Elekma  Autoracing

Pakosarjan valmistus

  • 16 Vastauksia
  • 3023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kahvikuppi61

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Pakosarjan valmistus
« : 07.06.2023, 11:02:59 »
Olisi tekeillä pakosarja turbolle ja ois muutama kymysys.
Kuinka herkästi nuo laipat alkaa veteleen hitsatessa? Ja millä sen sais estettyä?

Ja sitten mistähän sais halvalla ostettua hitsattavia 90° mutkia, motonetissä 15€kpl.


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #1 : 07.06.2023, 11:14:38 »
Vetelee. Ehkäistyä saa pulttaamalla kanteen, kulmarautaan tai muuhun jäykkään kappaleeseen. Lopuksi oikaisu.

Vesijohtoputki on edullinen ja toimiva. Rautakaupat, pakosarjatarpeita myyvät liikkeet, jne.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5008
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2378
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #3 : 07.06.2023, 16:21:49 »
Itellä on paksusta alumiinitangosta (olisko 60x60mm) tehtyjä jigejä joihin pulttaa laipat kun hitsaa saumoja. Kansi ajaa saman asian mutta toki vähän möhkö pyöritellä pöydällä. Ei oo tarvinnut oikoa hitsauksen jälkeen kertaakaan.

Mustasta raudasta jos tekee niin paikallinen LVI-liike/rautakaupat tai sitten tilaa netistä mutkat ja pätkän suoraa, ja tosiaan tota ns. vesijohto-tavaraa suurin osa käyttää.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #4 : 16.11.2023, 18:56:03 »
Ei nyt suoraan liity pakosarjan valmistukseen vaan enemmänkin korjaukseen. Kyseessä eteen ylös tyyppinen pakosarja vinokoneessa. Ulkoinen hukkaportti kahdella lähdöllä tuotuna pakosarjan etupuolelle.

Ongelmana on toisen hukkikselle lähtevän putken halkeilu heti hitaussauman jälkeen kollektorilta katsottuna. Hukkiksen lähdöt hitsattu migillä, muuten sarja hitsattu tigillä saumasta päätellen.
Oon nyt pari kertaa korjannu hitsaamalla repeämän umpeen, mutta tuntuu aina vaan ratkeavan vierestä uudestaan.

Onko tässä nyt jotain mitä mahdollisesti tulee tehtyä väärin vai vaatiskohan jonkun tuen kannattelemaan hukkista? Yritän saada kuvan liitteeksi pakosarjan mallista.

240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #5 : 16.11.2023, 19:31:23 »
Ei nyt suoraan liity pakosarjan valmistukseen vaan enemmänkin korjaukseen. Kyseessä eteen ylös tyyppinen pakosarja vinokoneessa. Ulkoinen hukkaportti kahdella lähdöllä tuotuna pakosarjan etupuolelle.

Ongelmana on toisen hukkikselle lähtevän putken halkeilu heti hitaussauman jälkeen kollektorilta katsottuna. Hukkiksen lähdöt hitsattu migillä, muuten sarja hitsattu tigillä saumasta päätellen.
Oon nyt pari kertaa korjannu hitsaamalla repeämän umpeen, mutta tuntuu aina vaan ratkeavan vierestä uudestaan.

Onko tässä nyt jotain mitä mahdollisesti tulee tehtyä väärin vai vaatiskohan jonkun tuen kannattelemaan hukkista? Yritän saada kuvan liitteeksi pakosarjan mallista.


Lämpölaajeneminen ja putken pituus sekä linjaus aiheuttaa rasituksia. Jos mahtuu, voisi toiseen putkeen laittaa HD jouston. Esim. https://martelius.com/joustinpalje-38-mm-l67mm-hd
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #6 : 16.11.2023, 19:42:31 »
Lämpölaajeneminen ja putken pituus sekä linjaus aiheuttaa rasituksia. Jos mahtuu, voisi toiseen putkeen laittaa HD jouston. Esim. https://martelius.com/joustinpalje-38-mm-l67mm-hd

Nojoo kiitos vinkistä! Tuo lyhyempi ja kantta lähempänä oleva putki on se joka halkeaa. Siihen ei välttämättä jousto sovi, mutta sama kait se on tuohon pidempään laittaa. Pitää kokeilla tuota.

Nyt kesti tosiaan ~500km ja uudestaan halki 0,5cm päässä edellisestä halkeamasta jonka hitsasin..
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2378
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #7 : 16.11.2023, 21:56:02 »
Ongelma voi olla myös jo alun alkaen tapahtunut hitsausvirhe, paskaa sauman juuressa tms. josta mennyt ensimmäisen kerran halki, sit hieman nokea jne. shittiä sinne halkeamaan ja jos aina vedetään vaan uutta päälle ilman että kunnolla avataan vanha sauma auki esim. vingulla niin se uusikaan sauma ei ihmeitä kestä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #8 : 16.11.2023, 22:39:43 »
Ongelma voi olla myös jo alun alkaen tapahtunut hitsausvirhe, paskaa sauman juuressa tms. josta mennyt ensimmäisen kerran halki, sit hieman nokea jne. shittiä sinne halkeamaan ja jos aina vedetään vaan uutta päälle ilman että kunnolla avataan vanha sauma auki esim. vingulla niin se uusikaan sauma ei ihmeitä kestä.

Rehellisyyden nimissä näin olen kyllä toiminut :idiot2: huomenna kolvaan ton takas nippuun, niin tällä kertaa putsaan sauman huolellisesti eka.

Toi on parhaillaan kestänyt puolivuotta 100km viikko työajoa. Nyt alkanut menemään nopeammin halki. Sitä en tiedä minkä verran sarjan tekijä on tuolla ajellut aikanaan.

Mutta siis ei tuosta sauma repeä, vaan aina ihan puhtaan putken kohalta halennu. Mulle tulee vähän mieleen et voisko migin sauma käyttäytyä eri tavalla lämmetessä ja siks repeis siitä sen vierestä lämmetessään.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023, 22:42:07 kirjoittanut vellu_volvo »
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #9 : 17.11.2023, 08:18:07 »
Mutta siis ei tuosta sauma repeä, vaan aina ihan puhtaan putken kohalta halennu.
No tuohan on hitsaustekniikan oppikirjaesimerkki: Repeämä tulee materiaalin muutosvyöhykkeelle, näennäisesti koskemattomalle alueelle.

Melko varma lääke tuhon on hitsauksen jälkeinen lämpökäsittely.

Onko tiedossa, mitä materiaalia hitsaat, ja ovatko hitsauksen edellytykset olemassa (oikea lisäaine, suojakaasu, virta ..)


Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #10 : 17.11.2023, 10:07:19 »
No tuohan on hitsaustekniikan oppikirjaesimerkki: Repeämä tulee materiaalin muutosvyöhykkeelle, näennäisesti koskemattomalle alueelle.

Melko varma lääke tuhon on hitsauksen jälkeinen lämpökäsittely.

Onko tiedossa, mitä materiaalia hitsaat, ja ovatko hitsauksen edellytykset olemassa (oikea lisäaine, suojakaasu, virta ..)

Perus 38mm teräskäyriä mitä nämä race puljut myy pakosarjan tekoon. Hiilipitoisuudesta ei mitään koppia, pakosarja ei ole minun tekemä. Migillä olen halkeamia korjannut, automaattiasetuksella syöttänyt materiaalin vahvuuden koneeseen fe asetuksella (kempin valovirtakone). Lankana 0,8mm ja kaasuna hiilidioksidi.

Hitsatessa en mitenkään erityisesti jäähdyttelyt vaan vedin aikalailla suoraan halkeaman umpeen. Olisko pitänyt mennä pienissä pätkissä ja jäähdyttää välillä?

Miten tuo lämpökäsittely kannattaisi toteuttaa?

Tässä kohtaa iso kiitos apua tarjonneille!
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #11 : 17.11.2023, 11:25:50 »
Viripajat näkyvät myyvän runsashiilisiä osia, mikä on lämmönkestävyyden kannalta ok, mutta hitsattavuus onkin sitten kehno.
Tig toimii MAGia paremmin, lisäainelanka mieluusti mangaaniseosteista. Sauman ympäristö täytyy puhdistaa huolellisesti, pari senttiä kummaltakin puolelta harjataan puhtaaksi ruosteesta ym töhnästä.
Osan esilämmitys noin 300 astetta ja hitsauksen hidas jäähdytys, mieluusti vähän lämmitystä jäähdytyksen hidastamiseen.
Hitsauksen jälkeen jännityksenpoistohehkutus 650 asteessa.




Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #12 : 17.11.2023, 13:42:11 »
Nojoo siinähän ne tulikin. Ei oikein välineitä tuohon löydy. Sain juuri purettu sarjan irti ja aika lohduton on mig saumojen ympäristö.. Täytyy miettiä jos löytäis jonkun tig miehen tekemään tuohon uusiksi nuo hukkiksen lähdöt. Jos kykeneviä ja halukkaita tätä lukee niin saa ilmoittautua yv:llä! Tietenkin korvausta vastaan! 
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #13 : 17.11.2023, 21:25:18 »
Jos lähiseuduilta löytyy esimerkiksi puukontekijöitä, voi sopivia uuneja löytyä parempaankin käyttöön :).

Yllättävän hyviä TIG -virtalähteitä saa reilusti alle tonnin, toki kaasut ym tuo oman lisänsä. Vakava harrastaja löytänee vehkeelle käyttöä.




Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakosarjan valmistus
« Vastaus #14 : 17.11.2023, 22:52:21 »
No sainkin kaverin houkuteltua lyömään tuon tigillä läjään. Itse en ole tigillä ikinä hitsannut enkä viitsi tuohon harjotella.

Esilämmitys joudutaan ottamaan pillillä, toivottavasti saa riittävän tasasesti tehtyä. Tuo jälkihehkutus voi olla haastava näillä välineillä. Lisäksi pitäis sitä sopivaa lankaa hakea.. Oisko mahdollista lyödä joku linkki tuohon lankaan mitä suosittelisit tähän?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Autoracing  KL-varaosat