Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B230 putkitus vai betonointi?

  • 53 Vastauksia
  • 14731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #15 : 16.12.2020, 15:57:43 »
Agrimarketista hakee sen sitruunahapon ni saa kerralla tarpeeksi.

Muistaako kukaan minkä takia ainakin b230 lohkossa 1-2 sylinterin välinen seinämä on vahvempi mitä 2,3,4 välit.

Olis kiva huomata kesken putkituksen että yks väli muuttaa 2 putkea erilaisiksi muista.
On niitä mittailtu. Sahamalla lohkoja kappaleeksi ja  ultraääni materiaalin paksuus mittarilla. Viimeksi parivuotta sitten ultramittarilla, sillai että tarkastettiin kalibrointi halkastuun lohkoon ja verratiin mittarin antamaan tulokseen.
B23 lohko oli 2.7- 4.4mm välille tasasesti vaihteli joka syliterissä.
B21 lohko oli 2.5-3.1 mm  välillä tasasesti ja kaikista mittaamista ohuin lohko???
B19 lohko oli 4-6mm  kaikista lohkoista vahvin.
b230 versio F oli 3.3,7mm tasasesti joka sylinteri..
B200 versio K 3-4mm välille

Sylinterien välien halkeaminen on onelle ongelma pienelläkin 200hp vapariteholla eli ei mielestäni johdu sylinteriseinämien johdosta
Syyt ehkä???
-Liian suuri lämmönvaihtelu 1 käy lauhempana kun takimmaiset. (tähän on ratkaisuja)
-Värinät tärinät joita ilmenee lähinnä matalan budjetin moottoreissa.

Yks tapaus oli sinnikäs. Kaveri jakso rakentaa aina uuden moottorin jokkikseen ja aina sama lopputulos, käänteli kuplan männän nuolen suuntaa ja vw kiertokankia edestakas ja uuteen lohkoonja taas seuraavaan jne., mutta ei suostunu muutamaan mitään ja aina sama tulos lohko halki...tehoa oli ehkä 220hp luokkaa 7000rpm.. 

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #16 : 17.12.2020, 20:24:23 »
Varmaankin tunnetuin tökötti, Moroso Block Filler...varmaan löytyy useimmista kotimaisistakin vauhtikaupoista, mutta JEG:s tai Summit tulee nopeasti.

https://www.jegs.com/p/Moroso/Moroso-Engine-Block-Filler/745552/10002/-1

Puhtaaksihan se blogi pitää saada, ruosteet ja muut moskat pois. Muutenhan lämpölaajeneminen on sama valuraudalla ja betonilla. Glykoli ei sinänsä vaikuta tuohon ja jos auto on kesäkäytössä, niin glykolin tilalla kannattaa käyttää jotain Water Wetteriä jo paremman jäähdytyksenkin takia.


Ainakaan noiden ruotsin keskusteluiden mukaan glykoli ei sopisi moroson kanssa yhteen.  :idiot2:

 
On niitä mittailtu. Sahamalla lohkoja kappaleeksi ja  ultraääni materiaalin paksuus mittarilla. Viimeksi parivuotta sitten ultramittarilla, sillai että tarkastettiin kalibrointi halkastuun lohkoon ja verratiin mittarin antamaan tulokseen.
B23 lohko oli 2.7- 4.4mm välille tasasesti vaihteli joka syliterissä.
B21 lohko oli 2.5-3.1 mm  välillä tasasesti ja kaikista mittaamista ohuin lohko???
B19 lohko oli 4-6mm  kaikista lohkoista vahvin.
b230 versio F oli 3.3,7mm tasasesti joka sylinteri..
B200 versio K 3-4mm välille

Sylinterien välien halkeaminen on onelle ongelma pienelläkin 200hp vapariteholla eli ei mielestäni johdu sylinteriseinämien johdosta
Syyt ehkä???
-Liian suuri lämmönvaihtelu 1 käy lauhempana kun takimmaiset. (tähän on ratkaisuja)
-Värinät tärinät joita ilmenee lähinnä matalan budjetin moottoreissa.

Yks tapaus oli sinnikäs. Kaveri jakso rakentaa aina uuden moottorin jokkikseen ja aina sama lopputulos, käänteli kuplan männän nuolen suuntaa ja vw kiertokankia edestakas ja uuteen lohkoonja taas seuraavaan jne., mutta ei suostunu muutamaan mitään ja aina sama tulos lohko halki...tehoa oli ehkä 220hp luokkaa 7000rpm..

Tuolla aikaisemmin puhuit fk lohkon betonoinnista, mikä juuri siitä tekee paremman kuin muut b230 lohkot?

« Viimeksi muokattu: 17.12.2020, 20:26:58 kirjoittanut Eetuli »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #17 : 18.12.2020, 12:04:14 »
Tuolla aikaisemmin puhuit fk lohkon betonoinnista, mikä juuri siitä tekee paremman kuin muut b230 lohkot?

Viimestä evoluutiomallia, öljyruiskuilla ja jos vielä vakioautosta, niin eipä juuri ole rasittunut 0.3 bar ahtopaineista. Mut kun nuo täyttyy, niin 98 % käyttäjistä ei edes tarvitse betonointia. :juhau:

Poissa ImportTuning

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #18 : 18.12.2020, 13:57:04 »
Mites sitten jos ajattelee että ottas viimeisten vuosimallien vapareista noita nehän olisi vielä vähemmän ehkä jopa rasittuneet  :-\ Itelle oli yllätys että -92 vuoden FB vaparilohkossakin oli öljysumut paikoillaan jo tehtaalta ollut.

Missä kohdin oikeasti nämä lohkot hajoaa rasituksesta? Eikös nimimerkillä JuhaK ole jotain +700hv hirveellä ahtopaineella ja vakiolohko ilmeisesti  ::)
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #19 : 18.12.2020, 21:00:44 »
Hyvä nyt mennään keskustelussa oikeaan suntaan ehkä myös saan tietoa..FK lohko on nin kuin mainittin viimeisimpiä jotka on myös valettu eri tehtaassa kun edeltäjänsä. Kerrotaan että olis valettu samassa tehtaassa kun kuorma-auton lohkot ja että juuri näissä viimesimmissä olis taas taotut kampiakselit.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #20 : 18.12.2020, 21:37:09 »
Onko jollain foorumilaisella FK-moottori auki jotta sais kuvan kampiakselista lähinnä limpuista jossa niin sanottu valusauma on näkyvissä? Mulla on FK lohkoista sen verran kokemusta että rallissa viimeiseen ylikokoon poratut ja loppuun ajetut lohkoja muutama sivussa jotka käy panttina putkitettuun FK lohkoon..

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #21 : 18.12.2020, 21:41:32 »
FK olis aukeamassa/auki, mutta -95 mallinen eikä loppupään. Voin napata kuvan jos kiinnostaa.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #22 : 19.12.2020, 09:43:16 »
Tämähän menee mielenkiintoiseksi, samalla rupeaa kiinnostamaan että onko tietoa kenellä on Suomen tehokkaimmat toimivat vinokoneet ja onko käytetty korsettia, betonia, putkitusta tai jotain muuta. Ja tietysti minkälaisia tehoja löytyy etenkin 8v hatulla ;) projekti puolelta etsimällä löytyi joitain 700hv moottoreita

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #23 : 19.12.2020, 11:00:01 »
Mulla öljysumuton FT lohko ilman betonia 96.5mm porauksella. Kampiakseli,vauhtipyörä ja kytkin tasapainotettu. 758hv/780nm muistaakseni penkissä vajaa 3bar paineella. Rajoitin 8200rpm. Hyvin näyttää kestävän yli 3bar paineella ainakin varttimailikäytössä. Yksi lohko halkesi muutama vuosi sitten, mutta olihan tuolla jo useita vuosia ajettu.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #24 : 19.12.2020, 11:11:28 »
Hyvä nyt mennään keskustelussa oikeaan suntaan ehkä myös saan tietoa..FK lohko on nin kuin mainittin viimeisimpiä jotka on myös valettu eri tehtaassa kun edeltäjänsä. Kerrotaan että olis valettu samassa tehtaassa kun kuorma-auton lohkot ja että juuri näissä viimesimmissä olis taas taotut kampiakselit.

Kuulostaa kyl nii tornarilta koko juttu. 3kpl noita "viimisen vuoden" kampuroita nähneenä ihan samanlaisia ne on ollut kun muutkin valuset.
En jaksa uskoo et valussakaan ois mitään tapahtunut oikeasti öljyruiskujen jälkeen yhtään mitään (Ja miksi edes olisi? Aivan turhia kustannuksia jo poistuvaan moottoriin).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #25 : 19.12.2020, 13:54:01 »
Kuulostaa kyl nii tornarilta koko juttu. 3kpl noita "viimisen vuoden" kampuroita nähneenä ihan samanlaisia ne on ollut kun muutkin valuset.
En jaksa uskoo et valussakaan ois mitään tapahtunut oikeasti öljyruiskujen jälkeen yhtään mitään (Ja miksi edes olisi? Aivan turhia kustannuksia jo poistuvaan moottoriin).
Juu näinhän se luulis menevän. Laitoin kuva kaapauksen bilsport lehdestä jossa asia on JB pöydällä


Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #26 : 19.12.2020, 19:19:55 »
Juu näinhän se luulis menevän. Laitoin kuva kaapauksen bilsport lehdestä jossa asia on JB pöydällä


Meinaatko että vapari lohkot olis tullut sitten eri tehtaalta loppuvaiheessa?

Mulla öljysumuton FT lohko ilman betonia 96.5mm porauksella. Kampiakseli,vauhtipyörä ja kytkin tasapainotettu. 758hv/780nm muistaakseni penkissä vajaa 3bar paineella. Rajoitin 8200rpm. Hyvin näyttää kestävän yli 3bar paineella ainakin varttimailikäytössä. Yksi lohko halkesi muutama vuosi sitten, mutta olihan tuolla jo useita vuosia ajettu.
lueskelinkin jo aikaisemmin sun projekti topikkia, hyvälle näyttää  :)
« Viimeksi muokattu: 19.12.2020, 19:23:36 kirjoittanut Eetuli »

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #27 : 19.12.2020, 23:21:37 »
En tiedä,enkä löytäny gööglaamallakaan enään sitä artikkelia jossa asiantuntian äänellä kerrotaan eroavaisuuksista siis näiden viimesien valujen, muistaakseni siinä kerrotiin viimeisten b200,setkin olis samasta valusta mutta poraus pienempi eli seinämät 200,sessa olis jo aika paksut. Täytyy pyytää mittari taas lainaksi ja mitata FK sylinteriseinämä paksuutta ja vaikka koittaa putkittaa paikalis voimin. Kolmen ja piikin putket sujauttaa sisälle ja kun putkille porattu tila niin tekee välimittauksen, yläpään putket tukee pidätin ruuveilla kahta puolta ja jätän betonin pois.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #28 : 19.12.2020, 23:46:37 »
En tiedä,enkä löytäny gööglaamallakaan enään sitä artikkelia jossa asiantuntian äänellä kerrotaan eroavaisuuksista siis näiden viimesien valujen, muistaakseni siinä kerrotiin viimeisten b200,setkin olis samasta valusta mutta poraus pienempi eli seinämät 200,sessa olis jo aika paksut. Täytyy pyytää mittari taas lainaksi ja mitata FK sylinteriseinämä paksuutta ja vaikka koittaa putkittaa paikalis voimin. Kolmen ja piikin putket sujauttaa sisälle ja kun putkille porattu tila niin tekee välimittauksen, yläpään putket tukee pidätin ruuveilla kahta puolta ja jätän betonin pois.

Mulle voi putkittaa talkoo hinnalla testiin   :2funny:
Eivaan, noita pultteja oon ihmetellyt että vaikka niitä useampia laitetaan ryppääseen niin aika pienellä alalla ne kuitenkin siihen painaa kun ei se koko kanta välttämättä siinä tue vaan pelkkä reuna? Tiuhakierre, lukite ja riittävä momentti vissiin niissä reseptiä?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2020, 10:36:42 kirjoittanut Eetuli »

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #29 : 20.12.2020, 08:41:13 »
Ei kai 1995 uudempia vapari vinokoneita edes olekaan olemassa?
Meinaatko että vapari lohkot olis tullut sitten eri tehtaalta loppuvaiheessa?
 lueskelinkin jo aikaisemmin sun projekti topikkia, hyvälle näyttää  :)

 

Kulkukoira  Proturbo