tarjoa kummoista etua kulutukseen -> perinteinen tekniikka toimii ja on paljon halvempaa.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2021, 18:07:40 kirjoittanut insinörtti »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1961 : 04.01.2021, 18:33:24 »
No, mun haaveissa olisi paku 100km rangella ja sillä range extenderillä. Jotenkin joku 400-500km range kuulostaa hölmöltä siksi että sen tarvitsisi kerran kahdessa vuodessa. Lisäksi noissa pakuissa tulee jo ihan kantavuuskin vastaan, sitä akuston kokoa ei voi loputtomiin kasvattaa, tuollainen luokkaa 25kW tehoinen rex systeemi ei nyt ihan järjettömästi paina.

Todennäköisesti tuollainen perus plugariauton tyyppinen ratkaisu tulee kuitenkin ennemmin markkinoille kuin mun haaveilema, niissähän on yleensä n. 50km työntävä patteri pienen moottorin kanssa. Vauhtiajossa sitten suosiolla polttiksella.

Ja nyt kun ajattelin asiaa hetken, niin eipä välttämättä tulekaan. Pakuja ei käsittääkseni lasketa näihin EU:n valmistajille asettamiin sanktiorajoihin, ja asiakkaat saavat sitä imagonkiillotusta vaan varsinaisista sähköpakusta.

Sinänsä tuo jo nyt myynnissä oleva Vivaro-e 75kW akulla voisi olla mulle riittävä, mutta juuri sellainen kylmärinki persuksissa malli.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1962 : 04.01.2021, 19:07:31 »
Peugeotin sähköpaku ainakin pätkäajossa näyttäisi kuluttavan noin 50 kWh. Toki nyt pakkaset vaikuttaa.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1963 : 04.01.2021, 20:36:35 »
^ aika jäätävä lukema. Tosin ei ihan kauhean yllättävä. Varmaan fossiilipolttimellakin kulutus 2-numeroisissa lukemissa samalla ajoprofiililla ja lämpimässä säässä kilometrit tuplat. Näköjään Vivarollekin luvataan 200-230 km 50 kWh akulla = 22-25 kWh/100 km.

Mutta tuosta myös näkee, että perus (hlöauto) lataushybridin 13 kWh akku on turhan pieni pakettiautoon.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1964 : 04.01.2021, 20:42:37 »
tuo "Volvo" minusta vaikutti ihan järkevältä. Akku vähän pieni, mutta jos sillä just keskustassa pyörii. Kantavuus reilu 800kg ja sisään menee 2 eurolavaa. Jos vielä pikalatauksella vetäsee 30min akun täyteen niin esim. tauolla helppo ladata.

Mutta yleensäkkin tuo on kyllä semmoinen muna kana ongelma tuo akuston koko. Harvoin sitä 400km rangea tarvii ja miksi sen takia roudata turhaa painoa -> lisää kulutusta.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

RallyBaron  Samppasport