Kyllähän noista kaikista isommista (S60, V70, S80) Volvoista löytyy vastinetta rahalle kun sopivasti huolletun ja hoidetun yksilön hankkii.
Ja ovat sitten hyvinkin luotettavia.
Kannattaa nähdä vaivaa, että löytää sen oikean ja jos haluaa vaivatonta elämää auton kanssa niin on valmis maksamaan hieman enemmän sellaisesta yksilöstä kuin hoitamattomasta johon menee kättelyssä helposti useampi tonni jotta saa koko homman varmemmalle pohjalle. Jos on jätetty muutaman vuoden ajan kaikki pikku korjaukset ja vähän isommatkin tekemättä niin äkkiä kertyy kuluja. Esim. Molemmat rengaskerrat loppu tai kiinanihmeitä, nelipyöräsuuntaukselle tarve, vanteita soikeana, tuulilasi kulahtanut tai rikki, nahkatuolit hoitamatta ja siksi ennenaikaisesti kuluneet, laatikkoöljyt vaihtamatta ja kaikki valinnaiset huoltotyöt tekemättä, lämmittimen kenno tukossa, jakopää tehtävä välittömästi, jarrulevyt ja palat loppu, joku sylinteri jumissa, kaikki suodattimet vaihtamatta, pakoputki harsittu kasaan, alustassa paukkuu, sähkölaitevikoja korjaamatta, sumuvalojen kiinnikkeet rikki, sisusta pinttyny p******a ja joitain paikkoja repsahtanu, yms. yms. Ja tuossa ei ollu vielä mitään isoa yksittäistä juttua kuten moottorin tai laatikon ongelmat tai pahin eli korin ruostuminen. Onneksi tämä harvemmin vaivaa näitä isompia Volvoja. Yhden tällaisenkin tietoisesti ostaneena ja tehden siitä jälleen laatuyksilön, osaan arvostaa sitä, että autossa on valmiiksi kaikki huolehdittu ajallaan ja korjattu jos joku paikka menny rikki. Huoltokirja voi olla kuitenkin ok ja ainakin moottori öljyt ajallaan vaihdettu.
Mutta, millä tekniikalla ja millä korilla riippuu tarpeesta ja omista arvostuksista. Itse arvostan hyvää suorituskykyä eli 2.5 T. Jos kilometrit 10 000/ vuosi niin kulutus ei niin oleellinen vaikkakin 2.5 T on about yhtä taloudellinen kuin vapari. Jos budjetti 7000 € niin miettisin tuota automaattia vähintään kaksi kertaa, vaikka se muutoin olisikin ilmiselvä valinta. Venttiilikoneistot saattavat alkaa väsymään kun lähestytään noita 300 tkm lukemia. Jotkut kestää paljon kauemminkin. Riippuen tietenkin huollosta ja myös käyttötavoista, joista viimeksimainitusta ei ole useinkaan tietoa.
Jos lapsia kuskaa usein, voisi integroiduilla lastenistuimilla olla arvoa. Tai jos tarttee vaunuja ja lasten kamoja kuskata niin silloin V70.
Summauksena oma suosikki tuollaiseen budjettiin ja tarpeeseen: noin vm. 2005 (facelift) V70 2.5 T manuaalivaihteistolla, integroidut lastenistuimet takapenkissä. Ja kun arvostan sitä että kaikki on siistiä, kunnossa ja toimii niin arvottaisin asiat siten, että jos ne ei ole niin hinta pitää olla sellainen että ne on varaa laittaa. Jos se ei kiinnosta niin etsii mahdollisimman valmiin yksilön. Yleensä se kuitenkin tulee halvemmaksi ja helpommaksi kuin ostaa tuo halvempi ja laittaa kaikki kuntoon. Riippuu tietenkin paljonko tekee itse.