Kulkukoira  Proturbo

2010 XC70 D5 AWD ohjelmoinnissa ilmennyt töksähdys/nytkähdys.

  • 3 Vastauksia
  • 1331 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Auto XC70 D5 AUT. AWD -10 mallia, eli 205hp kahdella ahtimella ja ajettu 385tkm
Otsikon mukaista oiretta tuli ilmi kun tässä taannoin tehtiin autoon DPF tyhjäys+EGR pois+tehon ohjelmointi.
Lähtökohta oli, että vakiona ei oiretta ollut.

Elikkäs, nyt otettaisiin kokemuksia/hyviä arvauksia vastaan , että mistä voisi vikaa penkoa.

Autoon laitettiin ohjelma mikä on toiminut vastaavassa moottorissa ongelmitta.
Minulla kuitenkin tuli sellaista vastaan ,että moottori alkoi hieman yliahtamaan, josta tuli vikakoodi. Toinen oire ja se, mikä nyt on mysteeri, oli sellainen, että kun autolla kiihdytti siten, että voimaa tosiaan käytettiin niin vaihdetta vaihtaessa auto ikäänkuin töksähti, jonka jälkeen lähti taas vetämään uuudella vaihteella. Sitten kun vauhti meni yli 100km/h ja kaasun hölläsi varovasti niin auto teki taas tämän töksähdyksen. Jos kaasun nosti kerralla pois niin tätä töksähdystä ei tullut.

Läppärillä livedataa katsoessa kaikki vaikutti olevat ok, mutta polttoaineen paineessa huomasi joka kerta piikin kun tämä töksähdys tapahtui. Kiihdyttäessä ja normisti ajaessa käyrät näytti ihan hyvältä, pyynniit ja toteutuneet paineet meni ihan käsikädessä. Tuo sama piikki paineessa näkyi myös silloin kun kiihdyttäessä vaihteenvaihto hetkellä kävi se töksähdys,jonka jälkeen taas käyrä näytti ihan ok siihen asti kun tuli uusi vaihteenvaihto hetki.

Siitä siten softaa muokkaamaan ja ahtoja pienennettiin, jonka seurauksena yliahtaminen saatiin kuriin.
Samalla pienennettiin syöttöä, jonka jälkeen oire muuttui siten, että kiihdyttäessä ei tullut enää sitä töksäystä vaihteenvaihto hetkellä. Mutta se sama töksähdys tuli kuitenkin vielä kun kiihdytyksestä hölläsi kaasua varovasti pois. Jos nostaa jalan kerralla kaasulta pois, niin tätä töksähdystä ei tule.
Tällä koeajokerralla kävi myös niin ,että auto sammui kesken kiihdytyksen vaikka syöttöjä oli jo pienennetty siitä mitä ne oli alunperin. Ekalla starttauksella ei lähtenyt käyntiin. Virrat pois ja uusi yritys, niin auto lähti normaalisti käyntiin. Tästä oli jääny jokin polttoaineeseen liittyvä vikakoodi, en muista tarkkaan mikä se oli. Olisikohan ollut jotain, mikä viittasi jotenkin polttoaineen loppumiseen.

Muokattiin taas softaa ja pienennettiin syöttöä, niin töksähdys oire ei tule enää joka kerta kun kaasun höllää varovasti pois. Isommillakin syötöillä sattoi joku kerta olla ,että sitä töksäystä ei tullut, mutta ainakin paljon herkemmässä se oli tulemaan.

Tälläistä mielenkiintoista tuli ilmi, niin onko jollakin tullut vastaavaa vastaan tai olisi hyviä ideoita mitä osia voisi kokeilla vaihtaa. Onko polttoaine linjassa olevat anturit sellaisia jotka voisi aiheuttaa tälläistä tai yleensä voisiko polttoaineen paine saada aikaan noita töksäyksiä?
Vaihteisto öljyt on autoon vaihdettu 60tkm välein koko ajan, jos tuolla tiedolla on jotain merkitystä.
Polttoainesuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti, nyt en jaksa muistaa missä kilometreissä se on.

Vian/oireen keksijälle voin munkkikahvit tarjota, jos joskus jossain törmätään.  ;D



 
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Onko haldexiin vaihdettu öljyjä? Kuulin että se aiheuttaisi nykimistä kun vapauttaa vedon. Mulla oli outoa nykimistä. Ne jäi pois kun vaihtoi laatikko ja haldex öljyt.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Onko haldexiin vaihdettu öljyjä? Kuulin että se aiheuttaisi nykimistä kun vapauttaa vedon. Mulla oli outoa nykimistä. Ne jäi pois kun vaihtoi laatikko ja haldex öljyt.

Voimalinjaan vaihdatin öljyt ja suodattimen muutama tuhat kilometriä sitten. Laatikkoon on öljyt vaihdettu 55tkm sitten.
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Sellaista on nyt mielenpäällä ollu, että voisikohan olla häikkää korkeapainepumpussa olevassa paineventtiilissä tai sit kiskon päässä olevassa paineventtiilissä kun noitakin näkyy olevan kaks.  Sitäkin mietin, että mitenhän auton järjestelmä toimii tuon ylipaineen suhteen. Voisiko olla mahdollista, että kun auto havaitsee ylipaineen, niin se katkaisee syötön ja siitä tulis se töksähdys.
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

 

Carcom Oy  Ateho