Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: exclusive - 28.04.2017, 06:50:04
-
Onko ketään törmännyt vastaavaan, että kun autoa madaltaa reilusti niin pitäisi tuoda perää eteenpäin?
Autossa g astran takapumput ja laikkajouset sekä 9,5x16 levipellit ja kumit ottaa kaaren takaosaan kiinni. Renkaina 205/55/16, vanteen et:tä en tiedä...opelin vanteista tehty.
Entä kumpi kumi vois olla hyvä...195/50 vai 205/45?
-
Yhdessä 244:ssä jota kävin joskus kattomassa oli tehty alatukivarsiin uudet pultinreiät paria senttiä edemmäs ja ylätukivarsia lyhennetty vastaavasti. Oli paljon esteettisemmän näköinen kun pyörät sopivat kaaren muotoihin. Sehän on vähän pöljän näköinen jos madaltaa ilman muita muutoksia, pyörä on liian takana.
Tuon kokoiselle vanteelle laittaisin 245/45 :juhau:
-
Yhdessä 244:ssä jota kävin joskus kattomassa oli tehty alatukivarsiin uudet pultinreiät paria senttiä edemmäs ja ylätukivarsia lyhennetty vastaavasti. Oli paljon esteettisemmän näköinen kun pyörät sopivat kaaren muotoihin. Sehän on vähän pöljän näköinen jos madaltaa ilman muita muutoksia, pyörä on liian takana.
Tuon kokoiselle vanteelle laittaisin 245/45 :juhau:
juu tarvii muokata tukivarsia.
Itseasiassa mulla on mondeon 16" pellit ja ne olis tarkotus levittää 11,5" ja laittaa 245/50 tai 255/45 kummeilla
-
Itselleni laitan omaan 244 turboprokkikseen säädettävät tukivarret ja panhardin, jotta saa akselin linjaansa :).
(https://s12.postimg.org/il75lkt0p/Snapchat-1361119084.jpg) (https://postimg.org/image/il75lkt0p/)
-
Itselleni laitan omaan 244 turboprokkikseen säädettävät tukivarret ja panhardin, jotta saa akselin linjaansa :).
(https://s12.postimg.org/il75lkt0p/Snapchat-1361119084.jpg) (https://postimg.org/image/il75lkt0p/)
tollasia ittekin meinasin mutta luulen että katsuri ei ymmärrä tota ratkasua :)
-
Syyllinen on 205-55 kumi ja vanteen ET. Mulla sama tilanne joskus.
-
Mikä jako noissa opeleissa on? 5x110?
Vissiin antaa pellivanne sen verran anteeksi
-
Syyllinen on 205-55 kumi ja vanteen ET. Mulla sama tilanne joskus.
totta...mietin juuri että onko uusi rengas takana kokoa 195/50 vai 205/45
Mikä jako noissa opeleissa on? 5x110?
Vissiin antaa pellivanne sen verran anteeksi
opelissa on 5x110.
Tasasesti kun kiristää niin ei ravista
-
Mulla oli aluksi 205-50-16 kumit ja vanteet Persukset 30 mm spacerilla eikä ongelmia. Profiilin vaihto 55 aiheutti osumaa kaaren reunaan.
-
Mulla oli aluksi 205-50-16 kumit ja vanteet Persukset 30 mm spacerilla eikä ongelmia. Profiilin vaihto 55 aiheutti osumaa kaaren reunaan.
luulen että järkevin ois ekaks tehä tukivarsiin ja panhard tankoon muutokset, sitte mitata vanteen ET ja sen jälkeen saattaa olla helpompi arpoa kumien leveys/profiili.
Tällä hetkellä vanteen reuna tulee kaaresta yli..eli saattaa olla että ET:kin on miinuksen puolella.
On mulla yhet ruuvattavat kuitulevikkeetkin tallissa mutta mun mielestä 240 ulkonäkö ei kaipaa sellasia.
-
Kaarta vois myös muokata kevyesti, jos ei muu auta. Ihan OEM-ratkaisu jopa. On vähän onnettoman muotoiset nuo 240 takakaaret. Etukaaret vaihtamalla saa vähän fiksummiksi.
(http://i783.photobucket.com/albums/yy111/Martin245/Volvolvo%20forum/cutting_the_fender.gif)
-
Yksinkertaisin vaihtoehto on tehdä tuo siivun laikkaus kaaresta. Kun kanttia jättää pari milliä, niin 235/40/17 sinne vielä mahtunee hyvin. 225/45/17 Polariksilla menee hienosti. Pääsee myös eroon "kurahyllystä". Taitaa yleisin syy akselin siirtoon tai kaaren vaihtamiseen olla ulkonäölliset syyt. Saadaan pyörä keskemmäs kaarta madalletussa.
-
Kaarta vois myös muokata kevyesti, jos ei muu auta. Ihan OEM-ratkaisu jopa.
No jopas. Mikähän on ollut syy antaa moinen ohje? Onko tehdaspyöristä ollut olemassa sellainen koko että lisätila on ollut tarpeen? Itse leikkasin just tuon verran pois.
-
tollasia ittekin meinasin mutta luulen että katsuri ei ymmärrä tota ratkasua :)
Niinpä, näkee sit kun vuosien päästä pääsee sinne leimakonttorille :D viksu maali tohon päälle niin pitäs olla hyvät
-
Taas oppii uutta, enpä ole aiemmin nähnyt tehtaan paapan ohjetta kantin leikkaamiseen.
Muistelisin jonkun joskus kertoneen foorumilla että A-ryhmäläisissä olisi kaaren takaosaa levitetty hienovaraisesti vielä kantin kavennuksen lisäksi. Siinä takalokasuojan pintapellin ja varapyöräpaljun sauma avataan, taivutetaan lokasuojaa ulos ja hitsataan kiilan muotoinen pala väliin. A-ryhmäläisissä käytetyt 5-puolaiset Speedlinen magnesiumvanteet ovat 9x17" ja niissä ei todellakaan käytetty mitään venykumeja.
-
Mulla on tuossa ikuisuusprojektissa Retroturbo Motorsportin säädettävät ylätukivarret (ja panhard) mutta en tajunnut aikoinaan että myös alavarsia olisi ollut hyvä siirtää hieman eteen päin. Ajateltiin vain että kardaanin linja pitäisi saada istumaan. Ei kai siinä muuta ongelmaa ole kuin tuo hieman erikoinen ulkonäkö (?) kun originaali takakaari kaartuu aika voimakkaasti takaosasta sisään päin niin leveä rengas on ahtaalla. Toki kantti on ajettu niin että pisteet on just ja just kiinni. Ne etukaaret olisi olleet aika kova sana kun olis aikoinaan tajunnut :-[
Ehkä pitää vielä antaa tuolle taka-akselille jotain ajatusta jossain vaiheessa kun coilit olisi muutenkin mietteissä. Tällä hetkellä on kasattuna alle Avon säädettävillä iskareilla/pari kierrosta lyhennetyillä kuormajousilla ja silti perä on pirun ylhäällä + akselin linja aika takana. Pari kuvaa koekasattuna, kuvat on mitä on:
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/240DL/20160805_181537.jpg/_img1280.jpg)
(https://jremes.kuvat.fi/kuvat/240DL/20160808_141239.jpg/_img1280.jpg)
-
Mittasin vanteen et:n ja takavanteet oli -5 ja 10" leveet. Vanteen reuna tulee yli kaaren.
Tuota kehän kanttia on jäljellä vielä n.10mm,eli siitä vois vielä n.8mm leikata pois jolloin jäykemmillä jousilla vois 205/45/16 kumi mennä...ja tarkotus olisi vaihtaa aavistuksen pidemmät jouset.