KL-varaosat  Race.fi

Öljyn lauhdutin

  • 15 Vastauksia
  • 5047 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Öljyn lauhdutin
« : 09.12.2020, 08:08:01 »
Minkälainen öljyn lauhdutin kannattaisi rajusti viritettyyn vinokoneeseen vakion vesikiertoisen tilalle? Mikä kierre siinä on?

Öljysumullinen lohko isommalla pumpulla mutta riittääkö tuotto ja paine jos vetää keulalle suht ison lauhduttimen suodattimen ryöstöjalalta? Vai voiko tuon pumpun painetta tai tuottoa jotenkin säätää?

Onko järkeä jättää sitä vesikiertoista lauhdutinta lisäksi jos laittaa myös keulalle ison kennon?

Millä vetää putket lauhduttimelle? Kumiletkut tuntuu nykyisin olevan huonolaatuisia joten ei ole vaihtoehto.
Kupariputki vai teflonletku?

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #1 : 09.12.2020, 10:50:14 »
Kuinka kova viritysaste tuossa tulee olemaan ja mikä käyttötarkoitus?

Noissa osassa turboissahan on ollut öljyjäähy jo tehtaaltakin, joten pumpussa tuotto riittää kyllä. Se orkkis jäähy on about samankokonen kun tommonen aftermarket 10-rivinen .

Pumpun painetta voi säätää shimmaamalla jousta kireämmälle mutta ei siitä liiastakaan paineesta ole mitään iloa joten antasin olla vain semmoisenaan mitä se tehtaalta on se riittää kyllä varmasti. ( Kunhan on se isomman tuoton pumppu nimenomaan)

Vesikiertoisen ottaisin pois kokonaan jos keulalle laitat erillisen jäähyn tai sit et laita sitä jäähyä ja annat olla sen vesikiertosen pelkästään. Ei tuosta keulajäähystä ole juurikaan iloa kuin vasta tosi kuumalla ja jos ajat oikeasti radalla sillä missä lämpöongelmia yleensäkin tulee.

Putket helpoin vetää joko siitä suodattimen paikasta jollain ryöstölaipalla tai sit hankkia se orkkis siirtojalka jossa on lähdöt valmiina sille jäähylle.

Toivottavasti näistä on apuja rakenteluun.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #2 : 09.12.2020, 11:00:36 »
Ryöstöjalka ja öljynjäähdytin löytyy ihan Volvon numeroilla, joten on siinä mielessä standardikamaa vinokoneessa, kuten ImportTuning ehti jo nopeampana tuossa vastailla samalla ku kirjotin omaa viestiä.

Mulla on 140ssä ollu Volvon oma ryöstöjalka, joka on siis termostaatillinen ja 75° versio, sitä löytyy myös 95° termarilla. Siitä kumiletkut maskin takana olevalle öljynjäähdyttimelle, joka sekin Volvon oma. On toiminu, eikä tuossa tarvi ku jäähdyttimen kokoa kasvattaa jos tuntuu että öljynlämmöt nousee liiaksi. Ainoa muutos ens kaudeksi on itellä filtterin siirto pois koneen kyljestä ja kumiletkujen vaihto johonkin muuhun, muuten aikalailla samalla setillä mennään siltä osin.
Toisaalta mulla on vaan viritetty vinokone, ei mitään rajua.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #3 : 09.12.2020, 15:33:17 »
meillä kahdessa ahtovinosssa perus 16-rivinen jäähdytin, toisessa suodatin vakiopaikalla ja laippana volvon orkkis josta lähdöt jäähdyttimelle. toisessa suodattimen siirtolaippa ja letkujen jatkeena suodattimen voi viedä pois pakosarjan alta minne huvittaa (  https://www.moposport.fi/siirtopala-oljynsuodatin-3-4-unf-liittimet-paalla-mocal ). molemmissa vakiot öljypumput, toinen vaan mallia ft.

palikoissa yleensä kierteenä 1/2bsp ja   liittimiä ym. löytyy joka paikasta ketkä tekee letkuja, nipat ja letkukarat ei kummoisia maksa. eikä letkutkaan omaisuuksia maksa, kestää lämpöä ja painetta kun on siihen tarkoitettu. ja jos viitsii etsiä spekseilleen vähän miedompaa kuin 300bar letkua niin se taipuu vähän paremmin.

onhan an-nipat hienoja ja joku viriviri teräspunospäällysteinen letku ylvään näköistä, vaan taitaa tulla hytikkaosilla halvemmaksi kuin laadukkailla an-tuotteilla. halvoista letkuista ja nipoista ei tule kuin pahamieli ja epävarmaa tekniikkaa.

kovilla putkilla en itse ainakaan lähtisi tekemään, on kuitenkin niin lyhyet vedot kyseessä että putkivedot työläitä tehdä.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #4 : 10.12.2020, 14:41:19 »
Kupariputki ei kestä tärinää vaan halkeaa, mulla oli hydrauliletkut.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #5 : 16.12.2020, 11:09:46 »
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #6 : 16.12.2020, 11:27:02 »
Mieluummin teen kunnon AN-liittimillä. AN-liittimistä on helppo ja mukava tehdä kotioloissa, eikä tarvitse lähteä juoksemaan aina johonkin letkupajalle.

Letkupajoilla saattaa olla sopivia liittimiä johonkin eurooppalaiseen autoon, mutta esim. amerikkalaisen kohdalla nouseekin yleensä jo tie pystyyn. Homma on koettu niin monesti  :(

Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #7 : 16.12.2020, 14:25:32 »
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.

Kyllä mulla on ollut just toisinpäin, AN-liittimet on ahtaampia kuin vastaavat JIC-liittimet.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #8 : 16.12.2020, 15:37:48 »
Hydeliittimissä on aika kuristukset suhteessa AN liittimiin.

kaveri teetätti bensalinjat hydrauliliittimillä. dynossa ihemeteltiin että bensanpaineet romahtaa  alas isoilla kuormilla.  seuraavana päivän aloin tutki asiaa. pumpulla riitti paine mutta ei tukille asti. ei siinä auttanut muu ku alkaa purkaa linjaa irti pumpulta alkaen ni sieltähä se syy löyty hydrauliliitimien 6mm reijistä, poralla prasin nii isoksi ku uskalti ni alko paineet nousee.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #9 : 16.12.2020, 21:00:23 »
kaveri teetätti bensalinjat hydrauliliittimillä. dynossa ihemeteltiin että bensanpaineet romahtaa  alas isoilla kuormilla.  seuraavana päivän aloin tutki asiaa. pumpulla riitti paine mutta ei tukille asti. ei siinä auttanut muu ku alkaa purkaa linjaa irti pumpulta alkaen ni sieltähä se syy löyty hydrauliliitimien 6mm reijistä, poralla prasin nii isoksi ku uskalti ni alko paineet nousee.

Jos nipat on 3/8" ja kuuden millin reikä, on löydetty jotain luokatonta tavaraa. Jos taas letkuliitin on 3/8" liittimessä sisäreiältään 6mm, sama kuten edellä tai prässätty liitokset päin honkia.

Jos taas on varttisilla rakennettu, on mitoitus mennyt hongikkoon. Riippumatta liitintyypistä, osat pitää mitoittaa tarpeeseen. Ihan samalla lailla se liian pieni AN kuristaa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2020, 21:04:28 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #10 : 17.12.2020, 01:32:58 »
Jos nipat on 3/8" ja kuuden millin reikä, on löydetty jotain luokatonta tavaraa. Jos taas letkuliitin on 3/8" liittimessä sisäreiältään 6mm, sama kuten edellä tai prässätty liitokset päin honkia.

Jos taas on varttisilla rakennettu, on mitoitus mennyt hongikkoon. Riippumatta liitintyypistä, osat pitää mitoittaa tarpeeseen. Ihan samalla lailla se liian pieni AN kuristaa.

kailatecillä nuo oli tehty. kaverilla oli lähtönipat valmiina pumpussa,suodattimessa ja bensatukilla ja sano tekijälle näiten välille tehä letkut. ei varmaa tekijä hahmottanut että kui isoja liittimet pitäs olla. sitä en muista oliko ihan just 6mm reijät, voi olla että oli vielä piennemmät.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2020, 01:34:37 kirjoittanut jake74 »

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #11 : 22.12.2020, 16:33:31 »
Kannattaa ehdottomasti siirtää suodatin pois sieltä pakosarjan lämmöstä ja irtosuodatin tukevasti runkoaisaan kiinni niin siirtää lämpöä myös sinne. Sitten reilunkokoinen öljynjäähdytin keulalle niin pitäisi pysyä öljynlämpö kurissa. Jos vielä nousee niin sen jälkeen vasta hommaamaan lauhdutinta.....
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8913
  • Teiden tukko
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #12 : 31.12.2020, 10:40:56 »
Mulla on B23ET alakerta ja kaikki sen vakio öljyroippeet. Suodatin on suoraan lohkon kyljessä. Suodattimen ja laturin suojaksi on tehty lämpöpelti. Öljynjäähdytin on keulalla syylärin vieressä, aivan kuten 700-sarjalaisessa. Termostaatista ei ole mitään käsitystä, jos sielä sellainen on niin ei se ainakaan mittarin mukaan toimi. Mittarin anturi on öljypropussa. Öljynlämmöt ei nouse kuin lämpimänä kesäpäivänä juuri asteikoille 50 asteen päälle.  :idiot2:

Jos tuo mittaus pitää paikkaansa, niin siitä huolimatta moottori on pysynyt läjässä omassa käytössä ~19tkm.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #13 : 31.12.2020, 13:02:41 »
Volvon alkuperäisessä öljynjäähdyttimen "ryöstölaipassa" on sisällä termostaatti, joka aukeaa automaattisesti ja päästää tarpeeksi kuuman öljyn jäähdyttimelle. Alkuperäinen laippa on merkkiä Wahler.



Tuossa netistä poimittu kuva ko laitteesta. Vasemmassa päädyssä olevassa tulpassa on stanssattuna termostaatin arvot, tässä näkyy 75 astetta.

Löyty oikeakin räjäytyskuva.



Ja toimintaperiaate



« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 13:07:59 kirjoittanut JuHaU »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Öljyn lauhdutin
« Vastaus #14 : 31.12.2020, 14:19:28 »
Se vesiöljylämmönvaihdin (volvon orgis) on hieno keksintö. Lämmittää moottoriöljyn nopeasti toimintalämpötilaan. Toki jäähdytysteho ei ole himuinen, mutta riittää moneen normaalimpaan vehkeeseen hyvin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Proturbo  Autodiagnoosi