KL-varaosat  Race.fi

Kuinka laskea moottorin kuluttama ilmamäärä? Ja virtausnopeus?

  • 17 Vastauksia
  • 4336 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Niin, olenko hakoteillä jos lasken että 2.1litran kone 7000 kierroksella tarvii ilmaa (2.1*7000) / 2 eli 7350 litraa minuutissa, oletetaan nyt tässä Ve:ksi 100%.

Miten tilanne muuttuu kun koneeseen ahdetaan ilmaa, vai muuttuuko se mitenkään ilma vain on tiheämmässä muodossa.
Vai muuttuuko se niin että barin paineella ilmaa menee tuplasti enemmän.

Pitäisi saada tietoon ilmamäärä b21koneessa 1.5bar paineella, ahtimena hx40 super.

« Viimeksi muokattu: 04.11.2020, 23:41:32 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka laskea moottorin kuluttama ilmamäärä?
« Vastaus #1 : 04.11.2020, 20:53:37 »
Siinä mielessä ainakin että laskettava tilavuus on nelitahtisessa puolet, koska työtahti on vain joka toinen kierros.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka laskea moottorin kuluttama ilmamäärä?
« Vastaus #2 : 04.11.2020, 23:34:07 »
Mikäs siinä mahtaa olla ettei tällaista perusjuttua voi koittaa mietiskellä ihan ittekseen?

Ihmettelen että ihan pääteltävissäkin oleva asia voi olla epäselvä kaiken sen teoreettisen pätemisen ohella mitä viestiketjuihin ilmestyy..

No, paljastan oikean vastauksen kuukauden päästä. Kahden kuukauden päästä mietitään vasta paineistettua ilmaa, ettei tuu makiaa vattan täyreltä.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Kuinka laskea moottorin kuluttama ilmamäärä?
« Vastaus #3 : 04.11.2020, 23:40:39 »
Se taitaa mennä näin:

((130cid*7000rpm*0.5*0.9ve)/25043))*2.5painesuhde=40.8 lb/min. Tämä on laskettu amerikkalaisilla yksiköillä, koska turbokartat on lb/min.

Nyt pitäisi sitten vaan laskea tuo cfm:ksi, siitä tulee noin 550cfm.

Joka on noin 15500litraa minuutissa. Oletetaan nyt että ollaan merenpinnan tasolla ja että lämpötila on sen 20c toisin sanoen npt olosuhteet.

Tuosta pitäisi sitten laskea virtausnopeus 60mm ja 63mm ja 76mm putkessa.
Ylläoleva on aika helppo, mutta tarvinkin apuja lähinnä tähän virtausnopeuden laskentaan.

Muutin otsikkoa paremmin aiheeseen sopivaksi.

Tuon virtausnopeuden tulisi olla noin 0.3mach maksimi ilmamäärällä, jos paljon menee alle on virtaus turbulenttia ja jos menee yli 0.4machin nousee taas virtausvastus nopeasti.

Eli lasken tässä omaan pakettiin sopivia ahtoputkia. Tällä hetkellä harkinnassa jopa niinkin pieni putki kuin 60mm. Mutta nämä täytyy saada lasketuksi ensin. Liian isosta putkesta on vain haittaa, jopa ihan virtauksen kannaltakin jos virtausnopeus laskee liiaksi, liian pieni taas sitten vastustaa max virtausnopeuden mukaan.

En vain suostu imitoimaan muitten soveltamia paketteja, vaan haluan saada optimiin myös tämän asian. Alakerta onkin jo hyvä, samoin kansi/nokka combo, pakosarjaksi tulee teetetty pulssisarja, semmoisella joka on noita ennenkin tehnyt ja imusarjaksi se kl racingin valusarja.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2020, 23:48:36 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ihmettelen onko tällaisilla jutuilla kamalaa merkitystä loppujen lopuksi välttämättä, siinä 300hv moottorissa. Vai oliko se 400hv.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Ihmettelen onko tällaisilla jutuilla kamalaa merkitystä loppujen lopuksi välttämättä, siinä 300hv moottorissa. Vai oliko se 400hv.

Ei välttämättä, läppäsis vaan ne 2.5" putket. :idiot2:

Mutta haluttais saada lasketuksi tuo virtausnopeus, jolloin voisi pitäytyä mahdollisimman pienessä putkessa.
Mulla olis yks hyvä cooleri, mikä on kaverillakin käytössä, sopii hyvin maskin taakse ja melkeen menee alkuperäisiin kiinnikkeisiinkin, siinä vaan on 60mm lähdöt, joten ennen ku ostan moista niin on hyvä laskea onko ne liian pienet ja varmuuskertoimena voidaan pitää sitää 500hp:n rajaa, vaikken niin paljoa tehoa moottorista otakkaan. ELK

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Nyt se selvisi, virtausnopeus 7krpm kohdalla 1.5bar ahdoilla on 0.24-0.25mach.
Olettaen että ahtoputket on 60mm, eli tuo olis 400hv koneella aika optimi.

Löysin netistä taulukon, mutta olisi erittäin mielenkiintoista tietää kuinka tuo on laskettu.


Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Kaipa tuo on lopulta niin monen tekijän summa ettei varmaa laskelmaa pysty tekemään. Helpommalla pääsee ku kattelee suunnilleen tavoitetulla setupilla saatuja tuloksia  ja onko niissä jotain mistä lähteä muokkaamaan mieleisekseen :)
« Viimeksi muokattu: 05.11.2020, 05:15:23 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Nyt se selvisi, virtausnopeus 7krpm kohdalla 1.5bar ahdoilla on 0.24-0.25mach.
Olettaen että ahtoputket on 60mm, eli tuo olis 400hv koneella aika optimi.

Mielenkiintoinen aihe.

Jos on kaksi muuten identtistä moottoria, mutta toisessa on ahtoputkessa virtausnopeus 0,1mach ja toisessa 0,4mach, niin miten käytännön suorituskyky eroaa? Monta machia on virtaus välijäähdytttimessä? Entäs imusarjan runnereissa? Jos virtaus ylittää 1mach, niin kuuluuko kiihdyttäessä yliäänipamaus?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Kannattaa oikeasti perehtyä aiheeseen, siellä on paljon mielenkiintoisia juttuja joita voi virityspuuhiinkin soveltaa, ainakin f1 tasolla... :2funny:

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Hei, oletetaan aluksi 76mm putki.

15500l / s = 15,5m ^ 3 / min = 0,258m ^ 3 / s
putken poikkipinta-ala = 1/4 * pi * D ^ 2 = 0,25 * 3,14 * 0,076 ^ 2 = 0,00453m ^ 2

Tilavuusvirta / pinta-ala = nopeus, joten: 0,258 / 0,00453 = 57,0 m / s

Äänen nopeus ilmassa = 343m / s 20 astetta c.

Mach = väliaineen nopeus / äänen nopeus väliaineessa = 57,0 / 343 = 0,17 mach.

60mm putkessa max ilmavirran nopeus olisi 0.265 mach, mikä on vielä reilusti alle sen 0.4mach rajan.

Joten kasvuvaraa jättäen voi laittaa sen 2.5" ahtoputken.
Mutta kolmen tuuman putkestakaan ei ole haittaa, eli laitan semmoisen putkiston, johon tulee vähiten paineenlaskua aiheuttavia "rappuja".

Pieni teoria on aina hyvästä!  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 05.11.2020, 12:24:11 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
HX35/HX40 vinokoneessa topicissa todettiin jo parinkin toimesta, että 2,5" ahtoputkisto toimii vinokoneessakin sinne yli 700hv ja R6 tinakoneessa 800hv. Näillä perusteilla tällaisten laskeminen on lähinnä ajanhukkaa.

Tässä:

Englantilaisessakin on edelleen 2,5" ahtoputket. Ei ole tullut mieleen kokeilla isompaa, koska 800hv asti tehoa tuli lisää suoraan suhteessa ahtopaineeseen.

Sekä:

Mulla oli ahtimen puolella FT alkuperäiset ahtoputket HX50 kaverina, eli toinen taisi olla 2.25" ja toinen 2.5" Penkissä 754hv.

HX55 ja kokomatkalta 3" putket oli 4hv enemmän, joten tuskin juuri ahdistivat ainakaan omassa setissä.

Toimii myös T4 moottorissa hyvin 2,5" ahtoputkisto:

Juu ei noi 2.5" ahtoputket ahdista vielä n.550hp/600nm tehoilla, testattu on. :) Turha tehdä liian isoa. ;)

En näe oikein perusteita, 3" ahtoputkistolle näiden tietojen valossa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
En oo aiheesee perehtynyt, ku ei oo varsinaisesti kiinnostanut sen paremmin.
Mut jossain tuli juttua aiheesta vastaan, ja lopputuloksena oli pienemmät ahtoputket = parempi.
Tilavuus kasvaa siellä sen verra paljon, ettei sillä putken virtauskapasiteetilla juurikaan voiteta.. asia erikseen toki kun voimaa on enemmän.. ilmeisesti +800hv niin on 'jotain' hyötyä.

Jos ahdetussa lähtee virtausnopeuksia miettimää ja ihmettelemää, ni lopulta kairaa kanteenkin iha mielettömän kokoiset kanavat = ei hyvä..

Vaparin pakosarjoissakin menee käytännössä niin, et parempi valita pienempi putkikoko kuin isompi - vaikka monesti tehdäänkin "varmuuden vuoksi" päin vastoin ja hävitään tehossa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
lopulta taitaa olla niin, että kaikkien osien yhteentoimivuus määrittää kuinka paketti toimii. on niin paljon muuttujia joita ei teoriatasolla ja silkalla matematiikalla kykene etukäteen ratkaisemaan. isoille ja pienille putkille löytyy oma koulukunta ja sen mukainen totuus. esim. imusarjan painekoteloissa on ennen pyritty suureen tilavuuteen, nyt on ilmeisesti aika tunnetun rallipajan testeissä todettu tämä huonommaksi vaihtoehdoksi kuin pieni tilavuuksinen.

Pistät vaan joskus kun tästä tulee todellisuutta, niin sen kokoiset putket kun satut järkevästi löytämään ja materiaali miellyttää, ja mitkä istuvat mittojensa puolesta parhaiten. Vaikka joku laskisi eron 2.5 ja 3” putkelle niin käytännössä sitä et varmasti huomaa.

kaverilla on moottoridyno, se on vuosien varrella tuottanut lukuisia yllätyksiä. jollakin yksinkertaisella muutoksella on voinut olla hämmästyttävän suuri merkitys. esim. suuttimen sijoituksella on tullut ilmi hämmentäviä juttuja. jotakin on laskettu ja kyllä siellä on tietyt lainalaisuudet jotka helpottavat moottorin suunnittelua.

ja sitten on tietenkin ne virittäjät jotka kykenevät ylittämään kaikki teoriat ja laskennalliset kaavat tehontuoton suhteen, aina kun aletaan menemään normipolttoaineilla vaparissa yli 120nm/litra on todelliset gurut asialla.....

« Viimeksi muokattu: 06.11.2020, 06:44:35 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Joo, kyllä mä jätän ne 3" ahtoputket hyllyyn ja menen 2.5" tai jopa 60mm (2.36") putkeen.

Tuo imusarjan plenumin tilavuus on kyllä kans mielenkiintoinen aihe.
Esim Rickard Thomssonilla on se 1600hv moottorissa ja imusarja näyttää tältä:




 

Proturbo  Autodiagnoosi