KL-varaosat  Race.fi

Kierrokset palautuu hitaasti ajossa (Volvo 460)

  • 4 Vastauksia
  • 2295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JMC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Tällaista ongelmaa täällä. Auto on vm. -95 Volvo 460 2.0i.

Kävin tosiaan vakkarikorjaamolla vaihdattamassa öljyt ja suodattimen, pakkasta oli tuolloin -28. Autoa hakiessani totesivat että hammastanko oli ruvennut vuotamaan reilusti ohjaustehostimen öljyä ja vaihto olis tosiaan edessä - väittivät että voi olla pakkasen rikkoma. Auto oli ollut edellisenkin yön lämpimässä tallissa eikä vuotoa / oireilua aiemmin ollenkaan eli ohjausvaihde on mennyt tod näk korjaamon pihassa sököksi.

Korjaamolta ajellessani huomasin tosiaan tämän aiheen käsittelemän oireilun: Kierrokset palautuu tyhjäkäynnistä kytkimellä tooodella hitaasti. Ei ole auton ominaisuus, koska ennen hammastangon paskaksi menoa oireilua ei ollut. Siis esimerkiksi jos ajat kolmosvaihteella 60km/h, kierrokset esim. 2500 ja painat kytkimen pohjaan --> kierrokset jäävät hetkeksi paikalleen 2500:aan ja lähtevät siitä hitaasti tippumaan alaspäin (ei kuitenkaan koskaan tyhjäkäynnille asti).

Oireilua esiintyy vain, kun auto on liikkeessä - pysähdyksissä ollessa kierrokset palautuu tyhjäkäynnille normaalisti. Ilmenee siis vaihteita vaihtaessa ajossa. Ärsyttävää - varmasti kulutuskin kasvaa pidemmän päälle tämän vuoksi.

Osaisiko kukaan sanoa mistä moinen voisi johtua? Oma veikkaukseni on ohjaustehostimen joku osa (paineanturi/sen liitin?) koska oireilu ilmaantui saman tien todetun hammastangon vuodon yhteydessä. Voiko olla että vuodon takia paineet on mitä sattuu ja siksi  jättää kierrokset "leijumaan"? Korjaantuukohan vika hammastangon vaihdolla, vai pitääkö alkaa erikseen etsimään jotakin toista vikakohtaa.. hankala uskoa että auto olisi mennyt useasta eri kohdasta samaan aikaan rikki.

Kiitos jo etukäteen vastaamaan vaivautuneille!

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierrokset palautuu hitaasti ajossa (Volvo 460)
« Vastaus #1 : 27.01.2016, 22:43:06 »
Ota tehostimen hihna pois ja tee pieni lenkki jos vika vieläkin niin syy ei siinä .muuten huohotusjärjestelmä , imupuoli .huohotusjärjestelmässä mönjää .tyhjäkäyntisäädin jos on .ohjausvaihde kaipa siihen on saatavana stefat korjausarja , käytetty on aina  käytetty , lisäskö korjaamo öljyä sinne tehostimeen .

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kierrokset palautuu hitaasti ajossa (Volvo 460)
« Vastaus #2 : 27.01.2016, 23:06:39 »
Imuvuotoa luulisin kanssa syyksi tai takerteleva kaasuvaijeri. Tyhjäkäyntiventtiiliin kannattaa jotain öljyä kans sumuttaa. Aktiivihiilisäiliön letkut ainakin hapertuvat vanhuuttaan, ne vois kans tarkastaa. Niitä tais tuossa mallissa 2 letkua lähteä siitä imusarjan päästä.


Poissa JMC

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Kierrokset palautuu hitaasti ajossa (Volvo 460)
« Vastaus #3 : 27.01.2016, 23:26:07 »
Itse en osaa todellakaan lähtä ongelmaa korjaamaan enkä ohjaustehostimen hihnaa ronkkimaan, ikää 20v ja kaiken lisäksi nainen ratissa. Lähinnä troubleshootingia tässä harjoitan et jos ei hammastangon vaihdon yhteydessä ongelma katoa niin mistä lähteä seuraavaksi valittamaan korjaamolle ;D

Tehostimessa on öljyä ollut koko ajan riittämiin ja lisäilty sitä mukaa kun sitä on sieltä ulos tippassut, tehostin toimii muutenkin normaalisti eikä mitään ylimääräistä ääntelyä tms ole ilmennyt - ainoa oireilu tosiaan tuo kierrosten leijuminen.. Kaasuvaijerissa en usko olevan häikkää kun tosiaan paikallaan ollessa ongelmaa ei oo ollenkaan ja kaasu toimii/tuntuu normaalilta.

Voi olla että siellä joku letku on vanhuuttaan ja pakkasessa hapristunut ja lähtenyt vuotamaan, mene ja tiedä.. :D Lisää ehdotuksia otetaan vastaan, katsotaan mikä sieltä sitten loppujen lopuksi syyksi ilmenee.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kierrokset palautuu hitaasti ajossa (Volvo 460)
« Vastaus #4 : 27.01.2016, 23:56:31 »
Tuo tehostajan hihnan poisto ei oikein ole myöskään hyvä idea, koska se sama hihna pyörittää vesipumppua ja laturia. Imuvuodot katsoisin ihan ensiksi ja sen TK-venttiilin.

 

Elekma  Autoracing