Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: Teuwo - 21.02.2011, 19:44:23
-
Volvolandian foorumilla oli aiemmin puhetta olkavarrellisten välipalojen tekemisestä madallettujen 940 Volvojen etutolpan ja alapallon väliin.
Sittemmin Kaplhenke racingin Ben Kaplan pisti meiliä että heiltä tulee tänä keväänä myyntiin (tai pitäisi tulla, uskon kun näen) samanlainen palikka kuin tarjoavat 2-sarjaan.
Näin ollen en ole jaksanut ihmeemmin pähkiä välipalojen valmistamista.
Katsellaan nyt tuleeko niitä Kaplhenken kalikoita tarjolle ja jos tulee niin onko hinta mitenkään tolkullinen.
Ellei niin pitää tuumia pikkusarjan valmistamista uudelleen.
-
Hyvä jos sellaiset markkinoille saisi.Mielenkiinnolla odotan näkeväni mallin, mitoituksen ja hinnan! Itselleni kerkisin jo veistelemään kun sattuu kaveri ajamaan SRC:tä ja oli aihiot tarjolla.
-
Kuinka paljon täytyy tiputtaa että tuommosille tulee tarvetta? ???
-
Mulla on -40mm jouset ja meinasin kyllä välipalat laittaa.
Musta 9-Volvo on melko arka ongelmalle, muita autoja voi madaltaa enempikin ennen huomattavaa haittaa.
-
Helmikuussa kysyin tilauksen yhteydessä Beniltä (kaplhenke) ja sanoi, että hän yrittää saada ennakkotilauksen maaliskuussa ja tavarat jakoon huhtikuussa..
Jos tosiaan joku näihin keksii fiksun ratkaisun ihan Suomessa, niin olisin myös kiinnostunut...
-
Tollasille olis kyllä tarvetta jos joku siihen tosiaan keksii jonkun oikein hyvän ratkasun. Itse meinasin tohon ratavolvoon kehitellä ihan itse jotkut palikat, joilla saisi myös ohjausta nopeutettua ja kääntövaroja lisättyä, eli lyhyemmällä olkavarrella.
-
Mulla on -40mm jouset ja meinasin kyllä välipalat laittaa.
Musta 9-Volvo on melko arka ongelmalle, muita autoja voi madaltaa enempikin ennen huomattavaa haittaa.
Kerroppa lisää tästä asiasta, itse en ole edes huomannut kiinnittää tähän huomiota. Missä reilu madaltaminen näkyy? Itse en ole huomannut mitään erikoista vaikka tuota on tiputettu se nimellinen -40mm ja yksi kierros rälläkällä pois.
-
Tollasille olis kyllä tarvetta jos joku siihen tosiaan keksii jonkun oikein hyvän ratkasun. Itse meinasin tohon ratavolvoon kehitellä ihan itse jotkut palikat, joilla saisi myös ohjausta nopeutettua ja kääntövaroja lisättyä, eli lyhyemmällä olkavarrella.
Siihenhän voisi tehdä useamman reiän siihen olkavarteen ja kokeilla mikä tuntuu hyvältä tai miellyttää kelloa.
-
Kerroppa lisää tästä asiasta, itse en ole edes huomannut kiinnittää tähän huomiota. Missä reilu madaltaminen näkyy? Itse en ole huomannut mitään erikoista vaikka tuota on tiputettu se nimellinen -40mm ja yksi kierros rälläkällä pois.
No jos madallus tehdään siten että välipaloja ei käytetä siirtyy korin roll centre kauemmaksi painopisteestä jolloin kallistelu lisääntyy samanvahvuisia tankoja käytettäessä ja madaltamalla saadusta painopisteen alentamisesta saatu etu voidaan menettää osin tai kokonaan.
Jos kallistelun taas panee kuriin jytymilliä tangoilla menettää pitoa jne. ylipaksujen tankojen haitat.
Katso vaikka http://www.autospeed.com.au/cms/A_111163/article.html (http://www.autospeed.com.au/cms/A_111163/article.html) artikkelia niin homman perusteoria voi aueta helpommin.
Periaatteellisella tasolla jos roll centren ja painopisteen saisi himmattua kovin lähelle toisiaan voisi ajaa tosi löysillä tangoilla ja saada hyvin pitoa.
Käytännössä taka roll centre pitäisi saada pysymään etummaisen yläpuolella ja sekin asettaa rajoituksensa.
-
No nyt on tilanne kalikoiden suhteen se että Kaplhenken Beni ilmoitti että heiltä saa (DOT hyväksytyn) kitin ehkä parin kuukauden sisään.
Sen sijaan ruotsalaisella LMR'llä, joka myy Kaplhenken kamaa Ruotsissa on oma ratkaisunsa.
Joskin se ei ole kovinkaan sofistikoituneen oloinen, eikä taida olla edes pinnoitettu millään.
Käytännössä kyseessä on levy joka tulee vaan 12.9 pulteilla tolpan ja alapallon kiinnityksen väliin.
Riippuuen madalluksen määrästä voidaan olkavarren sisältävän peruslevyn lisäksi väliin panna tolpan alapään mallisia spacereita.
Toiminee, mutta aika karkean oloinen ja varmasti pistää leimarin silmään.
-
Kyllästyin Kaplhenke jamppojen vetkutteluun ja tilasin Stefanssonilta oletettavasti R-sportin alkuperäisen välipalikka ja raidetangon pää muutossarjan.
Oletan olevan hieman siistimpää jälkeä kuin LMR latasta poltetut.
-
Kyllästyin Kaplhenke jamppojen vetkutteluun ja tilasin Stefanssonilta oletettavasti R-sportin alkuperäisen välipalikka ja raidetangon pää muutossarjan.
Oletan olevan hieman siistimpää jälkeä kuin LMR latasta poltetut.
tarkennatko hiukan? eli mist tilasit? itsell tä ongelma alkaa olla aika paha ko etupäätä on tiputettu noin 8cm :idiot2:
-
Käytännössä taka roll centre pitäisi saada pysymään etummaisen yläpuolella ja sekin asettaa rajoituksensa.
Käsitinkö jotain väärin, vai eikös jäykällä taka-akselilla (940) roll centre ole maanpinnassa? Etupään kun saa vielä alemmaksi niin kyllä on etuvakaajalle kysyntää...?
-
tarkennatko hiukan? eli mist tilasit? itsell tä ongelma alkaa olla aika paha ko etupäätä on tiputettu noin 8cm :idiot2:
Vahva mutu, S.A.M Steffanson
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=1031&LANGUAGE=SV
Kaikenlaista kivaa löytyis :P
-
Käsitinkö jotain väärin, vai eikös jäykällä taka-akselilla (940) roll centre ole maanpinnassa? Etupään kun saa vielä alemmaksi niin kyllä on etuvakaajalle kysyntää...?
Käsitit väärin.
Panhard tangollisen jäykän taka-akselin kanssa roll centre on kohdassa jossa Panhardin pituusakseli ("keskiviiva") leikkaa auton keskilinjan.
Samalla akselilla ja vanteilla yms. roll centerä voi laskea tuomalla panhardin akselin puoleisen pään kiinnistystä alemmas.
Raja tulee jossain kohtaa toki vastaan siinä että maavara huononee - mahd. pitkä Panhardi on toki haluttava.
Wattlinkillä roll centre on tankojen välisen "roottorin" akselipiste.
Nyrkkisääntönä etupään roll centren korkeus tulisi olla välissä 1/3-2/3 takapään vastaavasta.
Koska jäykällä taka-akselilla ei roll centre muutu paljoakaan madaltaessa, mutta edessä McPherssonien kanssa huomattavasti enemmän on mahdollista että reippaammilla madalluksilla roll centrejen korkeuksien suhde menee toimivaksi tunnetulta alueelta ulos, tyypillisesti siksi että se on edessä liian matalalla.
(Kannattaa edelleen muistaa että roll centren laskeminen siirtää sitä kauemmaksi painopisteestä, joten auto kallistuu samanpaksuisilla vakaajilla enemmän.)
Aika tyypillinen oire liian suuresta roll centrejen tasoerosta on se että auto puskee pahasti mutkiin sisään taittaessa ja silti yliohjaa niistä ulos.
-
Vahva mutu, S.A.M Steffanson
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=1031&LANGUAGE=SV
Kaikenlaista kivaa löytyis :P
Tuoltapa hyvinkin.
Tuotenumerot:
95086134
VO0021
Sivuilta löytyvät myös kuvat kilkuttimista.
-
Jatkopaloja ja raidetangonpään siirtokappaleita saa myös täältä:
http://www.mpre.se/900.html (http://www.mpre.se/900.html)
Joskin ne ovat täysin identtisen näköiset Stefanssonin myymiin nähden - eivätkä ole halpoja tuollakaan.
-
Tosiaan itelläni on 940 ja aikomus ois madaltaa jonkun verran. Mikähän ois sellanen "turvallinen" määrä mitä uskaltaa puottaa, jotta ajettavuus pysyy vielä hyvänä ?