Niin, teoria voisi olla sellainen, että ennen polttoainesuodattimen vaihtoa paine putkistossa oli alempi, jolloin suuttimet eivät olisi vielä vuotaneet. Toisaalta sitten tukkoinen suutin voisi saada aikaan niin epätasaisen suihkun, että palaminen jäisi sen takia vajaaksi. Toivon silti, että nämä teoriat on vääriä, kun ne suuttimet ovat niin kalliita osia vaihtaa, eikä se työnäkään helppo liene. Kivampi olisi löytää joku hajonnut anturi, joka antaa vääriä lukemia, eikä maksa maltaita vaihtaa.
En oikein siihen vuodon mahdollisuuteenkaan usko, sillä kävin Tiittasen pakoputkiverstaalla näyttämässä autoa, ja hänellä on yleensä aika tarkka korva vuodoille. Sensijaan hän kuuli, että katalysaattorissa olisi jotakin irtonaista sisällä. Tämä olikin unohtunut mainita. Katalysaattori on vaihdettu kolme vuotta sitten ja lambda-anturikin on yhtä uusi. Kaipa tämä kone oli jonkinlainen edelläkävijä eurooppalaisessa katalysaattoritekniikassa ja kärsi näin ollen lastentaudeista. No, toisaalta se toimi hyvin parikymmentä vuotta ja parisataatuhatta kilometriä. Ehkä tämä paremminkin kertoo, että nykyiset kierrätetyt katalysaattorit eivät ole pitkäikäisiä, mikä muutenkin tuntuu vaivaavan nykytekniikan aikaansaannoksia.
Risto