Autodiagnoosi  Carcom Oy

460 -90 B18FP (1,7) öljyä kaasuläpän asennontunnistimessa

  • 29 Vastauksia
  • 14457 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Tämä alkoi erilaisina käyntihäiriöinä, ja nyt tilanne on sillä lailla vakaa, että auto kärsii lähinnä tehon puutteesta: kun kaasua painaa syvemmälle, kone tuntuu tukahtuvan.

Olen vaihtanut imuletkun ja siinä olevan lämpöanturin, polttoainesuodattimen, ja -letkut, polttoaineen paineensäätimen, ilmanpaineen tunnistimen ja virranjakajan pyörijöineen. Polttoaineen paine on mitattu ja hyväksi todettu, eli pumppu lienee kunnossa. Tehon puute ilmeni vasta näiden korjaustöiden seurauksena.

Nyt viimeksi irrotin kaasuläpän asennontunnistimen, ja ihmettelin, miksi se on täynnä öljyä. Voisiko tässä olla ongelman oire? Myös sähköliitin oli märkä, mutta vedestä. Mittasin vastuksia napojen (3) välillä, ja se vaihteli 1-3 kΩ säädöstä riippuen.

Risto
« Viimeksi muokattu: 07.07.2016, 09:47:23 kirjoittanut ristosu »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Tuossa on potentiometrillä toimiva kaasuläppä, eli sen vastuksen kuuluu muuttua asennon mukaan. Se anturi imuputkessa on imuilman lämpöanturi. Öljy on varmasti tullut huohottimesta sinne kaasuläppäkoteloon ja saattaa häiritä sen toimintaa. Puhdistuksellahan se selviää auttoiko.

onko vikakoodeja luettu ?

« Viimeksi muokattu: 07.07.2016, 23:21:25 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
joo ja toi että kerää sinne öljyä niin on ihan tuttuu juttuu ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Kaasuläpän-akselin kauttahan se sinne valuu ja se kaasuläppä-anturikin on siellä alapuolella. Itse en ole törmännyt näissä ongelmiin vaikka sitä öljyä olisi vähän mennytkin.

mutta muistelen että tuollainen öljyn valuminen läppäanturille olisi aiheuttanut S/V40 Volvoissa ongelmia ?

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kiitokset kommenteistanne.

Juu, oli siellä vikakoodi 1-2-2, joka viittaa ilmeisesti juuri mainittuun imuilman lämpötunnistimeen. Poistin sen, eikä se ole vielä palannut.

Irrottelin vielä sähköliittimiä ja mittailin johtojen vastuksia löytämättä mitään hälyttävää.

Kävin nyt sitten kuitenkin hakemassa uuden kaasuläppäanturin, kun se oli kuluttajaystävällisen tuntuisesti hinnoiteltu 25 €:on Motonetissä. (Aito Bosch olisi ollut 45 €.)

Aika inhottava homma vaihtaa, kun ne ruuvit ovat ahtaassa paikassa ja osoittavat alaspäin, ja koko ajan saa pelätä, että pudottaa ne. Ja pistokekin on hankala irrottaa. Onnistui kuitenkin tällä kertaa.

Aloin miettiä, että ehkä se sähköliittimen kastuminen voisi olla todennäköisempi virhelähde. Katsotaan nyt, koeajo on vielä tekemättä.

Risto

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Huomasin, että akun alla oleva putki, joka imee ilmaa suodattimeen, oli irronnut, ja laitoin sen kiinni. Sehän kapenee suutaan kohti, joten sekin kai osaltaan vaikuttaa imuilman alipaineeseen.

Kävin päästötestissä, ja eihän sekään mennyt läpi, liikaa häkää kierroksilla: seos on ilmeisesti liian rikas. Päästötestin jälkeen löysin vikakoodin 2-1-4, joka viittaa kampiakselin asennontunnistimeen. Poistin sen, ja se on pysynyt poissa.

Nyt olen vaihtanut myös tulpat ja lisännyt bensan joukkoon puhdistusainetta: ajatuksena oli, että suuttimet olisivat tukossa. Mitään ratkaisevaa parannusta ei kuitenkaan tunnu.

Risto
« Viimeksi muokattu: 09.07.2016, 07:24:12 kirjoittanut ristosu »

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ettei olisi vaan karstaa koneessa tai ilmanputsari tukkoinen/vanha ?...tuo HC voi olla liian suuri myös kylmän katalysaattorin takia. Yhtä 440 volvoa piti ajaa vähän aikaa korkeammilla kierroksilla, että meni päästötestistä läpi.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Kyllä ne päästötestaajat sitä pitkään lämmittivät (jopa niin, että startti hajosi), ja se oli siis lopulta CO, joka jäi yli tavoitteen.

Kaipa sen ilmanpuhdistimen voisi vielä vaihtaa, kun monia kalliimpiakin osia on tullut vaihdettua.

Talvella päästöt olivat vielä ihan kohdillaan. Ja kummallisinta tässä minun mielestäni on se, että ongelmat alkoivat toden teolla vasta, kun vaihdoin sen polttoainesuodattimen.

Risto

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Harvemmin sähköruiskussa suuttimissa vikaa on, mutta kai sekin mahdollisuus on olemassa että saattavat alkaa vanhuuttaan vuotamaan kuten dieseleissä käy. Vuotava pakoputki sotkee myös päästöt eikä sen vuodon tarvitse suurikaan olla, jos on ennen lambdaa esim. etuputki/pakosarja.

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Niin, teoria voisi olla sellainen, että ennen polttoainesuodattimen vaihtoa paine putkistossa oli alempi, jolloin suuttimet eivät olisi vielä vuotaneet. Toisaalta sitten tukkoinen suutin voisi saada aikaan niin epätasaisen suihkun, että palaminen jäisi sen takia vajaaksi. Toivon silti, että nämä teoriat on vääriä, kun ne suuttimet ovat niin kalliita osia vaihtaa, eikä se työnäkään helppo liene. Kivampi olisi löytää joku hajonnut anturi, joka antaa vääriä lukemia, eikä maksa maltaita vaihtaa.

En oikein siihen vuodon mahdollisuuteenkaan usko, sillä kävin Tiittasen pakoputkiverstaalla näyttämässä autoa, ja hänellä on yleensä aika tarkka korva vuodoille. Sensijaan hän kuuli, että katalysaattorissa olisi jotakin irtonaista sisällä. Tämä olikin unohtunut mainita. Katalysaattori on vaihdettu kolme vuotta sitten ja lambda-anturikin on yhtä uusi. Kaipa tämä kone oli jonkinlainen edelläkävijä eurooppalaisessa katalysaattoritekniikassa ja kärsi näin ollen lastentaudeista. No, toisaalta se toimi hyvin parikymmentä vuotta ja parisataatuhatta kilometriä. Ehkä tämä paremminkin kertoo, että nykyiset kierrätetyt katalysaattorit eivät ole pitkäikäisiä, mikä muutenkin tuntuu vaivaavan nykytekniikan aikaansaannoksia.

Risto

s73

  • Vieras
Niin, teoria voisi olla sellainen, että ennen polttoainesuodattimen vaihtoa paine putkistossa oli alempi, jolloin suuttimet eivät olisi vielä vuotaneet. Toisaalta sitten tukkoinen suutin voisi saada aikaan niin epätasaisen suihkun, että palaminen jäisi sen takia vajaaksi. Toivon silti, että nämä teoriat on vääriä, kun ne suuttimet ovat niin kalliita osia vaihtaa, eikä se työnäkään helppo liene. Kivampi olisi löytää joku hajonnut anturi, joka antaa vääriä lukemia, eikä maksa maltaita vaihtaa.

En oikein siihen vuodon mahdollisuuteenkaan usko, sillä kävin Tiittasen pakoputkiverstaalla näyttämässä autoa, ja hänellä on yleensä aika tarkka korva vuodoille. Sensijaan hän kuuli, että katalysaattorissa olisi jotakin irtonaista sisällä. Tämä olikin unohtunut mainita. Katalysaattori on vaihdettu kolme vuotta sitten ja lambda-anturikin on yhtä uusi. Kaipa tämä kone oli jonkinlainen edelläkävijä eurooppalaisessa katalysaattoritekniikassa ja kärsi näin ollen lastentaudeista. No, toisaalta se toimi hyvin parikymmentä vuotta ja parisataatuhatta kilometriä. Ehkä tämä paremminkin kertoo, että nykyiset kierrätetyt katalysaattorit eivät ole pitkäikäisiä, mikä muutenkin tuntuu vaivaavan nykytekniikan aikaansaannoksia.

Risto

Katin sisältä elementti katkennut vai onko päällä kuorta mikä helistäisi?

Jätä se vanha kaasuläppäanturi talteen, varmaan ehyt ja kestävämpi kun se
halpa kiinalainen.



Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Itsellä on lähtenyt 460 turbosta katin kennoja irti, mutta päästötestiin niillä ei ollut vaikutusta koska oli vaan palanen irrallaan mutta putkea se onnistui tukkimaan, eikä auto kulkenut kunnolla. Tässäkin on mahdollista että sieltä on kenno/kennoja irti ja päästöt sen takia pielessä.

Näissä on suuttimet sellaiset että ne toimivat 2,5-3 bar paineella ja polttoaineen-jakoputkessa/suutintukissa on paineensäädin, jolloin suodatin ei vaikuta bensapaineeseen, ellei se ole mennyt tukkoon. Tosin sen huomaisi ajossa ja moottorin käynnissä jos se tukossa olisi tai muuten vaikuttaisi paineeseen. Tuo suuttimien vuotokin on aika epätodennäköistä ja yhdelläkin B20F koneella on ajettu 420tkm ja siinäkin oli päästöt kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2016, 23:52:57 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa ristosu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ymmärsin, että katin sisältä olisi jotakin irronnut. On siinä kyllä kuorikin. Kun kävin itse kuuntelemassa auton alla sen käydessä, tuntui kuin ääni olisi tullut parikymmentä senttiä katin takapuolelta, sellainen terävä metallinen särinä, joka kuuluu erityisesti 1500 kierroksen vaiheilla. Ehkä siellä putkessa on tosiaan jokin tukos. Voisikohan se selittää tehon puutteen? Sanoisin kuitenkin, että särinää oli jo ennen tehon puutetta.

Risto

s73

  • Vieras
Kyllä se ahdistaa jos putki on tukossa,
katti irti ja katso mitä se on syönyt.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Tuo katti on näissä melko helppo homma purkaa irti.

 

Carcom Oy  Ateho