Proturbo  Autodiagnoosi

V70 D5 Classic -07 MYYTY

  • 107 Vastauksia
  • 48291 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
V70 D5 Classic -07 MYYTY
« : 02.07.2013, 15:23:26 »
Kirjoitellaas tästä laitteesta tänne showroomiin, sillä tästä ei mitään "sen suurempaa" projektia tule... kai... ::)


Eli pari viikkoa sitten tuli hankittua tuollainen -07 mallinen D5 Classic.
Kilometrejä tulee vuodessa jo niin paljon, että tuolla vanhalla äRRällä ajaminen oli aika järjetöntä, kaikenlisäksi alkoi tehdä mieli jotain vähän uudempaa peliä.

Auto on 6v manuaalilaatikolla ja summum varusteilla (onko classic aina?).
Varusteita siis ne perus bi-xenonit, sadetutka, kuskin penkki sähköllä jne. jne.
Kokonahkasisustalla, joka on todella hyvässä kunnossa. Värikoodi on 455 eli titanium grey.
Konehan on tuo uudempi D5244T4 eli 185hv/400Nm vakiona, softaus tulee tapahtumaan jossain kohtaa, siinä samalla ehkä DPF:n poisto.
Ostohetkellä autossa oli tasan 200tkm mittarissa ja on kaikinpuolin oikein hyvin pidetty yksilö, käytönjälkiä ei pahemmin löydy. On kaikenlisäksi Suomi-auto eli persgrillit ja ardicit löytyy.

Nahkapenkit tuli jo vedeltyä LeatherMaster hoitosetillä ja auton vahasin Meguiarsin NXT2 vahalla. Nuo kamalat kumimatot sai myös väistyä kangasmattojen tieltä.

Kuvia en ole vielä ehtinyt sen enempää ottamaan, eli hyväksikäytetään automyyjän ottamia:












Ensimmäiseksi projektiksi tuli pakostakin soittolaitteiston päivitys. Tuo vakio HU-650 ja vissiin se heikoin audiojärjestelmä (performance?) ei oikein miellytä omaa korvaa, kuitenkin tottunut hieman eritasoisiin laitteistoihin.

Soittimeksi vaihdan ainakin aluksi vanhasta autosta hyvin palvelleen ja loistavaäänisen Pioneerin DEH-P88RS soittimen, eli DSP:llä varustettu laite josta löytyy kaikki tarvittavat suotimet aktiivista etupäätä ajatellen. Joskus ehkä voisi päivittää 2din kokoiseen kosketusnäyttösoittimeen.

Etuoviin tulee diskanteiksi DLS nobeliumit peilikolmioihin kuidutettuna. Mideiksi tulee niinikään DLS Nobelium 6, niille teen varmaan MDF:stä asennusrenkaat oviin. Samalla tietysti vuoraan oven reilulla määrällä Vibroplastia. Etupää tulee aktiiviseksi, eli johdotuksen kanssa saa nähdä taas vähän vaivaa.
Subin kuidutan varapyöräkotelooon, elementiksi varmaan tulee Hertz HX300D.
Vahvistimena pysyy myös vanha ja hyvä DLS RA50.
Diskanttien paikat peilikolmioihin tein jo:

Hahmottelua


Sukkahousut päällä


Sovittelua




Pakkeloituna


Melkein valmiina, lopuksi vedän mattamustan värin päälle.
Ja kyllä, tuon jälkeen nuo huokoset on vielä hinkattu pois.


Laitan vielä kuvia kun ovat valmiit ja paikallaan.


Ajattelin myös olla noudattamatta tuota 30tkm huoltoväliä, öljyt vaihdan varmaankin 15tkm välein.
Vaihdoin moottorin ilmansuotimen, raitisilmasuotimen ja öljyt vaikka viime huollosta on vasta 20tkm.
Öljynä käytän Volvon suosittelemaa Castrolin Edge A5 0w-30 öljyä, tuohan on täältä kaupasta ostettuna törkeän hintaista öljyä, monessa paikassa karvan alle 20€/litra.
Siispä tilasin ebayn kautta Saksalaiselta myyjältä tuota, 10,5€/litra + 14€ postikulut 8 litraan asti. Otin 7 litraa eli litrahinnaksi tuli 12,5€.
Suodattimeksi tietysti hain motonetista Volvon orkkiksen.



Päivittelen tänne kuvia kunhan saan jotain aikaiseksi...
« Viimeksi muokattu: 14.07.2018, 01:14:36 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

DuudX

  • Vieras
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #1 : 02.07.2013, 15:44:25 »
Hieno aloitus postaus ja hieno on autokin!

ja hyvän värinen!  :)

Poissa revote

  • "epätietoinen"
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2132
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #2 : 02.07.2013, 15:46:06 »
Hieno aloitus postaus ja hieno on autokin!

ja hyvän värinen!  :)

+1
Volvo S60 B5 R-Design '21 & Volvo S40 1.6 Kinetic Business `07
Blacked S60 Instagramissa

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #3 : 02.07.2013, 15:48:23 »
Kumimattoja ei kannata hävittää. Itse pidän niitä talvella ja kesälle sitten löytyy kangasmatot. Onhan jälkimmäisissä toki edustavampi fiilis mutta eivät kovin käytännölliset ja hankala pitää puhtaana.
a car you can believe in

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #4 : 02.07.2013, 15:52:24 »
Hieno aloitus postaus ja hieno on autokin!

ja hyvän värinen!  :)

+1
Tacksåmycke :)

Kumimattoja ei kannata hävittää. Itse pidän niitä talvella ja kesälle sitten löytyy kangasmatot. Onhan jälkimmäisissä toki edustavampi fiilis mutta eivät kovin käytännölliset ja hankala pitää puhtaana.
Joo, ei ne minnekään varaston hyllyä pahempaan hukkaan joutuneet.
Luultavasti vaihdan talveksi paikalleen...

Nuo kangasmatotkin tilasin ebaysta, saksalaiselta myyjältä, olivat 40€ posteineen ja istuvat täydellisesti.
Ovat siis nämä: http://www.ebay.de/itm/160823893646?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #5 : 02.07.2013, 21:59:57 »
Mulla ois joutavana myydä deh-p88rs + siihen jälkeenpäin hommattu usb, jos et haluu soitinta rumppailla autosta toiseen  ;)

Tyylikkään pelin oot hommannu  8)
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #6 : 02.07.2013, 22:39:49 »
Pisteet täältäkin. Tuolla diesel osiossa on kuvat miten minä tein loukun tyhjennyksen.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #7 : 02.07.2013, 22:55:50 »
Mulla ois joutavana myydä deh-p88rs + siihen jälkeenpäin hommattu usb, jos et haluu soitinta rumppailla autosta toiseen  ;)

Tyylikkään pelin oot hommannu  8)
Meinaatko sitä CD-UB100 palikkaa...?
Se voisi kiinnostaa, jos siis haluat luopua pelkästään siitä, soittimen jumppaaminen ei ole ongelma ::)
Laita vaikka YyVeetä asiasta.

Ja tänks :)

Pisteet täältäkin. Tuolla diesel osiossa on kuvat miten minä tein loukun tyhjennyksen.
Juu, kattelin jo kauan sitten niitä kuvia. Samalla kaavalla ajattelin tuon homman joskus toteuttaa...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #8 : 03.07.2013, 15:42:01 »
Pitäis tosiaan alkaa suunnittelemaan tuonne varapyöräsyvennykseen koteloa subille.
Elementiksi varmistui Hertz HX300D, sillä laitoin tuollaisen tilaukseen :)
Tuohan menee aika pieneen koteloon, optimi taisi olla 26 litraa suljettuna.

Tavoitteena on pitää käytännöllisyys tuon tavaratilan suhteen, mutta varapyörä pitää kai uhrata.
Mittailin tovin sitä varapyöräsyvennystä ja tulin siihen tulokseen, ettei se pyörä mahdu siellä olemaan mitenkään...

Samaan tilaan pitäisi vielä saada tuo vahvistin, 1F konkka ja mielelllään pieni määrä muuta rojua, kuten tunkki, paikka-ainepullo, hinausköysi jne.

Mites tuota kannattaisi lähteä toteuttamaan..?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #9 : 03.07.2013, 20:09:28 »
Taidan olla liian vanha kun en näe tuollaista tilaa vievää subia tarpeelliseksi. Mulla aktiivimalli takakontin levyn alapintaan ruuvattuna. Varapyörä heivattu talliin ja kotelo täys kaikenlaista tarpeellista. Soi riittävän hienosti omaan makuun.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #10 : 03.07.2013, 22:40:18 »
Taidan olla liian vanha kun en näe tuollaista tilaa vievää subia tarpeelliseksi. Mulla aktiivimalli takakontin levyn alapintaan ruuvattuna. Varapyörä heivattu talliin ja kotelo täys kaikenlaista tarpeellista. Soi riittävän hienosti omaan makuun.
Mä taas taidan olla (tai ainakin yritän olla) liian hifisti käyttämään tuollaista aktiivimallia :D
Kyllähän tuollainenkin varmasti asiansa ajaa, mutta luultavasti ei itseä tyydyttäisi.

Se LISÄÄ BASSOO-ikä on mullakin jo mennyt ajat sitten ohi, mutta bassontoistossa pitää silti olla kunnolla munaa, tarpeen vaatiessa pitää tuntua maksassa asti kun vääntää volumea.
Eli mitään painesubia en ole rakentamassa, vaan hyvin soivan ja alas toistavan, siksi kotelotyyppikin on suljettu eikä refleksi.

Oman haasteensa tuo vielä se, että toi vahvistin pitäis myös saada jonnekin sopimaan, on kuitenkin aika kookas lankku...
Noh, suunnitellaan.......

Tänään sain MDF:ää, josta saan tehtyä mideille asennusrenkaat oviin, sekä Silent Coatia bulkpackin eli 4m2, nippanappa saa varmaan ovet tehtyä ::)
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #11 : 06.07.2013, 20:10:05 »
Noniin, nyt olisi V1.0 valmiina etuovista.
Eli Diskantit on paikallaan, ovet vaimennettu ja midit paikallaan. Ovat nyt aluksi passiivisena tuon vakiosoittimen perässä. Jakosuotimiksi löysin varastosta vanhan ms6a:n jakosuotimet.
Noissa taitaa olla jakotaajuus 4,5kHz, jyrkkyydestä ei hajuakaan, mutta kai jotain 12db/oct.
Ainakin edellellisessä setupissa noille diskanteille toimi vähän matalampi ylipäästö.
Noh, enivei, tämä on vain väliaikainen ratkaisu...

Oven ulkopelteihin vedin Silent Coatia 3 kerrosta alareunaan ja ylemmäs 2 kerrosta.
Molempiin oviin meni yhteensä 26 levyä vaimennusmattoa, eli jotakuinkin 13 levyä per ovi.

Heikko kuva:



Midit laitoin ainakin toistaiseksi noilla alkuperäisistä kaiuttimista irtirevityillä rinkuloilla.
Hetken mittailun tuloksena aloin epäröimään, että sopiiko tuosta 25mm MDF:stä tehdyt rinkulat ovipahvin alle. Pitää katsoa josko tekisi rinkulat sitten kun ottaa ovet seuraavaksi auki...
Noita muovirenkaita tukevoitin ampumalla niistä kaikki kolot täyteen kuumaliimaa (ei oikein ollut muutakaan käsillä) ja ainakin niiden paino varmaan triplaantui.





Oven sisäpeltiin vetelin myös 2 kerrosta niihin kohtiin mihin vain pystyi.
En vielä vuorannut kaikkia läpiä umpeen ajatellen sitä seuraavaa oven avausta.
Ainakin tuo johtojen läpivientikikkara pitää päästä avaamaan.



Sieltä se elementti kurkistaa



Ja tuossa diskantit paikallaan






Soi kohtalaisen kivasti jo nytkin, ero alkuperäisiin on valtava.
Tässä on varmaan jokin aivan paskin audiojärjestelmä, sillä etuovissa ei ollut diskantteja ollenkaan :idiot2:

Kunnon soitin runsaine säätömahdollisuuksineen varmasti vielä parantaa PALJON, kuten myös reilumpi vahvistinteho jne.
Eli tosiaan seuraavaksi pitää vaihtaa soitin, vetää signaalijohdotukset, asentaa vahvistin ja vetää kaiutinpiuhat oviin, jotta saa aktiiviseksi tuon setin.
Sen jälkeen varmaan pitää kuiduttaa subikotelo, elementinkin sain jo postista, on kohtalaisen asiallisen oloinen elementti tuo HX300D.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2013, 20:13:01 kirjoittanut Hurm0s »
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07
« Vastaus #12 : 07.07.2013, 19:19:43 »
Vaimennusta jatkettu, lätkin loput tuosta Silent Coatin paketista tuonne takapyöränkoteloihin, takasivupelteihin ja tavaratilan pohjan etuosaan.

Lähtökohta oli tällainen, ei paljoa ole vaimennusmassa tehtaalla tuhlattu:


Ja tässä molemmat puolet vaimennettuna, vedin pari kerrosta mattoa pyöränkoteloihin ja ulkopeltiin.




Ja tuossa vielä heikko kuva tavaratilan pohjasta, lisään vaimennusta kunhan saan hankittua lisää tavaraa.



Lopuksi vielä askartelin LED-polttimot sisävaloihin, rekkarivaloihin ja peilien lätäkkövaloihin 8)


Sisävalot on kaikki sellaisia putkipolttimoita, kattovaloihin taisi mennä mikä mitta vaan, mutta etujalkatiloissa pitää olla 36mm pitkät polttimot, sama juttu tavaratilan valon kanssa.
Peileissä ja rekkarivaloissa on perus T10 kanta.
Pitää laittaa lisää ledejä tilaukseen ebaysta...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #13 : 15.07.2013, 20:08:20 »
Tulipa tuossa huomattua, että juuri myyjäliikkeessä (Volvo-merkkiliike) täydellisen vaihtoautotarkastuksen läpikäyneessä autossa on vetarin suojakumi rikki sekä etupyörän laakeri p*skana >:(

Luulin aluksi, että noi renkaat vaan möykkää, mutta kyllä se hantin etulaakeri jurraa aika selvästi kun pyörittelee.
Noh, automyyjän kanssa sain sovittua että vetarin kumin maksan ite ja liike maksaa työn. Laakerin kanssa taas koko homma laitetaan puoliksi, on kuulemma selkeästi kuluva osa...

Noh, nyt vain muutamien viikkojen ajon jälkeen kone on alkanut napsuttamaan aika selkeästi. Tätä ääntä ei koeajolla kuulunut, sillä tiesin kuunnella koneen käyntiä tarkemmin sen varalta, että on nostajissa tai keinuvivuissa väljää.
Nyt kuitenkin raksuttaa jo aika kuuluvasti ja veikkaan vahvasti, että 30tkm huoltoväli on tehnyt tässäkin tehtävänsä, eli nostaja siellä varmaan ääntää.
Myyntihetkellä autossa oli vähän vajaa 201tkm mittarissa, nyt on 202tkm. Mitenköhän liikkeen virhevastuu kattaa tuollaisen mahdollisen kansiremontin...?

V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: V70 D5 Classic -07 "Hifien" rakennusta
« Vastaus #14 : 23.07.2013, 13:21:12 »
Vaihdoin rikkonaisen polttoainetankin luukun saranan, maksoi Volvolla vähän vajaa 15€ ja oli helppo vaihtaa.

Vanhasta lyödään pienellä tuurnalla ne neljä tappia sisään, tuon jälkeen luukku saranoineen lähteekin vääntelemällä irti. Vanha sarana irroitetaan luukusta, itse viiltelin terävällä puukolla sen saranan muovia jotta irtosi. Uusi sarana luukkuun kiinni ja koko komeus autoon kiinni, hieman suuremmalla tuurnalla lyödään ne tapit sen saranan pinnan tasalle. Homman hiffaa kun katselee sitä saranaa.
Nyt ei luukku lepata tuulessa :pomo:

Pesasin myös auton, käytin Meguiarsin NXT pesushampoota joka tuntuu olevan hyvää tavaraa. Lika irtoaa hyvin, helppo huuhdella pois ja pitäisi olla vahaturvallinen. Pesuvälineenä toimii Kentin synteettinen "lampaanvillakinnas". Koko homma tietenkin kahden ämpärin tekniikalla (kyllä, olen lukenut pesukinnas.comia :D)


Kohta pääsee myös jatkamaan soitinprojektia kun saan kojelautaan adapterilevyn soittimelle.
Pihinä tilasin ebaysta adapterin, jossa tulee johtoadapterit ja antenniadapteri mukana, koko setti maksoi 30€. Jos ei sovi kunnolla, niin haetaan sitten Volvolta.
Alkuperäinen HU-650 on sopivasti alkanut välillä temppuilemaan, jättää vasemman kanavan aluksi pimeäksi kunnes vääntää lisää voluumia. Lisäksi tuossa tuntuu radion äänenlaatu olevan todella surkea, levyltä kuulostaa hyvältä mutta radio on todella tympeän kuuloinen...
Ompahan vielä parempi syy vaihtaa soitin äkkiä.

Signaalijohdoiksi ostin Focalin Elite Er5 johdot. Kaiutinjohdoksi ajattelin vetää hyväksihavaittua ja edullista Bilteman 2,5mm2 piuhaa, tuohan on hapetonta kuparia ja todella taipuisaa ja helppoa kuoria.

V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

 

Samppasport  Futurez