Futurez  Kulkukoira

965 T6 & V70 D5 AWD

  • 601 Vastauksia
  • 201188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #525 : 04.08.2017, 20:10:04 »
Kannattaa huomioida, ettei tehoja kannata vertailla tehtaan ilmoittamaan teholukemaan (koskaan). ;)
Ja eri dynot näyttää monesti hyvinkin erilaisia lukemia.. vastus-/mahdolliset korjausarvot voi poiketa paljonkin + muut vähemmän vaikuttavat muuttujat päälle.

Ahtimet ilmeisesti rajoittaa tehoja tuossa, että tehokäppyrä pyörii tuossa 200hv paikkeilla n. 4,200-5,500rpm (oletettavasti jatkuu 6,000rpm asti kuitenkin).
Vaikka toki käyttötarkoitus huomioiden, ei sen välttämättä tarvitsekkaan tuottaa kovin paljoo voimaa korkeammilla kierroksilla?

Onko tää vielä aw30-43le laatikolla?
Saitteko turbiinia lukittua jollain tavalla 2,000rpm alkaen?

Ihmetyttää hiukan tuo n. 40hv@2,500rpm. Jos turbiini lukittuna, niin silloin tuo 210hv on jo paljon tuossa dynossa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #526 : 04.08.2017, 22:05:07 »
6hv kahdella turbolla lisää, jee jee ;D
Millä ahdoilla?

On toi tiilikeula vaan sairaan ruma.
Otithan huomioon, että kyse on pyörätehosta kuten kuvien alla lukee.

Ja tiilikeula on vanhanmallin 700 keula, ei 900 ::)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #527 : 04.08.2017, 22:12:50 »
No eipä tullu niin tarkkaan kännyllä tuhrustettua.
No mikäs se ton jenkkikeulan lempinimi sitte on?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #528 : 05.08.2017, 06:35:22 »
No mikäs se ton jenkkikeulan lempinimi sitte on?

'muricaan viedyn, 700srj, ei faceliftin keula.

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #529 : 06.08.2017, 12:47:20 »
Kuten jo Lankku edellä mainitsikin, on tehonnousu hieman enemmän kuin pelkästään 6hv. Ahtopaine pyörii siinä 0.2bar paikkeilla ja piikkaa 0.3bar kuten dynolapun käyrästä voi havaita. Virityshän on onnistunut heittämällä yli odotusten, sillä teho on kuitenkin lisääntynyt alkuperäisestä  :D

Tämä on edelleen AW30-43LE laatikolla ja siihen ei ole tulossa muutosta. Tai jos jonain päivänä tulee, on kyseessä edelleen liikuntarajoitteisten vaihteisto. Turbiinia ei erikseen lukittu penkissä. Tarkempia yksityiskohtia penkityksestä en osaa tähän sanoa, mutta ilmeisesti tuo on pakkokolmosen sijasta D:llä penkitetty. Ainakin penkittäjä sanoi, että myöhäinen ahtojen nousu johtuu siitä ettei voinut heti alussa painaa lappua lattiaan vaan pikkuhiljaa jottei kickdown iske peliin.

Siinä Juho_ on harvinaisen oikeassa, että tämän ei ylhäällä tarvitse tolkuttomia määriä voimaa tuottaa. Mulle itelleni on paljon tärkeämpää mukava ja laaja käyttöalue, jossa omasta mielestä on onnistuttu hyvin. Jopa katsuri intoutui kehumaan kaasun vastaavuutta  ;D

Eilen kävin suorittamassa kevyen noin 100 millimetrin madalluksen ja ruuvasin Equipit alle. Näillä mennään pitkälti tää loppukesä ennen talviteloille vientiä. Pitänee hinkata tuo laite puhtaaks ja näpsiä muutama foto  8)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #530 : 06.08.2017, 13:28:43 »
Lainaus
Ainakin penkittäjä sanoi, että myöhäinen ahtojen nousu johtuu siitä ettei voinut heti alussa painaa lappua lattiaan vaan pikkuhiljaa jottei kickdown iske peliin.
Joo, tuo selittää tehot pienemmillä kierroksilla.

B6304 kun löytyy yllättävän paljon voimaa ihan sieltä 1500rpm alkaenkin. (siksi ihmettelin tuota esim. 40hv@2,500rpm)
Verrattuna vaikka bemarin 2,5l kutoseen (etenkin M50B25NV). Tätä ei tosin valitettavasti juurikaan huomaa automaatin kanssa, ellei esim. 2:lla satu kierrokset olemaan just sen verran ettei laatikko pudota 1:lle kun painaa kaasun pohjaan. :buck2:
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #531 : 06.08.2017, 14:07:35 »
Tuohan on loistava tulos ja varsinkin € per hevosvoima, lisäksi vääntöä muhkeasti lisää.

Täytyy kyllä vakavasti harkita samaa linjaa :)

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #532 : 06.08.2017, 21:35:17 »
Kyllähän tähän kohtuuhintaan sai kokolailla muikean käyttöalueen, ainakin ohituskiihtyvyys on melko reippaampi kuin vaparina  :D

Vajaa parisataa ajeltu tässä viikonlopun aikana. Toimii kivasti, mutta kunnon vedossa moottorista puskee vielä hantin puolelta öljyä jostakin. Öljyn paluuputket ja letkut on kuivat, mutta heti nipan alapuolelta lohko on öljyssä. Moottoritila pestiin vielä ennen ahtimien asennusta, joten öljyn on oltava tuoretta. Mahtaakohan vuotaa öljynpaluun nipan ja lohkon välistä, pitänee tuonne keksiä jotakin tiivistystä loppukesäksi. Mitähän ainetta tuossa voisi soveltaa? Loppuun surkea kännykkäräpsy

Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #533 : 16.08.2017, 17:39:32 »
Öljyvuotoa selvittelin pariin kertaan. Totesin sen jo kerran tulevan jostain muualta, kuin paluunipan juuresta. Tarkoitus oli vaihtaa öljypohjan ja lohkon väliin o-renkaat sekä liimata uusiksi joten hankin edellämainitut tarvikkeet, varasin päivän aikaa ja ajelin tallille jossa auton saa kunnolla pukeille tuota operaatiota varten. Ajattelin kuitenkin, että tsekataan nyt tuo nippa. Auto pukeilla, itse makasin alla ja kaveri meni käynnistämään sekä antaan hieman jenkaa. Heti kun kierrokset alkoivat nousemaan nousi öljy "saumasta" nipan juurelle ja kun kierrokset nousivat kunnolla alkoi öljyä valumaan norona. Joten ei muuta kuin paluuputken ja nipan välinen letku pois ja mahdollisimman hyvä puhdistus bräkleenillä nipan ympäriltä. Levittelin sormella kemiallista metallia tuohon saumaan, annoin kuivua ja raavin nipasta kemiallisen jäänteet pois. Hetki odottelua, letku paikalle ja auto käymään: ei vuoda öljyä enää  *taavih->

Nätti korjaus tuosta ei tullut, mutta jos tuo kestää loppukesän niin riittänee. Ajatuksena oli talvella naputella nykyiset nipat irti, kiertää lohkoon kierteet ja hommata kierrettävät nipat. Myös jäähdytysnesteen häviäminen vaivasi. Ei mene öljyn sekaan, lattiamatot ei kastu, ei jätä lammikkoa, ei höyryä mistään joten päätin ajaa vian pois. Parin päivän ajelun jälkeen huomasin, että sammutuksen jälkeen alkaa kuulua rätinää ahtimien suunnalta. Kennolle menevä letku näytti tiputtavan vettä klemmarin juuresta suoraan dp:n päälle. Letku oli ilmeisesti ollut halki ja katkennut lopullisesti klemmaria kiristettäessä. Letkulle pieni lyhennys ja taas tuntuu rokkaavan, tosin tuntuu että nestettä häviää vieläkin hiukan. Leikö sitten luulotautia. Toisaalta nyt tuntuu elämä oudolta, kun ei kärytä öljyä tai jätä lammikkoa allensa  :D

Kun öljyt ja jäähdytysnesteet saatiin pysymään paikoillaan alkoivat ahtopaineet karkailemaan. Alunperin ennen kaasuläppää oleva huohotusreikä tukittiin tekemällä kohtalaisen tiukka kumitulppa, joka puristettiin kasaan reikää vasten pultilla. Sisäpuolelle laitettiin vielä reikää isompi prikka. Tämä siksi, että tuo letkulähtö oli hajonnut joten siihen ei voinut asentaa tulppaa klemmarilla. Hyvinhän tuo yhden kesän toimi, miksiköhän tuo nyt suuttui  :o  Irrotessaan tuo toimi hetken aikaa kätevästi bleedina, ahdot nousivat melkein 0,5bar hujakoille ja sen jälkeen tuo pamahti irti.



Onneksi kuitenkin tallin pihassa makaa varaosa-auto, jossa tuo kumiletku on ehjä. Nappasin töistä muovitulpan mallia x, ilmeisesti johonkin puupaljuun tarkoitettu ja nakkasin uuteen letkuun klemmarilla kiinni jarrukliinerin kera. Nyt on pysynyt ahdot kurissa.



Ohessa olen vaihtanut hanskalokeron vihdoin ja viimein ehjään sekä laitoin talven jäljiltä hantin kick-paneelin paikalleen. Soittimen laitoin myös toimimaan, tosin tuo on väliaikaisella asennuksella eikä toimi virtalukon kautta tällä hetkellä. Eilen innostuin pesemään auton, kun ei tuo enää levitä kaikkia öljyjä ensimmäisenä kontinluukkuun. Pesun jälkeen piti nopeasti vain imuroida jalkatilat ja hieman pyyhkäistä pölyjä koetaulusta. Loppujen lopuksi imuroin auton kauttaaltaan, putsasin suurinpiirtein kaikki muovit ja hieman kuskin jalkatilaa sekä jynssäsin tuon kontin lattian vihdoin puhtaaksi. Vielä pitäisi suorittaa konehuoneelle pesu ja kiillokkeiden levittäminen.




Pienen muutoksen sai aikaan imuroinnilla ja nopeahkolla verhoilun pesulla





Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: Masulin ÖKYt (965 "T6" och 964) & ex-seiskat
« Vastaus #534 : 04.10.2017, 12:40:57 »
Talveksi tullut katseltua jo pidemmän aikaa autoa, jopa sellaista jolle voisi antaa käyttöauton statuksen ja pitää pidemmän aikaa. Näillä näkymin talven aikana kertyy sen verran kilometrejä, että nyt piti jo hieman järjelläkin ajatella tuota käyttiksen hankintaa. Pitkän aikaa tuli selailtua lähinnä vähäkulutteisia länsi-eurooppalaisten käsistä valmistuneita kulkuneuvoja. Kuitenkin kesällä tuli sen verran taitettua matkaa tuolla isän ykköskopan V70:llä, että sellainenkin alkoi tuntua vaihtoehdolta. Kuitenkin takaraivossa paukutti ajatus, että vapari ei ainakaan ole vaihtoehto ja 2.4T tai T5 tahtoo taas olla hieman tyyris. Aikani pyörittelin numeroita Excelissä ja sain päätetyksi millaista autoa lähdetään etsimään. Aikani selailin enemmän ja vähemmän aktiivisesti nettiautoa. Välillä jo visio hankittavasta autosta muuttui tyystin, mutta kuitenkin ympyrä sulkeutui sopivan ja alkuperäisiin suunnitelmiin sopivan auton löydyttyä suht läheltä, kokolailla edukkaasti ja vielä tutulla.

Pitihän tuota sitten käydä katsomassa. Auto oli odotetunlainen, ei priima, mutta täysin soiva peli jolle voisi antaa käyttiksen statuksen. Lyötiin kättä päälle, raha vaihtoi omistajaa ja näin harrastin ensimmäistä kertaa verosuunnittelua. Käyttikseksi valikoitui siis ykköskopan V70 pätkädeekulla ja veronkiertomalliksi leimattuna. Tekniikka siis D5252T ja automaatti, varusteina sähkölasit ja peilit, automaattinen kylmästöinti ja vakkari. Oikeastaan kaikki mitä käyttikseltä voi vaatia. Metrejä taulussa kohtuulliset 540tkm.







Aloitin hommat ensimmäisenä konehuoneen puolelta pesuhommilla. Esipesu, huuhtelu, brushaus, huuhtelu, kuivaus, muoveille Autofinesse Revive trim dressing ja letkuille Mequn Endurance tire gel. Muuttui tuo reilu puoli miljoonaa ajettu konehuone hieman huoltoystävällisemmäksi. Tuosta tuli jopa hämmentävän hyvä.





Seuraavaksi liimanpoistolla a-pilareista tupakkamuovien teipeistä jääneet liimanjämät pois sekä pesu. Tämän jälkeen kalvottelin sumarit enemmän omaan makuun sopiviksi.









Viimeisimpänä toimenpiteenä tuli suoritettua sisustan pesu ympäri auton. Auto oli edellisellä omistajalla toiminut vuoden päivät lähinnä pihavarastona, joten sisältä kunto oli sen mukainen. Ennen kuvia ei löydy kuin yksi hantin penkistä, mutta siitä olettettavasti saa suuntaa millaisessa kunnossa sisusta oli.









Toivottavasti saan tuon mattojen fiksarikiillon anteeksi?

Pientä ostos- sekä todo -listaa tässä on ehditty jo kartoittamaan. Ensimmäisenä olisi tarkoitus tsekata pumpun ajoitus, sekä tarkistaa pyöränkulmat edestä. Sen verran oli raidetangon ulkopään lukitusmutteri jumahtanu raidetankoon, että taidan laittaa kokonaan uudet kamat molemmille puolille tilaukseen. Eteen hanttarin puolelle olisi tarve uudelle pyöränlaakerille, sitten voisi jo melkein käyttää leimalla. Yksi ahtoputki pitää uusia.

Ulkonäköä ajattelin vaiheessa x parannella XC-maskilla, jenkkivilkuilla sekä uusilla puskurin ritilämuoveilla. Käyttöautohan tää on, mutta minkä sitä luonnolleen mahtaa:













Nuo jälkimmäiset 18" vanteet ois soivat jaoltaan ja paikallaan ilman lättyjä. Olisivat kuulemma myynnissä. J-Specin alustakin maksaisi vaivaiset 300e...  ::)
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #535 : 04.10.2017, 20:11:23 »
Hämmentävän halpaa TDI volvoilu jos tottunu 960 kuluihin. Excelin takia tuli itsekki hankittua pari vuotta sitten 850 TDI paku eikä ole tarvinnu katua
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #536 : 06.10.2017, 10:36:07 »
Juuri näin. On hyvin hämmentävää katsella näin alhaisia kulutuslukemia tällaisessa autossa  :D
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Masuli

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1184
    • Flickr!
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #537 : 09.10.2017, 16:28:20 »
Pätkädeekulla vain ajettu, oiskohan ~1800km jo tullut mun aikana. Keskiviikkona tulee kolme viikkoa täyteen kun tuo on mulla ollut omistuksessa. Toistaseks mitään kummempia ei ole viime päivitysten jälkeen tehty, ainoastaan pesty ja tänään sipaisin Bilteman rain repellentin laseille. Ensipuraisun perusteella hyvä tuote.








Kuvaa klikkaamalla video lasipinnoitteen toiminnasta

Pyörille pitäisi suorittaa pieni suuntaustoimenpide, samalla voisi vaihtaa takaa renkaat eteen. Ensi kesäksi melkein katsottava jotkut kivemmat vanteet. Vaihteistoöljyjen vaihto olisi myös ajankohtaista, onko kenelläkään kokemusta Bilteman automaattivaihteistoöljystä?
« Viimeksi muokattu: 09.10.2017, 16:31:33 kirjoittanut Masuli »
Mut sukellus on in, ei sen tarvii edes näyttää hyvältä
Volvo 965 "T6" RE85
http://masitech.ddns.net

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #538 : 10.10.2017, 07:13:34 »
Vaihteistoöljyjen vaihto olisi myös ajankohtaista, onko kenelläkään kokemusta Bilteman automaattivaihteistoöljystä?

Näissä vanhemmissa aisineissa saa laatikon käytökseen merkittävän parannuksen, kun käyttää T-IV luokitettua täyssynteettistä öljyä, joka näihin muuten alunperin kuuluukin. Sama pätee aw30 laatikkoon, joka on designiltään käytännössä sama etuvetosisarensa kanssa.

Laita vaikka nämä:

http://www.ebay.de/itm/20-5x4-Liter-PEMCO-iMATIC-450-ATF-JWS-Multivehicle-Automatikgetriebeol-/222214091607?epid=690873046&hash=item33bcfdf357:g:kSIAAOSwXYtYwoZ2

960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 965 T6 & pätkädeeku
« Vastaus #539 : 10.10.2017, 07:54:33 »
Näissä vanhemmissa aisineissa saa laatikon käytökseen merkittävän parannuksen, kun käyttää T-IV luokitettua täyssynteettistä öljyä, joka näihin muuten alunperin kuuluukin. Sama pätee aw30 laatikkoon, joka on designiltään käytännössä sama etuvetosisarensa kanssa.

Laita vaikka nämä:

http://www.ebay.de/itm/20-5x4-Liter-PEMCO-iMATIC-450-ATF-JWS-Multivehicle-Automatikgetriebeol-/222214091607?epid=690873046&hash=item33bcfdf357:g:kSIAAOSwXYtYwoZ2

No ei muuten alunperin noihin laatikoihin tuo öljy kuulu, mutta ei haittaakaan tee.

Piti kans kirjoittaa, että unohtaisin suosiolla biliteeman öljyt, kun esim. Saksasta saa noita ns. "parempia" öljyjä pilkkahintaan.

Tilasin kans 20l pänikän Mannolia JWS3309 tuohon OC:hen.
Näissä vanhemmissa oon käyttänyt Mobilin ATF 320, joka on täysin riittävä, eikä oo kovin kallista edes suomesta ostaen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo