Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: always BB - 20.04.2021, 22:03:32
-
Kertokaan mikä nykyään on kun myytävänä on autoja ihan käsittämätön määrä netissä joissa lukee " katti puuttuu muuten hyvä"
Miten se on hyvä kun ei edes ajokunnossa. Eikä saa kattia varaosana kun yrittänyt ostaa
-
Kertokaan mikä nykyään on kun myytävänä on autoja ihan käsittämätön määrä netissä joissa lukee " katti puuttuu muuten hyvä"
Miten se on hyvä kun ei edes ajokunnossa. Eikä saa kattia varaosana kun yrittänyt ostaa
Katin arvo kierrätyksessä saattaa olla kovempi kun auton myynti hinta :2funny:
-
Antasivat sitten ilmaiseksi sen loppu auton kun katti on rikastuttanut 50-200€
-
Siittä katista saa (tapauskohtaisesti) jopa 700 euroa...
-
Kalleimmat on jopa oman työnantajan listoilla +1000€ ja uskallan sanoa että löytyy tahoja jotka maksavat vieläkin parempaa hintaa...
-
Kalleimmat on jopa oman työnantajan listoilla +1000€ ja uskallan sanoa että löytyy tahoja jotka maksavat vieläkin parempaa hintaa...
Juurikin näin. Emäntä töissä romuttamolla, alkaa olemaan arkipäivää kun sinne soitellaan ja kysellään että paljonko maksetaan parista katista jotka on kertyneet nurkkiin :2funny:
-
Katin arvo kierrätyksessä saattaa olla kovempi kun auton myynti hinta :2funny:
Biltemasta saa nytkin yleismallin katalysaattoria hintaan 105€. Muistelisin, että ne olivat paljon halvempia noin 10 vuotta sitten.
Onko nykyisissä autoissa katalysaattorit, jossa on hyvin paljon jotain arvokasta jalometallia tms?
-
Nykyautojen katalysaattorit harvemmin on ihan niin arvokkaita. Setelirahaa niistäkin yleensä maksetaan mutta arvokkaimmat löytynee pääsääntöisesti sieltä 90 - luvun ja 2000 - luvun alun vehkeistä.
-
Ja noita katteja varastetaan vuorokausitasolla melkoisia määriä, joten osa näistäkin katittomista autoista päätyy varmasti myyntiin.
-
Nykyautojen katalysaattorit harvemmin on ihan niin arvokkaita. Setelirahaa niistäkin yleensä maksetaan mutta arvokkaimmat löytynee pääsääntöisesti sieltä 90 - luvun ja 2000 - luvun alun vehkeistä.
Ny on paha, suojelisko vai panisko lihoiks...
edit. ..toisaalta, markettikatilla tosta kyllä mitenkään saa päästörajaa alittavaa :-/
-
Ny on paha, suojelisko vai panisko lihoiks...
edit. ..toisaalta, markettikatilla tosta kyllä mitenkään saa päästörajaa alittavaa :-/
Mulla on allekirjoituksen ysissä yleismallinen keraaminen 76mm katti. Menee kirkkaasti päästöistä läpi.
-
Yhden dieseli volvon katin ja akkuja vein taannoin romuttamolle. Ihan kelpo rahan sain omasta mielestä.
Kysyin samalla, että mitäs maksat romuautoista... 80€ auto saa mehustamattomana.
Eli vien auton paaliin ja luonnollisesti leikkaan katin irti, minkä myyn erikseen.
Tuokin volvo on millenium aikaisia ja bensa koneella, joten katalysaattori on arvokas.
Tekee tuplatilin.
-
Tuntuu olevan aika yleinen käytäntö että autoista myydään katit erikseen, loppuauto vaan sitten pilkkahinnalla myyntiin ja toivotaan että joku ostaisi.
-
edit. ..toisaalta, markettikatilla tosta kyllä mitenkään saa päästörajaa alittavaa :-/
Ihan varmasti saa. Lisää viinaa, silmät liikkuu....jos ei muuten mene. ;)
-
Ihan varmasti saa. Lisää viinaa, silmät liikkuu....jos ei muuten mene. ;)
Ehjä auto menee ysikasillakin läpi ilman mitään temppuja.
-
Ehjä auto menee tarvikekatilla päästöistä, polttoaineesta riippumatta. Myös 2000-lukuiset. Joskus vaatii vähän enemmän lämmittämistä ennen mittausta kuin alkuperäiset, mutta se johtuu vaan kennon materiaaleista.
-
Onko nykyisissä autoissa katalysaattorit, jossa on hyvin paljon jotain arvokasta jalometallia tms?
Ei, vaan vanhoissa katalysaattoreissa on platinametalleihin kuuluvaa palladiumia, jonka unssihinta on tällä hetkellä n. 2300 euroa. Ja (troy)unssi on 31.1 grammaa. Kilohinta on hulppea 75000 euroa. Vanhoissa kateissa palladiumia on paljon, koska se oli parikymmentä vuotta sitten halpaa. Nyt ei enää ole. Uusissa kateissa on platinaa ja palladiumia, eikä määrät ole samoja kuin aikanaan.
Omasta 740 katista sain 170e viikko takaperin. Kalleimmat romukatit on eräissä 2000-luvun taitteen ooppeleissa, 90-luvun bemareissa ja mitsuissa. Siksi niitä varastetaankin. Kannattaa katsoa mihin sen museo/harrasteautonsa jättää.