RallyBaron  Samppasport

2.0 vinokoneen viritys

  • 8 Vastauksia
  • 1468 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Terryjake

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
2.0 vinokoneen viritys
« : 12.08.2023, 10:45:37 »
Neuvokaas vähän. Mietinnässä tehdä siviiliin/ radalla vapari 2 litranen kone. Paljonko saa tehoa koneesta? Mikä lohko paras (missä mallissa) ? Ja siihen 16v kansi (mistä mallista) ? 

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #1 : 12.08.2023, 13:31:31 »
Jos ei ole kilpakäyttöön tulossa, missä säännöt rajoittaisi - niin voi tehdä myös Volvo B4204S moottorista koneen.
Eli S/V40 2 litrainen vapari kone. Tai 1.8 ja laittaa siihen 2 litraisen kampiakselin (löytyy edullisesti).

Ainoat "ongelmat" tulee siinä, ettei vinokoneen laatikko käy mutta se on oikeastaan ihan sama jos tulee esim. BMW ZF laatikko.
5 vaihteinen ZF 310/320Z tai vaikka 290Z (325/525TDS), niin on aika hyvät välitykset.

Esim. 200hv jos haluaa, niin saa töitä tehdä ja rahaa laittaa koneeseen vaikka tekisi melkein kaiken itse.
Mutta sama se on vinokoneen kanssakin.
 Turbo koneesta saa sit jo edullisesti, minimaalisilla muutoksilla +250hv/350nm.

Vinokoneen 16V kannet maksaa aika paljon pelkkänä aihiona ja 2 litraisen päälle jos haluaa 16V kannen, sen pitäisi olla B204FT koneesta mikä on omien havaintojen mukaan aika harvinainen.
2 litraisen lohkoilla ei oikeastaan merkitystä kunhan on B200 eli B200F, B200E, B200ET.. OK.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Terryjake

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #2 : 12.08.2023, 16:19:18 »
Muita rajoituksia ei ole kuin vapari ja alle 2000cc. Turbo täytyy jättää pois suunnittelusta.
Jos hyvän ja luotettavan saa, niin saa se myös maksaa. V40 koneisiin saa hyvin viripalikkaa? Missä hinnoissa menee?
200hp täytyis kyllä koneesta saada irti. Myös Duratec ollut mietinnässä. Vähän piti oikaista että olis "läpi" Volvoa. Taitaa saada enemmän tehoa kun ei oikaise

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #3 : 12.08.2023, 19:04:12 »
Ei saa paljoo valmista palikkaa näihin ; suurinosa turbo käyttöön.

Kansityöt, täytetyt+hiotut nokat..männät ja kanget jos haluu pyörittää yli 8000rpm kuten suosittelen niin ei jää siitä kiinni.

Ja läppärungot + 4-2-1 mitoitettu pakosarja.

Noin 5000€ saa luotettavan, toimivan +200hv B4204S tehtyä läppärungoilla ja 4-2-1 pakosarjalla sis. kansityöt, nokat, männät ja kanget, ym.
Siihen päälle moottorin ohjainlaite ja johtosarja sekä voimansiirto.

Jos E85 sallittu niin saa varsin mukavan ajettavuudeltaan ratakäytössä.

Hinta-arviota voi verrata durateciin esim. mitä maksais noin 200hv paketti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Terryjake

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #4 : 13.08.2023, 09:23:42 »
Laskeskellut että 5-8tn menee Duratecin teko. Siitä pitäis saada vielä vähän enemmän, sekä vähemmällä työllä

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #5 : 13.08.2023, 17:49:46 »
Kannattaa varmaan katsella valmiita moottoreita, esim Liftländer möi Hondan konetta aiemmin todella sopuisaan hintaan.
Sitten kun kasvatetaan tilavuutta niin alkaa olla Volvon koneessa järkeä, varsinkin billetti-16v (2800cc) jollaista itse tungen Fabia wrc:hen. Siihenkin tekisin pienemmän moottorin painon vuoksi jos en olis hommannut palikoita valmiiksi.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #6 : 13.08.2023, 19:15:11 »
Honda K20 on tosiaan myös hyvä vaihtoehto mitä kuppe varmaa tarkotti.. tai jotai K20 varianttia siis.

Valmiiksi kasatuissa vaan oltava tarkkana ettei oo vaa "viskattu" kasaan ja esim. laakerivälykset oo mitä sattuu. :D
--> mielellään jonkinlaista dokumenttia tai sit sellasen tekijän jäljiltä johon luottaa että mittaa kans ne välykset (ym).

Duratecissa kyllä ihan kohtuullinen kansi jo sellaisenaan kun on aika isot venttiilit ja kanavat alunperin.
--> sopii +8000rpm
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #7 : 13.08.2023, 21:18:27 »
Mielestäni kun ostaa ns nimimieheltä niin saa kunnolla kasatun koneen mitä ei myydä rahapulassa äkkiä kasattuna.
Mullakin on yksi T4-moottorin kansi odottamassa mahdollisuuttaan jos josku tekisi turbokoneen ja siinä valmius muuttuvaan ajoitukseen.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 2.0 vinokoneen viritys
« Vastaus #8 : 14.08.2023, 06:42:26 »
On vaan tullut kuultua ja nähtyä liikaa "miten sattuu" kasattuja vaikka ollut 'hyvän maineen omaavan jäljiltä.'

Siis muuten ihan hyvä mut ei oo vaan viitsitty tarkastaa laakerivälyksiä, tai sit jätetty siihen mitä sattunut tulemaan - mitkä ei käytännössä toimi, tai välttämättä osu lähellekkään toleransseja mitä tehdas antaa.

Rahapulasta siinä ei ole kyse.

Jos saa lapun koneen mukana (uusi / muutama sata km ajettu), missä koneen tarkat speksit välyksien kanssa niin silloin uskaltaa jo luottaa.
Aika usein kun sanotaan "on ne toleransseissa" , voi se tarkoittaa sitä ettei niitä oo ees mittailtu tai sit vaan välitetty. :idiot2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Elekma  Autoracing