Elekma  Autoracing

B230 putkitus vai betonointi?

  • 53 Vastauksia
  • 14898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #45 : 01.01.2021, 00:53:25 »
Hyvää keskustelua.

Hiukan itsekin epäilen että putkitus saattaa vähentää lohkon kiertojäykkyyttä. Toki riippunee aika paljon myös miten putkittaa. Kuivaputkitus tuskin aiheuttaa kummempia ongelmia mutta märkäputkitus (darton-tyyliset) sitten senkin edestä, kun siinä lohkoa koneistaan melko julmalla kädellä.

Piirtelin joskus koneelle NX:llä T6 lohkon ''noin palttiarallaa''-mitoilla ja siihen sopivat märkäputket ja korsetin. Juttelin kokonaisuudesta tutun koneistajan kanssa ja vaikkei mikään moottorikoneistaja varsinaisesti ollutkaan niin epäili hänkin että lohkon kiertojäykkyyden kanssa saattaisi hyvinkin tulla ongelmia. Toki T6 on myös melko lailla pidempi kuin vinokas. Muistaakseni jossain toisessa foorumin langassa joku(tm) oli kirjoittanutkin että ''isot pojat ovat sanoneet ettei kutostinaan ikinä dartoneja kun menee niin fletkuksi koko lohko.''

Pitäisi tutkia noita omia cad-kuvia sen verran että olisiko putket mahdollista kiinnittää toisiinsa jotenkin, esimerkiksi tarkkaan koneistetuin kiilaurin ja sopivilla kiiloilla ahdistusliitoksin. Kiilaliitoshan estää periaatteessa liikkumisen vain yhden akselin suuntaan mutta tässähän se riittäisi kun lohkon vääntyily haluaa (kai?) kääntää putkia toisiinsa nähden lohkon runkolinjan ympäri. Tähän kun sitten vielä tekisi korsetin yläpäähän...

« Viimeksi muokattu: 01.01.2021, 16:48:30 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #46 : 01.01.2021, 17:13:18 »
Veikkaan että j.lunkka tarkoita sitä että kun lohkosta ajetaan tavaraa pois putkitusta varten niin lohkon runkopukki linja muuttuu vielä vetelämmäksi . Eli vaikka sylinterit saisi kestämään niin runkolinja ei pysy suorana kovemmilla tehoilla.
Näin kans käsitin asian juteltuani Mr Lunkkan kanssa asiasta ja varmastikkin on näin kun katsoo kuinka ohutta valu on jotka tukee runkolinjaa sylinteriputkista käsin, eli sylinterinputkien valu joka yhdistyy runkolinjaan.     Eetuli kirjoitti.
Tarkoitatko tällä  hyvä lohko tiettyyn pisteeseen asti kommentilla nyt putkitusta vai betonointia? ....Tarkoitin yleisesti lohkoja ihan tehtaan jäljiltä jos niitä jotenki listais järjestykseen vaikkapa vanhimmista ihan uusimpiin.  Kaikista lohkoista ihan uusimat 96-97-98 viellä tutkimatta. Lohkon kestävyydestä puolesta ja vastaan on niin paljon eri näkö kantaa ja jos heti jätän niinsanotut vaparivirittäjien jutut oman painoarvoon ja otetaan vaan huomioon turbottajien kokemus lohkon kestävyydestä on se jo kirjavaa. Miks vapari virittäjien kokemukset ei paina niin paljon vaakakupissa on syy se että he kasaavat moottorit niin eri valmistajien kirjavasta osa kokonaisuuksista että siellä voi mennä niin moni asia lähtökohtaisesti pieleen.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2021, 17:24:19 kirjoittanut spesialisti »

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #47 : 01.01.2021, 18:58:39 »
Olisikohan sitten ihan väärin olettaa että jos ei yli tuhatta heppaa tarvitse vinokoneesta saada niin voi unohtaa putkitukset ja jämäköittää lohkoa betoneilla tarpeen vaatiessa?

boost kirjoitteli tuolla kutos kone topikissa että käyttää HardBlok ainetta lohkossaan. Nettiä selaamallakin on ilmeisen toimivaa tavaraa

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #48 : 01.01.2021, 19:13:50 »
Olisikohan sitten ihan väärin olettaa että jos ei yli tuhatta heppaa tarvitse vinokoneesta saada niin voi unohtaa putkitukset ja jämäköittää lohkoa betoneilla tarpeen vaatiessa?

boost kirjoitteli tuolla kutos kone topikissa että käyttää HardBlok ainetta lohkossaan. Nettiä selaamallakin on ilmeisen toimivaa tavaraa

Juu, tämän luinkin. Omasta T6-protolohkosta on muistaakseni vitosen sylinteriputki haljennut yläpäästä joten pelkällä fillerillä ei siitä selvitä  :D
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa joujouweewoo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #49 : 24.02.2023, 07:13:43 »
Multa saa 3 eri variaatioo.  Oikeastaan neljää.. Ensimmäinen variaatio lohko joka putkitettu osaksi. Toinen variaatio lohko joka putkitettu kokonaan..kolmas drag race putkitus ja neljäs ralliin.. Nyt joku kysyy mitä maksaa niin tonnin kahta puolta ja vaihto lohko..juu ja en putkita ite vaan tulee alihankinnasta.. Mielenkiintoinen avaus kuitenki asialle täällä netin maailmassa on varmaan monta kokemusta.. FK lohkon betonointi vois olla vaihtoehto. Oletko jo ajannu lohkon rikki?
Tämmönen teoreettinen kysymys että onnistuuko tinavitosen putkitus jos on valmiina jo omat putket mutta pitäs vaan laittaa paikalleen, minulla ei siis vielä ole putkia eikä lohkoa mutta tälleen alustavaa tutkimusta teen ennenkun ostan mitään ja siis olis tulossa elevate performancen semi closed tai full closed putket, eli semmonen kone olis tulossa että ahtoja annetaan niin paljon kun turbo sietää.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #50 : 24.02.2023, 08:46:47 »
Toimisiko parhaiten ns. kuivaputki?
Eli esim. 2,5-3mm seinämävahvuudella oleva sylinteriputki ja se sitten sovitteella lohkoon.
Tai vahvempi jos valu mahdollistaa vaan ettei ainakaan kokonaan puhkea.

Tätä tullut spekuloitua mm. Ford ja Volvo rautalohkojen osalta, ja yks ylimääräinen B200 lohko on nurkissa mikä pitäisi mittailla ja kokeilla koneistaa putkitusta varten että saako kestävän 96..97mm siitä putkittamalla vai eikö.

Ja tinakoneen putkituksen suhteen taitaa paras vaihtoehto olla että korsetti yläpäähän ja sit uudelleen putkitus?
Oma B6304 lohko näin tarkoitus tehdä.. jotkut putketkin jo löysin, pitää vaa tilata niin pääsee edistämään kun kerkeää. Putket joutuu koneistamaan pois (näin tuli jo tehtyä).
Että saa 84mm porauksen ja sylinterit kestämään - tosin vapaasti hengittävä kone kyseessä, mutta kuitenkin.

J.Lunkka ainakin jossain vaiheessa muistaakseni tarjosi korsetteja ja välillä näkyi jotain lohkoja valmiiksi asennetulla korsetilla.
En ole varma tarjoaako edelleen.. kannattaa kysyä. ;)

Tää paikka taisi olla peräti ainut Suomessa, missä märkäputkien asennus onnistuu varmasti?
https://specialmotorsengineering.fi
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa TVR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
    • TVRacing
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #51 : 24.02.2023, 13:18:07 »
Mulla on ford pinton (ranger lima) alakerran päällä volvon 234 16 kansi.
Pinton lohko halkesi kun 740hv oli radalla käytössä ja koneesta oli penkissä ajettu 820hv.
Sylinteriputki halkesi yläpäästä jossa suurin työpaine vaikuttaa, joten päätin betonoida sen yläosan.
Suoritin homman niin että valoin ensin steariinia lohkon vesitilan pohjalle siihen tasoon asti missä männän laki käy kääntymässä.
Sitten pudottelin metalliputken pätkät kansitason aukoista steariiniin pystyyn.
Sitten moroso lohkobetonia kansitasoon asti.
Lämmitin lohkon kosaanilla niin steariinit sai valuteltua ulos.
Näin sain normaalin veden kierron säilymään lohkon ja kannen välillä, käytössä tosin sähköinen vesipumppu.
Seinämää oli ohuimmassa kohdassa 4,5mm haljenneessa lohkossa.

Parit kuvat

Halkeama vasemmalla ylhäällä




Tuikkukynttilöistä steariinit










Tulokset ratkaisee, selitykset katkaisee.

Poissa Kimple

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #52 : 08.08.2023, 21:50:57 »
Paljonko betonin paksuudeksi jäi tuossa ylhäältä alaspäin valussa ?. Tein itse hiukan vastaavan kokeilun Epoksilla,, pohjalle laitoin sokeria vesitilan pohjalle joka valui vesipumpun reiästä ulos mukavasti kun otin tulpan pois ja kopistelin lohkoa eriasennoissa.  Toimivuudesta ei vielä kokemuksia. Tuo Epoksi on yhtä kovaa kuin betoni , mutta ei vissiin haurastu samoin kuin betoni.

Poissa TVR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
    • TVRacing
Vs: B230 putkitus vai betonointi?
« Vastaus #53 : 09.08.2023, 08:54:44 »
Paljonko betonin paksuudeksi jäi tuossa ylhäältä alaspäin valussa ?. Tein itse hiukan vastaavan kokeilun Epoksilla,, pohjalle laitoin sokeria vesitilan pohjalle joka valui vesipumpun reiästä ulos mukavasti kun otin tulpan pois ja kopistelin lohkoa eriasennoissa.  Toimivuudesta ei vielä kokemuksia. Tuo Epoksi on yhtä kovaa kuin betoni , mutta ei vissiin haurastu samoin kuin betoni.
Valua on saman korkuisesti kuin iskua 86mm, eli koko sen matkan minne sylinteripaine kohistuu on betonia.
Tulokset ratkaisee, selitykset katkaisee.

 

RallyBaron  Samppasport