Samppasport  Futurez

Nokka-akselit, duraatiot, nostot ja area under the curve.

  • 2 Vastauksia
  • 2074 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Tiedän että esimerkiksi nokka-akseli mikä minulla on voi olla arvojen perusteella täysin erilainen.
Esimerkkinä mulla on nokan arvot tällaiset:



Sen tiedän että jos otetaan huomioon vain nokan aukioloaika ja nosto, voi nokan loben profiili olla täysin erilainen. Ts. siinä voi olla joko enemmän tai vähemmän areaa under the curve.

Mutta entä jos otetaan huomioon myös nokan ajoituksen arvot eli vaikkapa niin kuin postaamassani kuvassa näkyy eli
Imuventtiili aukeaa 30 astetta ennen yläkuolokohtaa ja sulkeutuu 68 astetta alakuolokohdan jälkeen. Ja pakonokka avautuu 74 astetta ennen alakuolokohtaa ja sulkeutuu 24 astetta yläkuolokohdan jälkeen.

Jos tuo ^^ otetaan huomioon niin voiko lobe olla kovin erilainen eli voiko se olla paljonkin aggresiivisempi tai miedompi.

JOs voitte postata omien nokka-akseleidenne arvot sekä kokonaisduraatio 0.050asteesta ja nosto, sekä nokkakortista löytyvät imu ja pakoventtiilien aukeamis ja sulkeutumisajankohdat, sekä tietysti kuva nokka-akseleidenne lobesta niin olisin tyytyväinen kun voisin verrata niitä omiini ja päätellä siitä onko omani kuinka aggressiivinen ja paljonko siinä on todellisuudessa nostoa under the curve. Tässä vielä oman nokka-akselin avautumis ja sulkeutumisajankohtien lisäksi myös kuva lobesta josta voi päätellä kuinka aggressiivinen nokka todellisuudessa on.



Thanks.

Poissa spesialisti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokka-akselit, duraatiot, nostot ja area under the curve.
« Vastaus #1 : 11.01.2021, 22:24:18 »
 Isompi overlap(päälekkäisyys)lisä vastapainetta, spoolaa aikasemmin (ahtopaine nousee nopeammin)Mitä isompi turbiini, sitä aggressiivisempi on  nokan  oltava. Nokan valinnassa ei iso lsa(nokkakulma) välttämättä tarkoita, että nokka sopisi paremmin turboasennukseen kun pienemmällä oleva. Se riippuu koko kombosta, ja yksi kriittisimmistä osista on turbiini. Nokka, jossa on enemmän päällekkäisyyttä, nostaa ahtopainetta yleensä nopeammin kuin nokka, jossa on vähemmän päällekkäisyyttä. Tossa sun nokassa laskuri näytti 54 astetta ja esim suositussa V nokassa vertauksen vuoksi on over lap 23 vertauksen vuoksi  vielä A nokassa 27. Eli  nokkasi selvästi täyttää niin sanotusti "racing nokka" kriterit ja ahtimesi hx40 super ei enän ole pienimmästä päästä.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2021, 00:31:47 kirjoittanut spesialisti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Nokka-akselit, duraatiot, nostot ja area under the curve.
« Vastaus #2 : 16.01.2021, 04:02:15 »
Mitä mä haen tässä area under the curve hommassa on ennemminkin sanottavissa lobe area:lla, eli kuinka kauan ja kuinka paljon yhteensä nokka-akseli pitää venttiiliä auki.

Tuota lobe areaa ei periaatteessa pysty laskemaan seuraavista suureista.



Vaan se on joko mitattava tai sitten tarvitaan tällainen kuva:



Periaatteessa siis pitäisi jotenkin pystyä laskemaan koko loben pinta-ala, joka on se joka loppupeleissä määrittää sen paljonko esimerkiksi imuvirtausta saadaan maksimissaan sylinteriin sisälle.

Tietysti pitää myös tietää kannen virtausarvot, näistä suureista saadaan sitten selville nokan loben tehollinen pinta-ala, se yhdistettynä sylinterinkannen virtausarvoihin saadaan kohtuullisen tarkka arvio, miten mikäkin moottori milläkin nokalla tuottaa tehoa.

 

Samppasport  Futurez