Toki tuo nyt on ainakin vielä tällä hetkellä vähän ääriesimerkki sähkiksen lataushinnasta, mutta jo nyt yllättävän usein realismia niillä paljon ajavilla, joista puhuin. Silloin ei voi sitä halvinta hetkeä tai paikkaa aina valita.
Kotona ladaten energia noin 2 snt/kWh viimeksi kun latasin. Siirtoa veroineen muutama sentti päälle, kokonaishinta suunnilleen 8 snt/kWh eli noin 2 € per 100 km.
Meillä törkyhinnoiteltu siirtokin on melkein 8 c/kWh, mutta tässä taitaa olla ainakin jo kolmas yö putkeen tulossa, kun latailu ei kotonakaan olisi onnistunut paljoa alle 30 c/kWh kokonaishinnalla. Tuokin menee jo melkein tasoihin meidän molempien bensakulkineiden polttoainekulujen kanssa.
Mä haluaisin tietää miten pääset bensa-autolla puolet halvemmalla?
Jokin tojotan hybridi nätillä ajolla vs sähkömöhkömaasturi ja evvk kulutus?
Ei vaadi epäreilua vertailuparia ja kuten sanoin pikaisesti päässä arvioituani, että
lähes kaksinkertainen hinta.
Arvioin sähkikselle hövelisti juuri tuon Riben mainitseman 14€/100 km, eli 20 kWh/100 km kulutuksen. Se vastaa ihan järkyttävää 7 litraa/100km bensankulutusta. Viime viikot olen ajellut ihan manuaalivaihteisella 1,5 litraisella imubensakoneella varustetulla uudemmalla Yariksella. Keskikulutus ollut ilman esilämmityksiä nollakelissä vesi-/räntäsateessa 125 km:n vakioreitillä 4,3 l/100 km, enkä todellakaan ollut tien tukkona ja bensan onnistunut ostamaan hyvin tasan 2 €/litra hinnalla. Noissa oloissa moni sähkis veisi kyllä yli 20 kWh, mutta silläkin laskien tarkemmin 63% enemmän rahaa palaa sähkiksen energiakuluihin. Tai toisin päin säästää melkein 40%, kun ajaa bensalla. Jos tuo olisi hybridi-Yaris, se puolet/kaksinkertainen pitäisi hyvin tasan paikkansa.
Mutta joo ajoittain pääsee edelleen sähkiksellä halvemmalla. Monesti kuitenkaan ei ja jo lähes järjestäen ollaan niin lähellä samoissa kuluissa, että halvoilla energiakuluilla sähkiksen perustelu on totaalista itsepetosta. Sähköautoissa on paljon niitä muita etuja polttiksiin verrattuna, mutta makuasioista johtuen itsellä ne menee ainakin aika tasan ja jos ajaminenkin on kalliimpaa, se on kyllä sen sortin deal breakkeri, että pitäköön tunkkinsa. Vähän sama, kun joskus pyöräilin työmatkaa vuoden ympäri ja vähän parempaan pyörään vaihdettuani ynnäilin kuluja ja totesin halvalla bensaritsalla autoilun halvemmaksi, niin sekin pyöräilyinto lopahti. Ei nyt stana pyöräily voi olla autoilua kalliimpaa, eikä sähköautoilu polttisautoilua kalliimpaa. Silloin jään odottamaan valuvian korjautumista hyvällä omatunnolla dinolientä poltellen.