Ateho  Elekma

Volvon rakentaminen

  • 14 Vastauksia
  • 6099 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Volvon rakentaminen
« : 18.09.2012, 13:59:29 »
Olen tässä nyt miettinyt että ostaisin projektiksi 240 turbovolvon. Mutta mietityttää että kuinka kallista loppujen lopuksi siitä voi tulla? Se olisi hyvinkin mätä ja kaasarilla. Mutta jotenkin vain kiinnostaisi kun saisi halvalla ja turbovolvo on aina turbovolvo 8) Sen verran olen perehtynyt autoihin että on jotain peruspohjaa moottorien sielunelämästä ja sun muusta. Eli aloitetan nyt siitä että miten saan varmistettua että on oikeasti turbo myös papereiden suhteen ja onko ruiskuksi muuttaminen sallittua vai pitääkö muutoskatsastaa ja jos pitää millainen työ siinä on? Ja mitä tulisi maksamaan suurin piirtein moottori että kestäisi 250-300hv? Saisiko volvon veiveillä ja männillä kestämään vai tarviiko olla H-profiilia ja takomäntää? Ja tietysti alustaa ja voimansiirtoa pitää myös vahvistaa mutta eniten kiinnostaa mihin hintaan saisi moottorin kestämään, ja mitä tulisi maksamaan moottorinohjaukset ym. Hyvin sekavaa tekstiä mutta kiinnostus olisi kova aloittaa tekemään itselle harrasteautoa :P

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #1 : 18.09.2012, 14:56:43 »
Mitä ehjempi on lähtökohta niin sitä halvemmaksi tulee saada siitä hyvä. Mätä aihio on halpa mutta korjaamiseen tuppaa palamaan rahaa enemmän kuin ehjän ostamiseen, työmäärästä puhumattakaan.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa että jos projektin kustannukset arveluttavat niin ei kannata alkaa ainakaan mädästä tekemään kovatehoista.

Halvin tapa hankkia viritetty auto on ostaa se viritettynä. Toki tekemisen ilo jää pois...

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #2 : 18.09.2012, 15:27:42 »
Saako tollaseen volvoon paikkapaloja? Ja ei se hitsaus itse niin pelota, oppii ainakin ;D Mutta saako tollaista kaasutin turboa toimimaan kunnolla ikinä ja mihin saakka tuollainen maahantuojan asentamat turbohilppeet riittää? megasquirt moottorinohjausta on kai käytetty paljon, niin mitä maksaa turboautoon sopiva kaikkine antureineen ja tarpeineen (imusarja, suuttimet, bensalinjat ym.)? Kumminkin käytettynä pystyy paljon osia hyödyntämään, esimerkiski sopiiko ihan vapari ruiskun imusarja turbottamiseen? Olen enemmänkin tyyliä "paukkulankavirittäjä" eli Paljon voisi itse soveltaa ;D
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 15:29:32 kirjoittanut jvVolvo »

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #3 : 18.09.2012, 15:59:08 »
Jos se on kaasarilla ja turbo niin on todennäköisesti maahatuojan turbottama B19 tai b21 moottori, jotka on todella kestäviä turbotukseen. Mullla sanottiin täällä kerran että juuri nuo b19 ja b21 koneet kestävät tuollaisenaan sinne 200-250 hv:hen asti.

Tässä omat vastaukset sun kysymyksiin..

1 Kysymys: "miten saan varmistettua että on oikeasti turbo myös papereiden suhteen"
   Vastaus: Käy katsastus konttorilta kysymässä tai soitat trafiin ja kysyt sieltä, mulla on meinaan ollut tuollainen maahantuojan turbottama ja siinä ei lukenu rekisteriotteessa mitään turbosta mutta kun kysyin katsastus konttorilta niin ake:n tiedoissa oli turbona :)

2 kysymys: "onko ruiskuksi muuttaminen sallittua vai pitääkö muutoskatsastaa ja jos pitää millainen työ siinä on?"

  Vastaus: En ole ihan 100% varma pitääkö muutoskatsastaa, mutta todennäköisesti pitää      koska muuttuvia osia on jonkun verran kuitenkin ja päästöt saattaa muuttua.. Mutta tuo muutoskatsastaminen ei oo iso työ koska se vain käydään näyytämässä siellä koska tehokaan ei kasva niin paljon että tarttis alustaa vaihdella.

3. Kysymys:  mitä tulisi maksamaan moottorinohjaukset ym

Volvon oma Turbo LH-jetronic moottorinohjaus ainakin riittää tuonne 350hv asti muokattuna, siitä löytyy myös juttua täältä forumilta :D Niin ja tuollaiseen LH-jetronicciin menee varmaa sellanen 150e-300e melkeen saman verran kuin megasquirttiin

jos esimerkiksi tuollaista b21 moottoria aletaan virittämään sinne 250hv-300hv asti niin sihen menee varmaan sellanen 1000e riippuen mitä osia laittaa ja kuinka paljon nistä maksaa. ja varsinkin siitä että kuinka paljon tekee itse.

Tsemppiä projektiin  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 16:01:16 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #4 : 18.09.2012, 16:06:11 »
Tuo että noi koneet ovat tosi kestäviä kuullostaa isolta plussalta :) Ja on juurikin maahantuojan turbottama. Mutta saako siitä moottorista ilman kannen vaihtoa hyvin tehoa? Vai tarviiko se vaihtaa parempaan josta sitten kaivaa virtaava? Ja jos sen moottorin kunnostaa niin tarviiko ostaa jotkut ahtoja kestävät venttiilit ja mitä sellaiset maksaa?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #5 : 18.09.2012, 16:11:02 »
2 kysymys: "onko ruiskuksi muuttaminen sallittua vai pitääkö muutoskatsastaa ja jos pitää millainen työ siinä on?"

  Vastaus: En ole ihan 100% varma pitääkö muutoskatsastaa, mutta todennäköisesti pitää      koska muuttuvia osia on jonkun verran kuitenkin ja päästöt saattaa muuttua..

KAIKKI ahdetun moottorin muutokset vaativat aina muutoskatsastuksen.

Päästöillä ei ole muuta merkitystä asiaan kuin että vehkeen täytyy edelleen täyttää päästörajat jotka sitä koskevat käyttöönottopäivän mukaisesti. Ehjä vekotin menee heittämällä 80-luvun rajoihin. Ei-vähäpäästöisestä eli näin vanhasta 240:stä ei mitata päästöjä muutoskatsastukseen, ainoastaan normaali vuosikatsastuksen päästömittaus.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #6 : 18.09.2012, 16:28:43 »
Pitänee tähän heittää tämä vakiolinkki, vaikkakin tavoitteet sulla on maltillisemmat:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #7 : 18.09.2012, 17:44:57 »
Tuo että noi koneet ovat tosi kestäviä kuullostaa isolta plussalta :) Ja on juurikin maahantuojan turbottama. Mutta saako siitä moottorista ilman kannen vaihtoa hyvin tehoa? Vai tarviiko se vaihtaa parempaan josta sitten kaivaa virtaava? Ja jos sen moottorin kunnostaa niin tarviiko ostaa jotkut ahtoja kestävät venttiilit ja mitä sellaiset maksaa?

Se riippu mikä kansi sulla on, todennäköisesti 160-kansi joka on isoilla vesikanavilla.

Kannen vaihtohan ei varmaankaan ole pakollinen ellei kantta lähde muokkaamaan. Koska noissa iso vesikanavaisissa kansissa ei ole työstö varaa niin paljon kuin esim. 531 kannessa.

Tuo kannen vaihto ei ole ongelma eikä mikään koska takaveto volvon kaikki 8v kannet sopii keskenään paikoilleen (eli volvo 200-sarja, 700-sarja ja 900-sarjan kannet käy keskenään)

Viritys käytössä täällä yleensä käytetään joko 530 tai 531 kansia, Tuo 530 kansi on helpommin löydettävissä ja 3 kertaa halvempi kuin 531. itellä on käytössä 530-kansi pienillä vesikanavilla :) Sitten on vielä mekaanisen ruiskun "isoja" kansia.. oisko ollu 405 tai jotain??

Jos tuota moottoria lähdetään kunnostamaan niin silloin suosittelen myös venttiilien vaihtamista isompiin, hinnasta en osaa sanoa mitään.. Vapari ja turbo käytössä venttiilit ovat joka tapauksessa samat.

Ja TOK valaisikin sinua tuosta muutoskatsastuksesta :)

Niin ja kannattaa lukea tuo Taavi.H:n laittama linkki :)

Tuossa on tietoa volvon kansista
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95.0 Eli mä epäilen että sulla on tuo 1000160 kansi. Se lukee sun kannen kyljessä että mikä kansi on..

Tuossa on vapari ja turbokoneiden viritysreseptejä josta näkee esim. ne venttiilit millasia muut on käyttäny.
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

Tuolta löytyy sitten muiden projekteja joista voi varmasti kopioida vinkkejä oman auton rakenteluun.
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.200

Tuolla on sitten valmiiksi rakennetut autot
www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=28.0
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012, 17:46:28 kirjoittanut miksu01 »
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #8 : 18.09.2012, 19:16:09 »
Olisiko mikä homma laittaa b234f kansi tuohon kun löytyy kolarivollesta? Olisi kaksin verroin lisää venttiileitä korjattavana :2funny:

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #10 : 18.09.2012, 19:58:07 »
Olisiko mikä homma laittaa b234f kansi tuohon kun löytyy kolarivollesta? Olisi kaksin verroin lisää venttiileitä korjattavana :2funny:

Ei se mikään älyttömän vaikea homma ole tuo 16v kannen sovittaminen, Mutta jos sattuu olemaan niin ilmoita niin ostan kannen pois :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #11 : 19.09.2012, 19:59:57 »
En sitä ainakaan vielä myy koska kun saan myytyä nykyisen käyttiksen niin metsästän 740 volvon ja laitan evakkoreestä sen 16v tekniikan siihen :)

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #12 : 19.09.2012, 22:39:58 »
En sitä ainakaan vielä myy koska kun saan myytyä nykyisen käyttiksen niin metsästän 740 volvon ja laitan evakkoreestä sen 16v tekniikan siihen :)

Juu tosiaan täällä foorumilla on jossain oma topici tuon kannen asennuksesta ja niiden jakopään muokkaamisesta/rakentamisesta..

Etsivä löytää :)
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #13 : 20.09.2012, 15:55:33 »
Juu tosiaan täällä foorumilla on jossain oma topici tuon kannen asennuksesta ja niiden jakopään muokkaamisesta/rakentamisesta..

Etsivä löytää :)

Ei lie kovin vaikeaa kun selaa pari postia ylöspäin  ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=565.0
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Volvon rakentaminen
« Vastaus #14 : 21.09.2012, 11:50:19 »
Kattelet hyvän ahdetun 200sarjalaisen. Joo, maksaa mutta maksaa se alusta alkaen näpertely ja monesti menee useampi hommaa mönkään

Ehjää B19, 21 tai 23 konetta ei tarvitse avata 250-300hv tehoilla. Isompaa ahdinta ja putkistoa kehiin. Säädettävä moottorin ohjaus plussaa. Vakio cooleri(jos sattuu olemaan) ja ahtoputkistot riittää myös

Voimansiirto: kytkimen 500e, laatikkoon toinen ja perään kolmas. Tai sitten ostat jonkun 100-200e automaatin ja hitsaat perän lukkoon.

Alustaan voi käyttää paljon tai vähän rahaa. Toimiva alusta tekee autosta nopean
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Proturbo  Autodiagnoosi